לימודי ראיית חשבון – כל מה שחשוב לדעת

לאחר השחרור, מתגלות בפני הסטודנט לעתיד אפשרויות רבות ומגוונות למקצועות עתידיים, כאשר אחד מהם הוא תחום החשבונאות. לצד היוקרה, אפשרויות הקידום והביטחון הכלכלי שתחום זה מעניק, עומדים גם לימודים מפרכים, עבודה קשה וחובת נאמנות ללקוחות. בחנו, האם אתם מתאימים ללימודי ראיית חשבון? 

 

ראיית חשבון – ההסבר לסטודנט המבולבל

תחום החשבונאות הינו תחום לימוד אחד מתוך התחום הכללי של מדעי החברה. לימודי ראיית חשבון משלבים לימודים שונים מתחום הכלכלה, המשפטים ומנהל עסקים, שיובילו לידע רב בפן הכלכלי של החברות. מטרתם של רואי החשבון היא הצגת מידע אודות חברות בפני כל אדם לו עניין בחברה, לרבות בעלים, חברי דירקטוריון, רוכשים פוטנציאליים והשלטונות. מדובר בתחום ידע שמבוסס על מוסכמות חברתיות, שכן בשל התפתחות התקשורת העולמית ישנו ביקוש השקעה גם מעבר לים. 

 

אז מה לומדים במהלך התואר?

במהלך לימודי ראיית חשבון יחשפו הסטודנטים למגוון מודלים לניתוח חברות וכן גישות שונות מהתחום התיאורטי בנושא. ישנם שני אפיקי לימוד ראיית חשבון. האחד, מתמקד בתחום הניהולי, בו ילמדו הסטודנטים כיצד למסור מידע אודות התנהלותה הכלכלי של החברה לשם קבלת החלטות הנוגעות להתקדמות ועתיד החברה. השני, חשבונאות פיננסית, נועד לשם ביצוע ביקורות, על ידי יצירת דוחות פיננסים, דוגמת דו"ח מאזן ודו"ח רווח והפסד. 

כמו כן, במסגרת לימודי התואר, כפי שצוין, יקבלו הסטודנטים ידע במגוון רחב של תחומים, ובהם משפט מסחרי, דיני מיסים, סטטיסטיקה, ניירות ערך, התנהלות ארגונית, דיני תאגידים ועוד תחומים רבים הנוגעים לעולם הכלכלי, ששם, כאמור, עיקר עיסוקם. 

 

מוטיבציה, נחישות והתמדה – האופי הנדרש

אם הגעתם עד כאן, כנראה שנשביתם בקסמי המספרים והכוח שאוצרים רואי החשבון. אולם, יש לעמוד על מספר מאפיינים שחשובים לכל סטודנט עתידי, השוקל לפתוח בקריירה של רואה חשבון. 

תחילה, כפי שנאמר לעיל, במסגרת לימודי ראיית חשבון ובמסגרת העבודה כרואה חשבון באופן כללי, יתקל כל סטודנט ועובד במספרים. המון מספרים. לפיכך, תנאי מקדים לפנייה לתחום הוא יכולות מתמטיות ולוגיות ברמה גבוהה. בעוד הסיבה לצורך ביכולות מתמטיות ברורה, בשל הניתוח שצריך להתבצע לכל תוצרי העבודה, על רואה החשבון להיות בעל יכולות לוגיות איכותיות. כמו כן, בשל העובדה שמדובר בכספים שאינם שייכים לרואה החשבון, עליו להיות מחושב ושקול. 

שנית, מעבר להיותו אדם של מספרים, רואה החשבון הוא במהותו נותן שירות. על סטודנט עתידי, השוקל להירשם ללימודי ראיית חשבון, לקחת בחשבון כ במסגרת המקצוע ייאלץ להעניק שירות לאנשים רבים. כמו כן, בשל רגישות המידע שמצוי בידו, עליו להיות דיסקרטי, ובאופן כללי לנהוג בהוגנות ולשמר את אמינותו כלפי הלקוחות. 

כמו כן, לימודי ראיית חשבון הינם ארוכים ומפרכים. מדובר במסלול לימודים שאורך לכל הפחות 3 שנים (למעט אלו שהגיעו עם תואר מוקדם) ולאחריהן שנת השלמה, בטרם ניגש סטודנט למבחני הלשכה. לפיכך, יש צורך במשמעת עצמית ברמה גבוהה, לצד נחישות ורצון להצליח. הדבר מתחזק לאור העובדה שמדובר בעבודה שעיקרה סביב המחשב לאורך שעות ארוכות, מה שמצריך סבלנות וכאמור, משמעת עצמית. 

 

עבודתו של רואה חשבון ותנאי העסקה 

לאחר ביצוע סטאז', שאורך כשנתיים, באחד ממשרדי ראיית החשבון הפרטיים או באחד ממשרדי הממשלה, ולאחר מעבר בחינות הלשכה בהצלחה, יוכל סטודנט ללימודי ראיית חשבון להשתלב בשוק העבודה ולהתחיל לעבוד. ישנם תחומי עבודה רבים בהם יוכל סטודנט, לאחר לימודי ראיית חשבון, להשתלב בהם, דוגמת מיסוי, ייעוץ פיננסי או כלכלי, שוק ההון, נדל"ן ועוד. 

