קורס השקעות בשוק ההון – שווה להשקיע?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

מטרת המאמר הזה תהיה לענות על השאלה האם שווה להשקיע בקורס השקעות בשוק ההון. אם נדמה לכם שיש תשובה חד משמעית – אז אעשה לכם ספויילר מראש ואספר לכם שאין.

הכל תלוי למה אתם מצפים, כמה זמן יש לכם, איך תהיה ההבנה שלכם, באיזה מקום תבחרו ללמוד, איך המשמעת העצמית שלכם… בקיצור – זה תלוי בהרבה, יותר מידי גורמים. אנסה לגרום לכם להבין האם עבורכם ההשקעה שווה, ואתחיל לעשות את זה באמצעות ניפוץ מיתוסים.

אם אתם מדמיינים את עצמכם יושבים באיזה גראז', מוכרים, קונים, מתקתקים על המקלדת והעכבר מול מסך עם מספרים אדומים וירוקים, רצים לשירותים כי יש לכם פיפי וממשיכים לקנות ולמכור משם דרך הסלולר, תרגעו. בניגוד למה שראיתם בסרט "הזאב מוול סטריט", כשאתם יושבים בבית ומשקיעים בשוק ההון, אתם לא בתוך בלאגן של אדרנלין ופעילות משוגעת.

אתם גם כנראה לא תעשו החלטות הרות גורל בנוגע להשקעה של אלפי שקלים או רווח של עשרות אלפי שקלים על בסיס יומי. סביר מאוד להניח שלא תתעשרו מזה כל כך מהר (אם בכלל), ואם לא תהיו משוגעים, בשום מקום לא יחנכו אתכם לפעולות שיגרמו לכם להפסיד כספים רבים ולעבור לדירת סטודיו במערב ירוחם.

 

הקורסים שמוצעים כיום – החלום מול המציאות

נתחיל מהקורסים שמוצעים ללימודי שוק ההון והשיווק שהם מפזרים לכל עבר. זה מאוד נפוץ שהם משדרים לכם מסר של "תשקיעו בקורס אלפי שקלים, תלמדו, ותהפכו לעשירים כשתיישמו את תכני הקורס". אני לא שולל מצב שזה יקרה, ויש תקדימים, אבל חשוב להבין שהכסף הוא לא מהיר, התשואות לא מפלצתיות, ותצטרכו להשקיע זמן ארוך – גם לאורך זמן וגם מבחינת היקף הפעילות שלכם.

אני מתכוון שמי שמתכנן לזרוק שעה על המחשב כל יום אחרי שהוא חוזר מהעבודה – אל תצפו ליצור הון מפעילות כל כך קצרת היקפים.

כנראה שבכלל תעדיפו, בשעה ביום על המחשב, להשקיע בהשקעות ארוכות טווח, ואז גם אם הצלחתם וההשקעה טובה ונבונה – אתם לא תראו תשואה מהירה. הקורסים נחמדים והכל אבל במציאות לומדים בעיקר מהניסיון, הקורסים נותנים את הכלים אבל אם תעקבו אחרי עקרונות הקורס לאורך זמן, מה שישפר את היכולות שלכם באמת זה הניסיון והוותק בתחום.

להשקיע מעט זמן וכסף, ולהרוויח כל יום סכום ארבע ספרתי או כמעט ארבע ספרתי משעה או שעתיים על המחשב – זה לא יקרה. תשכחו מזה.

כדי להצליח עם השקעות בשוק ההון אתם צריכים להבין היטב שתצטרכו להשקיע זמן, כסף, ללמוד ולהתפתח בתחום ולהסיק מסקנות מהתנסויות מוצלחות יותר או פחות. רוצים להתפרנס מזה? אתם תצטרכו לעבוד בזה בהיקף של משרה מלאה, לא פחות, ואם אומרים לכם לפני הקורס משהו אחר – עובדים עליכם בעיניים. רוצים הכנסה צדדית שולית, אתם מוזמנים לנסות את מזלכם בהיקף עבודה נמוך יותר בתום הקורס. מן הסתם עקומת הלמידה שלכם תהיה יותר איטית ותצברו שעות ניסיון יותר לאט בכזה מקרה.

בנוסף לכל הפרטים הטכניים האלו, אחרי ששני אנשים ילמדו בקורס השקעות, ישבו על המחשב, יתחילו להשקיע בפועל, יצברו ניסיון וילמדו עוד ועוד – אחד מהם עדיין עשוי להתפרנס מזה יפה או להשלים הכנסה מעולה, והשני יכול לדשדש סביב איזון הכנסות מול הפסדים במקרה הטוב, ולסבול מהפסדים במקרה הרע. הפעילות שלכם אחרי הקורס, גם אם תהיה זהה לזו של אדם אחר בהיקפים שלה, יכולה להניב לכם ולו תוצאות שונות לחלוטין.

כאן, נכנסים לתוקף פערים ביכולות שלכם מולו, והגורמים העיקריים שיובילו להצלחה או כישלון שני אנשים שלקחו את אותו הקורס ומשקיעים זמן דומה, הם הגישה הטבעית שיש להם לתחום וביכולות המנטליות שלהם. בנוגע לגישה הטבעית לתחום – יש אנשים שתופסים את הדברים מהר יותר מאחרים, לומדים מהתנסות ספציפית יותר ממה שאחר ילמד מאותה התנסות, ומפיקים לקחים ומסקנות להמשך בקצב מהיר יותר.

בנוגע למנטליות – הצלחה או כשלון לאורך זמן בשוק ההון תלויים הרבה במשמעת העצמית שלכם. תראו, בקורסים תקבלו כלים, כללים ודרכים כדי לקבל החלטות בזמן אמת. לא פעם בזמן שתשקיעו בעתיד שאחרי הקורס, הנפש שלכם תרצה לעשות משהו "מנוגד לכללים". אולי האגו ידבר אליכם, אולי תחשבו שהפעם תוכלו להרוויח יותר אם לא תצייתו לתכנים מהקורס, והדרך מהראש אל הקליק בעכבר קצרה מאוד.

אחד הגורמים שהכי ישפיעו על ההצלחה שלכם זה החוסן המנטלי שלכם להתנגד לדחפים שלכם המנוגדים לרציונל או לכללים שתלמדו בקורס.

אם אתם יודעים שאתם חלשים מנטלית, פזיזים, ובעלי משמעת עצמית נמוכה – שקלו מחדש את השקעתכם בקורס, אולי אתם לא מתאימים לזה. הכי גרוע זה שאתם לוקחים החלטה שמנוגדת לדברים שלמדתם בקורס (בהנחה שהקורס איכותי ואמין, כמובן), וזה מצליח לכם. זה רק מחזק בכם את הרצון להמשיך לסטות מהדרך גם בהמשך – ובטווח הארוך – זה פשוט לא משתלם ויוביל אתכם להפסדים.

 

באיזה צד של הסטטיסטיקה אתם?

חשוב מאוד להבין שיחד איתכם בקורס השקעות בשוק ההון ישבו עוד תלמידים ותלמידות רבים – ורבים מתוכם יכשלו בהמשך, כשיתחילו לעסוק בזה. למעשה, הרוב יכשלו. הצלחה בשוק ההון היא נחלתם של מעטים, וכמו שהסברתי, זה תלוי בעיקר בדברים כמו הגישה הטבעית שלכם לתכנים מהקורס, מהירות ההבנה והתפיסה שלכם (ספציפית בנושאים פיננסיים וכספיים של השקעות, אם לא הצלחתם ללמוד היסטוריה או ספרות בתיכון – אין לזה קשר), המשמעת העצמית שלכם, היכולות שלכם לגזור מסקנות ביעילות וליישם את המסקנות בעתיד במהירות, והחוסן המנטלי שלכם, שיאפשר לכם להצמד לכללים ולא להקשיב לאגו או להחלטות לא רציונליות.

בתוך כיתה של 40 תלמידים, אחד או שניים בלבד יתפרנסו בכבוד משוק ההון, אולי עוד כמה בודדים יצליחו לייצר רווחים כלשהם כהשלמת הכנסה נחמדה, והשאר – יפרשו בסופו של דבר מהמשחק. אך ורק בודדים יחידי סגולה באמת יתעשרו מזה – ואותם בודדים גם לעיתים קרובות פשוט מגיעים עם אמצעים חזקים מאוד לתחום ההשקעות, ו"משחקים" בסכומים גבוהים כבר מההתחלה. אם אין לכם כמה מיליונים בצד, הסבירות שתהפכו לאחד מתוך אותם יחידי סגולה נמוך.

אני חוזר ואומר שוב, אם בקורס הבטיחו לכם שאפשר לעשות 500 דולר בחצי שעת עבודה בהשקעה טובה, אפילו אם הדגימו לכם את זה בסרטון או משהו כזה – לא מגלים לכם את כל האמת באותו תוכן שיווקי על הקורס.

אולי מישהו שם שם 100,000 דולר בעסקה הזו כדי לייצר 500 דולר בחצי שעה, אולי זו עסקה מסוכנת מאוד שצלחה במקרה, ודווקא את המקרה הזה מראים לכם, ואולי כדי להגיע לרמת ההבנה והידע של אותו משקיע שעשה סטיפה נחמדה בזמן קצר, נדרשים שני עשורים של ניסיון ולמידה מתמדת.

 

השלמת הכנסה, הכנסה צדדית באמצעות השקעות בשוק ההון – למה זה עדיין בעייתי?

במידה וכל מה שיש לכם זה שעה או שעתיים ביום – הסיכויים שלכם להצלחה נמוכים אפילו יותר. אם הקורס שתיקחו יהיה איכותי, תלמדו גם על הכנה כל יום לקראת היום של מחר, וניתוח הביצועים והעסקאות שעשיתם באותו היום בסיומו של כל יום. כנראה שרק התהליכים האלו לוקחים לכם שעה ואף יותר לפי היקף הפעילות שלכם, ואם אתם מתכננים להשקיע רק שעה או שעתיים ביום, או שלא תקדישו את הזמן להכנה ולניתוח – ואז המסחר שלכם יהפוך להיות הרבה פחות מוצלח – או שפשוט תצטרכו להקדיש יותר משעה או שעתיים ביום עבור הפעילות.

זו הסיבה שבגללה כמעט רק מי שמקדיש 4 שעות ויותר (עד משרה מלאה ואף יותר מהיקף של משרה מלאה כל יום) בכל יום, מגיע להישגים, רווחים נחמדים, ומצליח להשתפר ומהר.

 

הלימוד ברוב הקורסים – לוקה בחסר

מה שתמצאו את עצמכם לומדים במהלך רוב הקורסים (ויש כמה שקצת יוצאים מהקופסא ונותנים ערך מוסף) זה את המסחר עצמו – הביצוע והתפעול שלו, קצת רקע ומידע על איך שוק ההון מתנהג, וניתוח טכני של מגמות וגרפים. אלו כלים נחמדים להבנה בסיסית של השקעות בשוק ההון – אבל זה רחוק מלהיות מספיק.

אתם תצאו לדרך בסוף הקורס ותבינו מיד שהכלים שקיבלתם בקורס היו בסיסיים מאוד. האם זה אומר שלא שווה להשקיע בקורס? לא בטוח. האם זה אומר שתוכלו לצאת לדרך מיד אחרי הקורס? גם לא בטוח. יכול מאוד להיות שהעמקה והמשך מחקר מבחינתכם ידרש, ואולי כמה השקעות קצת יותר "רגועות" בתחילת הדרך שעליהן תתנסו זה רעיון טוב.

 

האם אפשר לבד? האם אפשר לרכוש את הידע מבלי להצליח?

כמו שאמרתי, גם ככה את רוב הידע תצטרכו לרכוש בעבודה קשה באמצעות ניסיון אחרי הקורס, כי הקורס יתן לכם רק כלים בסיסיים. האם אפשר לגשר על הידע שהקורס נותן, ללמוד לבד ולצאת לדרך אחרי שחסכתם את אלפי השקלים על הקורס? אז התשובה היא חד משמעית כן – אבל זה לא מתאים לכולם וזה הרבה יותר קשה.

זה גם ידרוש מכם הרבה זמן של השקעה עצמית, זמן קשוח למדי.

אם אתם מכירים את עצמכם, קל לכם ואתם נוהגים ללמוד דברים לבד, זה עשוי לעבוד. אתם צריכים להיות אוטו-דידקטיים ברמה גבוה, בעלי ראש פתוח, ולהבין שיכול להיות שבגלל שפסחתם על כל עניין הקורס – אולי תעשו קצת יותר טעויות (שיעלו לכם כסף) בתחילת הדרך. האם יש לזה ערך מוסף? לדעתי – בהחלט כן.

כי אם גם ככה אחרי הקורס צריך ללמוד לבד מעבר למה שהקורס לימד, זה מאוד חיובי שמתחילת הדרך אתם לומדים לבד וכבר רגילים לזה. שוב – רק אם אתם יודעים על עצמכם שאתם מתאימים לזה, יש לכם מוסר לימודים ועבודה גבוה, ואתם אוטו-דידקטיים ברמה גבוה. תחשבו על זה ככה – בכל מקרה אם תסתבכו מאוד בתהליך – תוכנית ב' זה להירשם לקורס.

 

הדברים החיוביים בקורסים להשקעות בשוק ההון

עדיין, יש ערך מוסף לתחילת חיי ההשקעות שלכם אחרי קורס, גם אם התכנים לא ממש מכינים אתכם להשקעות על אמת, גם אם רוב התכנים השיווקיים של הקורסים מוכרים אשליות וגם אם בתיאוריה אתם יכולים לנסות ללא קורס.

הקורסים, מעבר לתכנים הטכניים, מלמדים גם גישה בריאה להשקעות בשוק ההון. גישה שלפיה משקיעים אך ורק אם מבינים בתחום שההשקעה סביבו, ומשקיעים רק בחברות שמרוויחות כסף ולא נמצאות בהפסדים, עם עדיפות לזמנים שבהם הן נסחרות במחירים טובים. ברוב הקורסים גם תלמדו שעדיף להשקיע באופן עיקבי לזמן ארוך.

הגישות האלו מחנכות להשקעות נבונות, טובות ורווחיות יותר, ונגד תאוות בצע והחיפוש אחר עוד שקל שחוק ומהיר.

פעילות ארוכה, איטית ועקבית בשוק ההון תמיד תהיה עדיפה על מסחר מהיר וקצר טווח.

בכל הקורסים יסבירו לכם שאם תשקיעו בדברים שאתם מבינים בהם כי הם נושקים לתחומי העניין שלכם גם מחוץ לשוק ההון, תשקיעו בחברות טובות ויציבות שנמצאות ברווחים, ותהיו עיקביים מתוך מטרה להרוויח סכומים נאים בטווח הארוך, תצליחו יותר מאשר אם תרססו לכל עבר לפי אינסטינקטים ראשוניים ותקוו שתקפוץ איזו מניה באופן חד או משהו בסגנון.

ה"מרססים" בסופו של דבר מפסידים ומפסידים הרבה וגם יוצאים מהמשחק, ועוד מאשימים את המשחק: אתם תשמעו אותם אומרים "ניסיתי, אי אפשר להרוויח בשוק ההון".

 

קורסים שמבטיחים הבטחות לרווח גבוה ויציב במסחר יומי

אני לא מתפלא שבהרבה קורסים, משחררים תכנים שיווקיים שמדברים על מסחר יומי, ובהרבה קורסים זה גם באמת מה שתלמדו בעיקר בקורס. קל ללמד את זה, קל ללמוד את זה, וקל למכור את זה. בפועל, המסלול הטבעי והנכון יותר הוא להתחיל קודם כל להשקיע במניות, אג"חים, נדל"ן – השקעות סולידיות יותר לטווח ארוך.

תוך כדי ההשקעות האלו לומדים את השוק ואת ההתנהגות שלו, צוברים ידע, ניסיון ובטחון, ורק לאחר מכן הייתי ממליץ לסחור באופן יומי.

יש קורסים רבים שילמדו אתכם את הדברים לפי הסדר הזה, ולמעשה, אפילו כאלו שמוקדשים למסחר ארוך הטווח. כדאי מאוד במינימום לקחת קורס שמשלב את שני סוגי ההשקעות, ולא להתפתות לקורס שמתעסק רק במסחר יומי (שבדרך כלל גם ימכור לכם סיפורים על רווחים גבוהים ומהר).

קורסים שבהם תלמדו מה זה בעצם שוק ההון, איך הוא מתנהג, מהי הבורסה, מי הם הגורמים הפעילים בשוק, איך סוחרים בבורסה במניות, אילו שיטות ואסטרטגיות להשקעה קיימות – עדיפים בהרבה מקורסים שבהם אומרים לכם שילמדו אתכם את הטכניקה של מסחר יומי ומהיר, לפחות אם אתם מתחילים בעולם ההשקעות.

בקורס הראשון שציינתי אתם תלמדו איך לנתח דוחות היסטוריים על ביצועי מניה ופעילות חברות, תלמדו איך לבצע ניתוחים מקיפים לגבי שווי החברה ומחירי המניות שלה, ומתוך המחקר תוכלו לצאת לדרך (או שלא) ולהשקיע.

בקורס השני שציינתי אתם תלמדו איך לבצע ניתוח טכני – שמי או מה שנמצא מאחריו פחות רלוונטי. בניתוח טכני ילמדו אתכם שכל המידע נמצא על הגרף, ושאפשר להסיק בסבירות גבוה איך המשך הגרף יראה לפי איך שהוא נראה עד עכשיו.

זה אולי נכון סטטיסטית, אבל מומלץ לא להתעלם מהחברה שנמצאת מאחורי הגרף, מצבה הכלכלי, הרווחים שלה, התחום שהיא מתעסקת בו, וכדומה. לחשוב שהכל באמת מתחיל ונגמר באיך שהגרף נראה זה לפספס את הרעיון העיקרי.

זה מתבסס על סטטיסטיקה ומחקר גרפים בלבד, ומכניס את הנפשות הפועלות שמאחורי ההשקעה שלכם לפח. לשלב את שתי השיטות זה הכי טוב, ויתכן שתצטרכו קורס שמדבר על שתי השיטות או שני קורסים נפרדים, אבל בכל מקרה מאוד מומלץ לא ללכת לקורסים שמתמקדים רק במסחר יומי.

ההשקעות הכי מצליחות שלכם יהיו כאלו שבהן מדובר בחברות טובות, יציבות ורווחיות, שמתעסקות בטרנד חזק או בתחומים מצליחים וחזקים, שנסחרות במחירים טובים, ושהגרף שלהן – אחרי ניתוח טכני – נראה בדרכו לעליות יפות בעתיד.

 

סוגי קורסים ומה כדאי לבחור

אז אחרי שדיברנו על התכנים בקורסים ולאיזה כיוונים כדאי שתלכו, חשוב גם להבין שיש קורסים "רציניים" יותר ופחות. יש קורסים שיכינו אתכם להיות שכירים בתחום או לעסוק במקצועות של שוק ההון (יעוץ השקעות, יעוץ פנסיוני וכדומה), יש קורסים שכל הרעיון שלהם הוא הכנה למסחר במשרה מלאה והכנסת פרנסה מלאה משוק ההון, יש קורסים כלליים עבור אנשים שרוצים להשתלם ולהבין את תחום ההשקעות, ויש קורסי מבוא ויסודות שהם כלליים יותר.

אם תרצו לעסוק בזה כמקצוע ראשי, חשוב לדעת שמדובר בתחום מפוקח שיש סביבו רגולציה, ותצטרכו לעבור בחינות רישמיות מטעם הרשות לניירות ערך, וגם להתמודד עם התחרות שיש בתחום הזה – ומדובר בתחרות קשה. הביקוש נמוך מההיצע ובהחלט יתכן שתצטרכו "לבנות את עצמכם" בדרך למעלה, להתחיל מעבודות קטנות בשכר סביר, לצבור ניסיון וותק ולהתקדם או לעבור לעבודות עם תנאים טובים יותר.

חלק מהקורסים קצרים (עשרות שעות בודדות) וחלק ארוכים יותר (מאות שעות לימוד במשך שנים), חלק מקיפים יותר וחלק נוגעים בנושא עיקרי באופן נקודתי.

חלק נועדו למתחילים וחלק נועדו למתקדמים או מקצוענים. אם אתם לומדים לימודי תעודה ורוצים לעסוק בתחום ההשקעות ו/או הייעוץ, עדיף בהחלט לבחור קורס שמכין אתכם לבחינות ההסמכה, וגם מלווה אתכם בתהליך עד לבחינות וקבלת הרישיון שלכם.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא