ביטול עסקה – מתי תקבלו את כספכם בחזרה ומתי לא

תאריך פרסום :
תגובות :0תגובות

כולנו יודעים שישראל היא לא מקום לצרכנים תמימים. שיחות צריכות להיות מוקלטות, חשבוניות צריכות להיות שמורות והמרפקים צריכים להיות בשלוף כדי שאם יש צורך נתלונן גם בפומבי ותקראי למנהל שלך בבקשה, גברתי המוכרת. אז מתי נצליח לקבל ביטול עסקה על דבר שרכשנו והוא פגום/ לא טוב/ לא משתלם/ לא רצוי? ומתי יסרבו לנו ונאלץ להתמודד עם הצרה?

החדשות הטובות הן שחוק הגנת הצרכן וגם שלל הגופים שנועדו להגן על כוח הקנייה בישראל מעודדים פניות נגד שירותים, מוצרים וחברות שלא עומדים בהתחייבויות שלהם ללקוח. חברות האשראי יחסמו גבייה אם יוצהר שחברה מסוימת התנהלה בחוסר הוגנות וביקשה להרוויח על חשבונכם והרשת גדושה במעשיות אלף לילה ולילה על מגוון שירותים שנלחצו אל הקיר ושחררו חזרה את הכסף שניתן או לכל הפחות סיפקו פיצוי.

כצרכנים, אנחנו מרגישים שנקודת המוצא של רוב החברות היא חוסר אמינות, ביצוע פעולות מסחריות ללא אחריות חברתית או מחשבה על הצרכנים וגם מעין נהנתנות שכזו – יש להם מעט מתחרים או פלח שוק בלתי מעורער. לא בכדי חלק גדול מהחברות מקבלות קנסות רגולטוריים (חברת "הוט" למשל) בעקבות הצפת הדרישות לביטול עסקה בשל שירות לקוי או חוסר עמידה בהבטחות.

אך לפני שנמשיך ראוי גם לציין את השושנים היפות והטובות של הג'ונגל הקמעונאי, אותם עסקים וחברות שעושים את עבודתם נאמנה וזוכים להמלצות חמות. 

ביטול עסקה – על קצה המזלג

כדי להגיע למצב של ביטול עסקה, תמיד תצטרך להתקיים הוכחה כלשהי. אם תקליטו למשל את השיחות שלכם עם נציגי שירות הלקוחות, לא יחולו וויכוחים אם יתגלו חילוקי דעות. מה גם שהחברה ככל הנראה לא ששה לחלוק עם הצרכנים שמתווכחים איתה הקלטות בדיעבד.

לגבי חתימה על חוזה, תמיד צריך לקרוא אותם היטב. אין ספק שמדובר בעונש אמיתי, אבל אם לא תקראו, איך תדעו מהו טיב השירות שמסופק לכם, מהם תנאי הביטול ומה החברה מאפשרת במקרה של חוסר שביעות רצון? בקשו את החוזה מראש ואל תמתינו שישלחו לכם אותו לאחר שכבר סיכמתם על רכישה או העברת תשלום בעבור השירות.

אם החברה מסרבת לכך, בקשו מהנציג לחזור על עיקרי הדברים מהחוזה לטובת ההקלטה שלכם. גם חוזה שבעל פה היינו חוזה מחייב. 

ביטול עסקאות על מוצרים אפשרי תמיד, כל עוד לא השתמשתם במוצר, אין בו פגמים שנגרמו בזמן שבילה אצלכם והוא נותר סגור באריזה המקורית. גם אם האריזה נפתחה, המוצר צריך להיות במצב חדש וללא שימוש. 

תוך כמה זמן ניתן לבצע ביטול עסקה? 

המדינה קבעה תקנות שמגדירות באילו עסקאות ניתן לבטל את העסקה ותוך כמה זמן. בחלק מרכזי ממוצרי הצריכה, ניתן לבצע ביטוח עסקה בתוך 14 ימים מרגע הרכישה ו/או קבלת המוצר. החוק מציין שפתיחת האריזה המקורית לא נחשבת ליצירת פגם או כשימוש במוצר, אלא אם החברה שממנה נרכש המוצר תוכיח אחרת. בנוגע למוצרים מבוססי חשמל, גז או מים שבעת החיבור שלהם נוצרת למעשה הפעלה, הדבר כן נחשב לשימוש. 

אלה הם ענפי הצריכה שניתנים לביטול תוך 14 ימים:

  • ריהוט 
  • שעונים
  • מכשירי חשמל ואלקטרוניקה – כולל כל אמצעי הקצה כמו סלולרי, ממיר, צלחת לוויין, מודם וכד'.
  • מתקני מים מינרליים ומטהרי מים
  • מוצרי בית וגן למעט כלי אוכל שאינם נרכשים באריזה
  • כל מוצר באריזה המקורית וכל עוד אריזה זו לא נפתחה על ידי הרוכש
  • כל מוצר שהוזמן ועדיין לא סופק, גם במצב שבו המוצר אזל מהמלאי ויש לייצר או לייבא אותו ממקום אחר, אלא אם המוצר הינו בהזמנה אישית על פי דרישה מיוחדת. 

אלה הם ענפי הצריכה שניתנים לביטול תוך שני ימי עסקים וכל עוד תווית המחיר לא הוסרה:

  • ביגוד וטקסטיל
  • הנעלה
  • תכשיטים שמחירם לא עולה על 3,000 ש"ח

אלה הם ענפי הצריכה שניתנים לביטול תוך 14 יום מרגע ביצוע ההסכם וכל עוד השירות טרם הופעל:

  • הרשמה לחוג או קורס, לרבות פסיכומטרי
  • רכישת נופש, חבילת נופש, נסיעה, טיסה או בילוי

אלה הם ענפי הצריכה שניתנים לביטול תוך 14 ימים מרגע ביצוע ההסכם או קבלת החוזה בכתב או מסמך גילוי נאות (לפי המאוחר), ללא קשר למועד הפעלת השירות:

  • רכישת נופש שאורכו למעלה משנה, שבה הרוכש מקבל זכות להנחות והטבות על הלינה או הנסיעות.
  • מוצרי טיפוח וקוסמטיקה, לרבות טיפולי הסרת שיער וטיפולי יופי
  • תשלום דמי חברות או חברות מועדון הנחות – כולל מנוי במועדון כושר או בריאות (ספא למשל), שירותי שידוכים והיכרויות, מנוי להגרלות והימורים
  • שירותי טלפוניה ניידת או נייחת
  • שירותי אינטרנט
  • כבלים ולוויין

אלה הם ענפי הצריכה שניתנים לביטול תוך 14 ימים מרגע קבלת המוצר:

  • כל מוצר או שירות שנרכש במהלך אירוע פרונטלי כמו השקה או הרצאה למשל
  • כל אירוע שכולל הגרלה נושאת פרסים או חלוקת מתנות
  • שירות שנרכש – יוכל להתבטל עד 14 ימים מיום ביצוע העסקה או חתימה על חוזה או קבלת מסמך גילוי נאות בכתב לפי המאוחר מביניהם, ללא קשר לתחילת מועד הפעלת השירות, גם אם מדובר בתקופה קצובה.
  • שירות חד פעמי – יוכל להתבטל עד 14 ימים מיום ביצוע העסקה ועד יומיים לפני מועד תחילת השירות
  • רכישת רכב חדש מהיבואן (אין קשר לרכבי יד שנייה) – יוכל להתבטל עד 14 ימים מיום עריכת העסקה, כל עוד הרכב לא נרשם בזמן זה על שם הרוכש במשרד הרישוי 

אילו עסקאות לא ניתן לבטל?

  • כל מוצר שיוצר בהתאמה אישית או שהורכב בבית הלקוח
  • מוצרי מזון 
  • תוספי תזונה ותרופות
  • מוצרים פסידים – מוצרים שיאבדו את ערכם עד שיוחזרו למוכר כמו למשל עיתון או חלב
  • מידע שנרכש בהתאם לחוק המחשבים
  • מוצרים שניתן להעתיק, לשכפל או להקליט
  • מוצרים שאריזתם המקורית נפתחה
  • בגדי ים ופריטי הלבשה תחתונה
  • בלונים וצוברי גז
  • תכשיטים שעלותם גבוהה מ-3,000 ₪ למעט שעונים
  • שירותי חופשות, טיסות, הארחה, בילוי ונופש שמתבצעים מחוץ לישראל
  • בכל מקרה שבו הקנייה התבצעה באמצעות שוברי מתנה, כרטיס נטען או תווי קניה
  • אם מועד האספקה עולה על 6 חודשים מרגע ביצוע העסקה
  • מוצרים מיוחדים שעל פי דין לא ניתן להחזירם כמו מתנות בעלות מופחתת מ-50 ₪, תמרוקים שנפתחו (גם אם לא עברו כל שימוש), תרופות ועוד. 

כל צרכן שמעוניין בביטול עסקה חייב להציג לבית העסק או מוכר המוצר/ השירות את אחד האישורים הבאים: חשבונית, סרט קופה, פתק החלפה. הצרכן תמיד יצטרך לספק הוכחה לקיום העסקה, המועד שלה, הסכום ואמצעי התשלום. בתמורה לביטול, העוסק מבטל את החיוב (בניכוי דמי ביטול, אם הרכישה הייתה כרוכה בכך על פי התנאים) ועל הצרכן להחזיר את המוצר אל בית העסק, או להשיב דמי התקנה (שלא יעלו על 100 ₪). אם העסקה שבוטלה כללה שירות מתמשך, יש לשלם את התמורה היחסית עבור מה שכבר היה בשימוש – כמו למשל שירותי אינטרנט. חשוב לציין שלא ניתן לקבל תמורה כספית עבור החזרת פריטים או שירותים אצל הזכיינים ויש לפנות לחברה עצמה. 

אם בית העסק מסרב לבטל את העסקה מולכם, אתם רשאים לתבוע את קבלת ההחזר ולהעמיד את העוסק בסיכון של מתן פיצוי עד 10,000 ₪, בהתאם להחלטת בית המשפט. 

העסקה בוטלה. מה הלאה?

כספכם יוחזר כמה שיותר קרוב למועד הביטול, אך החוק קובע שאין לבצע החזר מעל ל-7 ימי עסקים. התמורה תוכל להיות במזומן, צ'ק חוזר או ביטול החיוב מול חברת האשראי. 

מה לגבי דמי ביטול?

החוק מאפשר לכל עסק לגבות דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר המוצר או השירות, או גביית 100 ₪, לפי הנמוך מביניהם. אם העסקה בוצעה בכרטיס אשראי והעוסק הוכיח לרוכש שחברת האשראי או גוף אחר גבו ממנו דמי סליקה בעבור ביטול העסקה, הוא יוכל לחייב על סכום זה את הרוכש. 

במצבים שבהם ביטול העסקה התבצע בשל אי התאמה או פגם במוצר, לא ניתן לגבות דמי ביטול. 

שאלות בוערות ותשובות טובות

מה אומרות תקנות הגנת הצרכן על ביטול עסקה?

התנאים לביטול עסקה על פי התקנות הם: מוצר שעלותו גבוהה מ-50 ₪, מוצר שהחוזר לחנות על פי המועד המתאים, לא נפגם ולא נעשה בו שימוש. יש להציג את הוכחת הקנייה, הסכום ואמצעי התשלום בעת הדרישה לביטול. 

האם העסק או תקנות הגנת הצרכן קובעים את המילה האחרונה?

רק חוק הגנת הצרכן הוא הסמכות העליונה לקבוע, אך במקרים מסוימים הוא יפעל להטיב עם הצרכן. אם על פי התקנות הצרכן לא רשאי לבצע ביטול עסקה, יתכן והוא כן יוכל לעשות זאת על פי מדיניות החזרת המוצרים הספציפית של אותו בית עסק. אם התקבלה מתנה והצרכן מעוניין להחליף אותה למרות שפג תוקף הזמן להחזר או שהאריזה נפתחה, מדיניות החנות עדיין תוכל לאשר החזר. כמובן בהתאם לתנאים האישיים שלה.

קיבלתי מתנה באריזה מהחנות – האם אוכל לקבל עליה החזר כספי?

אם עלות המוצר שניתן גבוה מ-50 ש"ח, העסקה בוטלה תוך הזמן הנקוב מרגע קבלת המוצר, לא נעשה בו שימוש למרות שאריזתו נפתחה – יהיה ניתן להחזיר אותו על פי מדיניות ההחזרה של החנות. 

האם אוכל להחזיר סט צלחות שרכשתי בתפזורת ללא אריזה?

לא ניתן לבטל עסקאות של כלי אוכל לא ארוזים. כדאי לפנות למדיניות החזרת המוצרים של החנות כדי לברר מה היא מתירה בנושא זה. אם לא קיימת מדיניות החזרת מוצרים בחנות זו, ע"פ חוק הגנת הצרכן ניתן לבטל את העסקה, כל עוד המוצר לא נפגם. 

הזמנתי טבעת עם חריטה אישית בעלות של 1,000 ₪. האם אוכל להתחרט?

אם העסקה בוטלה תוך 2 ימי עסקים והטבעת עצמה לא יוצרה עד מועד הביטול, ניתן לבצע ביטול עסקה מלא. 

קיבלתי מהחנות שובר זיכוי ללא תוקף. מה עושים?

חוק הגנת הצרכן קובע שהשובר צריך להיות בכתב  או הדפסה שלא נמחקים, כולל נקיבת הסכום. התוקף הוא לשנתיים בדרך כלל, אך אם לא ניתן תאריך מדויק, ניתן לראות בכך כזיכוי ללא הגבלת זמן.

קיבלתי מתנה ללא פתק החלפה. האם אוכל להחליף בכל זאת?

כל הוכחה לגבי הרכישה בחנות ובתנאי שהמתנה עולה יותר מ-50 ₪ תספיק. יש לוודא כמובן שהמוצר לא היה בשימוש ולא נפגם. כדאי לפנות לרוכש המתנה כדי שיוכל להציג חשבונית או כל הוכחה אחרת (כמו למשל פירוט כרטיס האשראי). 

אם רכשתי מוצר 1+1 אוכל להחזיר גם את המוצר הנוסף?

אם על פי התקנות מדובר בעסקה שניתן לבטל, אפשר להחזיר את שני המוצרים. אם הרוכש מעוניין להחליף רק מוצר אחד מהשניים, הדבר יהיה בהתאם למדיניות החזרת המוצרים של החנות. 

רכשתי מוצר בתווי קנייה. האם ניתן להתחרט ולקבל על כך זיכוי כספי?

כל עסקה שבוצעה על ידי תווים, שוברים וכרטיסים נטענים לא תוכל להתבטל. כן ניתן להחליף את המוצר בהתאם למדיניות החנות. 

החזרתי את המוצר לחנות והעסק קיזז מההחזר הכספי שלי את אחוזי דמי הטיפול

על פי התקנות להגנת הצרכן, עוסק יוכל לגבות דמי ביטול עד 5% ממחיר המוצר או ערך השירות, או 100 ₪, על פי הנמוך מביניהם. דמי הביטול יחושבו ממחיר העסקה הכולל. אם התמורה שולמה באשראי, העוסק יכול לגבות עמלת תשלום/ ביטול עסקה ולספק זאת לרוכש כהוכחה.

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?

מאמרים אחרונים

תאריך :
צפיות: 23
כחלק מרפורמה של משרד האוצר, בשנים האחרונות המשרד הכריז על 4 קרנות פנסיה כקרנות "נבחרות".
תאריך :
צפיות: 21
ביטוח צד ג' הוא ביטוח כנגד נזקים שיגרמו לרכוש או רכבים אחרים בזמן שתאונה תגרם באשמתכם חס וחלילה.
תאריך :
צפיות: 20
ביטוח סיעוד או ביטוח סיעודי, הוא ביטוח המנוצל כאשר אדם נהיה תלוי בעזרה של מטפל עבור תפקוד בסיסי, במצב בו הוא לא מצליח להתמודד או לבצע פעולות יומיומיות פשוטות.
תאריך :
צפיות: 22
ביטוח מקיף לרכב הוא אינו הכרחי ואתם לא מחויבים להחזיק בו על פי חוק. מאחר והוא אינו חובה, כל התחום פחות מפוקח על ידי משרד התחבורה ופרוץ יותר.
תאריך :
צפיות: 29
אם יש בידיכם רכב, אתם מחויבים על ידי משרד התחבורה בביטוח חובה עליו.
תאריך :
צפיות: 20
ביטוח בריאות הוא ביטוח שנועד לכסות את העלויות שכרוכות בטיפול רפואי.

רוצה לדבר עם מומחה?

הצג מאמרים לפי תחום

קטגוריות

מאמרים פופולריים

לא נמצאו מאמרים

ענן תגיות

מאמרים נוספים בנושא