ארנפלד סוכנות לביטוח

חברת כרטיסי האשראי מקס קיבלה אישור לפתיחת סוכנות ביטוח – תחרות מול פרטיות 

לאחר מסע בירוקרטי רצוף מכשולים, ביוני האחרון ניתנה הגושפנקה הסופית לחברת כרטיסי האשראי מקס להקמת סוכנות ביטוח. אמנם בשלב ראשון מקס לא תוכל לספק את כל שירותי הביטוח הקיימים בשוק, אולם כבר מהשלב הזה מדובר במהפכה של ממש בשוק הביטוחים. מי הולך להרוויח? מי מתנגדים למהלך ומדוע? ומה ההשלכות עלינו, הצרכנים? כל התשובות, במאמר שלפניכם. 

 

מה הקשר בין חברות כרטיסי אשראי ושירותי ביטוח?

חברות כרטיסי האשראי עוסקות במתן שירותי תשלום עבור פרטים ועסקים, ומשכך הנכס העיקרי אותו הן מחזיקות בשוטף הוא כסף מזומן. מעבר לעמלות אותן גובות חברות כרטיסי האשראי מאיתנו – הלקוחות, על כל פעולה או החזקה של כרטיס אשראי (דמי כרטיס), הן יכולות באופן שוטף לעסוק בהשקעות חכמות ובהיקפים גדולים, ובכך להגדיל את רווחיהן.

לאורך כל השנים, חברות כרטיסי האשראי ניסו ומנסות להרחיב את פעילותן אל מעבר למתן אשראי ללקוחות. הסביבה הטבעית אליה הן יכולות להיכנס היא העולם הפיננסי. שירותים פיננסיים בישראל ניתנים כיום על ידי הבנקים, בראש ובראשונה, וכן על ידי חברות ביטוח, חברות השקעות וכדומה.

העובדה שברשות חברות כרטיסי האשראי כסף מזומן רב וידע משוכלל ביותר בכל הנוגע להשקעות, הופכת את הכניסה שלהן לשוק הביטוחים טבעית מאוד. יחד עם זאת, משך שנים רבות לא ניתנה אפשרות לחברות כרטיסי האשראי להשתתף בתחרות בשוק הפיננסי מול שאר הגופים המסורתיים.

 

השינוי שהביאה עימה ועדת שטרום (2015)

הוועדה להגברת התחרותיות בשירותים בנקאיים ופיננסיים נפוצים, או בשמה המוכר יותר "ועדת שטרום", הוקמה בשנת 2015 על-ידי משה כחלון, שר האוצר דאז, וקרנית פלוג, נגידת בנק ישראל היוצאת, במטרה למצוא דרכים להגביר את התחרותיות בשוק הפיננסי הישראלי, הסובל מריכוזיות רבה בשל מיעוט הבנקים הקיימים.

אחת ההכרעות החשובות ביותר של הוועדה הייתה ההפרדה של הבעלות של חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, שגרמה בפועל להפחתה משמעותית בכוחם של הבנקים ובריכוזיות שלהם בשוק הפיננסי.

יחד עם זאת, חברות כרטיסי האשראי, הגם שכבר אינן מצויות בבעלותם של הבנקים, עדיין מעטות וחזקות.

אם כן, התומכים בטענה שהכניסה של חברות כרטיסי האשראי לשוק הביטוחים תגדיל את התחרות, מתבססים על ההכרעה של ועדת שטרום להפרדתן מהבנקים. אולם, ישנה גם אמת בדברי המפקפקים בכך שהתחרות תגבר, שכן עדיין מדובר בחברות בעלות כוח אוליגופולי רב (אוליגופול – שליטה בשוק של מספר מצומצם של חברות).

 

האם כניסתן של חברות כרטיסי האשראי לעולם הביטוח פוגעת בעצמאיים?

אחת הטענות העיקריות שנשמעו בדיונים של רשות התחרות ורשות שוק ההון כנגד מתן הרישיון לחברות כרטיסי האשראי להיכנס לשוק הביטוח, היא שכניסתן יכולה לפגוע משמעותית באלפי עצמאיים העוסקים בביטוחים. המדובר הוא בסוכני ביטוח, מתכננים פיננסיים ויועצי ביטוח, שלכאורה כניסה של גוף פיננסי כה גדול כמו חברת כרטיסי אשראי, תייתר את המקצוע שלהם, ובפועל עלולה בסופו של דבר לגזול להם את הפרנסה.

טענה זו התגברה בחודשים האחרונים על רקע משבר הקורונה, כאשר במהלך המגפה אלפי עצמאיים נפגעו קשות מהמשבר – ולא זכו נכון לכתיבת שורות אלו, לסיוע הולם מהממשלה.

למעשה, עצמאיים רבים נאלצו לסגור את העסק לאור המשבר שהביא עימו וירוס הקורונה. לצערנו, סיום משבר הקורונה אינו נראה באופק, וקיים חשש גדול כי עצמאיים רבים נוספים יבחרו לסגור את העסק.

מתוך סוכני הביטוח שנפגעו בעקבות המשבר, אלה העוסקים בביטוחי נסיעות ככל הנראה נפגעו הכי קשה, שכן הנסיעות הפרטיות לחו"ל כמעט ונעלמו לחלוטין. עובדה זו בולטת במיוחד כעת, כשהקיץ הרווי בדרך כלל בנסיעות של ישראלים, מתחיל עם עלייה בתחלואה, ובמקביל קיימים איסורי כניסה של ישראלים לרוב מדינות העולם.

יחד עם זאת, בסופו של דיון ארוך, החליטו רשות שוק ההון ורשות התחרות כי כניסתן של חברות כרטיסי האשראי לתחום לא תהווה פגיעה בעצמאיים, או לפחות פגיעה כזו שמצדיקה לאסור עליהן להיכנס לשוק.

ראשית, המצב בשוק כרגע הוא לא של תחרות משוכללת, בלשון המעטה: סוכני ביטוח רבים מרוויחים סכומי עתק על ידי שיווק של פוליסות יקרות, וכן קיימת תופעה של גזירת רווחים מקופות גמל רווחיות ביותר.

בנוסף, רשות התחרות הגבילה את התחומים בהם תוכלנה חברות כרטיסי האשראי לעסוק, כפי שיפורט להלן, ולכן מותירה את סוכני הביטוח העצמאיים רלוונטיים בכל התחומים בהם חברות כרטיסי האשראי לא יכולות לעסוק.

לצורך הדוגמא, דווקא בכל הנוגע לביטוחי דירה – שמהווים חובה חוקית – העמלות ימשיכו להיגבות דווקא על ידי סוכני הביטוח הקלאסיים והמוכרים, וחברות כרטיסי האשראי נותרות מחוץ למשחק, לפחות לעת עתה.

 

עמדות מתנגדים ותומכים בכניסת חברות כרטיסי האשראי לשוק

גם בנוגע לשאלה האם כניסת חברות כרטיסי האשראי לשוק הביטוחים תעודד תחרות בשוק, התגלעה מחלוקת קשה. מחלוקת זו עדיין לא באה לידי פתרון בין הצדדים, אולם בסופו של יום הכריעה רשות התחרות שבמתכונת המאושרת הנוכחית אין בכניסת חברות כרטיסי האשראי לשוק הביטוחים משום פגיעה בתחרות המצדיקה הותרה שלהן בחוץ.

אם נודה על האמת, החשש של המתנגדים לכניסת חברות כרטיסי האשראי לשוק הביטוחים די ברור – חברות כרטיסי האשראי הן חברות פיננסיות ענקיות, וככאלה הן אוחזות ביתרון הגודל המאפשר להן להוריד מחירים עד לכדי מחירים אשר הסוכנים הקלאסיים לא יוכלו להרשות לעצמם להציע ללקוחות. יתרון הגודל מתבטא בכך שעבור מספר רב יותר של לקוחות, חברות כרטיסי האשראי תוכלנה להרשות לעצמן לרשום הפסדים – ובלבד שמספר הלקוחות יגדל. עם הגיבוי של שאר הלקוחות, וחשוב מכך – עם הגיבוי של שאר הפעילות הפיננסית של החברה – ההפסדים יכוסו, ובטווח הארוך בסך הכל יירשמו רווחים עבור חברות כרטיסי האשראי.

יתרון משמעותי נוסף של חברות כרטיסי האשראי הוא כמות המידע שיש להן על הלקוחות, ואיכות היכולת לעבד ולנתח את המידע.

נקודה זו קריטית, שכן כל הכלכלה העומדת בבסיס הביטוחים היא של אינפורמציה, כאשר אינפורמציה חלקית או חוסר גישה לאינפורמציה מהווים כשלי שוק שבסופו של דבר נותנים יתרון לסוכני הביטוח על פני הצרכנים.

הנתונים הללו, שמצויים בידי חברות כרטיסי האשראי, ואינם נמצאים בידי סוכני הביטוח השונים, מעניקים לחברות כרטיסי האשראי את האפשרות לקבוע ולהתאים מחירים בהתאם לנתוני כל לקוח. בנוסף, אינפורמציה מלאה יותר תאפשר הורדת מחירים, שכאמור "לא טובה" לציבור הסוכנים במבנה השוק הנוכחי.

 

האם הכניסה של חברות כרטיסי האשראי לשוק הביטוחים טובה לתחרות?

ברם, לאחר בדיקה מקיפה לאורך כשנה של צוות מיוחד שהותאם לנושא זה, הכריעה רשות התחרות (לשעבר – הרשות להגבלים עסקיים), שמדובר בתועלת לתחרות בשוק הביטוחים, במיוחד עבור הצרכניות והצרכנים. כמובן שאין כאן תגלית פלא, אלא יצירת מתווה מאוזן שיגן על סוכני הביטוח מדריסה כוחנית של חברות כרטיסי האשראי. באמצעות קביעת המודל המאזן, התחרות כן תגדל באופן שיקל על הצרכנים ויחסוך להם כספים רבים, ומצד שני לא תהווה פגיעה אנושה בסוכנים הקיימים.

המתנגדים המביאים את משבר הקורונה כחיזוק לכך שהתחרות תמוטט את העצמאיים בענף, צריכים לקחת בחשבון שגם צרכני הביטוחים נפגעו ממשבר הקורונה: עשרות אלפים איבדו מקורות הכנסה, ועסקים רבים נאלצו לצמצם את פעילותם או לסגור את העסק. משכך, ההכנסה הפנויה של האזרח והאזרחית הישראלים ירדה בממוצע, ולכן דווקא עכשיו הגדלת התחרות בשוק הפיננסי בכלל ובשוק הביטוחים בפרט – היא צו השעה.

המתווה שמאושר כרגע מאפשר לחברות כרטיסי האשראי להציע ביטוחי נסיעות וביטוחים כלליים, אך לא תוכל להציע ביטוחי בריאות או כל ביטוח הקשור בחסכונות ארוכי טווח.

בנוסף, השימוש במידע – שכאמור מהווה את אחד היתרונות התחרותיים המרכזיים של חברות כרטיסי האשראי – יוגבל בתחילת הדרך, כאשר חברת כרטיסי האשראי מקס תוכל להשתמש אך ורק בפרטים ה"יבשים" של הלקוחות הקיימים, ולא לעשות שימוש בשאר המידע החכם שיש לה על הלקוחות.

עודף הצרכן עתיד לגדול משמעותית, אפילו שמדובר נכון להיום רק במספר תת-תחומים של ביטוחים. זאת, משום שהביטוחים יוכלו להיות מותאמים אישית בצורה טובה יותר, העלויות הקבועות ירדו (כמוסבר לעיל לאור היתרון לגודל של חברות כרטיסי האשראי), וכן חוויית השירות צפויה להיות גבוהה יותר.

 

כלכלה או פוליטיקה

המתווה הנוכחי ככל הנראה מצדיק את העובדה שהפגיעה בסוכנים העצמאיים לא תהיה משמעותית, והתחרות אכן תגבר ולא תידרס על ידי חברת כרטיסי האשראי מקס, או חברות כרטיסי אשראי נוספות שתיכנסנה בעתיד. אם כן, מדוע המתנגדים לא מרפים, ואף פונים לערכאות המשפטיות על מנת להוציא צו מניעה באמצעות עתירה?

המתנגדים הראשיים הם, מטבע הדברים, לשכת סוכני הביטוח ואיגוד העצמאיים. אכן, הסוכנים העצמאיים עתידים להיפגע מהכניסה של חברות כרטיסי האשראי לשוק. אולם, כאמור, בסופו של דבר הפגיעה איננה מצדיקה את המניעה אותם הם עדיין דורשים, ומבחינת הרווחה הכללית יהיו יותר מרווחים ממפסידים.

רבים טוענים כי כלל הטענות של המתנגדים בדבר משבר הקורונה מהוות מעין ניצול ציני של המצב, משתי סיבות.

ראשית, התהליך של כניסת חברות כרטיסי האשראי לשוק החלה הרבה לפני שהקורונה נכנסה לחיינו, ולכן אין אמת בכך שחברות כרטיסי האשראי מנצלות את המצב כדי להיכנס לשוק הביטוחי.

שנית, כאמור, כולם נפגעו מהמשבר – לא רק העצמאיים או סוכני הביטוח העצמאיים. אמנם, מגיעה הגנה על ההכנסות הנוכחיות של סוכני הביטוח, אולם, גם לצרכנים, שנפגעו גם הם ממשבר הקורונה, מגיעה הפחתה בעלויות לאור משבר הקורונה, ואם הדרך להפחתת עלויות תתרחש על ידי שילוב חברות כרטיסי אשראי בשוק הביטוחי – לא נמנע אותה.

אחד הגורמים הפוליטיים המרכזיים המנסים להיאבק במהלך הוא חבר הכנסת ויושב ראש הקואליציה, מיקי זוהר מסיעת הליכוד, המנסה מאז תחילת התהליך לשלב ידיים עם לשכת סוכני הביטוח על מנת לסכל את התהליך. בהחלט ייתכן כי חבר הכנסת זוהר אכן רואה בעיקר את הנזק הכלכלי הפוטנציאלי, ועל פי החישובים שלו –  התחרות שתיווצר, אם תיווצר, לא תועיל לצרכנים. מנגד, לטענתו, הנזק לסוכני הביטוח היא משמעותי למדי.

חשוב לציין כי ישנם הטוענים כי חבר הכנסת זוהר פועל בשל מניעים פוליטיים ולא מפאת אינטרסים כלכליים – נטען כי לחבר הכנסת מיקי זוהר קיימים קשרים אישיים חמים עם לשכת סוכני הביטוח, הוא מקפיד לפקוד את הכנס השנתי של לשכת סוכני הביטוח באילת, וכן אלפים מבין סוכני הביטוח הם מתפקדים של מפלגת הליכוד, אליה משתייך כאמור, חבר הכנסת מיקי זוהר.

 

אילו שירותים חברת מקס כבר יכולה לשווק

בפועל, חברת מקס כבר החלה לספק מתן שירותי ביטוח. נכון להיום, השירותים המוצעים הקיימים הם ביטוחי רכב, ובעתיד צפויים להיות מוצעים על ידי חברת האשראי מקס, גם ביטוחי דירה וביטוח נסיעות לחו"ל. הריכוז של השירותים הפיננסיים עבור הצרכנים תחת חברה אחת צפוי להוזיל עלויות עסקה ועמלות, וכך להקל כלכלית על הצרכנים.

כאמור, על פי הדוח המסכם של רשות שוק ההון ורשות התחרות, הכניסה של חברת כרטיסי האשראי מקס לשוק הביטוחי, תתרום לתחרות בשוק, נעשית לטובת הצרכניות והצרכנים, ולא תגרום לפגיעה משמעותית בסוכנים העצמאיים. אין ספק שחברת מקס עתידה להרוויח מההתרחבות העסקית שלה, אך ככל הנראה, המרוויחות והמרוויחים העיקריים – הם אנחנו, הצרכנים.

חברת כרטיסי האשראי מקס קיבלה אישור לפתיחת סוכנות ביטוח - תחרות מול פרטיות 
חברת כרטיסי האשראי מקס קיבלה אישור לפתיחת סוכנות ביטוח – תחרות מול פרטיות
תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.