נקודות זיכוי ממס הכנסה 2019 – כמה זה שווה לך

מידי שנה מקבלים עובדים רבים במדינת ישראל הפחתה בתשלום המס, בגין נקודות זכות ממס הכנסה. מהם נקודות הזיכוי הללו, כיצד ניתן לעדכן אותן, וכמה שווה כל נקודת זיכוי שכזו? כל זאת, במאמר שלפניכם. 

 

מהם נקודות זיכוי?

המושג נקודות זיכוי מתייחס כמעט תמיד לנקודות זיכוי שניתנות ממס הכנסה למשלם המיסים. כידוע, כל מקבל שכר מחויב לשלם מס הכנסה בהתאם לגובה המשכורת אותה הוא מקבל – ככל שהמשכורת שמקבל אדם מסוים יותר גבוהה, כך סכום המס שעליו לשלם גבוה יותר, בהתאם למדרגות המס שנקבעות בחוק. 

נקודות הזיכוי מהוות למעשה הפחתה של גובה המס שעל מקבל השכר לשלם. כך לדוגמא, נניח שאדם מסוים מרוויח 12 אלף שקלים מידי חודש. עוד נניח כי על תשלום זה עליו לשלם מס בסכום של 2000 שקלים. נצא גם מנקודת הנחה שעובד זה זכאי ל- 3 נקודות זיכוי, מסיבות שונות. אלו, עשויות להקנות לו הפחתה של למעלה מ650 שקלים מידי חודש בתשלום המס.

 

כמה שווה כל נקודת זיכוי נכון לשנת 2019?

נכון לשנת 2019, כל נקודת זיכוי שווה 218 ₪ חודשיים (עלייה של שני שקלים משווי נקודת זכות בשנה הקודמת), המהווים לא פחות מ2616 שקלים בחישוב שנתי. לחישוב תשלום ההפחתה לו זכאי כל עובד, מכפילים את סכום כל נקודות הזיכוי להן זכאי העובד ב218 – שווי נקודת הזיכוי. כך לדוגמא, עובד אשר זכאי ל2.5 נקודות זכות, יהנה מהפחתת מס בגובה של 545 שקלים (218 * 2.5 = 545). 

יש לציין כי ההפחתה המתקבלת מנקודות הזיכוי אינה בלתי מוגבלת – ההטבה המקסימלית שיכול לקבל עובד על תשלום המס לא תעלה על גובה המס המקורי שעל העובד לשלם, כלומר – נקודות הזיכוי יכולות להפחית את סכום המס עד לתשלום של 0 ₪, ולא מעבר לכך.  כך למשל, עובד שחייב לשלם 500 שקלים מידי חודש למס הכנסה, אשר זכאי ל700 שקלים חודשיים בגין הטבות הנובעות לו מנקודות הזיכוי, לא יכול לנצל את כל סכום ההטבות הללו (הוא אכן ישלם 0 ₪ למס הכנסה, אך לא יוכל לקבל זיכוי של 200 ₪ נוספים מרשויות המס בגין ניצול ההטבות).

 

כיצד ניתן לקבל נקודות זיכוי ממס הכנסה?

ככלל, העיקרון העומד מאחורי עניין נקודות מס הכנסה הוא הרצון לצמצום פערים בחברה. אשר על כן, כל אישה זכאית לחצי נקודת זכות מידי חודש; כל תושב ישראל זכאי בקבלת 2.25 נקודות זכות רק על עצם היותו תושב ישראל; תושבי עיירות וערי פיתוח זכאים אף הם לתוספת נקודות זכות; כך גם חיילים משוחררים, סטודנטים, בני זוג גרושים עם ילדים, בני זוג עם ילדים ועוד. 

להלן רשימה (לא ממצה) של הקריטריונים לקבלת זכאות לנקודות זכות:

  • זכאות בשל עמידה בקריטריון: תושב ישראל (2.25 נקודות זכות).
  • זכאות בשל עמידה בקריטריון: נשים (חצי נקודת זכות).
  • זכאות בשל עמידה בקריטריון: נוער עובד בגילאים 16 – 18 (נקודת זכות).
  • זכאות בשל עמידה בקריטריון: בן זוג שלא עובד בשל תנאי נכות או הגעה לגיל פרישה (נקודת זכות).
  • זכאות בשל עמידה בקריטריון: גרוש או גרושה המשלמים מזונות לבן זוגם לשעבר (נקודת זכות).
  • זכאות בשל עמידה בקריטריון: הורות לילדים (סכום נקודות הזכות נקבע בהתאם למספר הילדים, גיל הילדים, שנת לידת הילדים, גידול ילד בעל מוגבלות ועוד).
  • זכאות בשל עמידה בקריטריון: סיום לימודים אקדמאיים (סכום נקודות הזכות נקבע בהתאם למועד סיום שנת הלימודים).
  •  זכאות בשל עמידה בקריטריון: סיום שירות צבאי או שירות לאומי ב3 השנים האחרונות (סכום נקודות הזכות נקבע בהתאם לאורך השירות של העובד).

 

כיצד ניתן לעדכן בשכר את נקודות הזכות?

על מנת לעדכן בתלוש השכר את נקודות הזכות, וכפועל יוצא לקבל הפחתה בתשלום המס, יש למלא טופס 101. בטופס עצמו יש למלא תחילה פרטים אישיים הכוללים שם מלא, כתובת מגורים, מצב משפחתי, אחוזי נכות (אם קיימים), מספר ילדים ועוד.

בשלב הבא, תופיע בטופס רשימה של פרמטרים המקנים נקודות זכות. יש לקרוא את הפרמטרים היטב, ולציין באם ממלא הטופס עונה על אחד או כמה מהם (יש לשים לב שהפרמטר הראשון הוא – 'תושב ישראל'). כמו כן, יש לצרף לטופס אישורים דרושים על מנת להוכיח את אמיתות הנכתב, בהתאם למבוקש בטופס 101. עם סיום מילוי טופס 101, יש לשלוח אותו לצד האישורים הנדרשים למעסיק, אשר יעביר אותו הלאה לרשויות המס. רק לאחר שליחת הטופס לרשויות המס, יחושב שיעור נקודות הזכות לו זכאי העובד, ובהתאם לכך ינוכה תשלום המס שעליו לשלם מידי חודש. 

יש לשים לב, כי במהלך החיים מתרחשים שינויים רבים אשר עשויים להשפיע באופן ישיר על הזכאות לתוספת נקודות זכות – ילדים המצטרפים למשפחה, לימודים אקדמאיים, שינוי מגורים, שינוי מקום עבודה ועוד. מאחר שנקודות הזכות הללו שוות סכומי כסף לא מבוטלים, שווה לעקוב אחרי שינויי החיים הללו ולבחון האם יש לעדכן את הנתונים האישיים המצויים בידי רשויות המיסים בעזרת מילוי טופס 101. 

נקודות זיכוי
עוד בנושא כללי מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש