ארנפלד סוכנות לביטוח

פנסיה חובה לעצמאים – נקודות חשובות

עצמאים רבים, בעיקר בעלי עסקים קטנים, מוצאים את עצמם בגיל הפנסיה עם הצורך להמשיך לעבוד או עם אי היכולת לקיים את עצמם לפי אורח החיים אליו הם היו רגילים. הסיבה לך פשוטה, במרבית המקרים עובדים עצמאים לא חסכו כסף לתקופה זו. או לכל הפחות לא חסכו את הכסף בחיסכון ייעודי שאינו ניתן לפריעה בכל שלב בחיים.

 

חוק חדש

בשנת 2017, נכנס לתוקף חוק המחייב עצמאים לפתוח חיסכון פנסיוני ולהפריש אליו סכום מינימלי. המטרה של החוק הייתה להשוות את תנאי הפנסיה של עובדים שכירים ועצמאים. ובעיקר לאפשר לאותם עצמאים לפרוש מהעבודה וליהנות מתקופת הפנסיה.

גם המדינה עצמה מרוויחה מהחוק, היות והוא צפוי להקטין את מספר העצמאים הנתמכים על ידי המדינה לאחר היציאה לגמלאות. ולכן שימו לב שישן הטבות מס רבות וגם קנסות.

 

מי חייב בהפרשה לקרן פנסיה

בגדול, החוק מחייב כל עצמאי מגיל 21 ועד גיל פרישה מוקדמת, בין אם הוא עוסק מורשה או עוסק פטור. עם זאת ישנם מספר קריטריונים אשר מעניקים פטור מהצורך להפריש לקרן הפנסיה. הפטור הראשון, הוא לכל אדם אשר גילו היה מעל 55 בכניסת החוק לתוקף, 1.1.2017 (כל אדם אשר נולד לפני שנת 61 כולל).

שימו לב, שהפטורים הבאים נכונים ותקפים רק לשנת מס אחת, הכוונה שבשנה הבאה על העצמאי לעמוד שוב באחד הקריטריונים בכדי לקבל את הפטור. ניתן לקבל פטור אם ב-31.12 של אותה שנת המס מתקיים אחד מבין שלושת התנאים הבאים:

  1. עצמאי שעובד כעצמאי פחות מ-6 חודשים.
  2. עצמאי שטרם מלאו לו 21 שנים.
  3. עצמאי שהגיע לגיל 60.

 

הסכום המינימלי להפרשה

הסכום המינימלי מתעדכן כל שנה ב-1.1 בהתאם להגדרה של השכר הממוצע במשק לאותה השנה. נכון לשנת 2019 השכר הממוצע עמד על 10,273 ₪ ועל כן כל החישובים שיוצגו כאן יחושבו לפי סכום זה. כמו כן, כל החישובים נמדדים לפי ההכנסה המחייבת של העצמאי (מדובר בהכנסות פחות ההוצאות המוכרות).

ההפרשות נעשות לפי מדרגות ומתחלקות לשתי מדרגות בלבד. עד מחצית מהשכר הממוצע (5,136.5 ₪) ינוכה 4.45%. מסכום זה ועד השכר הממוצע במשק ינוכה 12.55%. לכל סכום מעל השכר הממוצע אין חובת הפרשה. משמע, נכון לשנת 2019, הסכום המקסימלי שהוא חובה להפריש עמד על 873 ₪ לחודש.

 

הסכום המקסימלי הניתן להפרשה

עד עכשיו דיברנו על הסכום המינימלי המחייב הפרשה, אך האם ניתן להפריש כל סכום שרק נרצה? התשובה לכך היא לא בדיוק ונתחיל מהסיבה. משרד האוצר רצה לקדם את הנושא בצורה אקטיבית ולכן, בכדי לעודד עצמאיים להפקיד, משרד האוצר נותן הבטחת תשואה של 4.96% לשנה על 30% מהקרן הקיימת. וצריך לזכור שכאשר מחשבים את הקרנות של כלל העצמאיים מדובר בסכומי כסף גדולים ולכן ההגבלה להפקדה קיימת.

ההגבלה מוגדרת בתור 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק. כל סכום שיועבר מעבר לכך יועבר לחיסכון אחר בהגדרתכם ולא ינתנו על הסכום הזה הטבות מס. במידה ולא תגדירו חיסכון חלופי הכסף יעבור אוטומטית לחיסכון פנסיוני כללי.

 

מתי אמורים להפריש?

ניתן להפריש מדי חודש או פעם ברבעון אך, היות והסכום הנדרש להפרשה הינו נגזרת ישירה של ההכנסה המחייבת של העצמאי ולאורך השנה מדובר רק בהערכה, ניתן לקראת סוף שנת המס להשלים את סכום ההפרשה החסר. שימו לב שאם לא תפרישו תקבלו קנס שכיום עומד על 500 ₪ קנס שנתי.

 

לאיזה פיקדון כדי להפריש

השאלה הזו מאוד אינדיבידואלית, כיום רוב החברות מציעות אפשרויות דומות מאוד. ישנן קופות גמל, ביטוח מנהלים או קרן פנסיה. ההבדל ביניהן הוא החברה בה הכסף מופקד והדרך השקעה שלו. בחירת הקרן חשוב לזכור דבר אחד, כל החברות הללו מרוויחות מדמי ניהול של הקרן. בשביל לקבל את ההצעה הטובה ביותר כדאי ומומלץ מאוד להתמקח ולהשוואות בין החברות השונות.

כמו כן, שימו לב שניתן להוסיף לקרן גם ביטוחים שונים, כמו אובדן כושר עבודה. דבר שיכול לסייע מאוד במקרים חריגים וקיצוניים.

 

אני שכיר, האם אני אמור להפקיד פעמיים?

התשובה לכך היא בגדול לא, אבל זה תלוי בסכום ההפקדה החודשי. אם ההפקדה בתור שכיר עולה על הפקדת המינימום הנדרשת אין צורך להפקיד פעם נוספת בתור עצמאי. אם ההפקדה אינה עומדת במינימום הנדרש תצטרכו להפקיד את ההפרש.  שימו לב שאת הטבות המס אתם מקבלים בכל מקרה, גם אם ההפקדה נעשתה בתור שכיר.

 

דמי אבטלה

חוק הפרשת פנסיה חובה לעצמאיים מגדיר גם חלק מהסכום בתור קצבה אפשרית למקרה של הבטלה. חלק מההפקדות הכלליות של הקרן יכולות לשמש בתור קצבה למשך 3 חודשים. כשהסכום אותו תקבל הינו שליש מכספי הקרן או 12,230 ₪ כפול השנים שבהם נחסך הכסף. שימו לב, שאת הקצבה הזו תקבלו רק בתנאי שקיימים 24 חודשי הפקדות (לפחות) מתוך 36 החודשים האחרונים.

בכדי לקבל את דמי האבטלה יש להציג מספר מסמכים בהם: אישור מביטוח לאומי על היותך חוסך עצמאי בתקופת אבטלה; אישור מרשות המיסים על סגירת תיק מע"מ ותיק מס ההכנסה; הצהרה חתומה בידי עורך דין או רואה חשבון על כך שהעסק שלך אינו פעיל. בנוסף יתכן כי קרן הפנסיה תדרוש מסמכים נוספים להוכחת סגירת העסק.

שימו לב שדמי האבטלה הללו יקטינו את הקרן שלכם ועל כן את הקצבה המתקבלת בגיל הפרישה.

 

הטבות מס

הטבות המס ניתנות על סכום שנתי של 34,848 ₪, מדובר בסכום נמוך מסכום המקסימום הניתן להפקדה לאורך השנה. הזיכוי הכללי הוא של 16.5% והוא מתחלק לשני חלקים. החלק הראשון הינו זיכוי מס על סך 5.5% לסכום של עד 11,616 ₪. החלק השני הינו 11% ניכוי מס לסכום של עד 23,232 ₪. מדובר על גידול בחצי אחוז לעומת זיכויי המס שהיו ניתנים עד החוק.

 

ביטוח לאומי

בשל החוק חל עדכון באחוזי התשלום לביטוח לאומי. עד גובה של 60% מההכנסה במשק (6,164 ₪ נכון לשנת 2019), שמי הביטוח הלאומי ירדו ל-2.87% (לעומת 6.72% בעבר) ודמי הבריאות עומדים על 3.1%. לעומת זאת, דמי הביטוח הלאומי להכנסות העולות על 60% מהשכר הממוצע במשק עלו. כיום דמי הביטוח הלאומי עומדים על סך של 12.83% במקום 11.23% לפני החוק.

בסופו של דבר מטרת חוק פנסיה חובה לעצמאיים הינה לדאוג לעצמאיים בעת תקופת הפנסיה ולהבטיח את רמת חייהם לאורך שנות הגמלאות. והמלצה טובה ששמעתי הייתה " תחליטו היום מה גובה הקצבה שתרצו לקבל בתקופת הגמלאות ותתחילו לחסוך בהתאם לזה".

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.