רכב בליסינג או קניית רכב – מה עדיף מבחינת מיסוי?

רוב האנשים שזקוקים לרכב חדש, זקוקים לו באופן קבוע ונוטים לאפשרות של רכישת רכב – חדש או יד שנייה. קיימת אפשרות נוספת – אפשר להשכיר את הרכב שלכם ובכך לחסוך כסף רב בשיטת ליסינג. קיימות שתי אפשרויות להשכרת רכב בשיטת ליסינג – ליסינג מימוני וליסינג תפעולי.

ליסינג תפעולי הוא שכירות נרחבת ומקיפה יותר שבמסגרתה תנתן עבורכם גם תחזוקה בשוטף עבור טיפולים שהרכב צריך לעבור. ממש כמו שמשכירים דירה – בעל הבית אחראי על נזקים, תקלות בתשתיות או טיפולים במבנה.

ליסינג תפעולי נפוץ בעיקר בחברות וארגונים גדולים שמספקים לעובדי החברה רכבים, מאחר וחברה גדולה לרוב מעדיפה שלא להתעסק בתחזוקת הרכב באופן שוטף, אלא מעדיפה את האפשרות של תשלום שכירות גבוה יותר, אך טיפול ותחזוקה בידי החברה המשכירה. 

ליסינג מימוני שונה במהותו, ובעיקר בא לעזור לרוכש לממן את ההוצאה הגדולה, אבל מבחינת מאפיינים הליסינג המימוני מזכיר יותר רכישה של רכב חדש, וסוג של פרישה נוחה לתשלומים. בדרך כלל השכרת רכב בליסינג מימוני תאפשר לבעל הרכב החדש להנות מפרישת תשלומים של עד 5 שנים, במקרים רבים עליו להגיע לרכישה עם סכום ראשוני נמוך, מה שהופך את כל הרכישה לנוחה מאוד עבורו. הסטנדרט הוא סביב רבע או חמישית מערך הרכב בעת הרכישה, אבל במקרים מסויימים אפשר אפילו להנות מתנאי רכישה שמכתיבים כשישית מערך הרכב בלבד.

ערך הרכב נמוך ממחיר המחירון שלו בכאלו מקרים, מה שמקל אפילו יותר על הרוכש, מאחר והרכב רשום בבעלות חברת הליסינג (ונשאר רשום בבעלתה גם בתקופת התשלומים אחרי הרכישה), וזה מפחית את ערך הרכב בכ-10% לעומת רכב חדש שנרכש באופן ישיר מהחברה המייצרת. בסיום תקופת התשלומים בדרך כלל לא שילם הרוכש את כל שווי הרכב, אבל באפשרותו לרכוש אותו כאשר התשלומים ששילם עד כה יקוזזו מערך הרכב.

בחלק מהמקרים, עסקאת ליסינג תתבצע כאשר הבעלות על הרכב אינה על שם חברת ההשכרה. בעלות הרכב תרשם על שם הנהג, וזה עדיף לו מאחר וערך הרכב יורד לאט יותר כאשר הרכב רשום על שמו של אדם פרטי ולא עם שם חברת השכרה. במקרה כזה, יצויין מפורשות שהרכב משועבד לחברת הליסינג ברישוי הרכב.

 

האם עסקת ליסינג זה כדאי?

הכדאיות של עסקה שכזו יובהר היטב באמצעות דוגמא: רכב עם מחיר מחירון של 140,000 ש"ח לדוגמא, וסכום התחלתי דרוש של כ-20%. הרוכש צריך להגיע עם 28,000 ש"ח התחלתיים לעסקה, והוא מקבל תנאים נוחים של 1,400 ש"ח כל חודש למשך 3 שנים, כלומר – סך הכל, מעבר ל-28,000 השקלים ששילם בעת הרכישה, הוא ישלם 50,400 ש"ח נוספים שיפרשו עבורו למשך 3 שנים. סך הכל, 36 חודשים אחרי שהחל להשתמש ברכב, הוא שילם עליו כבר 78,400 ש"ח, וצריך לשלם עוד קצת יותר מ-60,000 ש"ח בתום התקופה כדי לרכוש את הרכב לחלוטין.

חשוב לדעת שבדוגמא הזו פישטתי מעט את התהליך, אבל לפעמים גם ריבית, הצמדה, עמלות וכדומה נכנסים לסיפור, לפעמים כחלק מהעלות החודשית המשולמת כל חודש, ולפעמים בנפרד.

 

בתום תקופת התשלומים, לאחר סגירת כל החובות כלפי חברת הליסינג המשכירה, הרוכש יכול לצאת ולסיים כל התקשרות עם חברת הליסינג, או לחילופין "להתגלגל" לתוך עסקת ליסינג חדשה ולהנות מעדכון הרכב שברשותו לרכב חדש. כדי לסיים את העסקה לפני תום תקופת התשלומים – הרוכש יתקל בקשיים בחלק מהמקרים.

חברות ההשכרה מטילות סנקציות כדי לנסות ולמנוע מרוכשי רכב בשיטת ליסינג מימוני לצאת מהעסקה לפני תום התקופה שהוגדרה. כל מיני סוגים של קנסות עשויים להתחבא בתוך ההסכם שלכם מול חברת ההשכרה, אבל אל תהיו פרייארים – חברות רבות מכילות הסכמים ובהם קנסות מינימליים מאוד, וחלקם – מוותרים על קנסות וישחררו אתכם מן העסקה ללא שום קושי.

 

חשוב לדעת – רכב בליסינג:

  • בעבר, השכרת רכב היה אפשרי ובשימוש כמעט בלעדי של חברות וארגונים בלבד, במסגרת הליסינג התפעולי שנתן להם פתרון כולל ונרחב וחסך להם המון התעסקויות שמיותרות עבורם. בשנים האחרונות נכנס כל נושא השכרת רכבים לגורמים פרטיים והתנאים שופרו כדי לעודד אנשים לבצע רכישת רכב במסגרת עסקת ליסינג מימוני.
  • באמצעות רכישת רכב בליסינג מימוני, אפשר להשיג עסקאות נוחות וכדאיות, לא רק אך גם על רכבים חדשים לחלוטין, אפס קילומטר. 
  • כאשר הרכב יעבור מבעלות חברת הליסינג לבעלותכם (במעמד הרכישה או בסיום התקופה, לפני תנאי ההסכם שלכם מולה) – תחשבו כבר כיד שניה של הרכב, מה שיפגע בערך שלו, אבל נהנתם מעסקה בתנאים נוחים בתמורה.
  • אם אתם לא מתכוונים למכור את הרכב בסיום תקופת התשלומים אלא חשבתם יותר בכיוון של התגלגלות והמשך השכרה וקבלת רכב חדש, עסקאות ליסינג מימוני כדאיות במיוחד.
  • במידה והרכב נשאר בבעלות חברת הליסינג ולא בבעלותכם בעת הרכישה, הערך שלו יורד מהר יותר.
  • חשבו את גובה העסקה ובחנו את כדאיותה היטב. שימו לב לריביות, קנסות, האותיות הקטנות. ברוב המקרים תשלמו מחיר דומה מאוד עד כדי זהה, בעסקה טובה וכדאית, למחיר של הרכב, אבל פשוט פרשתם אותו לתשלומים נוחים על פני תקופה ארוכה. 
  • בעת השכרת רכב בליסינג אתם מוגבלים למלאי ודגמי הרכבים שהחברה המשכירה מציעה בלבד, בניגוד למצב שבו החלטתם לרכוש רכב חדש או יד שניה – וכל האפשרויות פתוחות בפניכם.

 

אז מה עדיף – לקנות רכב או רכב בליסינג?

קודם כל, אם אין לכם את התקציב לקנות רכב – תאלצו לבחור ברכב בליסינג. כן, גם יצרני הרכב לפעמים מציעים עסקאות נוחות ומפתות וכמות תשלומים גדולה על רכב חדש ותנאי מימון מיוחדים, לפעמים בשילוב הלוואה מהבנק, אבל רכישה של רכב בליסינג עדיין לרוב תהיה גמישה ונוחה יותר מבחינת תנאי התשלום. במידה ואתם הולכים לכיוון של רכב בליסינג קראו את כל האותיות הקטנות ובדקו בנוגע לקנסות יציאה וכדומה. ברכישת ליסינג המון פעמים תוכלו להנות מתנאים גמישים ונוחים לתשלום והרכב שיהיה בידיכם הוא חדש לחלוטין – כך שהמון פעמים זה באמת ממש משתלם.

מדובר פה גם בעניין של טעם אישי. אישית, אני לדוגמא, ממש אוהב שכל מה שיש בידי הוא שלי ולא בשכירות (דירה, רכב, כל דבר). אני מנטלית נמשך יותר לאופציה של קניית רכב, אם אפשר בלי תשלומים אלא במכה אחת, וזהו – אני יודע שהרכב שלי, סיימתי לשלם עליו ואני יכול להשתמש בו בראש שקט. נסו לחשוב איזו אופציה מנטלית נוחה לכם יותר, זה גם תלוי באופי שלכם כמובן.

 

בין אם החלטתם לבצע עסקת רכב בליסינג ובין אם רכשתם רכב חדש מהנילונים או יד שנייה, שיהיה לכם הרבה בהצלחה ושתיהנו מהרכב, תגיעו מעט למוסך וסעו בזהירות.

רכב בליסינג
עוד בנושא כללי מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש