ארנפלד סוכנות לביטוח

תיקון 190 כספי נפטר – סקירה על האפשרויות של היורשים

תיקון 190 החזיר את קופות הגמל לשוק החיסכון, תוך מתן הטבות מס משמעותיות לחוסכים דרכו. אולם, הטבות אלו לא נעלמות לאחר פטירתו של החוסך, ועוברות גם ליורשים, הזכאים להשקיע את הכספים ולקבלם במספר דרכים שונות. מה ההבדל בין אנונה לקצבה מוכרת, והאם ניתן לשלב בניהם?

 

תיקון 190 – על רגל אחת

בשנת 2012, כחלק מרצון האוצר ורשות המיסים לשלב חזרה את קופות הגמל בשוק החיסכון, החליטו על חקיקת תיקון 190. במסגרת התיקון, ניתנו לחוסכים בגיל השלישי הטבות ותנאים מיסויים לקופת החיסכון המדוברת ומשיכת הכספים ממנה.

גורמים שונים טוענים כי מדובר על האופציה הטובה ביותר, נכון לשנת 2020, להפקדת כספים, שכן הפלטפורמה האמורה מאפשרת הן נזילות והן חיסכון כלכלי.

 

התנאים לפתיחת קצבה

לשם הפקדת כספים בפקודת גמל, לפי הוראות תיקון 190, על חוסך לעמוד בשלושה תנאים. ראשית, עליו להיות מעל גיל 60. שנית, עליו להיות כבר בתקופת הפנסיה שלו, ושלישית, יש לוודא שהקצבה החודשית, אותה הוא מקבל, אינה עולה על 4,525 שקלים.

ככל שעומד בשלשות התנאים האמורים, יכול היחיד לחסוך על פי הוראות תיקון 190 ולזכות בכל ההטבות.

 

ההטבות שמעניק התיקו

ככל שזכאי אדם להפקיד חסכונותיו לאור הוראות תיקון 190, הוא יזכה למספר הטבות משמעותיות מאוד. ראשית, ישלם החוסך דמי ניהול מופחתים לעומת חוסכים דומים שאינם מצויים במסגרת התיקון.

כמו כן, ישלם החוסך מס רווח הון, בגין רווחי הקופה, רק לאחר משיכת הכספים מן הקופה. בנוסף, יזכה החוסך לאפשרות לניוד החיסכון בין מסלולי הקופה, ללא כל עלות נוספת, וכן פטור ממס על הכספים שנצברו בקופה, ככל שבחר לקבלם בדרך של קצבה חודשית.

 

תיקון 190 כספי נפטר – מטיב גם איתכם

לאחר לכתו בטרם עת של חוסך מכוח התיקון, החוק מקל גם על יורשיו בעת קבלת כספי החיסכון. על פי הוראות החוק, הכספים המועברים ליורשים יגיעו יחד עם חבילת הטבות גם הם.

בין ההטבות להן יזכו היורשים, מעבר להעברת הכספים באופן פשוט ונטול בירוקרטיה, גם תשלום מס רווח הון בשיעור של 15% במקום 25% בעת ביצוע משיכה, פטור מלא ממס על החיסכון ככל שהחוסך נפטר בטרם גיל 75 ופטור ממס על הכספים אשר יימשכו כקצבה, ככל שהחוסך נפטר לאחר גיל 75.

בטרם נעמוד על אפיקי משיכת הכסף השונים ותנאיהם, יש לעמוד על מספר נקודות. ראשית, הכספים שיועברו אל היורשים הם נזילים, מה שאומר שניתן למשוך אותם מהקופה בכל רגע נתון, ופטורים ממס רווח הון לאורך שלושה חודשים.

שנית, מרגע העברת הקופה יהפכו היורשים להיות בעלי הקופה על כל המשתמע מכך, לרבות לעניין ניהול הקופה, ביצוע פעולות וקבלת דיווחים שוטפים.

 

מה קורה במצבים השונים? – בין הורשת פנסיה, קופת גמל וביטוח מנהלים

בשל העובדה שמדובר במספר חסכונות שונים, יקבלו היורשים את הכספים באופן אחר בכל אפיק חיסכון.

ככל שמדובר בקרן פנסיה, העברת הכספים ואופן קבלתם תלוי בהיקף היורשים. ככל שלמנוח יש שארים, המוגדרים כבת זוג וילדים מתחת לגיל 21, יועברו הכספים כקצבה חודשית למחייתם של אלו. ככל שאין שארים, יועברו כלל הכספים בפעימה חד פעמית ליורשים.

בדומה למצב נעדר שארים, גם במצב שבו מדובר על חיסכון מסוג ביטוח מנהלים, יועבר הכסף בפעימה חד פעמית. לצד אלו, מצויים מצבים בהם הכסף נחסך בקופת גמל להשקעה, מצב בו יופקד החיסכון אל חשבון חדש על שם היורש.

לצד אלו, עומדות שתי אפשרויות משיכה נוספות, הן אנונה וקצבה מוכרת.

 

אנונה – גמיש ונוח

מדובר על משיכה חודשית, או קצבה, בסכום הקבוע מראש, עד למיצוי קופת החיסכון. היתרון המשמעותי בדרך זו הוא גמישות הפלטפורמה, אשר מאפשרת את שינוי שיעור הקצבה מדי חודש, בהתאם ליתרה בקופה.

יש לציין כי בעת קבלת קצבה בשיטת אנונה, תהא חייבת הקצבה במס רווח הון, זאת בניגוד לקצבאות אחרות. כמו כן, מחייבת הפלטפורמה המדוברת ניהול שוטף, לרבות גובה הסכום החודשי לאור יתרת החיסכון, רמת סיכון ההשקעות בקופה וכו'.

 

קצבה מוכרת – עד סוף החיים

קצבה מוכרת היא שם נוסף לקצבת זקנה הפטורה מתשלום מס, המתאפשרת גם ליורשי המנוח הודות לתיקון 190 כספי נפטר.

לשם קבלת הפטור, על היורש להעביר את הכספים לקרן פנסיה או פוליסת ביטוח על שמו. אומנם הקצבה המדוברת תינתן לאורך כל חיי היורש, אולם תנטרל שליטה ממשית של היורש על יתרת הקצבה ושיעורה החודשי.

בנוסף, יש לציין כי לא קל לבצע ירושה של קצבאות אלו, שכן מדובר על חוזה עד סוף החיים, גם אם אלו הסתיימו מוקדם מהצפוי.

 

ראש בראש – יתרונות וחסרונות המסלולי

היתרון העיקרי הטמון בשיטת אנונה הוא הגמישות הניתנת במסלול ההשקעה. לצד האפשרות לשינוי זרם התשלומים והאפשרות לביצוע משיכת כספים לאחר קבלת קצבה, יזכה יורש החיסכון לסכום חודשי קבוע, שאינו צמוד מדד, וכן לאפיק ירושה קל ונגיש.

מנגד, ככל שהחוסך יאריך ימים, ייתכן והוא יגיע למצב בו כספי הקופה נגמרים, שישאירו אותו עם חור משמעותי בכיס.

מנגד, לקצבה המוכרת החודשית מספר יתרונות גם היא.

על אף העובדה שהעברת יתרת החיסכון בירושה בעייתית, לצד חוסר אפשרות לשינוי זרם התשלומים והצמדת הקצבה למנגנון כלשהו, עומד היתרון המובהק שבקבלת תשלומים עד לסוף החיים.

משכך, יש לשקול בכובד ראש מהו אפיק הפעולה המתאים לכם. אולם, ייתכן שנפתיע אתכם בפסקה הבאה, הפורטת כיצד ניתן להנות משני העולמות.

 

שיטת השילוב

ככל שהחיסכון בקופה מספיק גבוה, יוכל חוסך לפי תיקון 190 כספי נפטר ליצור שילוב בין שני אפיקי המשיכה. בעוד חלק מכספי הקופה יועברו לקצבה מוכרת, אשר תבטיח הכנסה קבועה חודשית, יוכלו להימשך שאר הכספים לפי הוראות תיקון 190.

בהמשך, יופקדו הכספים שנמשכו בקופת אנונה, אשר אומנם תחויב במס רווח הון, אך זה יעמוד על 15% במקום 25%, וכן תאפשר נזילות כלכלית לצד הכנסה חודשית קבועה.

 

סיכום

ככל שאדם עבר את גיל 60, נכנס לתקופת הפנסיה והינו זכאי לקצבה חודשית העולה על 4,525 שקלים, הוא זכאי לפתיחת חיסכון מכוח תיקון 190.

לאחר לכתו, רשאים גם יורשיו להשתמש בהוראות החוק, תוך שימור ההטבות אשר ניתנו למנוח מכוח תיקון 190 כספי נפטר.

אותו יורש יוכל לקבל את הכספים באפיק של אנונה, אשר מחד הוא גמיש ונזיל אך מנגד מוגבל בשיעורו, או בקצבה מוכרת, המקבלת פטור ממס לצד תקפות עד סוף החיים, אך לא מאפשרת ירושה ושינוי שיעור קצבה וזמני קבלתה.

אולם, ככל שהחיסכון שעבר בירושה מספיק גדול, יוכל אותו אדם לשלב את שתי השיטות, כך שיוכל לזכות לקצבה עד סוף חייו לצד שימור חיסכון נזיל וגמיש לעת הצורך.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.