עבודתו של רואה החשבון היא בעיקרה יצירת דוחות פיננסים, כאמור לעיל, למטרות שונות, ובהן הכנת תוכנית פיתוח החברה, בדיקת נאותות לפני רכישה, פרסום דוחות של חברות ציבוריות (הנסחרות בבורסה) ברבים, הצגה בפני השלטונות לשם תשלום מס ועוד. אותם דוחות יבוצעו בעיקר על ידי תוכנת האקסל. בשל חשיבות הממצאים, שכן בהתאם לנקודות שצוינו יכול להכניס או לעלות לחברה בסכום כסף לא מבוטל, על כתפיו של רואה החשבון אחריות רבה, ומכך נגזרת יוקרת המקצוע. 

כמו כן, בשל האמון הרב שניתן ברואה החשבון, ובשל היכולות האנליטיות והמנטליות המוכחות של רואה חשבון, שכן הצליח לעבור בהצלחה לימודים מפרכים ולתפקד במקצוע תובעני, אפשרויות הקידום בפניו רבות. בחברות פרטיות, רואי החשבון ישמשו תחילה כחשבי כספים הכפופים לסמנכ"ל הכספים בחברה. 

סמנכ"ל הכספים הינו בעל סמכות בכיר בחברה הכפוף באופן ישיר למנכ"ל. תפקיד זה אמון על ייעוץ ולעיתים התווית המדיניות הכלכלית של החברה. בחברות קטנות, ניתן לעיתים לראות את סמנכ"ל הכספים משמש כמנכ"ל החברה במקביל. מעבר לתפקוד תחת בעל תפקיד זה, המאפשר היחשפות לתחום ידע ניהולי בתחום ראיית החשבון, מרבית סמנכ"לי הכספים בשוק הינם רואי חשבון שהוכיחו עצמם במהלך שנות עבודתם. 

יש לציין כי בניגוד למקצועות אקדמאים אחרים בשוק, דוגמת משפטים, אשר רוויים במועמדים ובהם קשה למצוא מקום עבודה, ישנה דרישה גבוהה ליוצאי לימודי ראיית חשבון. הדבר נובע בשל הדרישות הגבוהות מהסטודנטים במהלך הלימודים, ולפיכך ישנה וודאות די גבוהה במציאת תעסוקה לאחר הלימודים. לעניין השכר, בשנותיו הראשונות של רואה חשבון הוא צפוי להשתכר בין 9000 שקלים לבין 16,500 שקלים (ברוטו). 

 

הבנתי, החלטתי. איפה אפשר ללמוד?

לימודי ראיית חשבון נחשבים ליוקרתיים בחברה הישראלית, ולפיכך מיטב המוסדות האקדמאים, אוניברסיטאות ומכללות גם יחד, מציעות מסלולי לימודים בתחום:

  • אוניברסיטת תל אביב: מסלול דו חוגי. ניתן לשלב מגוון תחומים אחרים, לרבות משפטים. אורך המסלול 3 שנים, ומעניק פטור ממרבית מבחני המועצה. כמו כן, ישנה אפשרות לביצוע השלמה במוסד. 
  • האוניברסיטה העברית בירושלים: מסלול דו חוגי. ניתן לשלב כל תואר למעט מנהל עסקים או תואר BA כללי. במקום מתאפשר ביצוע שנת השלמה, וכן מעניק פטור ממרבית מבחני המועצה. ניתן לבצע שנת השלמה במוסד הלימודים. 
  • האוניברסיטה הפתוחה: במסגרת האוניברסיטה הפתוחה ניתנים שני מסלולי לימוד, האחד לאלו המגיעים לראשונה לאקדמיה, והשני לאלו המגיעים עם רקע אקדמאי קודם:
    • מסלול BA בחשבונאות עם חטיבה בכלכלה – אורך המסלול או בין 3 ל – 4 שנים, מעניק פטור מכלל 13 בחינות מועצת רואי החשבון ומאפשר ביצוע שנת השלמה לבחינות הסופיות במוסד הלימודים.
    • מסלול חשבונאות לבעלי תואר אקדמאי – המסלול מעניק את אותם תנאים כמו המסלול לעיל, אולם אורכו קצר יותר, כאשר אינו עובר תקופה של 3 שנים. 
  • המרכז האקדמי רופין: מסלול BA בחשבונאות וכלכלה (שכר אוניברסיטאי). אורך המסלול 3 שנים, המעניק פטור ממרבית מבחני מועצת רואי החשבון ומאפשר ביצוע שנת השלמה במוסד הלימודים, לקראת הבחינות הסופיות. 
  • הקריה האקדמית אונו: מסלול מנהל עסקים בהתמחות חשבונאות. אורך המסלול לפחות שלוש שנים, ומעניק פטור מכלל 13 הבחינות של מועצת רואי החשבון, וישנה אפשרות לביצוע שנת השלמה במוסד. בנוסף, ישנה אפשרות להתמחות משנה בניתוח מערכות מידע. 
  • מכללת רמת גן: לימודי חשבונאות וחטיבה בכלכלה (שכר אוניברסיטאי). אורך המסלול 3 שנים, במהלכן ניתן פטור מכלל 13 מבחני המועצה. 
  • המכללה למנהל: מסלול לימודי חשבונאות. אורך המסלול כשלוש שנים, המעניק פטור מכלל בחינות המועצה ומאפשר לימודי השלמה במוסד. יש לציין כי ישנה אפשרות ללימודי ערב. 
  • המכללה האקדמית הדסה: מסלול לימודי חשבונאות וכלכלה (שכר אוניברסיטאי). המסלול במסגרת זו מעניק פטור מלא ממבחני המועצה.
לימודי ראיית חשבון
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש