מחשבון מע"מ

תוכן עניינים

סכום לפני מע"מ
0.00
סכום כולל מע"מ
0.00
מע"מ (17%)
0.00

חישוב מס ערך מוסף

במדינת ישראל מחויבים עסקים שאינם פטורים מכך במסגרת החוק, לגבות מס ערך מוסף (מע"מ) עבור המוצרים והשירותים שהם מספקים לקהל הלקוחות. את המע"מ שגבו העסקים הם מעבירים בתדירות דו חודשית (או אף כל חודש במקרים מסוימים, עבור עסקים העונים על הקריטריונים) למדינה באמצעות משרדי מע"מ.

 

מהן ההשלכות של מס הערך המוסף, על הצעת הערך שיכולים לספק עסקים לקהל הלקוחות שלהם? מתי לעסקים שאינם מחייבים בגביית מע"מ יש יתרון על גבי עסקים אשר גובים מע"מ מלקוחות? כיצד צריך בית עסק לתמחר את השירותים שלו אם הוא יודע מהו הרווח הנקי שאותו הוא מעוניין לקבל לפני מע"מ?

 

כדי לענות על שאלות אלו ואחרות, נתחיל מפירוט של מושגים שונים:

 

לפני מע"מ – המחיר הנקי של המוצר

כאשר בית עסק נוקב במחירו של מוצר או שירות שהוא מספק לפני מע"מ, הוא מתכוון לכך שתשלום במסגרת החוק יחייב את הלקוח להוסיף למחיר הנקוב מס ערך מוסף בשיעור הקבוע בחוק נכון לתקופת הרכישה. למועד כתיבת שורות אלו, שיעור המע"מ במדינת ישראל הוא 17%. כך, שלקוח שמעוניין לרכוש מוצר שמחירו צויין לפני מע"מ, צריך להוסיף 17% ממחיר המוצר על מנת להגיע אל התשלום הסופי שעליו להעביר למוכר.

 

לדוגמה: מחיר מוצר לפני מע"מ הוא 50 ש"ח. אם הקונה רוכש את המוצר הזה מעוסק פטור, שאינו מחוייב בגביית מע"מ מן הלקוח והעברתו למדינה, אזי ישלם הלקוח במקרה כזה 50 ש"ח. לעומת זאת, אם הלקוח ירכוש את אותו מוצר בדיוק שמחירו לפני מע"מ זהה, הפעם ממוכר אחר, שהינו עוסק מורשה או חברה, עליו יהיה לשלם שך של 50 ש"ח בתוספת מע"מ, וכאמור, נכון למועד כתיבת שורות אלו, מאחר שהמע"מ הינו בשיעור של 17%, המחיר הסופי יהיה 58.5 ש"ח.

 

אחרי מע"מ – המחיר הסופי של המוצר

כאשר מוכר מציין בפני הלקוח את מחירו הסופי של המוצר, הוא מתכוון לכך שהמחיר כולל מע"מ. במקרה כזה, זהו המחיר הסופי שנדרש הלקוח לשלם. המוכר, מצידו, נדרש לשלם למע"מ 17% ממחיר העסקה. כך, למשל, מוצר שמחירו הוא 117 ש"ח כולל מע"מ, הוא מוצר שהמוכר מכניס בגינו לעסק סך של 100 ש"ח, ואילו 17 ש"ח ממחירו של המוצר מועברים למדינה. איך יודעים מה היה מחירו הנקי של המוצר, טרם התווספה לו תוספת המע"מ? פשוט מאוד. בואו ניקח דוגמה:

 

אם מוכר רוכש מכונת כביסה שמחירה 2000 ש"ח כולל מע"מ, כדי להגיע למחיר המוצר לפני מע"מ, כל שנדרש לעשות הוא לחלק את המחיר הסופי ב – 1.17 (שוב, נכון למועד כתיבת שורות אלו, ותחת ההנחה ששיעור המע"מ הינו 17%). אם נחלק 2000 ב – 1.17 נקבל  1709.40, כלומר, מחיר המוצר לפני תוספת המע"מ היה אלף שבע מאות ותשעה קלים וארבעים אגורות, שהם, למעשה, ההכנסה בפועל של בית העסק מן העסקה.

 

קיזוז מע"מ – הדרך לפצות עוסק מורשה או חברה

כפי שציינו, עוסק פטור, אשר אינו נדרש להעביר את כספי המע"מ למדינה משום שהוא פטור מלכתחילה מגבייתם, מקבל יתרון ממשי, משום שהוא מסוגל להציע לקהל הלקוחות שלו מחיר סופי טוב יותר. אולם, חשוב יהיה להבין שלעוסק מורשה או לחברה, עומדת הזכות לקזז את המע"מ ששילמו בגין הוצאותיהם מן המע"מ שגבו מן הלקוחות. כך, למעשה, מאפשרת המדינה לעסקים שמוכרים שירותים לעסקים אחרים להינות משני העולמות: מחד, ללקוחות העסקיים שלהם לא אכפת לשלם מע"מ משום שהם מתקזזים על כספים אלו מול הרשויות, ומאידך, מתאפשרת להם האפשרות להתקזז על מע"מ ששילמו על שירותים שצרכו לצורך יצירת ההכנסה.

 

מחשבון מע"מ – הדרך שלכם להבין היכן אתם עומדים בכל המקרים

מחשבון מע"מ הוא כלי ייעודי שיאפשר לכם לחשב את מחירו של מוצר, לפני או אחרי מע"מ, וכן לחשב את סכום המע"מ באופ נפרד, במגוון של סיטואציות:

 

  • כאשר אתם מעוניינים לדעת מה היה מחירו של מוצר לפני שהוסף למחירו שיעור המע"מ כחוק.
  • כאשר אתם מעוניינים לדעת כמה עליכם יהיה לשלם עבור מוצר שמחירו הנקוב נמסר לכם לפני מע"מ.
  • כאשר אתם רוצים לדעת מסו הסכום שתצטרכו להעביר לרשויות בגין עסקה בה גביתם מע"מ מלקוחות.
  • כאשר אתם רוצים לדעת באיזה סכום תוכלו להתקזז עבור מע"מ ששילמתם על שירותים המיועדים לאפשר לכם לייצר הכנסה.