סיוע בהחזר המשכנתא

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

נטילת המשכנתא ורכישת דירה הראשונה היא אחד מרגעי השיא עבור כמעט כל משפחה בישראל. רק זוגות צעירים מעטים מעלים בדעתם שדווקא הם יקלעו למצוקה כלכלית ולא יצליחו לעמוד בהחזרי המשכנתא. אולם בתקופות משבר ומיתון, כפי שחווה המשק הישראלי ב-2009, נקלעים לווים רבים למצוקה בהחזר המשכנתאות שנטלו.

שינויים בגובה הריבית, שמשפיעים על מסגרות תשלומים לא מחושבות, פיטורים וקושי בגיוס כספים עבור ההחזרים החודשיים, הם חלק מהגורמים שמביאים משפחות רבות בישראל למצב בו פינוי מבית המגורים שלהם, שיעבוד חשבון הבנק ועיקול הרכוש הוא סיוט שמתרחש במציאות. הליך ההוצאה לפועל ו/או הפינוי מבית המגורים הוא חוויה קשה, שיכולה לעיתים להיות משמעותית יותר מהמכה הכלכלית במצב של פשיטת רגל.

אחת מברירות המחדל של לווים, אשר אינם מסוגלים לעמוד בהחזרים החודשיים, היא הוועדה הבין משרדית להקלה על לווי משכנתאות בתנאי מצוקה, תפקיד הוועדה הוא לסייע לאותם לווים שנמצאים על סף מצב של כניסה להליך של הוצאה לפועל, או ללווים שכבר החלו נגדם הליכי עיקול או שיעבוד.

על פי הנחיות הוועדה, אמורים הבנקים להפנות את הלווים הנמצאים המצוקה לוועדה לצורך קבלת סיוע או מציאת הסדר, שימנע מהם להודיע על חדלת פירעון.

אולם למרות שהגשת הבקשה אכן נעשית דרך הבנקים, רבים מהלווים הנמצאים במצוקה כלל לא יודעים על קיומה של הוועדה, שעשויה להיות הבדל בין המשך החיים כפי שהכירו אותם לבין שיעבוד לבנק או פינוי מביתם.

 

מי שמע על הוועדה הבין משרדית להקלה על לווים במצוקה וכיצד היא יכולה לסייע לי?

אחת הבעיות של הוועדה להקלה על לווים במצוקה היא שרבים כלל לא מודעים לקיומה. אולם בעיית מודעות זו אינה משליכה על תקציבי הוועדה וסמכויותיה. הוועדה מוסכמת למחוק את חובות הלווים, לקבוע פריסת תשלומים של החוב או של חוב הפיגורים, לסייע הורדת הריבית ולהקפיא את המשכנתא.

חשוב לציין, שלא כל לווה שנקלע לחובות בהחזר המשכנתא יכול להגיש בפני הוועדה בקשה להקלה. הוועדה דנה אך ורק בלווים, אשר נטלו משכנתאות זכאות של משרד השיכון. כלומר מדובר בלווים העומדים בקריטריונים של משרד השיכון לזכאות בסיוע בנטילת משכנתא.

למרות שמעטים באופן יחסי מודעים לקיומה של הוועדה, ולמרות בעיות שונות בתפקודה, שאציג בהמשך, בקשה שמוגשת מבעוד מועד עשויה למנוע מצב של שיעבוד לבנק וחדלת פירעון בהחזרי המשכנתא. התזמון הוא מרכיב משמעותי בהגשת הבקשה, שכן מרגע הגשתה לבנק, מחויב הבנק להעביר את הבקשה לוועדה תוך שישים יום.

לאחר מכן, עשוי משך הזמן בטיפול בבקשה לארוך מספר חודשים נוספים. לכן, לווים, שמגישים את הבקשה לאחר שכבר הגיעו לסף שיעבוד נכסיהם לבנק או לשלב ההוצאה לפועל, עשויים ליהנות מסיוע הוועדה באיחור משמעותי עבורם.

 

הסיכוי לקבלת סיוע מהוועדה והתנאים שהיא מציבה

הגשת הבקשה לקבלת סיוע בהחזר המשכנתא אינה משימה ביורוקרטית מסובכת והיא נעשית בפגישה בסניף הבנק. גם התשלום בגין הטיפול בבקשה הוא כ-202 ₪ בלבד.

אולם, לא בכל המקרים המאמץ אכן משתלם,  והוועדה אכן מסכימה לספק סיוע ללווים. במקרים אחרים מציעה הוועדה ללווים הסדר עם הבנק – פריסת תשלומים בתנאים שלווה אינו מסוגל לעמוד בהם. הוועדה עצמה מורכבת מנציגי משרדי השיכון והאוצר ומנציג הבנק המסחרי ממנו ניטלה ההלוואה.

אולם, על פי ביקורות שמציגים באגודה לזכויות האזרח נטען, כי הדיונים נעשים בדלתיים סגורות ללא פרוטוקול, ותהליך קבלת ההחלטות הוא חסוי. אופן התנהלותה הכולל של הוועדה מתאפיין בחוסר שקיפות. בנוסף, טוענים באגודה לזכויות האזרח שהחלטות הוועדה עוברות תיקונים על ידי הבנקים לאחר קבלת ההחלטה.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות דומות שאולי יעניינו אותך

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>>