ארנפלד סוכנות לביטוח

תיקון 190 – בואו לחסוך בתשלומי המיסים

אחרי ששיחקו עם התנאים בקופות הגמל לרעה ב-2008, הגיעה הבשורה שתמתיק את הגלולה המרה – תיקון 190. לקוחות של קופות הגמל שגילם מעל 50 יכולים לחסוך וכמו כן לקבל הטבות במיסים.

 

הטבות במיסים

תיקון 190 מביא בשורה לעולם החסכונות הפנסיונים בדמות של הטבות במיסים. התיקון חל על קופות גמל, ומגדיל את הכדאיות של קופות הגמל, שסבלו בשנים האחרונות מפופולריות נמוכה. בעבר, קופות גמל היו כדאיות ומשתלמות, כל מי שהיה מפקיד לקופת גמל היה מקבל הטבות מס על הסכומים שהיה מפקיד כל חודש.

רווח שנוצר כתוצאה מקופת גמל היה פטור ממיסים על רווחי ההון שהצטברו, ותוך זמן סביר של 15 שנה הקופות היו נזילות. 2008 הייתה שנה שבה כלכלת ישראל חטפה מהלומה חזקה, והתנאים השתנו משמעותית. משרד האוצר החליט לטרוף את הקלפים מחדש, האפשרות לנהל קופת גמל הונית בוטלה וזאת כדי לעודד אפיקי חסכונות אחרים בקרב הציבור. ההחלטה חילקה את הכספים בקופות הגמל של הציבור לכספים עד 2008 והחל מ-2008, כאשר החלק עד 2008 נוהל בקופת הגמל לפי התנאים והכללים הישנים, וכל מה שנצבר החל מ-2008 הוגדר ככספים לפי הכללים הישנים – למשיכה רק אחרי גיל 60 (או לפני במיסוי מאוד גבוה של 35%, כמובן).

באותה תקופה, אנשים הורידו את הסכומים שהשקיעו בקופות גמל או הפסיקו להשקיע בקופות גמל לחלוטין, וחלק מהאנשים הוציא את הכספים מהקופות והעביר אותו לאפיקי השקעה כדאיים ומשתלמים יותר. היה מקובל מאוד באותה תקופה להנזיל את הכסף שנצבר בקופות הגמל ולהשקיע אותו בדברים פיזיים כמו נכסים נדלניים.

 

תוקפו של תיקון 190

האוצר חיפש דרך להחזיר לקופות הגמל את הכדאיות ולמשוך אנשים להשקיע בחזרה בקופות הגמל ולחסוך דרכן כספים. פה נכנס לתוקפו תיקון 190, שנותן הטבות בתנאים סביב קופות הגמל.

תיקון 190 מגדיר שניתן להפקיד איזה סכום שהחוסך מעוניין בו בקופת הגמל, וכאשר יוכל לפדות את הכספים, אחרי גיל 60, יהנה מקצבה ללא מס כל עוד לא עובר תקרה של השכר הממוצע במשק באותו זמן כפול ארבע. עוד מרחיב ומגדיר תיקון 190, כי במידה והחוסך מקבל סכום סביר מקרן פנסיה ו/או ביטוח מנהלים שלא עובר כ-4,500 שקלים, הוא יכול במקביל למשוך מקופת הגמל כסף בתור תשלום חד פעמי, ולשלם מס מופחת של 15% בלבד על הכסף שהוא מושך מקופת הגמל.

כך למעשה הציבור מעודד לכיוון חסכונות של קצבה, ומאפשר לציבור לקבל כסף חודשי עבור החסכונות שצבר בחייו, אך גם משולבים בחיי הציבור חסכונות הוניים – חסכונות שאותם ניתן למשוך "במכה" אחת, כסכום כסף גדול באופן חד פעמי ומיידי, עם מיסוי מופחת.

תיקון 190 גם מגדיר כללים בנושא הורשה של כספים למוטבים אותם האדם החוסך הגדיר מראש. בקופות הגמל לפי תיקון 190 הכסף עובר למוטבים היורשים בצורה מהירה, יעילה, פשוטה ונוחה, ובהמון מקרים עם פטור מלא ממס. במידה והחוסך נפטר לפני גיל 75, הכסף עובר למוטבים שמוגדרים ללא מס בכלל, ואחרי גיל 75, המוטבים יקבלו את הכסף מהקופה עם מס 15% נומינלי על הרווח שנצבר, או כקצבה חודשית ללא מס בכלל.

תיקון 190 מקל על אלו שהזדקנו והגיעו לגיל פרישה, הוא מאפשר להם להנות מנזילות גבוה, סכום גבוה של כסף שהם יכולים למשוך כאשר השקיעו בקופת הגמל בעלות ניהולית נמוכה, ובמיסים כדאיים ומשתלמים – מיסים נמוכים יחסית.

אם עזבתם מקום עבודה, תיקון 190 יבוא לקראתכם גם כאן. את כספי הפיצוי שתקבלו מהמעסיק, תוכלו להשאיר בקופת הגמל ולפדות אותם בעתיד באופן לא קצבתי, כלומר, כסכום גדול חד פעמי מיידי, תחת מיסוי נוח.

בנוסף, במידה והעברתם כספים מחסכון כלשהו או מסלול השקעה כלשהו אל תוך קופת הגמל, הכסף שהועבר אינו ממוסה גם הוא.

אם כן, בשנת 2008 החלו כללים על קופות הגמל שנועדו להמיר אותם מחיסכון כללי לחיסכון פנסיוני, ותיקון 190 נותן הקלות והטבות שנוגדות חלק מהכללים שנוצרו בשנת 2008, ומאפשר לציבור ליהנות מקופות גמל נזילות יותר ולמשוך מהן כספים תחת מיסוי נמוך יותר, במידה ויעמדו בתנאים מסויימים. חשוב לציין שתיקון 190 מקל על ציבור החוסכים במסגרת קופת גמל, אך הוא אינו מושלם ועדיין הכספים סגורים לשימוש החוסך עד שיגיע לגיל 60, משיכה חד פעמית של הסכום מקופת הגמל מותנת בכך שהחוסך מקבל קצבאות בסכום מצטבר נמוך למדי מאפיקי השקעה שונים, אחרת לא יוכל לבצע משיכה חד פעמית של הכסף.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.