רכב חברה צמוד – פינוק משתלם?

אם הציעו לכם מהחברה בה אתם עובדים לקחת רכב חברה צמוד לשימושכם ולשימוש העבודה, או אם כבר יש לכם רכב חברה, כדאי מאוד שתדעו – זה לא תמיד משתלם. מאוד כיף להכנס לתחנת דלק ולמלא מיכל מבלי לשלם אגורה, אבל שזה לא יסנוור אתכם. הדלק הזה עולה לכם הרבה מאוד, אולי אפילו יותר ממה שהוא היה עולה לכם אילו היה מדובר ברכב פרטי משלכם ולא מטעם החברה בה אתם עובדים. יש מקרים שבהם זה משתלם ואפילו מגה-משתלם. איך תדעו? הנה כל המידע לעזור לכם להבין.

 

כמה עולה רכב חברה צמוד?

עד 2009 היו מוגדרים חישובי עלויות מסויימים, אבל הענף כולו עבר שינוי משמעותי – לטובה או לרעה – אתם תחליטו. החל מ-2009 שווי השימוש של רכב חברה שממנו נגזר המס מתוך תלוש השכר שלכם הוא 2.48% ממחיר הרכב העדכני לפי מחירון.

הנה דוגמא שתמחיש זאת היטב – אם החברה בה אתם עובדים מארגנת לכם רכב חברה צמוד ששווה, לפי מחיר מחירון, 120,000 ש"ח, חישוב המיסים מתוך השכר שלכם יעשה מסכום הגדול בפועל מהשכר שלכם ב2,976 ש"ח (שהם 2.48% מתוך 120,000), קרוב ל-3000 ש"ח. כך, אם השכר ברוטו שלכם הוא 12,000 ש"ח, המיסים שנגבים מתוך הברוטו שלכם יחושבו כאילו השכר ברוטו שלכם היה 15,000 ש"ח. מדובר בגידול במיסים של כ-1,200-1,400 ש"ח, פחות או יותר, לפי השכר המדוייק שלכם ומדרגות המס. האם הסכום הזה שווה רכב חברה? בהמשך ננסה לעזור לכם להחליט, לפי מאפייני השימוש, אופן השימוש והיקף השימוש שלכם ברכב.

חשוב לדעת בהקשר הזה ששווי הרכב נקבע לפי ערך הרכב עליו מדובר כחדש – גם אם קיבלתם רכב משומש שאינו יד ראשונה – שווי הרכב נקבע על פי המחירון של הדגם כאילו נקנה חדש.

 

ומה קורה בעולם? מקובלות שיטות חישוב נכונות יותר, מדוייקות יותר, וזולות יותר

בגדול (ובהמשך נרחיב על כך), ככל שאתם משתמשים ברכב החברה יותר לשימוש פרטי ופחות לשימוש מקום העבודה (נסיעות במסגרת העבודה, נסיעות למקום העבודה וחזרה ממנו וכדומה), כך זה משתלם עבורכם יותר (ועד כדי משתלם מאוד). אז למה לא לשלם על זה לפי כמות השימוש הפרטי אל מול השימוש עבור צרכי העבודה? שאלה במקום, שאלה שנשאלה בהמון מקומות ברחבי העולם, וקיבלה תשובה יפה והתאמות בחוקים ובסכומים המחושבים בהתאם, אצלנו בישראל זה עדיין לא המצב.

בחו"ל יש כל מיני אמצעים שלפיהם נבדק מתי מדובר בנסיעה פרטית ומתי מדובר בנסיעת עבודה. זו יכולה להיות תוכנה שמוטמעת ברכב שלא מניעה עד שהנהג לא מסמן האם מדובר בנסיעה פרטית או לצרכי עבודה, זה יכול להיות כרטיס חכם שמנסה לנחש (ובדרך כלל מצליח) האם מדובר בנסיעה פרטית או לא (לפי הגדרה מראש של התוכנה שמתלווה לכרטיס, משך הנסיעה, מיקום גאוגרפי של הנסיעה, שעת הנסיעה וכדומה), או אמצעים אחרים. מה שבטוח – בארץ תשלמו FIXED PRICE בלי קשר לתמהיל הנסיעות שלכם – פרטי או לצרכי עבודה, ובחו"ל מצמצמים את הפערים שבין העלות לאופי השימוש למינימום של המינימום.

 

רכב חברה על חשבון המשכורת

יש מקרים שבהם יוצע לכם מטעם מקום העבודה שלכם רכב חברה על חשבון חלק מהשכר החודשי שלכם, או במקום העלאה בשכר. זה מקטין את השכר נטו שלכם, כל ההפרשות הסוציאליות (פנסיות וכדומה) יורדות בהתאם, כי השכר שלכם הופך להיות נמוך יותר, ודמי נסיעות שאתם מקבלים בדרך כלל במסגרת השכר שלכם יורדים מהתלוש גם הם.

 

אז למי זה כן משתלם?

כמו שאמרנו, למרות כל ההסגות, רכב חברה עדיין יכול לצאת לכם משתלם וכדאי בהתאם למאפייני המס שלכם, אופי ותמהיל הנסיעות שלכם איתו, משך הזמן שלהן, המרחקים שתסעו לכל צורך והיקף השימוש ברכב.

  • אם אתם אנשים שנהנים מנקודות זיכוי מס הכנסה עבור מגוון סעיפים (הורים לילדים קטנים?) – יתכן ולא תשלמו כלל וכלל מס על שווי השימוש של הרכב, ולכן זה ישתלם לכם מאוד.
  • אם במקום הרכב ומנגד להצעה לרכב חברה צמוד מטעם המעסיק שלכם, אין הצעה נוגדת להעלאה בשכר, ובמיוחד אם יש לכם נקודות זיכוי מס הכנסה בכזה מצב, זה בהחלט עשוי להיות משתלם וכדאי.
  • אם המשכורת שלכם גבוהה, ומציעים לכם העלאה בשכר (באחוז מגובה השכר הנוכחי) או רכב חברה, יש סיכוי טוב שזה ממש לא משתלם לכם.
  • אם יש לכם מעט נקודות זיכוי מס הכנסה או שאין לכם נקודות זיכוי על המיסוי במס הכנסה, זה מגדיל את הסיכוי שזה לא ישתלם לכם, מאחר והמס החודשי שלכם למס הכנסה יגדל משמעותית.
  • אם אין לכם רכב ואתם מתניידים בצורה תחבורית דרך קבע, יש סיכוי טוב שלמרות העלויות והמס – זה יקסום לכם ואולי אפילו גם ישתלם לכם.
  • אם יש לכם רכב אחד ורכב נוסף למשק הבית יכול לעזור בצורה שתשתלם לכם, זה בהחלט עשוי להיות משתלם. חשבו על אפשרויות כמו עבודה נוספת בשעות הערב שתוכלו להגיע אליה עם הרכב, עבודה לבן או בת זוג מובטלים שמתאפשרת פתאום כשיש רכב נוסף במשפחה, חסכון בעלויות הסעות למסגרות עבור הילדים, דברים כאלו.
  • אם אופי החיים שלכם הוא כזה שבמסגרתו אתם מקיימים נסיעות רבות, ונסיעות ארוכות, לצרכים האישיים שלכם, זה יכול בהחלט להשתלם לכם. במקרים כאלו הדלק בדרך כלל מכוסה לחלוטין באמצעות דלקן על חשבון העבודה, ואתם נוסעים יותר על חשבון העבודה. סעו לבקר 4 פעמים בשבוע את ההורים שגרים בחיפה, והכדאיות עולה משמעותית. רכב שנוסע יותר גם מאבד את ערכו מהר יותר, וכדאי שזה לא יהיה הרכב שלכם בכזה מקרה.
  • במידה ואתם בקושי זקוקים לרכב לצרכים הפרטיים שלכם, סיכוי טוב שזה לא ישתלם לכם כלכלית.
  • אם אתם עובדים במקום עבודה מרוחק מהבית, או שמקום העבודה דורש מכם נסיעות רבות לצרכי העבודה (סוכני שטח? גרים במרכז ועובדים בפריפריה?), זה יכול להשתלם לכם לקחת רכב מהחברה ולא לעשות את כל הנסיעות האלו פרטי על חשבונכם.
  • אם אתם חיים במשפחה שבה לחלק גדול מבני הבית יש רישיון נהיגה וחיים חיים פעילים, ויהיה אפשרי לתת להם את הרכב שלכם מהחברה לשימושם, זה כנראה ישתלם לכם. אם גם אתם, גם בן/בת הזוג, וגם עוד 2 ילדים שלכם עם רישיון תשתמשו ברכב, זה נחמד שעושים את זה עם רכב מהחברה ולא עם רכב פרטי. בהרבה מקרים ההצעה שתקבלו מהחברה לא כוללת נהגים צעירים או חדשים, או בכלל, אף אחד מלבדכם (ובמקרים קיצוניים אף אחד מלבדכם אקסלוסיבית), ואז אין משמעות לגבי בני משפחה עם רישיון נהיגה והשימוש שלהם ברכב.
  • אם מציעים לכם רכב קטן, ויש לכם כבר רכב משפחתי אחד לשימוש המשפחה, זה מגדיל את הסיכוי לכך שזה ישתלם לכם. בהמון משפחות, נהוג שהרכב השני למשפחה הוא רכב קטן קומפקטי. אם תקבלו מהחברה רכב שני קטן, העלויות שלו ושוויו לצרכי חישוב מס יקטנו וזה כמובן לטובתכם.
רכב אדום
עוד בנושא מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש