מלווה קצר מועד (מק"מ) – יתרונות וחסרונות

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

בפני המחפש אפיק להשקעה פיננסית עומדות אפשרויות רבות ומגוונות. האפשרויות השונות נבדלות ברמת הסיכון, בטווח הזמן בו מתאפשרת משיכת ההשקעה, בנזילותה, בסוג המיסוי החל על ההשקעה ובעלויות הנלוות אליה.

מק"מ – מלווה קצר מועד – הינו כלי השקעה סולידי בסיכון נמוך ובנזילות גבוהה מאוד. זוהי למעשה מעין הלוואה לטווח של שנה שמבקשת הממשלה מהמשקיעים בתמורה לתעודת התחייבות  – אגרת החוב. הרווח למשקיע במק"מ נובע מכך שהמדינה מנפיקה את אגרות החוב בהנחה (ניכיון) מהמחיר הנקוב שלו. כלומר, משקיע שקנה מק"מ ביום ההנפקה בסכום של 97 שקלים, יוכל לפדות אותן כעבור שנה תמורת 100 שקלים.

מקרה זה מבטא תשואה נומינלית (שנתית) של 3% לשנה. בנוסף על אפשרות הפדייה כעבור שנה מההנפקה, ניתן לסחור במק"מ באופן חופשי בבורסה. ככלל אצבע, מחירו של המק"מ עולה ככל שמתקרב תאריך הפדיון. במקרה של מכירה לפני תאריך הפדיון, יש לקחת בחשבון שהמק"מ מושפע מהריבית בשוק – אך זו אינה משפיעה על התמורה עליו ביום הפדיון. גורמים נוספים המשפיעים על כדאיותו של המק"מ הינם עלויות נוספות כגון עמלות קניה ומכירה, ומס רווחי שוק ההון הנוגסים ברווח הצר שלו. 

 

איך זה עובד?

בכל חודש עורך בנק ישראל מכרז לאגרות המק"מ, כאשר הזוכים הם אלו שהציעו את ההצעות הנמוכות ביותר מבחינת התשואה או שהציעו תשואה השווה לתשואת המכרז. מנקודה זו, המק"מ שהונפק זמין למסחר בבורסה לפי ביקוש והיצע של שערי הקניה והמכירה.

שמות המק"מ בבורסה בנויים באופן המציג את תאריך הפירעון שלהם: הספרה הראשונה משמאל מייצגת את חודש הפירעון, השנייה מייצגת את שבוע באותו חודש והשלישית את שנת הפדיון. לדוגמה, מ.ק.מ 619 מציין כי אגרת החוב תפרע בשבוע הראשון בחודש יוני (6) בשנת 2019.

 

יתרונות של המק"מ

ביטחון – ההשקעה במק"מ נחשבת לאחת ההשקעות הבטוחות ביותר ממספר סיבות. להבדיל מהשקעה בפיקדון בנקאי (פק"מ), הנוטלת את הסיכון שבעת הצורך הבנק לא יוכל לספק את הכסף שהושקע בשל פשיטת רגל (סיכון צד נגדי), המדינה מחויבת להחזיר את חובותיה ואף יכולה, בעת קיצון, להגדיל את המסים ואף להדפיס כסף כדי לעמוד בהחזרי חובותיה. 

נזילות – בניגוד למסלולי השקעה אחרים שנחשבים בטוחים כגון אג"ח ופק"מ, שמרכיב מרכזי בהן הוא נעילת כספי ההשקעה לטווח שבין שנים בודדות לעשרות שנים, אגרות החוב של המק"מ סחירות, מה שאומר שניתן להמיר אותן לכסף על ידי מכירתן לכל אורך תקופת ההשקעה.

זמינות – השילוב של הביטחון הגבוה שמספק המק"מ ושל נזילותו הופך אותו למוצר המהווה מעין חוף מבטחים בעת משבר פיננסי. לרוב, במהלך משבר פיננסי ניתן לראות משקיעים המחפשים אפיקי השקעה בטוחים, מה שמבטיח שגם במצב של משבר פיננסי יהיה ביקוש למק"מ, שיאפשר למשקיעים בו לממש את השקעתם.

 

חסרונות של המק"מ

חסרונו העיקרי של המק"מ קשור לעלויות הנלוות אליו שאינן קיימות באפיקי השקעה דומים. בקניית ומכירת מק"מ נגבות עמלות קנייה ומכירה, וכן נגבה עליו מס רווחי הון. בעוד שעלויות אלו לא יגרמו להפסד, הן נוגסות ברווח הצר מלכתחילה של המק"מ.

למשל, בדיקה שנערכה בסוף שנת 2018 הראתה כי התשואה האפקטיבית על מק"מ עמדה על 0.2%, ולאחר ניכוי עמלות קניה ומכירה (שניתן להפחית במידה מסוימת באמצעות מיקוח) נשאר רווח דל מאוד, בסביבות 0.1%. לשם השוואה, פיקדונות בנקאיים באותה תקופה סיפקו תשואה של כ-0.5%-1% לתקופה של שנה.

חסרון נוסף שיש לקחת בחשבון בעת השקעה במק"מ הוא השפעת עליית הריבית בשוק על ערכו. כמו בכל אפיק השקעה המייצר הכנסה קבועה מריבית, העלאת שער הריבית במשק פוגעת בערך המק"מ הנסחר בשוק. יש לציין שבשל האופי קצר הטווח של ההשקעה במק"מ, ההשפעה היא נמוכה יחסית למסלולים מבוססי ריבית אחרים שהנם ארוכי טווח כגון אגרות חוב ממשלתיות.

בכל מקרה, השפעת הריבית רלוונטית רק במקרה של מכירת המק"מ לפני יום הפדיון. במקרה של שמירת המק"מ ומימושו כעבור שנה גובה הפדיון שנקבע מראש לא משתנה.

 

לסיכום

ביחס לאפשרויות השקעה סולידיות אחרות, המק"מ אינו הנכס בו מתקבלת הריבית הגבוהה ביותר על ההשקעה. לכן, בעת השקעה במק"מ יש לקחת בחשבון שזו אינה השקעה הנושאת רווחים גבוהים, אך יתרונותיה – נזילות וביטחון – יכולים להיות רלוונטיים לסוגי משקיעים מסוימים, למצבים בהם השוק נמצא במשבר וכחלק מתיק השקעות רחב המבוסס על מגוון רכיבים.

בהשקעה במק"מ טמון יתרון מסוים למשקיעים שלא יכולים לסכן סכומי כסף גדולים, או לכאלו שלא מעוניינים לסגור סכומים גדולים בתכניות השקעה ארוכות טווח. בנוסף לכך, נזילות המק"מ ורמת הסיכון הנמוכה שלו הופכים אותו לרכיב מועיל המאפשר הכנסת השקעה נזילה כחלק מתיקי השקעות המאזנים בין רכיבים בסיכון גבוה ורכיבים ארוכי טווח בסיכון נמוך.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא