מהם מקדמות מס הכנסה ועל פי מה נקבע גובהם?

הגיע הרגע והחלטתם לפרוש כנפיים ולהיות עצמאיים. מעכשיו, מס הכנסה הולך להיות צמוד אליכם בכל שלב, וכל חודש או חודשיים תאלצו להפריש לרשות המיסים אחוזים מההכנסה שלכם.

מכיוון שמס הכנסה לא רוצה לחכות לחישובי ההכנסה המדויקים מסוף השנה, הם ידרשו מכם להקדים את התשלומים על פי הערכה שמתבססת על ההכנסות בשנה הקודמת. כל מה שאתם רוצים לדעת על מקדמות מס הכנסה, ואיך נקבע גובהם – תמצאו בכתבה שלפניכם.  

 

מהם מקדמות מס הכנסה?

כל עסק, בו יש הכנסות שעולות על ההוצאות, חייב לפי חוק בתשלום מיסים למס הכנסה. המס משולם בעבור רווחים שנתיים, כלומר הם מחושבים לפי סוף כל שנה לועזית (מה – 1 בינואר ועד ה – 31 בדצמבר),  והם מדווחים למס הכנסה בשנה העוקבת. כלומר – ניתן לדעת מה הסכום המדויק שנדרשים לשלם כמס הכנסה רק לאחר שמכינים ומגישים את הדו"ח השנתי של אותה שנה. 

מכיוון שרשויות המס לא רוצות לחכות עד סוף השנה העוקבת עד שיקבלו את תשלומי המס, בעלי עסקים מתבקשים לשלם בדרך של מקדמות שנקבעות לפי תחשיב של מס הכנסה.

איך זה עובד בפועל ? רשויות המס מבצעות הערכה בנוגע לרווחים העתידיים. באמצעות ההערכה קובעים את אחוזי מקדמות המס שהעסקים ישלמו במהלך השנה. התשלום מבוצע בתדירות של אחת לחודש או אחת לחודשיים ומשולם באמצע החודש שלאחר מכן. (לדוגמא – אם יש לשלם אחת לחודשיים, תשלום עבור מארס ואפריל יבוצע עד ה – 15 לחודש מאי).

 

איך יודעים לחשב בצורה נכונה את מקדמות מס ההכנסה?

אז כמובן שמכיוון שזו הערכה בלבד, אין אפשרות אמיתית שהמס המשולם במקדמות יהיה זהה למס שנדרש לשלם כאשר מחשבים את ההכנסה המדויקת בדוחות השנתיים.

אחוזי תשלומי מקדמות המס נקבעים לרוב לפי הרווח השנתי שדווח בנוגע לשנה הקודמת של כל עסק. כלומר, אחוזי המס שעסק נדרש לשלם בעבור רווחיו מהשנה החולפת, אלו אותם האחוזים שהוא יידרש לשלם גם בשנה הנוכחית. 

כאשר עסק הוא בתחילת דרכו, ורוצים לחשב את מקדמות המס לשנה הראשונה שלו, עושים חישוב על פי האחוז של המקדמות שמשולם בדרך כלל באותו ענף בו העסק הזה פועל. למשל – נותני שירותים, בעלי מקצוע חופשי, מתווכים וכדומה. מס הכנסה מוצא נתונים סטטיסטיים לגבי בעלי מקצוע מכל סוג, ולפי זה קובע את שיעור הרווח שיש לענף המסוים ובאמצעותו גוזרים את אחוז המקדמות.

 

מה עושים כדי לקזז את הפערים של התשלומים?

כאמור, התשלומים בפועל כמעט תמיד לא יהיו זהים לאחוז המס שאמור להיות משולם לפי החישוב בדוח השנתי. ראשית, כדאי לשים לב האם המקדמות אכן הולכות לפי אחוזי המס שנדרשתם לשלם בשנה החולפת.

לעיתים יש שינויים בעסק שיכולים להגדיל או להקטין את הרווח השנתי וכך את אחוזי המס. אם אתם סבורים שהמקדמות שאתם נדרשים לשלם גבוהות ביחס להכנסות, ניתן לפנות לפקיד השומה באמצעות טופס מתאים, בו יש לנמק את הבקשה לביטול או להקטנה של המקדמות. כמובן שיש לצרף לבקשה את המסמכים הרלוונטיים.

עניין נוסף שחשוב לדעת הוא שכמעט תמיד יהיה קיזוז לאחר שתסתיים השנה. התשלום המוקדם שעסקים נדרשים לשלם למס הכנסה נרשם כמובן, ולא אמור להיות בסופו של יום תשלום יתר או חסר ביחס לרווח השנתי של העסק. כאשר מוגש הדו"ח השנתי בסוף השנה, מחשבים את שיעור המס המדויק שהיה על העסק לשלם – ומוודאים מה היה הפער בינו לבין התשלום שכבר שולם במקדמות. 

הנפקות של זה היא שבמידה ושילמתם יותר מהסכום שבאמת הייתם אמורים לשלם (או במילים אחרות – הרווחים שלכם בשנה הזו היו נמוכים מהרווחים בשנה הקודמת), תקבלו החזר מס עבור כל מה ששילמתם מעבר למה שהייתם אמורים – בתוך 90 יום. לחלופין, אם שילמתם פחות מכמה שהסתבר שאתם אמורים לשלם (כלומר הרווחים שלכם עלו על הרווחים של השנה שעברה), תתבקשו להוסיף תשלום שמבטא את הפער הזה. כמובן שכל התשלומים הללו הם בתוספת ריבית והצמדה למדד.

יש לציין שמקרה של אי תשלום מס בזמן עלול להוביל להגדלה של החוב שתתרחש או בעקבות קנסות שיטילו רשויות המס על בית העסק, או בגלל הריבית הצבורה על החוב.

 

מה המצב הכי אידיאלי עבור בעלי עסקים מבחינה זו?

המצב הכי טוב יהיה אם לאחר הגשת הדו"ח תמצאו כי אתם אמורים לקבל החזר מס יחסית נמוך. מדוע? מכיוון שבמצב בו לאחר הגשת הדו"ח מתברר שהמס ששילמתם לא היה מספיק, תאלצו לשלם את תוספת המס כולל ריבית והצמדה – כלומר בסופו של דבר יצא שאתם משלמים תוספת על התשלום המקורי שהייתם אמורים לשלם. כמובן שזהו מצב לא מומלץ ולא רצוי.

לעומת זאת, אם שילמתם יותר מס ממה שהייתם חייבים, כעת מס הכנסה חייב לכם כסף. כשתקבלו אליכם את החזר המס, גם אתם תקבלו זאת בתוספת ריבית והצמדה למדד. מה שאומר שהפעם אתם המרוויחים – וייצא שקיבלתם "הנחה" קטנה על תשלום המס שלכם.

לכאורה מדובר במצב טוב יותר עבורכם, אך גם כאן כדאי להיזהר. מדוע? מכיוון שהחזרים גדולים מדי עלולים להעיד על התנהלות כלכלית לא נכונה של העסק, כי זה מראה בעצם ששילמתם יותר מס במהלך השנה, דבר שהכביד עליכם מבחינת התזרים. כלומר – אם תרצו לקבל החזר מס גבוה, בכל חודש תרוויחו פחות. 

 

איך משלמים את המקדמות?

יש כמה דרכים שבאמצעותן ניתן לשלם את המקדמות: ניתן לשלם בבנק הדואר ב – 15 לחודש העוקב בעזרת פנקס שוברים. לא חייבים לחכות עד ה – 15 לחודש, וניתן גם לשלם קודם לכן בשיק דחוי. למעשה יש בכך יתרון כיוון שב – 15 לחודש בדרך כלל יש תורים ארוכים בבנק הדואר. עסקים קטנים מתבקשים לשלם את המקדמות אחת לחודשיים, ב – 15 לחודש הבא.

בנוסף, כיום ניתן לשלם גם באתר מס הכנסה עם כרטיס אשראי וכך מתאפשר אשראי של חודש. התשלום באתר מס הכנסה צריך להיות עד ה – 19 לחודש העוקב בשעה 18:30 אחרי הצהריים.

כמובן שבמידה והתאריך יוצא על יום מנוחה התשלום נדחה ליום הבא. אפשרות נוספת היא לסכם עם רואה החשבון שלכם שהוא יעשה עבורכם את כל העבודה והוא זה שידאג לתשלומים לרשות המיסים. 

חישוב מדרגות המס
עוד בנושא מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש