ארנפלד סוכנות לביטוח

קארפול – כל מה שצריך לדעת

בכל העולם קוראים לזה קארפול, בישראל יש לזה שם עברי: שיתוף נסיעות. שיתוף נסיעות זוהי נסיעה ביחד של מספר אנשים, לפעמים גם אנשים זרים, שבחרו להתכנס יחד ברכב אחד כדי לקצר את זמן הנסיעה, לחסוך כסף ולהקטין את העומס בדרכים.

הקארפול מאפשר לכמה אנשים לנסוע יחד ברכב אחד. הנסיעה בקארפול היא כמובן הרבה יותר זולה מאחר ואילו אותם האנשים היו נוסעים לבד כל אחד ברכב שלו הם היו מוציאים הרבה יותר כסף על דלק ועל הבלאי של הרכב. הנסיעה המשותפת מאפשרת חיסכון גם בהוצאות החניה וגם בתשלום לכבישי אגרה.

בכל העולם מייחדים נתיבי תחבורה מיוחדים לנוסעי הנסיעה המשותפת מתוך הנחה שנתיבים אלו יהיו מהירים יותר. חובבי הסדרה הטלוויזיונית הפופולארית "תרגיע", זוכרים את הפרק שבו לארי דיוויד לוקח טרמפיסטית מוזרה ומרתיעה רק כדי להיות זכאי לנסיעה בנתיב המיוחד ולהספיק להגיע בזמן למשחק הבייסבול.

גם בישראל מנסה משרד התחבורה לעודד אותנו לנסוע בנסיעה שיתופית ולצורך זה נפתחו נתיבים שבהם הנסיעה מותרת רק לתחבורה ציבורית ולמכונית עם נוסע אחד או שני נוסעים, נוסף על הנהג.

 

קארפול –  יתרונות לעומת חסרונות

הנסיעה השיתופית עשויה להיות נסיעה זולה וכיפית. החיסכון בנסיעה זו ברור, חיסכון בדלק, מניעה של בלאי למכונית, חיסכון בהוצאות חניה, בתשלום לכבישי אגרה ועוד. אך לנסיעה המשותפת יש גם יתרונות חברתיים של חיבור בין אנשים ויצירה של קשרי חברות חדשים, במיוחד בנסיעות משותפות קבועות.

הקארפול תורם גם לאיכות הסביבה. הוא מקטין את מספר הרכבים בכביש וכתוצאה מכך יש פחות זיהום אוויר, פחות עומס תנועה, פחות פקקים ופחות דלק המתבזבז  בנסיעות.

הקארפול בטוח הרבה יותר מאשר נסיעה בטרמפים. כאשר מצטרפים לנסיעה קבועה, גם הנוסע וגם הנהג מכירים אחד את השני ואין חשש מהכנסה לרכב נוסעים רבים זרים ועוינים או מהכנסה של אנשים לא נעימים אל הרכב שלכם.

קארפול עובד מצוין בנסיעה משותפת של ילדים למוסדות הלימודים, לחוגים ולפעילויות נוספות. הנסיעה המשותפת מקלה על חלוקת הזמן של ההורים ומאפשרת לילדים זמן איכות של בילוי משותף.

החיסרון של הקארפול הוא התלות ההדדית בין המשתתפים בכל מה שקשור לזמני הנסיעה. הניסיון מלמד כי עקב האכילס של התוכנית הוא הדרך חזרה מהעבודה הביתה. נוסעים רבים יודעים עם מי הם ייסעו בבוקר בדרך לעבודה, אך לא תמיד יודעים איך יחזרו ממנה. לא תמיד הנהג המסיע חוזר באותה שעה ובהיעדר תחבורה ציבורית טובה, לא תמיד הקארפול מציע פתרון יעיל.

 

קארפול – מהעבר, להווה ולעתיד

הרעיון של נסיעה משותפת אינו רעיון חדש. הוא נולד כבר בארצות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה במטרה לחסוך בדלק. אנשים רבים נסעו לעבודה במכונית אחת כדי לחסוך דלק ולקחת חלק במאמץ המלחמתי.

באמצע שנות השבעים של המאה העשרים מדינות רבות הצטרפו לקמפיינים של הנסיעה המשותפת בעקבות משבר האנרגיה העולמי שהתרחש בשנת 1973 ומשבר האנרגיה הנוסף שהגיע אחריו בשנת 1979. חברת קרייזלר וחברות נוספות בארצות הברית הנהיגו כבר אז נסיעות משותפות בדרך אל העבודה ובחזרה ממנה.

בשיאה היוותה הנסיעה המשותפת למעלה מעשרים אחוז של רכבים פרטיים, אך  לאורך השנים, בעקבות הירידה של מחירי הדלק וכניסה של מכוניות חסכוניות לשוק האמריקאי, מספר הנוסעים בנסיעת המשתפות ירד מעשרים אחוז בשנות השיא, לעשרה אחוזים בשנת 2004.

עליית מחירי הנפט בעולם וההתפתחות של הרשתות החברתיות הביאו לעלייה מחודשת במספר הנוסעים בנסיעה המשותפת בכל העולם וגם בישראל, ובשנת 2015 החלו לפעול בישראל אפליקציות ייעודיות של חברת וייז  ואובר לשימוש של נסיעות משותפות.

נושא הנסיעה המשותפת העלה בעיות רבות בתחום ביטוח הרכב. חברות הביטוח המוכרות פוליסות ביטוח חובה לרכבים לא כוללות בפוליסה כיסוי עבור הסעות בתשלום ושימוש ברכב למטרות מסחריות או עסקיות. אך בעקבות המגמה של נסיעות שיתופיות פרסמו חברות הביטוח בשנת 2017 הבהרה כי ביטוח החובה לרכב שבו מתקיימות נסיעות משותפות תקף גם והנוסעים בנסיעה המשותפת, גם הנהג וגם הנוסעים, מכוסים.

בשנת 2019 החל משרד התחבורה לבצע את השלב הראשון בתוכנית הנסיעה המשותפת  והכריז על שני נתיבים כ"נתיבי פלוס". נתיב פלוס הוא נתיב ייעודי שבו התנועה מותרת רק לתחבורה ציבורית ולרכב המסיע מעל למספר נוסעים בהתאם לתקנות של משרד התחבורה.

נכון להיום השלב הראשון של הפרויקט מתקיים בשני נתיבים, בכביש 2 , בכביש החוף, ממחלף נתניה ועד למחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב זה מותרת התחבורה לכלי רכב שבהם נוסעים לפחות שני נוסעים, הנהג פלוס נוסע נוסף, ונתיב נוסף, בכביש 20, נתיבי איילון, בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד למחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד, מוקצה נתיב מיוחד לרכבים פרטיים עם שלושה נוסעים, הנהג פלוס שני נוסעים נוספים.

במשרד התחבורה מקווים לשחזר את ההצלחה של הנתיב המהיר גם בנתיב פלוס. הנתיב המהיר הוא נתיב בתשלום בכניסה לתל אביב, נתיב זה שבו גובים אגרה בת מאה שקלים מכל נהג שמעוניין לנסוע בנתיב זה במטרה להימנע מעמידה בפקקים הארוכים בכניסה לעיר תל אביב, אך נהג שלוקח לפחות שלושה נוסעים נוספים מקבל פטור מתשלום האגרה. הנתונים של משרד התחבורה מלמדים כי בשעות הבוקר בין שש לעשר, עוברות בנתיב כארבעת אלפים מכוניות בכל רבע שעה, כאשר רבע מתוכן מצייתות למגבלות של קארפול ונהנים מפטור בתשלום האגרה.

נתיב פלוס הוא חלק מיישום תכנית רחבה של משרד התחבורה להעניק העדפה לתחבורה הציבורית ולנהגים הלוקחים חלק בנסיעה השיתופית. ימים יגידו מה תהיה מידת ההצלחה של הנתיבים  המיועדים לנסיעות שיתופיות.

 

מה אומרות תקנות משרד התחבורה?

התשלום שמשלם הנוסע בקארפול מיועד לכיסוי עלות הנסיעה ואמור להתחלק שווה בשווה בין הנוסעים. תקנות משרד התחבורה אוסרות להרוויח כסף מהנסיעה השיתופית ובכל מקרה מותר לגבות מקסימום שני שקלים לכל קילומטר.

מותר להסיע עד ארבעה נוסעים בלבד, אין לאסוף נוסעים מזדמנים במהלך הנסיעה והנסיעה המשותפת חייבת להיקבע מראש.

אפשר לקבוע נסיעה משותפת רק פעמיים ביום.

 

קארפול: אתם שואלים – המומחים עונים

שאלה: מי רשאי לנסוע בנתיב פלוס?

תשובה אוטובוסים, מכוניות פרטיות עם נוסע אחד או שני נוסעים בהתאם לתקנות ומוניות.

מוניות יכולות לנסוע בנתיב פלוס בנתיבי איילון כמו שהיה נהוג עד עכשיו, בכביש החוף יוכלו המוניות לנסוע בנתיב המיוחד רק עם נהג ונוסע אחד לפחות

שאלה: איך אוכל להצטרף אל הנסיעה המשותפת?

תשובה: יש דרכים שונות המאפשרות הצטרפות אל הקארפול. יש אתרי אינטרנט המשדכים בין הנהגים לבין הנוסעים, אפליקציות ייעודיות, תקשורת בין אנשים הנמצאים במעגלי חברה משותפים ובמקומות עבודה רבים מעודדים את העובדים להיעזר זה בזה בדרך אל העבודה ובחזרה ממנה.

שאלה: איך מתבצעת האכיפה?

תשובה: האכיפה והפיקוח על הנוסעים בנתיב פלוס תתבצע באמצעות שוטרים רכובים על גבי אופנועים. משטרת ישראל תעמיד בכל הנתיב שני שוטרים רכובים על אופנועים שייסעו הלוך ושוב בנתיבים ויאכפו את כללי הנסיעה בהם.

שאלה: מה יהיה גובה הקנס אם ייתפס נוסע בנתיב פלוס בניגוד לחוק?

תשובה: נסיעה בניגוד לחוק בנתיבים שהורכזו כנתיב פלוס תגרור קנס בגובה של חמש מאות שקלים.

שאלה: האם נתיב פלוס מופעל עשרים וארבע שעות ביממה?

תשובה: הסדרי הנסיעה בנתיבים אלו פועלים מהשעה שש בבוקר ועד לשעה עשר בלילה. בשאר השעות הנסיעה בנתיבים אלו מותרת ללא הגבלה על מספר הנוסעים.

שאלה: למה החליט משרד התחבורה להפוך נתיב נסיעה לנתיב פלוס ולא מוסיף נתיב נוסף?

תשובה: הוספת נתיבים כרוכה בגורמים רבים ועלולה להימשך תקופה ארוכה. כדי להתמודד כבר היום עם העלייה הגדולה של מספר הרכבים על הכביש, החליט משרד התחבורה לפתור את הבעיה באמצעות הכרזה על נתיבים כנתיב פלוס.

שאלה: למה בנתיבי איילון נדרש הנהג לקחת שני נוסעים ואילו בכביש החוף מספיק נוסע אחד?

 תשובה: מספר הנוסעים הנדרש נגזר מנפח התחבורה הציבורית בציר לצד נפח התחבורה הנוספת שאפשר להעמיס על הציר.

שאלה: אני רוצה לעלות על קארפול או תחבורה ציבורית. היכן אוכל להשאיר את הרכב שלי?

תשובה: במספר מקומות נפתחו חניונים חינמיים גדולים. חניון חינמי נמצא מערבית לתחנת הרכבת בחדרה וחניון נוסף נמצא "מול החוף וילג'" בחדרה.

שאלה: אני רוכב על אופנוע. האם אוכל לנסוע בנתיב פלוס?

תשובה: לא. רכיבה על רכב דו גלגלי אסורה בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית ובתוך זה גם בנסיעה בנתיב פלוס.

 לסיכום, לקארפול יש יתרונות רבים ונכון להיום הנסיעה בקארפול בנתיבים המיועדים לנסיעה משותפת מוכיחה את עצמה. לפי הנתונים שפרסמה חברת פיוצ'ר מוביליטי, חברה המקדמת מדיניות תחבורה, זמן הנסיעה הממוצע בשמונה בבוקר מנתניה באזור מחלף פולג לקריית עתידים עומד על 45 דקות בנתיב פלוס, לעומת זמן נסיעה ממוצע של 62 דקות ברכב פרטי בנתיב רגיל ו69 דקות בנסיעה התחבורה הציבורית.

האם הנסיעה בקארפול לאורך ימים תהיה הצלחה או כישלון, ימים יגידו!

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.