קופת גמל להשקעה או תיק השקעות – מה כדאי?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

אפשרויות ההשקעה בימינו הן רבות ומגוונות. משקיעים רבים רוצים לבחור בין שתי אפשרויות טובות בסך הכל – קופת גמל להשקעה או תיק השקעות. מדובר בשני אפיקי השקעה שלכל אחד מהם יש יתרונות, וגם חסרונות. אבל האמת היא שבשאלה באיזה אפיק רצוי לבחור, על מנת להגדיל את ההון שיש לכם, צריך להתבונן ולראות מה המאפיינים של ההשקעה שאתם מחפשים. ההבדלים בין קופת גמל להשקעה ובין תיק השקעות הם גדולים מאד. כאן תמצאו את כל הפרטים על שתי האפשרויות הללו – ותוכלו להבין למי תתאים איזה סוג של השקעה. 

 

קופות גמל להשקעה – מה זה אומר?

קופות הגמל להשקעה הן מוצר פיננסי יחסית חדש. מהר מאד הן הפכו לאחד המוצרים המועדפים והשמישים בשוק. הקופות הללו פועלות רק מסוף שנת 2016 וכבר מנהלות יותר מ – 7 מיליארד שקל. מדובר בתוכנית להשקעה גמישה ונזילה עם הטבות מס משמעותיות. 

עד שקופות הגמל להשקעה התחילו לפעול, קופות גמל היו מוגדרות בתור חסכונות שמיועדים לגיל פרישה, ומי שהיה מבקש למשוך את החסכון בשלב מוקדם יותר היה נקנס. כעת, קופות הגמל להשקעה מציגות תמונה שונה – אפשר למשוך את הכסף בכל עת, ואלו שמחכים לגיל הפרישה יהנו מהטבות מס.

הן נועדו לעודד את הציבור לחסוך לפנסיה, אבל בד בבד המדינה לא רצתה להכביד על האנשים ולהכריח אותם שהכסף יישאר סגור עד הפרישה. באופן כזה הן החסכון והן המשיכה נעשים מכוח הרצון החופשי של החוסכים. זהו מוצר השקעה לטווח קצר או ארוך שיכול להיות נזיל בכל עת. כך, הוא מתחרה בכל המכשירים האחרים. 

ישנם מסלולים שונים ומגוונים של קופות גמל להשקעה, שמתאימים למשקיעים שונים ולשלבים שונים בחיים. למשל – מסלול מניות, מסלול אג"ח, מסלול מעורב (גם של מניות וגם של אג"ח), מסלול שקלי, והמסלול הפופולרי ביותר הוא המסלול הכללי.

במסלול הכללי קופות גמל להשקעה מפזרות את עיקר ההשקעות בין אג"ח קונצרני, אג"ח ממשלתי ומניות לפי שיקול דעתם של מנהלי הקופות. במסלול אגרות החוב, מנהלי קופות הגמל משקיעים באגרות חוב שונות. במסלול מניות, הם משקיעים במניות שונות של חברות מובילות גם בארץ וגם בעולם. 

חלק מהחברות המנהלות מציעות בין היתר גם מסלולים שהם פסיביים. כלומר, קופות הגמל משקיעות במסלולים הללו במכשירים פיננסיים פסיביים ולא בהשקעה ישירה דרך מניות ואגרות חוב. בין המכשירים הפסיביים ניתן למצוא תעודות סל, קרנות סל וקרנות מחקות, אשר מאפשרות לעקוב אחר המדדים השונים גם בלי ניתוח ומומחיות מיוחדת בשוק ההון (מדדי מניות ומדדי אג"ח). מי שבוחר במסלולים פסיביים – עושה זאת בדרך כלל כי העלויות של השקעה בקרנות מחקות ותעודות סל נמוכות יחסית לניהול אקטיבי, וכן לאור המחשבה שעדיף להיצמד למדד מפני החשש שאין אפשרות להכות את השוק לאורך זמן. 

 

יתרונות של קופות גמל להשקעה

לא בכדי קופות הגמל להשקעה הפכו לכלי השקעה מקובל ונפוץ במהירת רבה. מדובר בחסכון עם אפשרות השקעה שיש לה מספר יתרונות משמעותיים:

יתרון ראשון – נזילות: קופות גמל להשקעה מציעות נזילות מלאה. כך, הן הופכות להיות פתרון אידיאלי לכל סוגי המשקיעים – גם לאלו שרוצים להשקיע לטווח ארוך, וגם לאלו שמעוניינים בהשקעה לטווח בינוני וקצר. בצורה כזו היא מתעלה על קופות הגמל הקלאסיות שנועדו רק לחסכון לטווח ארוך – כלומר לפנסיה.

בד בבד עם הנזילות, קופות הגמל להשקעה גם מציעות הטבות לנשארים. כלומר ניתן יתרון לאלו שבוחרים לא לפרוע את החסכון. יש הטבות משמעותיות כשמגיעים לגיל 60 – ניתן להפוך את ההשקעה למוצר פנסיוני, והמשמעות היא קבלה של קצבה חודשית שפטורה ממס. בנוסף, יש פטור מס רווח הון, שזה המס על רווחי ההשקעות של קופת הגמל. 

יתרון שני – מעבר גמיש בין קופות שונות: ניתן לעבור באופן חופשי בין מסלולי ההשקעה השונים בתוך הקופה – כמו מעבר מקופת גמל בהשקעה סולידית, לקופת גמל בהשקעה במניות או למסלול כללי. בנוסף, בקרוב כנראה יהיה ניתן לעבור גם בין החברות השונות. נניח שהיתה לכם קופת גמל להשקעה במיטב דש, אפשר לעבור לקופת גמל של הראל וכך הדבר לגבי כל הקופות. המעבר הזה לא נחשב למכירה ולכן לא תחויבו בגינו במס. 

יתרון שלישי – אפשרות לדמי ניהול נמוכים יחסית: קופות הגמל להשקעה מנוהלות על ידי אנשי מקצוע בגופים המוסדיים, ודמי הניהול בהם יכולים להיות יחסית נמוכים, כלומר סביב 0.7% מהצבירה, ואף ללא דמי ניהול על ההפקדות. עם זאת, יש לציין שאפשרות המיקוח לא מאד גדולה מכיוון שקופות הגמל להשקעה הן מוסד שמטפל בציבור משקיעים רחב. בנוסף, אפשרות המיקוח מוגבלת גם כי הסכום הניתן להשקעה הוא מוגבל (ל – 70,000 ₪ בשנה למשקיע). 

יתרון רביעי – הטבות מס: היתרון המשמעותי ביותר שיש לקופות הגמל להשקעה על תיק השקעות ובכלל, הוא הטבות המס. בעוד שעבור רווחים שאדם משקיע בתיק השקעות הוא נדרש לשלם 25% מס, בקופות הגמל להשקעה ניתן למצוא מספר הטבות רציניות למשקיעים. ראשית, כפי שציינו כבר, ניתן לעבור בין מסלול למסלול בתוך הקופות, וגם לעבור בין קופה אחת לאחרת, וזה לא ייחשב מימוש, כלומר לא מחייבים במס על הרווח.

מעבר לכך, יש יתרון משמעותי כאשר החסכון הוא לטווח ארוך – אם מגיעים לגיל פרישה לפני שמושכים את החסכון, אז זה נחשב לקצבת פנסיה שפטורה ממס. העובדה שניתן למשוך את החסכון בשלב זה ללא מס היא דרמטית וחוסכת עוד סכום כסף רב. 

 

למי מתאים להשקיע בקופות גמל להשקעה?

החסכון בקופות גמל להשקעה מוגבל להשקעה של 70,000 ₪ בשנה. בנוסף, בקופות גמל להשקעה אין לחוסכים אפשרות להשפיע על ההרכב של הקופה. העובדים בקופת הגמל אחראיים על ההחלטה כיצד ואיך להשקיע והחוסך לא אקטיבי בעניין זה. לכן, ההשקעה מהסוג הזה מתאימה למשקיעים שלא מעוניינים לדאוג כל הזמן להשקעות שלהם, ורוצים לסמוך על האנשים שעוסקים בכך בקופות. בנוסף, זה חסכון משתלם ביותר לאלו שיודעים שלא יגעו בכסף עד גיל הפרישה, שכן הם יהנו אז מהטבות מס משמעותיות כאמור. 

 

תיק השקעות – מה זה אומר?

תיק השקעות מנוהל מנוהל זו בעצם דרך אחרת לומר שאתם האחראיים הבלעדיים לכסף שלכם ולדרך ההשקעה שלכם. השקעה כזו גורמת לכך שיש חסכון בהרבה מאד עלויות, ובעיקר שיש שליטה לגבי השאלה לאן הולך הכסף ואיפה הוא יהיה מושקע. לרוב, הרבה אנשים בוחרים לברוח מהאפשרות הזו בגלל שהם לא סומכים על עצמם מספיק.

הם מעדיפים לתת לאנשים שעוסקים בזה ומומחים בתחום לקבל בשבילם את ההחלטות בנוגע לאפיקי ההשקעה. אבל, יש כאלו שלגמרי בטוחים בעצמם, ועובדים קשה כדי להיות מומחים בתחום, גם בלי שהם עובדים בזה. הם לומדים טוב על החברות השונות, ועל אפשרויות ההשקעה הקיימות, ומחליטים בעצמם כיצד לפזר את הסיכונים, ואיפה כדאי להשקיע.

העניין המרכזי בתיק השקעות הוא רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת. בדרך כלל בקופות הגמל, המסלולים השונים הם לפי רמת סיכון, ורוב האנשים בוחרים במסלולים עם רמות סיכון לא גבוהות במיוחד. לעומת זאת, כשמדובר על תיקי השקעות, הרבה פעמים נמצא שם משקיעים בעלי הון רב. כאשר יש הון רב להשקעה, אולי יש יותר מה להפסיד, אבל אפשרויות הרווח הן גם הרבה יותר גדולות. לכן, הרבה משקיעים עצמאיים בוחרים להשקיע באפיקים מסוכנים יותר, כפי שהם רואים לנכון, וכך כאשר הם מרוויחים – התשואה אדירה. 

 

יתרונות של השקעה באמצעות תיק השקעות

יתרון ראשון – שליטה מוחלטת על הרכב ההשקעות: כפי שראינו, בקופות הגמל להשקעה, המשקיע הוא למעשה פסיבי לגמרי. הוא בוחר במסלול הרצוי מבחינתו, אך מעבר לכך אין לו שום השפעה על הרכב ההשקעות. הוא תלוי בידע ובמקצועיות של העובדים בקופת הגמל אליה הוא נרשם. לעומת זאת, כאשר מדובר בתיק השקעות, העצמאות של המשקיע היא המרכיב העיקרי. משקיעים שכבר צברו מספיק ניסיון וידע במה שקשור לשוק ההון, אוהבים מאד לסמוך על עצמם במה שקשור לכסף שלהם.

כך, יש להם שליטה מלאה על הרכב ההשקעות. בניגוד לדרך הפעולה בקופות הגמל, הם לא חייבים שכל מסלול יתמקד באפיק השקעה אחד. כלומר, לא חייבים שיהיה תיק השקעות רק למניות, ותיק השקעות רק לאג"ח. כשמשקיע פותח תיק השקעות הוא יכול לערבב בו איזה סוגי נכסים להשקעה שהוא רוצה – הוא יכול להשקיע בו זמנית גם במניות, גם באג"ח, גם בנדל"ן וכן הלאה. 

איך אפשר לדעת לבד במה להשקיע? אלו שבוחרים בדרך השקעה עצמאית, חייבים להיות מעורים בכל מה שקשור לשוק ההון. הם צריכים לעקוב אחרי האתרים הפיננסיים והמדדים של הבורסות בעולם ובדרך זו ידעו להחליט מתי נכון לקנות או למכור. אם נניח אדם חושב שלאור משבר הקורונה, חברות טכנולוגיה ותרופות הולכות לגדול ולהצליח, הוא יכול לבחור לקנות מניות של חברות מוצלחות בתחומים הללו. מדובר בפעולה פשוטה שלוקחת כמה דקות. הוא לא צריך אישור של אף אחד, ועושה זאת על סמך הבדיקה המעמיקה שביצע בעצמו.

קחו לדוגמא את חברת גיליאד (Gilead Sciences) שזינקה מאז פרוץ משבר הקורונה. אדם שמשקיע באמצעות קופת גמל – לא יוכל לשנות את הרכב ההשקעה ולהשקיע בה. אך אדם בעל תיק השקעות יכול בלי בעיה להורות על קניית מניות של החברה אם הוא מעריך שהיא תמשיך לעלות, ולהרוויח הון. אם כך, תיק ההשקעות נבנה בהתאם לאופי ולבחירות של המשקיע. 

יתרון שני – אין מגבלה על הסכום שניתן להשקיע: לא בכדי אנשים עשירים משקיעים הון רב באמצעות תיק השקעות. בניגוד לקופות הגמל שמגבילות את ההשקעה ל70,000 ₪ בשנה, בתיק השקעות ניתן להשקיע כל סכום שרוצים בכל עת. אם כבר אז הפוך – ישנם בתי השקעות שדורשים סכום מינימלי להשקעה בתיק השקעות שמתחיל בכמה מאות אלפי שקלים. אם אדם רוצה להשקיע מיליון שקלים – הוא יכול לעשות זאת. אם הוא יבחר להוסיף חודש לאחר מכן עוד 3 מיליון שקלים – עדיין אין שום מגבלה בעניין. כלומר, אנשים עם סכומי כסף גדולים מאד, יעדיפו את אפיק ההשקעה הזה שכן הוא מאפשר להם להשקיע בכל כמות שיבחרו. 

יתרון שלישי – אפשרות מימוש בכל שלב: למשקיעים באמצעות תיק השקעות יש את היכולת לממש את ההשקעה בכל עת, ובכל שיעור שיבחרו. למשל, אם אני מושקע במניות של חברה מסוימת ורואה שהם עלו יפה, אני יכול להעביר הוראה לממש 50%. בתוך מספר דקות ימכרו 50% מהמניות שיש לי של החברה הזו. ניתן לעשות זאת כל הזמן, ולממש 100% או 10% או כל שיעור אחר שהמשקיע יבחר. 

יתרון רביעי – אפשרות מיקוח על דמי הניהול: מכיוון שתיק ההשקעות מאפשר השקעה בסכומים מאד גדולים של כסף, וכן הוא עובד באופן אישי מול המשקיע, יכולת המיקוח על דמי הניהול גבוהה בהרבה מאשר בקופות הגמל להשקעה. כמובן, שככל שיכולות המיקוח שלכם טובות יותר, זה ישחק לטובתכם. 

 

אם ככה – אז מה עדיף?

כפי שראינו, יש יתרונות רבים גם לקופות גמל להשקעה, וגם לתיק השקעות. אך המאפיינים של שניהם שונים ומתאימים לסוגים שונים של משקיעים. ככל שאתם צריכים לבחור באחד מהם בלבד, שימו לב לכל מה שציינו ותראו מה יותר מתאים לרצון שלכם. 

קופות גמל להשקעה – הן נוחות מאד מבחינות רבות – נזילות, גמישות, ובעיקר יש להן הטבות מס מאד משמעותיות. אלו אפיקי השקעה נוחים למי שמחפשים דרך להשקיע לטווח ארוך וגם לטווח קצר. בנוסף הם מתאימים לאנשים שמעדיפים שלא לבחור בעצמם את הרכב ההשקעות, וכן שלא רוצים לשים את הכסף ברמת סיכון גבוהה מדי. ניתן להגיע לתשואות יפות באמצעות קופות הגמל להשקעה, ולא לעשות זאת תוך סיכון גדול. 

תיק השקעות – מתאים למשקיעים עם סכומי כסף גדולים, של מאות אלפי שקלים ומעלה. תיק השקעות יתאים למשקיעים שמבינים בשוק ההון, ואוהבים את השליטה על הרכב ההשקעות, ואת האפשרות לממש בכל עת לפי ראות עיניהם. החיסרון המרכזי של תיק השקעות הוא שיעור מס מאד גבוה על הרווחים – 25% מס. עם זאת, היות ומדובר בסכומים גדולים שמושקעים לטווח בינוני וארוך, זה מחיר ששווה לשלם לאור התשואה הגבוהה במיוחד אליה ניתן להגיע. 

אם כך, חשבון אילו מאפיינים מתאימים לסוג השקעה שאתם מחפשים – מה הסכום שאתם רוצים להשקיע, כמה עצמאות אתם מבקשים, והאם ההשקעה תהיה לטווח קצר או ארוך. לפי זה תדעו מה נכון עבורכם. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא