קרנות נאמנות גמישות – האם מנהלים ללא גבולות מצליחים להכות את המדד?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

בניגוד לקרנות הנפוצות, אשר השקעה בהן מגיעה עם כללים ברורים וסקטור השקעה מאובחן, קרנות נאמנות גמישות מאפשרות למנהלי הקרן חופש מוחלט. אפיקי ההשקעה ורמת הסיכון נקבעות לפי דברו, ועולה השאלה האם מדובר בכלי אפקטיבי, שמצליח להציג נתונים אופטימליים, או שישנה סיבה לכך שמדובר באפיק השקעה נישתי?

קרנות נאמנות הן מכשיר השקעה פיננסי, המאפשר השקעה משותפת בניירות ערך. כלומר, מנהל קרן הנאמנות אוסף כסף ממספר רב של משקיעים, ומשקיע את כולו בניירות ערך שונים. לפיכך, רווחי הקרן מחולקים באופן יחסי בין כלל המחזיקים. מדיניות ההשקעה בקרן, על פי רוב, נקבעת מראש, והיא ניתנת לשינוי מזמן לזמן על פי דרישת החברים. אחת הקרנות האמורות היא קרן מתמחה, הממקדת את השקעותיה באפיק אחד. קרן אחת יכולה להתמקד במסחר מנייתי, אחת יכולה להתמקד במסחר במט"ח וכדומה. הקרן ההופכית לקרן האמורה היא קרן נאמנות גמישה. 

 

קרן נאמנות גמישה

קרן נאמנות גמישה היא קרן, שבהגדרה, אינה כפופה למדיניות השקעה מוגדרת.  מנהלי הקרנות השונים, המקבלים חופש מוחלט בכל הנוגע לקבלת החלטות, יכולים להשקיע באג"ח שונים, לרבות דולריים, צמודי מדד או קונצרנים, במניות לטווח קצר או ארוך, בנגזרים השונים דוגמת אופציות וחוזים עתידיים ובעצם, בכל מוצר בו יחפצו להשקיע, לשם הגדלת תשואת הקרן. 

מדובר על חלק קטן מקרנות הנאמנות המצויות בשוק, המציגות את יכולותיו של מנהל הקרן בפרט ובית ההשקעות בכלל, במלוא אונם. הסיבה לכך היא החופש המוחלט הניתן למנהל הקרן. בעוד בקרנות מוגדרות, כפוף מנהל הקרן לתכתיבים, שלעיתים יכולים להאט או לפגוע בתשואה הרצויה, בקרן גמישה אין גבול לרצונותיו. מדובר על השקעה כלכלית המשקפת ביטחון מוחלט במנהל הקרן, שכן למשקיעים בקרן אין שום השפעה על אופן ההשקעה.

 

יתרונות הקרן הגמישה 

קרן נאמנות שאינה גמישה מעניקה למשקיעים בה מודעות וציפייה ריאלית. כלומר, משקיעים בקרן על פי רוב יהיו מעורים בתחום ההשקעה, כך שיכירו את מאפייני הענף ויוכלו לצפות תשואות ולשער רמת סיכון בהתאם לרמת מומחיותם. מנגד, כאמור, כאשר אנו בוחרים להשקיע בקרן נאמנות גמישה, אנו בעצם משוטטים באפלה. לחוסר המודעות והשליטה האמורים ישנם מספר יתרונות משמעותיים. 

ראשית, כפי שצוין, מדובר בקרן המהווה נושאת הדגל של בית ההשקעות. סביר שבית השקעות, שמצליח באופן עקבי להציג תשואות גבוהות, בהשוואה לבנצ'מרק (מדד הייחוס), יצליח להציג תשואות טובות גם בקרנות המוגבלות. משכך, בעלי בתי ההשקעות מטילים פיקוח קפדני על התנהלות קרנות נאמנות גמישות. 

שנית, כפי שצוין, למנהל הקרן מסורה גמישות רחבה. גמישות זו מאפשרת לו לפעול לאור השינויים התכופים המתרחשים בשוק ההון, שכן אינו כפוף למגבלות שהוטלו על ידי המשקיעים או כללי הקרן. למנהל הקרן, לו נמסרה הסמכות, ידע רב, ושחרורו מהגבלות שונות יכולות להביא לתוצאות אופטימליות. 

 

צמצום סיכונים – שתי קרנות גמישות תחת אותה קורת גג. 

ניתן לטעון כי היעדר המגבלות המדובר יכול להביא גם לטעויות. פעולה לא נכונה, או פעולה שנעשתה בעיתוי לא נכון יכולה להביא להפסדים. הדבר נכון גם בנוגע לתמהיל ההשקעות אותו מרכיב מנהל הקרן, שכן, כאמור, אין פיקוח ממשי על פעולותיו מצד המשקיעים. 

הפתרון לבעיה האמורה מגיע בצורה של החזקת שתי קרנות גמישות בחלק מבתי ההשקעות, בהן מיטב דש ואקסלנס. תחזוקת קרן סולידית, לצד קרן מניבה יותר, מאפשר מרווח תמרון רחב יותר והורדת הסיכון להפסד. בעולם קרנות הנאמנות, הצעת מספר קרנות ללקוח אחד היא פעולה נפוצה, אף אם אלו מצויות באותה קטגוריה. הדבר נכון גם לעניין קרנות גמישות. אולם, נשאלת השאלה, מדוע צריך להחזיק שתי קרנות גמישות במקביל? הרי  קרן נאמנות גמישה מהווה, או לפחות אמורה להוות, חוד החנית של בית ההשקעות. מדוע, אם כן, יש צורך בהגנה?

הטענה העיקרית היא הרצון להציג את הקרן הטובה יותר, מבין השתיים, בסוף כל שנה. מרגע שישנן שתי קרנות גמישות, הסיכוי לכישלון הקרן הגמישה קטן, שכן גם אם אחת לא תציג תשואות מרשימות, ניתן יהא להציג לצרכנים את הקרן הגמישה האלטרנטיבית לשם גיוס משקיעים חדשים. סיבה נוספת היא קיומם של מספר מנהלי קרנות מוכחים, המעוניינים לפתוח קרן השקעות בניהולם. 

 

מספקות את הסחורה? 

אז כאמור, קרן נאמנות גמישה היא אולי הפלטפורמה שמציגה את האמון הרב ביותר של משקיעים ברוקר מולו הם עובדים. מדובר על מצב בו המשקיע שרוי באפלה, ומחכה לכל עדכון משמח מטעם מנהל הקרן. לשם מתן הצצה, איגדנו את שתי הקרנות שהציגו את הנתונים הטובים ביותר בשנת 2018, עדכון אודות הנתונים בשנה שלאחר מכן וכן את התשואות שהציגו במהלך שנת 2020 (ספוילר: הקורונה לא עשתה עמן חסד):

  • קסם אקסלנס גמיש – הקרן הטובה ביותר לשנת 2018, שהציגה תשואה של 21%. בשנה שלאחריה הציגה נתונים מרשימים גם כן, עם תשואה של 14.3%. השנה, מתחילת השנה, בעיקר בשל משבר הקורונה, ירדה הקרן בכמעט 10% (9.98%), אולם כבר התחילה להתאושש מהמכה. 
  • דיאמונד גמישה – קרן בניהולה של איילון קרנות נאמנות בע"מ. בשנת 2018 הציגה תשואה של 19%, ובשנה העוקבת הציגה עלייה נוספת של 10.49%. מדובר על קרן מבטיחה, זאת על אף שמציגה מתחילת 2020 תשואה שלילית, העומדת על 12.17%-. 
  • אלטשולר שחם גמישה – הקרן הגדולה ביותר בישראל, שהיקף נכסיה עומד על 1.6 מיליארד שקלים. בעוד בשנת 2018 הציגה תשואה שעומדת על 3.6%, ביצעה הקרן קפיצה משמעותית בשנת 2019, והציגה עליה של 17.59%. יש לציין כי מדובר על הקרן שמציגה את התשואה השלילית הגבוהה ביותר מתחילת שנת 2020, העומדת על 25.83%-.
  • מור גמישה – בדומה לגמישה של אלטשולר שחם, גם מור הציגה עלייה אסטרונומית בין השנים 2018-19. בעוד בשנה המוקדמת עמדה תשואתה על 2% בלבד, לאחר שנה הציגה הקרן תשואה פנומנלית של 22.38%. גם זו, בדומה לאחרות, נפגעה ממשבר הקורונה, ומציגה ירידה של 14.7% בתשואה בשנת 2020. 

יש לציין כי הקרנות שנבחרו לתצוגה הן הקרנות החזקות ביותר בשוק בשנים האחרונות. דוגמאות אלו אינן מהוות העדה על תשואתן של כלל קרנות הנאמנות הגמישות, שכן בניגוד לקרנות המושקעות בתחום מסוים, לקרנות אלו אין גבולות. כמו כן, קולות רבים טוענים כי מרבית הקרנות הגמישות אינן מצליחות להגיע אל תשואות גבוהות ביחד לבנצ'מארק, דבר שעליכם לקחת לתשומת ליבכם. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא