שיווק רשתי – איך נזהרים לא לגלוש לתרמית פרמידה

שיווק רשתי (מוכר גם בשם "שיווק רב שכבתי", ובאנגלית – MLM – Multi Level Marketing) היא שיטה לשיווק של מוצרים או שירותים.

על פי שיטה זו, זכיין מכירות של חברה מסויימת מצטרף לחברה במטרה למכור את המוצרים או השירותים ולקבל עמלה על מכירותיו, ובמקביל תפקידו לגייס סוכנים בנים תחתיו שיעשו כמוהו.

הסוכן מתוגמל לא רק על עמלה ממכירותיו, אלא גם זוכה לעמלה עבור צירוף סוכנים, ועמלות מכירות של סוכנים שהוא גייס.

כאשר הסוכנים שהוא צירף מצרפים סוכנים בעצמם והסוכנים שלהם מוכרים שירותים ומוצרים, הוא גם זוכה לעמלות על המכירות של הסוכנים נכדים שלו, וכן הלאה, עמלות על כל השכבות שמתחתיו.

שיווק רישתי הוא פוטנציאל אדיר להכנסה פאסיבית אדירה, מאחר ובאמצעות צירוף סוכנים יעילים, שימכרו ויצרפו עוד ועוד סוכנים (שהם יצרפו עוד ועוד סוכנים תחתם, שימכרו עוד מוצרים), הסוכן הראשון שהתחיל את כל שרשרת המכירות והגיוס נהנה מעמלות פרי עבודתם של אחרים, והרשת שתחתיו הולכת, גדלה, מוכרת עוד מוצרים ומגייסת עוד ועוד סוכנים – ומכל הפעילות הזו הוא נהנה מעמלות, עמלות שניתנות לו כתוצאה מפעילות ראשונית אך שאינה בהכרח מתמשכת.

זה נשמע מושלם תיאורטית, במציאות זה לא כל כך פשוט ולא לגמרי עובד במרבית המקרים. בנוסף, שיווק רשתי ידוע לשמצה בשל הקרבה של המאפיינים שלו לתרמיות פירמידה.

בתרמיות פירמידה אין מוצר או שירות (או שיש מוצר או שירות חלשים, שאינם סחירים בהיקפים גדולים במבחן המציאות), והכסף עובר במעגל סגור בין הסוכנים באמצעות עמלת ההצטרפות שלהם – מה שאומר שמהר מאוד המבנה מתמוטט ואין מספיק גיוסים כדי לאכלס את השכבה התחתונה של הפירמידה, וכל השכבות הנמוכות נותרות ללא כסף.

פירמידה היא משחק שהוא בעצם תרמית, בעוד ששיווק רשתי הוא הגרסה "החוקית" של הפירמידה, מאחר וההכנסות של הסוכנים נשענים בעיקר על מכירת מוצרים.

מלבד עניין המוצר, שיווק רשתי ופירמידה הם די זהים, מה שהופך את השיווק הרשתי לידוע לשמצה.

פירמידות הן לא חוקיות בכל מדינה סבירה מתוקנת, ואילו שיווק רשתי נחשב חוקי ולגיטימי במדינות רבות. יש מדינות שהוציאו גם את השיווק הרשתי מחוץ לחוק בעקבות הדימיון וההבדלים הזעומים בינו לבין תרמיות פירמידה.

אסביר בהמשך בפירוט רב יותר לגבי ההבדלים, ולמה בעצם שיווק רשתי נחשב חוקי ופירמידה היא בעצם משחק תרמית שנועד לכישלון וודאי בטווח הארוך, ולרמיסת החיים הכלכליים של חברי הפירמידה.

 

עוד על תפקידו של סוכן המכירות הרשתי…

כאמור, כל סוכן אמור לפעול בשני מישורים. הראשון הוא מכירת המוצרים אותם הוא משווק ללקוחות קצה. השני הוא גיוס סוכנים נוספים תחתיו.

הסוכן מצטרף כמשווק רשתי ללא יחסי עובד-מעביד כלל וכלל, שיווק רשתי דומה יותר לשוק הפרילנסרים, כאשר הסוכן הוא עובד עצמאי או זכיין של המוצרים. ברוב המקרים הסוכן חייב לרכוש "ערכת הצטרפות", בה הוא רוכש מוצרים ומתנסה בהם בעצמו כדי להכיר אותם, או מוכר את המלאי הראשונה שרכש ללקוחות קצה, ללא מגבלות של אזור גאוגרפי, אמצעי שיווק, פרסום או הפצה.

בצעדיו הראשונים כסוכן מוכר, הסוכן ברוב המקרים יקבל הנחיות מיצרן המוצר לפנות למכרים, חברים ומשפחה ולהציע להם את המוצרים.

במקביל, הסוכן יעודד גם להזמין את אותם מכרים, חברים ומשפחה להצטרף כסוכנים תחתיו. מאוד מקובל שהלקוחות הראשונים והסוכנים הראשונים שאותו סוכן שהצטרף יצרף בעצמו – הם ממעגלים חברתיים קרובים אליו, ואינם אנשים זרים. הסוכן יציג בפני חבריו או מועמדים אחרים פוטנציאלים לגיוס את האפשרות לשווק מוצרים נפלאים ואיכותיים, ולהרוויח כסף פאסיבי באמצעות גיוס עובדים חרוצים שירוויחו ממכירות וגיוסים ויכניסו כסף פאסיבי לכיס הסוכן.

הבעיה מתחילה – שכל מה שתיארתי עד עכשיו מתחילת הכותרת האחרונה – זהה לגמרי גם עבור תרמיות פירמידה. ההבדל האמיתי בין שיווק רשתי לפירמידה הוא המוצר והרווחים המופקים ממנו. בשיווק רשתי יש מוצר חזק, סחיר, שקיים במלאי והוא אמיתי ולא "מוצר מתוכנן" או עתידני, שנמכר, ומרבית רווחי החברה ועמלות הסוכנים מגיעים ישירות ממכירות של המוצר.

כאשר מרבית מרווחי החברה ועמלות הסוכנים הם מצירוף של סוכנים חדשים לרשת – זה הופך כבר להיות פירמידה.

אם למוצר יש לקוחות רבים מרוצים, והסוכנים מתעסקים במכירה שלו ורוב רווחי הסוכנים מגיעים ממכירות – זה שיווק רשתי.

חשוב להזכיר בשלב הזה ששיווק רשתי חוקי במדינת ישראל, ואולי פירמידות הן תרמיות שאינן חוקיות. גם שיווק רשתי נראה במבנה שלו כמו פירמידה, כך שיש סוכן למעלה, מתחתיו כל הסוכנים שהוא הביא, מתחתיהם כל הסוכנים שהם הביאו, וכן הלאה, כאשר סוכן נהנה מכל המכירות והסוכנים המצורפים שנמצאים תחתיו.

 

פירוט של ההבדלים בין שיווק רשתי לפירמידה, או: איך הופכים את הפירמידה ללגיטימית וחוקית

הנה כמה הבדלים שהחוק מגדיר, שעליכם לשים לב אליהם לפני שאתם מצטרפים כסוכנים בשיווק הרשתי – כדי לוודא שאתם לא בעצם מצטרפים לעסק לא חוקי שהוא תרמית פירמידה:

  1. יש מוצר, סחיר, מצליח, טוב, איכותי וחזק, שנמכר ללקוחות קצה בקנה מידה רחב (שהם אינם הסוכנים ברשת בעצמם, לקוחות שהם רק לקוחות ולא סוכנים). מוצר שקיים במלאי והוא בעל ערך, ומחירו סביר לפי מחירי השוק של מוצרים הדומים לו.
  2. החברה נשענת כלכלית ומשלמת את העמלה לסוכנים באמצעות הרווחים המופקים ממכירת המוצרים בעיקר, ואינה תלויה כלכלית בכספים שמגיעים מסוכנים חדשים שמצטרפים לרשת.
  3. סוכן שמצטרף אינו מחוייב לקנות מלאי גדול במחירים גבוהים, מלאי שיקשה עליו בשלביו הראשונים והוא יתקשה במכירה של המלאי בזמן סביר. 
  4. אין דמי הצטרפות, או שדמי ההצטרפות הם קטנים בתמורה לסל מוצרים בגודל סביר להתנסות אישית. למה בעצם שירצו לקחת ממכם כסף כדי שתצטרפו כסוכנים ללא שכר, על בסיס של שכר מבוסס מכירות בלבד? אתם בעצם הופכים להיות זכיינים ונותנים לכם שכר אך ורק על בסיס הצלחה ומכירות, למה שירצו גם לקחת ממכם כסף בנוסף על ההצטרפות? דמיינו לעצמכם שאתם יושבים בראיון עבודה למשרת מכירות, ואומרים לכם שאין שכר בסיס, השכר הוא רק לפי המכירות שתצליחו לבצע, ובנוסף אתם צריכים לשלם 1,000$ כדי להתחיל לעבוד. הסיבה העיקרית להכריח סוכנים לרכישת מלאי גדול עם ההצטרפות, לחדש את המלאי שלהם באופן תקופתי, או לשלם דמי הצטרפות – זה כי מדובר בפירמידה והכנסות החברה נשענות בעיקר על הכסף מהסוכנים ופחות כסף ממכירת מוצרים ללקוחות קצה.
  5. על החברה להחזיק מלאי מוצרים, והסוכן מוכר באמצעות מערך ייצור ושילוח של החברה. הוא לא אמור לרכוש מראש מלאי גדול או להחזיק ברשותו מלאי גדול שממנו ימכור, אלא אם מדובר במלאי ראשוני קטן בכמות אישית להתנסות והכרות עם המוצרים.
  6. כאשר סוכן מבצע מכירה, הוא מקבל על המכירה עמלה גבוה יותר מהסוכנים שנמצאים מעליו, אלה שגייסו אותו.

 

כמו שאתם רואים, אפילו החוק מתקשה להצביע על הבדלים ברורים בין שיווק רשתי ופירמידה. החוקים מנוסחים באופן לא חד משמעי ולא חד ערכי.

מצד אחד אסור שיהיה לסוכן מלאי… מלבד מלאי קטן בכמות אישית. הסוכן לא משלם דמי הצטרפות… מלבד דמי הצטרפות קטנים וסבירים. כמעט לכל כלל שהחוק מגדיר, הוא מסתייג ומסביר שאפשר, עד גבול מסויים,לחרוג מהכלל, ועדיין להשאר תחת ההגדרה של שיווק רשתי ולא פירמידה.

 

הצטרפתם? בהצלחה. מבפנים הכי קל לדעת אם מדובר בשיווק רשתי או פירמידה

הנה משהו שחשוב לדעת – בהתאם לחברה אליה הצטרפתם, גם אם מדובר בחברת שיווק רשתי חזקה עם מוצר מדהים ונהדר שהוא בעל ערך רב, מחירו סביר, והוא נמכר ללקוחות קצה רבים שאינם סוכנים ברשת, סיכויי ההצלחה שלכם נמוכים מאוד.

שיווק רשתי, גם כאשר הוא נעשה באופן הכי לגיטימי, חוקי והוגן שיש, לא נועד לכל אחד, בלשון המעטה.

רק אנשים כריזמטיים וכשרוניים מצליחים למכור כמויות גדולות של מוצרים, אפילו אם מדובר במוצרים טובים, ולגייס תחתיהם צוותים של סוכנים חרוצים אותם הם מסוגלים להוביל להצלחה במכירות ובגיוס סוכנים נוספים.

אחוזי ההצלחה זעומים – 1% עד 3% בלבד צולחים את דרכם בשיווק הרשתי. חושבים שיש לכם מה שצריך כדי להצליח? נהדר! שיווק רשתי הוא פוטנציאל להכנסות אדירות, ולאורך זמן, גם יצירת הכנסה פאסיבית מדהימה, לכו על זה בכל הכח והתחילו למכור ולגייס אנשים עם הדרייב והכישורים שיש לכם. אם מדובר בעסק שיווק רשתי לגיטימי, אין דמי הצטרפות או שדמי ההצטרפות הם נמוכים, כך שאין לכם הרבה מה להפסיד – נסו בכל מקרה בכל הכח, מקסימום הפסדתם מעט זמן ואולי גרוש וחצי.

הצטרפתם לשיווק רשתי ואתם חוששים שאולי מדובר בפירמידה? מבפנים – הכי קל לדעת.

הסוכנים שגייסו אתכם והסוכנים שמעליהם, אותם מאסטרים שנמצאים בפסגת השכבות של הסוכנים – איך הם מחנכים אתכם? מה אתם עושים כדי להצליח בדרככם החדשה? האם אתם מתעסקים 95% מהזמן בגיוס סוכנים חדשים? האם בכלל מלמדים אתכם איך מוכרים את המוצר, איפה מוצאים לקוחות קצה ומציעים להם את המוצרים? האם אתם בבית חרושת לגיוס סוכנים, או שאולי השיח על המוצר והמאפיינים שלו גם קיים שם? פירמידה היא מכונה משומנת לגיוס "סוכנים" חדשים, בעוד ששיווק רשתי נותן למוצרים יחס של כבוד, ומחנך למכירות של המוצר ללקוחות קצה רבים.

אם העסק שהצטרפתם אליו נראה יותר כמו פירמידה לפי מה שתיארתי כרגע, ופחות כמו שיווק רשתי – הסיכויים שלכם להצלחה יורדים מ-3% (אם אתם מתאימים לכך, כריזמטיים וכשרוניים ובעלי יכולות שכנוע ומכירה) ל-0.1% בהתאם לתקופה בה הצטרפתם.

בגדול, בפירמידות רק המקדימים להצטרף מרוויחים, מי שמצטרף בשלבים מתקדמים כנראה רק ישקיע בלי להרוויח ויאבד את מכנסיו וכספו על הדרך.

הייתי ממליץ, אם דורשים ממכם השקעה במלאי או דמי הצטרפות גבוהים, ומספרים לכם גם שאתם צריכים לחדש מלאי אישי או לשלם כספים נוספים בהמשך, לשקול בכובד ראש את צעדיכם ולעשות אחורה פנה. בכל מקרה אם זה שיווק רשתי לגיטימי ולא פירמידה, לא אמורים לבקש ממכם דמי הצטרפות גבוהים או חידוש מלאי תקופתי.

אם אתם לא מתרגשים מהמוצר באופן אישי ומבינים איך הוא יכול להפוך ללהיט מצליח, ואיך יש לכם אפשרות למכור אותו בכמויות נאות, וותרו מראש.

שוב, אם מבקשים ממכם להשקיע כספים במוצרים מפוקפקים שמבטיחים ניסים ונפלאות ונשמעים לא אמינים, או אם המוצר נראה לכם חלש או יקר מידי, הטילו ספק לפני שאתם מטילים את השטרות. אל תהפכו לחלק מהתרמית הבאה, שתפיל ברשתה אנשים רבים, ואולי גם אתם תפסידו בגללה כסף רב.

דוגמה לפירמידת שיווק רשתי
עוד בנושא כללי
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש