מה המיסוי על יבוא רכב בשנת 2021, ואיך מבצעים את התהליך

הכספים שנכנסים למדינה בגין מיסוי רכב, הם מכספי המיסים הרווחיים והגדולים ביותר שיש למדינה שלנו. באופן מפתיע ומוזר, כל שנה המדינה מצליחה לגבות יותר מיסי ייבוא רכבים, כאשר במקביל היקף העסקאות השנתיות בשוק הזה קטן. בשנת 2019 הסכום הסתכם בכ-42 מיליארד שקלים, שיא של כל הזמנים בתחום, ובשנת 2020 אנחנו צופים שהסכום יעלה אפילו יותר, וכל זאת, כאמור, כאשר בפועל פחות ופחות אנשים מייבאים כלי רכב בפועל.

 

איך קורה שהיקף העסקאות קטן אך ההכנסה הכוללת של רשויות המס גדלות?

רשות המיסים יכולה לדוגמא להרים כללים חדשים נגד רכבים סטנדרטים, להרים כללים חדשים נגד רכבים ספציפיים (רכבים ירוקים, חשמליים, חדשים יותר, ישנים יותר וכדומה), לשחק משחקי מניפולציה מול היבואנים, ולשנות באופן כללי את אופן חישוב המיסוי כך שיעלה את המס של כל עסקה ועסקה. לא רק שרשות המיסים יכולה לעשות את זה, היא אכן עושה זאת, וככה שומרת על הכנסות קבועות יחסית כתוצאה ממיסוי כלי רכב מיובאים, בעוד שהיקף העסקאות בתחום הולך ויורד, ויותר ויותר אנשים מייבאים כלי רכב היברידים עליהם המיסוי נמוך משמעותית.

 

יבוא רכב באופן אישי – איך עושים זאת?

אם אתם רוצים רכב שאין בארץ או שאתם רוצים לרכוש את הרכב במחיר נמוך מהמחיר שיציעו לכם פה בארץ, וגם משלל סיבות אחרות, תתעניינו בנוגע ליבוא הרכב באופן אישי.
נתחיל בגילוי נאות: ייבוא רכב אישי זה חתיכת סיפור רציני. בירוקרטיות, תיזוזים, ובסופו של דבר יש סיכוי שתתקעו עם מיסים כל כך גדולים (שתצליחו או לא תצליחו להוריד מהם, עוד על זה בהמשך) שהעסקה הזו לא תשתלם לכם בכלל. אתם יכולים להכנס לתוך תהליך הייבוא, אך ורק אם אתם עונים לכל הקריטריונים הבאים.

 

קריטריונים מאפשרים לייבוא אישי של רכב

תושבי ישראל

הרכב מאושר ליבוא על ידי מחלקת התקינה שבמשרד התחבורה.
גילו של הרכב: פחות משנתיים (רכבים חדשים כמובן נכללים בהגדרה) מהזמן שהוא יוצר בו.
לא יותר מרכב אחד פר שנה, או לכל היותר 5 רכבים בשנה אם מדובר ברכבי אספנות לשימוש עצמי (רכב אספנות הוא רכב שיוצר לפני 30 שנה או יותר).
יש ברשותכם רישיון נהיגה בתוקף, שמתאים לסוג הרכב שאתם מעוניינים לייבא.

 

תושבים חוזרים

כאלו ששהו בחו"ל לפחות שנתיים, ואם הם סטודנטים, שנה וחצי לפחות
גילו של הרכב: פחות מ-4 שנים (כולל רכבים חדשים) מהזמן שהוא יוצר בו.

 

תאריך הייבוא וההגעה לארץ

לכל היותר 9 חודשים מרגע שחזר התושב החוזר לארץ.
התושב החוזר חזר לארץ כאשר הוא מעל גיל 17 ביום החזרה.

עונים על כל הקריטריונים? מצויין, זכיתם לעבור לשלב הבא: הערכת שווי הרכב לצורכי חישוב מס, ולאחר מכן שחרור הרכב.

 

הערכת שווי הרכב המיובא וחישוב מס

שווי הרכב – כאשר תמלאו את טפסי הייבוא תתבקשו להעריך את שווי הרכב, הכספים אותם אתם מוציאים עבור יבוא הרכב, מתוך השווי הזה יגזר המס שלכם. על מחיר הרכב אותו אתם משלמים, העמיסו עלויות נלוות של ביטוחים, הובלות ושינועי הרכב. הסכום אותו תקבלו – סכום הרכישה בתוספת עלויות נוספות סביב הייבוא – צריך להשמע לרשות המיסים סביר והגיוני, אחרת – אתם בצרות צרורות, במידה והם יחליטו שהעלויות שציינתם אינן סבירות.

 

אתם תצטרכו הוכחות ולהכנס להליך משפטי מול רשויות המס.

במידה וברשות המיסים החליט מעריך מטעמם שהסכום שציינתם לא סביר או הגיוני, תקבלו מהרשות הודעה חביבה שבה הם מעדכנים אתכם כי הערך שהצהרתם עליו פסול ולא אמין, בתוספת הסיבות והרציונל שמאחורי ההחלטה לפסול את הדיווח שלכם, הערך שלדעת המעריך הוא נכון וסביר יותר, ויהיו לכם 30 יום להגיב על פסיקה זו.

במצב כזה, תוכלו לשחרר את הרכב לשימושכם אחרי שהגיע ארצה אך ורק אם תשלמו את המיסים על פי השווי המוערך לדעתה של רשות המיסים, או מיסים על פי הערך שעליו הצהרתם במקור, בתוספת פיקדון או ערבות בנקאית שתכסה את ההפרש, וזאת עד שתגיע המחלוקת ביניכם לבין רשות המיסים לסיומה ויקבע שווי הערך של הרכב והמס הנגזר מהשווי.

אם הגשתם תגובה תוך פחות מ-30 יום ורשות המיסים לא התרשמה מתגובתכם לחיוב, תקבלו הודעה נוספת ובה מתוארת עוד הודעה "משמחת" – הערך שעליו הצהרתם פסול, והערך שרשות המיסים קבעה עבור העסקה הוא זה שתקין ונכנס לתוקף, וממנו יגזרו המיסים בפועל.

יש לכם אפשרות להגיש ערעור תוך 30 יום גם על פסיקה זו של רשות המיסים, עבור וועדת הערר של רשות המיסים, בתוספת מסמכים, תיעודים והוכחות. ועד הערר תשלח לכם את החלטתה אחרי שיעברו על הממצאים אותם הגשתם. זוהי התחנה הסופית במחלוקת ומה שיקבע פה – סגור וחתום סופית, כך שבהחלט יתכן שרשות המיסים תחליט על פי ראות עיניה שווי הרכב והמס הנגזר ממנו שונה ממה שחשבתם, ולא צפוי מבחינתכם.

הגעתם להסכמות מול רשות המיסים? נהדר, החלק הקשה מאחוריכם. עכשיו, קצת לגבי איך מחשבים את המיסים מתוך שווי הרכב.

המיסים סך הכל הם שלושה בסוגם: מע"מ, מס קניה, וכמובן – מכס. המיסים מחושבים לפי ערכו של הרכב, שיעורי המיסים, ושער המטבע שבו נרכש הרכב ביום שבו בוצע התשלום בפועל.

 

שיעורי המיסים – סכום המיסים לטובת מע"מ, מס קניה ורכש

על ערכו של הרכב (והמחלוקות שיכולות להווצר סביבו) כבר דיברנו ארוכות, עכשיו אפרט בנוגע לשיעורי המיסים של העסקה. אם מדובר בייבוא ממדינה שיש לה הסכם סחר מול מדינת ישראל, הרכב גם יוצר במדינה שיש לה הסכם סחר מול מדינת ישראל, והרכב מגיע בפועל ממדינה שיש לה הסכם סחר מול מדינת ישראל (כלומר – התחנה האחרונה לפני ההגעה לארץ היא מדינה שיש לה הסכם סחר מול ישראל), שיעור המס הוא שיעור המס שמפורט באותו הסכם סחר של ישראל מול המדינה שבהסכם.

אם הרכב מיוצר, מיובא, או עובר בתחנתו האחרונה לפני ההגעה לארץ דרך מדינה שאין לה הסכם סחר מול ישראל, יחולו שיעורי מיסים אחרים.

הנה פירוט מלא של שיעורי המס (סכום של מס הקניה, המכס והמע"מ), במידה והייבוא עומד בתנאי קיומו של הסכם הסחר כפי שפורט לעיל, ובמידה והייבוא אינו עומד בתנאי קיומו של הסכם הסחר כפי שפורט לעיל:

  • רכב שטח, אופנוע ורכב נוסעים רגיל: 114% שיעור מס כאשר קיים הסכם סחר, 129% בהעדר הסכם סחר.
  • רכב היברידי, דרגת זיהום אוויר 1 או 2 בלבד: 52% שיעור מס כאשר קיים הסכם סחר, 63% בהעדר הסכם סחר.
  • רכב היברידי פלאג-אין: 40% שיעור מס כאשר קיים הסכם סחר, 50% בהעדר הסכם סחר.
  • רכבים 100% חשמליים: 29% שיעור מס כאשר קיים הסכם סחר, 38% בהעדר הסכם סחר.
  • רכבי אספנות: 101% כאשר קיים הסכם סחר, 114% בהעדר הסכם סחר.

בואו נהפוך את האחוזים והנתונים למציאות בפועל לרגע באמצעות כמה דוגמאות, כדי שיהיה ברור יותר:

מייבאים רכב שטח שמיוצר בצרפת, ומיובא מגרמניה? לשתי מדינות אלו יש הסכם סחר מול מדינת ישראל, כך שגובה המיסים יעמוד על 114%.
מייבאים רכב חשמלי שיוצר בצרפת, ומיובא מקנדה? לצרפת אמנם יש הסכם סחר מול ישראל, אך לקנדה אין הסכם סחר עם ישראל, ושיעור המיסים יעמוד על 38%.

  • רכבי יוקרה: במידה ומדובר ברכב יוקרה, הדקו חגורות (משחק מילים מכוון) והכינו עצמכם למיסים נוספים. רכב יוקרה מוגדר כרכב שמחירו על פי חישוב המחיר לצרכן הוא מעל ל-300,000 ש"ח. המחיר לצרכן מחושב כך: מחיר הרכב בעסקת הייבוא, בתוספת המיסים בגין הייבוא, בתוספת רווח היבואן, פחות ירידת הערך שחלה על הרכב עקב שימוש בו מרגע שעלה על הכביש. במידה ותוצאת הנוסחא שתוארה כרגע עולה על 300,000 שקלים, מדובר על פי ההגדרה ברכב יוקרה, ויחולו תוספות למיסים בייבוא רכב שכזה.

 

רכבים בעלי דרגות זיהום אויר נמוכות

כחלק ממאמצי המדינה לעודד יבוא של רכבים שמזהמים פחות את האויר, יחולו זיכויים במיסים על רכבים שעומדים בתקנים בתחום זה כפי המפורט מטה. ההפחתה במיסים לא תחול על רכבים היברידים שדרגת זיהום האויר שלהם היא 1 או 2, או רכבים היברידים פלאג-אין בכל דרגות הזיהום, או רכבים חשמליים בכל דרגות הזיהום.

  • דרגות זיהום אויר 1 ו-2: הפחתה של 16,579 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 3: הפחתה של 15,198 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 4: הפחתה של 13,263 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 5: הפחתה של 11,606 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 6: הפחתה של 10,223 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 7: הפחתה של 9,119 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 8: הפחתה של 8,013 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 9: הפחתה של 7,184 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 10: הפחתה של 6,081 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 11: הפחתה של 5,526 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 12: הפחתה של 4,422 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 13: הפחתה של 3,591 שקלים מהמיסים.
  • דרגת זיהום אויר 14: הפחתה של 2,210 שקלים מהמיסים.

 

רכבים בטיחותיים

תנתן הפחתה נוספת במיסי הייבוא עבור רכבים בטיחותיים יותר או פחות, על פי רמת האבזור הבטיחותי עבור הדגם המיובא, לפי הפירוט הבא:

  • רמת אבזור בטיחותי 1, מינימום כריות אויר עבור רכב פרטי 6, עבור רכב מסחרי 4: 250 שקלים הפחתה במיסים.
  • רמת אבזור בטיחותי 2, ניקוד בטיחות הרכב לפחות 2, מינימום כריות אויר עבור רכב פרטי 6, עבור רכב מסחרי 4: 600 שקלים הפחתה במיסים.
  • רמת אבזור בטיחותי 3, ניקוד בטיחות הרכב לפחות 3, מינימום כריות אויר עבור רכב פרטי 6, עבור רכב מסחרי 4: 1,000 שקלים הפחתה במיסים.
  • רמת אבזור בטיחותי 4, ניקוד בטיחות הרכב לפחות 4, מינימום כריות אויר עבור רכב פרטי 6, עבור רכב מסחרי 5: 1,600 שקלים הפחתה במיסים.
  • רמת אבזור בטיחותי 5, ניקוד בטיחות הרכב לפחות 5, מינימום כריות אויר עבור רכב פרטי 6, עבור רכב מסחרי 4: 1,850 שקלים הפחתה במיסים.
  • רמת אבזור בטיחותי 6, ניקוד בטיחות הרכב לפחות 6, מינימום כריות אויר עבור רכב פרטי 6, עבור רכב מסחרי 4: 2,050 שקלים הפחתה במיסים.
  • רמת אבזור בטיחותי 7, ניקוד בטיחות הרכב לפחות 8, מינימום כריות אויר עבור רכב פרטי 6, עבור רכב מסחרי 4: 2,250 שקלים הפחתה במיסים.
  • רמת אבזור בטיחותי 8, ניקוד בטיחות הרכב לפחות 10, מינימום כריות אויר עבור רכב פרטי 6, עבור רכב מסחרי 4: 2,400 שקלים הפחתה במיסים.
    קטנועים עם מערכות בלימה ABS, יקבלו הפחתה על הבטיחות המוגברת של בין 350 שקלים ועד 1,700 ש"ח גם הם, לפי גובה המיסים.

 

שחרור הרכב לתחילת שימוש

כדי לשחרר את הרכב אחרי שהגיע לארץ, ולהתחיל לסוע ולהנות ממנו, תצטרכו להגיע לאחת מסוכנויות המכס שנמצאות בארץ (בתל אביב, אשדוד וחיפה) ולהגיש את המסמכים הבאים בגרסתם המקורית בלבד: רשימון, טופס 21 (הצהרת יבואן על יבוא רכב אישי), חשבון מכר, רישיון רכב, רישיון יבוא, דוח קאר-פקס (עבור רכבים המיובאים מארצות הברית), רישיון נהיגה בתוקף (או רישיון זר עבור עולים חדשים), שטר מטען, חשבון הובלה, חשבון ביטוח, חשבון מטענים, צילום תווית הייצור, כתב הרשאה לסוכן, רישומי העברות של כסף זר בגין הרכישה, טופס 139, ובמידת הצורך גם אסמכתא על קניה של רכב אספנות, במידה וזהו סוג הרכב אותו אתם מייבאים.

 

פטור ממס בגין יבוא רכב עבור ביקור בארץ

אם אתם חיים ומבוססים בחו"ל, ולא מסוגלים להפרד מהרכב שלכם בזמן ביקור בארץ, תוכלו לייבא אותו עבור משך זמן הביקור בלבד, עם פטור מלא ממיסי ייבוא כמובן, שכן לא מדובר בייבוא רכב סטנדרטי, כי אם ייבוא וייצוא שיגיע בוודאות אחריו. תצטרכו להציג רישיון ישראלי בתוקף, דרכון ועליו חותמת שמוכיחה שהייתם בחו"ל לפחות שנה רצופה לפני חזרתכם לביקור בארץ, טופס התחייבות לייצוא הרכב עם היציאה מהארץ או בתום 4 חודשים (המוקדם מהשניים, גם אם הביקור המתוכנן שלכם ארוך מ-4 חודשים, הרכב חייב לצאת מהארץ ולחזור הביתה), וערבות בנקאית על סכום הייבוא הרגיל, שתגבה במידה ובסופו של דבר הרכב לא ייוצא בחזרה.

חישוב מתמטי - מס
עוד בנושא מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש