ארנפלד סוכנות לביטוח

מה זה איזון אקטוארי ואיך זה משפיע על הפנסיה שלנו?

איזון אקטוארי הוא סעיף בדו"ח הפנסיה השנתי, שמשפיע על הפנסיה שלנו. מה גורם לו להיות חיובי או שלילי ומה אני יכול לעשות בנידון?

מידי שנה מגיע בתיבת הדואר, דו"ח המפרט את תנועות הפנסיה בשנה האחרונה, שנשלח חברת הביטוח הפנסיוני, ובאופן לא כל כך מפתיע, מדי שנה בשנה, מרבית המספרים לא אומרים למשתמש הממוצע דבר – למעט שורות על גבי שורות של מילות קוד מהעולם הפיננסי וספרות לצידן. בואו נעשה סדר בסעיף קטן אך עם זאת בעל חשיבות גדולה – סעיף האיזון האקטוארי. 

 

ערבות הדדית בקרנות הפנסיה שלנו

ראשית כל, חשוב להבין שבניגוד לביטוחי מנהלים, קרנות הפנסיה בהן מופקדים חסכונות עתידנו מבוססות על ערבות הדדית. משמעות הדבר היא שהחברים בקרן הפנסיה הם אלה המבטחים אחד את השני. על פניו נשמע קצת תמוה, אך למעשה הדבר די פשוט:  מידי חודש כל חבר משלם את דמי הביטוח שלו לקרן הפנסיה, כאשר כל חבר בקרן משלם לפי הכנסתו ולפי הכיסוי שאותו הוא מבקש לקבל. ניתן לדמיין שהתשלום שמשלמים כל חברי הקרן נכנס למעין קופה אחת שממנה יכולה הקרן לשלם את תביעות הביטוח השונות של חבריה – לדוגמה תביעות כמו אובדן כושר עבודה או מקרה מוות.

המושג 'ערבות הדדית', הוא ערך חשוב מאוד עבור רבים מאיתנו. יחד עם זאת, עבור רבים מאיתנו, 'ערבות הדדית' לא נשמעת כערך שקשור בצורה כזו או אחרת לעולמות הפיננסיים. למה שאני אממן את תביעותיהם של יתר חברי הקרן? יתרה מזאת, מה יוצא לי מלממן תביעות של מבוטחים אחרים, שאת מרביתם אני כלל לא מכיר? התשובה הברורה היא שביטוחי אובדן כושר העבודה בקרנות הפנסיה המבוססות ערבות הדדית זולים בעשרות מונים מהאלטרנטיבות האחרות בשוק, כמו למשל ביטוחי מנהלים. זאת, מכיוון שקרן הפנסיה יכולה לנהל את ההון של חבריה ולא צריכה לשלם את תביעות הביטוח מכיסה.

העניין נשמע די פשוט, יש קופה, ויש צורך לנהל אותה כך שחברי הקרן יוכלו לתבוע את זכותם.  ברם, בכך טמונה בעיה, והיא שכאשר אנו מתעסקים בנתונים המבוססים על הכנסות מנכסים ומחברי הקרן, או לחלופין על מקרים דוגמת מוות ואובדן כושר עבודה, יש צורך בהערכות מסובכות ובלתי ידועות. כאן נכנסת לפעולה האקטואריה. האקטואריה היא ענף מדעי, המשתמש בטכניקות סטטיסטיות ומתמטיות על מנת לפתור בעיות כלכליות וחברתיות, בהן מתקיימים ומצבים של חוסר ודאות.

 

הסבר על מושג האיזון האקטוארי

המאזן האקטוארי הוא מאזן מתמטי המציג בצידו החיובי את ההכנסות של הגוף המבטח, בהן, בין היתר, נכסי הגוף המבטח והכנסות עתידיות מדמי הביטוח, ובצידו השלילי מוצגות שאר התחייבויות הגוף המבטח למבוטחיו. כאשר ההפרש שבין הנכסים להתחייבויות חיובי, מתקיים עודף אקטוארי, וכאשר הוא שלילי מתקיים גירעון אקטוארי. במידה ובסוף הרבעון נותרו עודפי כספים בקופה שהקרן לא השתמשה בהם לתשלום התביעות של חבריה, הקרן מחזירה את העודפים לחבריה. במידה ובסוף הרבעון חסר כסף בקופה ועדיין נותרו תביעות לתשלום, מחברי הקרן יגבה תשלום נוסף.

נתוני המאזן האקטוארי בקרנות הפנסיה בשנת 2019:

 

קרן פנסיה  

עודף אקטוארי

הלמן אלדובי 0.59
פסגות 0.26
אלטשולר שחם 0.26
מיטב דש 0.15
הראל פנסיה 0.03-
כלל פנסיה 0.04-
מנורה מבטחים 0.15-
הפניקס 0.24-
מגדל מקפת 0.28-

 

  • הנתונים מתבססים על נתוני הדוחות השנתיים של הקרנות השונות לשנת 2019

 

למה כדאי לי לעשות את ביטוח אובדן כושר העבודה שלי בקרן פנסיה המבוססת על ערבות הדדית

החל מחודש יולי 2013, בהתאם להנחיות משרד האוצר הוזלו התעריפים לעלויות הכיסוי הביטוי, למקרים של אובדן כושר עבודה, בשיעור של כ- 60% בממוצע. נתון זה השפיע במידה משמעותית על הסכום המופיע בדו"ח הפנסיוני השנתי אותו הזכרנו קודם לכן, תחת ההגדרה 'איזון אקטוארי'. משמעות ההוזלה המדוברת היא שחברים בקרן פנסיה המבוססת על ערבות הדדית משלמים כעת על אותו הכיסוי הביטוחי הרבה פחות ממה ששילמו עד לשנת 2013. כך למשל, בשנת 2013, מבוטח המשתכר 8,600 שקלים, היה משלם בגיל 25, 53 שקלים תמורת כיסוי ביטוחי מלא של 75%. בגיל 60 היה משלם מבוטח זה, עבור כיסוי זהה, 310 שקלים. בעקבות הרפורמה שהנחיל משרד האוצר בשנת 2013 בענף הכיסויים הביטוחים, המבוטח ישלם כיום בגיל 25 כ- 9 שקלים בלבד, כאשר בגיל 60 יהיה התשלום נמוך בהרבה בהשוואה לתשלום של לפני הרפורמה, והוא יעמוד על 94 שקלים – ותו לא.

 

מהי הסיבה להבדלים במחירים?

הבדלים במחירים נובעים מכך, שבביטוח מנהלים לדוגמה, המבקש לרכוש ביטוח משלם באופן חד פעמי ביטוח למקרה של מוות. העלות נקבעת בהתאם לגילו של המבוטח, מינו של המבוטח, האם המבוטח מעשן או לא מעשן וכיוצא בזה. בביטוח אובדן כושר עבודה לעומת זאת, מלבד הגיל לוקחים בחשבון גם את תחום העיסוק, שעשוי להוסיף תוספת פרמיה לעלות הביטוח ובמקרים מסוימים אף תוספת חיתומית. בניגוד לביטוח המנהלים, בקרן הפנסיה אין תוספות חיתומיות או עיסוקיות, מה שמוזיל את עלות הביטוח.

 

אז מה ניתן לעשות בעצם?

כל העת, הרשות לפיקוח על שוק ההון, ביטוח וחיסכון עוקבת אחר תנודות המאזנים האקטואריים בקרב קרנות הפנסיה השונות, כאשר שאיפתה היא לאזן את המאזן האקטוארי על ידי עדכון התעריפים. בתור מבוטחים נבונים, חשוב תמיד להיות עם היד על הדופק, ולהבין ראשית כל האם בדוח הפנסיוני השנתי שלי המאזן האקטוארי שלי הוא חיובי או שלילי, דהיינו, האם קרן הפנסיה שלי נמצאת בעודף אקטוארי או בגירעון אקטוארי (כפי שהוסבר לעיל). לאחר מכן, ניתן לבחור באופן נבון את קרן הפנסיה שבה אני חבר, על בסיס אותו מידע ועל בסיס המידע שמפרסמת הרשות לפיקוח על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

 

לסיכום

איזון אקטוארי הוא כלי המשרת את קרנות הפנסיה בניבוי של מצבים של אי ודאות (כמו מצב של מוות של מבוטחים). מאחר שקרנות הפנסיה מבוססות על מנגנון של ערבות הדדית המתקיים בין כל מבוטחי קרן הפנסיה, חישוב הכנסות למול הוצאות הקרן מתקיים על בסיס שיתופי וכולל את כל המבוטחים. היה והחישוב האקטוארי שביצעה קרן הפנסיה, הוביל בסוף השנה למצב של עודף, יקבלו המבוטחים תוספת כסף בדוח השנתי של הביטוח הפנסיוני. לחלופין, גירעון יוביל לגריעת כספים מביטוח זה בדוח השנתי.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.