וורן באפט הגורו מאומהה – מהי אסטרטגית ההשקעה שלו?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

וורן באפט הוא לא פחות מאגדה בתחום ההשקעות. שמו הולך לפניו והוא נחשב למשקיע הפרטי הגדול ביותר ברחבי העולם ובכל הזמנים. הונו האישי נאמד ביותר מ – 82 מיליארד דולר נכון לשנת 2019, הון שמביא אותו למקום השלישי בדירוג האנשים העשירים ביותר בעולם. האדם שהתחיל את דרכו הכלכלית מהשקעה של 100 דולר בתוספת סכום שתרמו בני משפחה – הפך להיות מיליונר, ולאחר מכן מיליארדר.

אז איך הוא עשה את זה? מהי אסטרטגיית ההשקעה של באפט? כיצד הוא יודע מתי נכון למכור ולמתי לקנות – והאם הוא מאמין בהשקעות ארוכות טווח? וגם: מה הוא חושב על הקורונה ועל משברים כלכליים באופן כללי. הכל על הגורו באומהה  – בכתבה שלפניכם.

 

רקע – כיצד הכל התחיל

וורן באפט נולד בשנת 1930 בעיר אומהה שבנברסקה. הוא היה ילד סקרן שהוקסם מהאפשרות להתעשר וכבר בילדותו עסק במכירה של מסטיקים. בהיותו בן 11 בלבד התנסה לראשונה בהשקעה בשוק ההון, כאשר רכש במחיר של 38 דולר למניה, 3 מניות של החברה Cities Service. כאשר מחיר המניה עלה ל – 40 דולר הוא מכר את המניות. לימים עלה מחיר המניה הזו ל -200 דולר, ובאפט העיד שזה היה עבורו השיעור הראשון מדוע מוטב להיאזר בסבלנות כאשר מדובר בהשקעות. 

באפט למד תואר ראשון במנהל עסקים באוניברסיטת נברסקה, וסיים תואר שני בכלכלה באוניברסיטת קולומביה. בשנת 1956, כאשר היה בן 25, עזב את האקדמיה לטובת הקמה של שותפות מוגבלת להשקעות באמצעות גיבוי פיננסי של כ – 100,000 דולר מבני משפחה, ו – 100 דולר מכיסו הפרטי. בתוך פחות מעשור שווי השותפות הגיע לכ – 26 מיליון דולר. 

בשנת 1965 עשה ככל הנראה את הצעד הכי משמעותי בחייו. הוא בחר לפרק את השותפות המוגבלת שהקים, ובאמצעות הון פרטי, השתלט על החברה ששמה ברקשייר האת'וואי (Berkshire Hathaway Inc) שהיתה חברת טקסטיל כושלת – והפך אותה לחברת השקעות מצליחה באופן מסחרר. בעת הרכישה ההון של החברה נאמד ב – 22 מיליון דולר, בעוד שהיום שוויה מוערך בכ – 248 מיליארד דולר.  

מטה העסקים של באפט יושב באומהה, מה שהוביל לכך שזכה לכינוי "האורקל מאומהה" או "הגורו מאומהה". באופן כללי וורן באפט אוהב להעיד על עצמו שהוא בודק כל עסק בצורה יסודית ביותר לפני שהוא מחליט האם להשקיע בו, ומתכוון לעשות זאת למשך שנים רבות. 

 בסרט התיעודי המרתק שנעשה עליו – "איך הפכתי לוורן באפט", ניתן לראות שבאפט עצמו הוא איש צנוע. גם היום, כאשר הוא חווה יום פחות טוב כלכלית, הוא יבחר בארוחה הזולה יותר במקדונלדס, זאת שתעלה פחות מ – 3 דולר. באפט בן ה – 89, עדיין גר באותו בית שקנה בסוף שנות ה – 50 וחי באותה עיר שבה נולד. הוא עוסק המון בפילנתרופיה, בשיתוף פעולה עם ידידו המיליארדר ביל גייטס. באפט כבר הצהיר שייתן כ – 85% מהונו למטרות צדקה. 

 

סוד המשחק: האסטרטגיות של וורן באפט

וורן באפט מרבה לתת טיפים למשקיעים ומסביר בחפץ לב מה עומד מאחורי ההשקעות שהוא בוחר לעשות. אחד המשפטים הכי מצוטטים שלו כאשר הוא נשאל בנוגע לאסטרטגיית השקעה נכונה הוא: "חוק מספר 1 בהשקעות – לעולם, אל תפסידו כסף. לעולם. חוק מספר 2 – לעולם, אל תשכחו את חוק מספר 1". אז נכון, באפט הוא אמנם אדם ציני, אבל יש לו הרבה מה לומר לנו ולכל משקיע יש מה ללמוד ממנו.

לפניכם ריכוז של העקרונות העיקריים עליהם באפט חוזר פעם אחרי פעם כעקרונות חשובים לניהול נכון של השקעות:

 

כלל מספר 1: ריבית דריבית

כלומר – מרוויחים תשואה על התשואה. בשנה הראשונה ההשקעה שעשיתם הניבה תשואה – מצוין. התשואה עצמה תניב תשואה נוספת בשנה השניה, ובשנה שלאחר מכן, כל התשואה שהרווחתם עד כאן תניב עוד תשואה. באופן כזה הכסף עובד לטובת המשקיעים. הרווח גדל באופן משמעותי מכיוון שגם התשואות מניבות עוד תשואות. כמובן שעולה מכאן עקרון נוסף שבאפט מרבה ליישם והוא – רצוי לחכות בסבלנות.  את הרווח הזה לא רואים בדרך כלל תוך שנה או שנתיים, ולכן מומלץ לחכות, ולאחר מכן להנות – ובגדול. 

 

כלל מספר 2: לבצע השקעה רק בחברה שאנחנו מבינים את העסקים שלה

המשמעות של הכלל הזה, היא שרצוי להכנס להשקעה בחברה רק לאחר מחקר מעמיק שמנתח את הנתונים הכספיים, ובכלל את כל הנתונים הקיימים לגבי החברה. חשוב לבדוק האם קיימת תחרות בענף המדובר, מה החוזקות והחולשות של החברה, האם יש לה תוצאות טובות, לקוחות, מוניטין טוב ועוד שיקולים רבים. במובן מסוים, באפט מעדיף השקעה במניות של חברות 'ברורות' יחסית, וידוע בהשקעותיו בחברות סולידיות. זאת הסיבה שפעמים רבות, למרות הפניות המרובות שהוא מקבל בבקשות השקעה, הוא בוחר שלא להשקיע בחברות היי-טק בתחילת דרכן. 

 

כלל מספר 3: לא להשקיע ביותר מדי חברות

באפט טוען שתיק השקעות רחב מדי מעיד על אי הבנה מצד המשקיעים. לדעתו, מנהלי השקעות אמורים לעשות בחירות נבונות שיובילו לתשואות גבוהות, וזה לא מצריך השקעה במספר גדול של חברות. יש לציין שהכלל הזה מנוגד להרבה תיאוריות כלכליות, לפיהן פיזור רחב של השקעות, ותיק נכסים גדול מובילים לביטחון כלכלי. עם זאת, לא ניתן לחלוק על זה שלבאפט זה עובד לא רע בינתיים. 

 

כלל מספר 4: התייחסו לחברה בה אתם משקיעים בכבוד

יש כאלו שרואים במניות רק חתיכת נייר עם ערך כלכלי, אך וורן באפט טוען שחשוב מאד לזכור שהן מבטאות חלק מבעלות ושליטה על העסק. הוא אומר זאת על מנת להעביר את המסר כי יש לקחת ברצינות כל השקעה ולנסות להבין בצורה רצינית כל פעולה שנעשית בחברה המושקעת. לשם כך, הוא טוען שכל משקיע צריך לחשוב על עצמו כבעל שליטה במובן מסוים – וכך לעקוב אחרי דרך הניהול של החברה, מהמנכ"ל, היו"ר והדירקטוריון. המעקב צריך להיות לפני רכישת המניות וההחלטה להשקיע כאמור, וכמובן גם בעת החזקת המניות, להיות עם היד על הדופק ולראות כיצד החברה מתפקדת.

 

כלל מספר 5: השקיעו בעסקים שמציגים רווח וצמיחה לאורך שנים

מצאו את העסקים אשר באופן עקבי נהנים ממוניטין טוב, ומרווחים גבוהים. כך למשל כדאי להשקיע בחברות עם יתרון תחרותי, שנובע בין היתר ממכירה של מוצר שנתפס כאיכותי ומיוחד על ידי הצרכנים. אלו חברות שבדרך כלל ימשיכו להצליח גם בשנים הבאות. לפי באפט, חברה שאתם לא חושבים להחזיק בה מעל 10 שנים – לא שווה את ההשקעה שלכם. כמובן, ייתכן ולעיתים רצוי לממש מוקדם יותר. אך העקרון הזה מסייע לחשוב האם החברה הזו היא מקום נכון להשקעה. דוגמא לכך היא חברת קוקה קולה – חברה בעלת שם עולמי שמובילה בתחומה שנים, אשר וורן באפט מחזיק במניות שלה כבר עשרות שנים.

 

כלל מספר 6: לא לפחד מתנודתיות וירידות בשוק ההון

"הפיקו רווח מטיפשות במקום להשתתף בה" – זהו ציטוט של וורן באפט. לטענתו, צריך להיזהר מלהיות חלק מהעדר, במובן זה שכאשר מחירי המניות יורדים לא צריך להכנס לפאניקה ומיד למכור רק בגלל שזה מה שכולם עושים. ההפך הוא הנכון – פעמים רבות תקופות של ירידות מחירים הן דווקא זמן מצוין להשקעות. גם כאשר כולם מפחדים, אם אתם חושבים שאתם משקיעים בחברות טובות, כנראה שהערך של המניות שלהן יעלה בסוף. נצלו את התנודות בשוק לטובתכם. גם לכיוון ההפוך הכלל הזה עובד – כאשר יש עליה משמעותית במחירים, ייתכן שזה הזמן הנכון למכור, הרי העליות לא יימשכו לנצח. יכול להיות שאם תחכו יותר מדי, בסוף תפספסו את העיתוי הנכון.

 

כלל מספר 7: שימו לב כמה כסף יוצא על עמלות

יש יתרון גדול במוצרי השקעה שמציעים עמלות נמוכות. חשוב מאד לבדוק כמה עמלות או דמי ניהול משלמים. הסכומים האלה יכולים להיראות קטנים בהתחלה, אך יכולים להגיע לסכומים מאד גבוהים שכמובן באים על חשבון התשואה של המוצר הפיננסי והקרן. כדאי לבחור במוצרים פיננסיים שמציעים עמלות יחסית נמוכות, וכן לבצע סקר שוק על מנת לקבל את ההשוואה היכן משתלם לשים את הכסף. 

 

כלל מספר 8: להחזיק בהשקעה לטווח ארוך

השקעה בעסקים כמעט אף פעם לא תניב תשואה משמעותית כאשר היא נעשית לטווח קצר בלבד. יש צורך בסבלנות רבה, כאשר מדובר בשוק ההון. אם מצאתם עסק שנמכר במחיר הוגן, ביצעתם בנוגע אליו את כל המחקרים הנדרשים, ואתם מאמינים שהעסק יצמח בשנים הבאות – שווה להשקיע במניות שלו למשך הרבה שנים. אם אין לכם אמון בעסק שיחזיק ויצמח בהמשך – חפשו עסק אחר להשקיע בו וכנראה לא כדאי לכם להכנס אליו מלכתחילה. על מנת להגיע לרווחים יפים באמת, סבלנות היא שם המשחק. 

 

ומה העצה למשקיע המתחיל?

כשנשאל וורן באפט איזו עצה הוא יכול לתת למשקיע בתחילת דרכו, הוא ענה בלי היסוס – לקרוא את "התנ"ך של ההשקעות" מבחינתו, או בשמו האמיתי – הספר "המשקיע האינטליגנטי" שכתב בנג'מין גרהאם ב – 1949. באפט כל כך אהב והעריך את גרהאם, עד שקרא לבנו – הווארד גראהם באפט – על שמו. הוא טוען כי הספר הוא לא פחות מחובה לכל משקיע, וכי הוא עצמו פועל על פי העקרונות שבו כבר מעל 60 שנה. המסר החשוב ביותר שהפיק מהספר הוא להבין כיצד רצוי לפעול כאשר יש תנודתיות רבה בשוק – לא לאפשר ללחץ להשפיע על ההחלטות כאמור. 

 

ומה עם הקורונה?

וורן באפט לא נבהל ממשבר הקורונה שמזעזע את השווקים בעולם כבר מספר שבועות. נכון לכתיבת שורות אלה, באפט טוען כי המשבר הכלכלי ב – 2008 וצניחת השווקים ב – 1987 היו חמורים יותר מזה החדש. לטעמו צריך בעיקר להישאר רגועים, ולא למהר למכור השקעות ככל שאנחנו מאמינים בחברות שיצליחו להתגבר על המשבר בסופו של דבר.

 

לסיכום

אם כך, וורן באפט לא במקרה הגיע למקום השלישי והמכובד ברשימת עשירי העולם. את הדרך לשם הוא סלל בכוחות עצמו בדרך של השקעות עם תשואות מדהימות, שעומדת מאחוריהן חשיבה רבה. ההיגיון הכלכלי שעליו הוא מתבסס כבר תועד וצוטט ומשמש כהשראה לרבים מהמשקיעים והמכשירים הפיננסיים ברחבי העולם. אכן, באפט דורש מהמשקיעים יסודיות ומחקר רב לפני כל השקעה. הוא גם אוהב ללכת 'על בטוח' ונמשך יותר להשקעות מסוג סולידי יחסית. אין חולק על כך שכל הכללים הללו, עבדו לו מצוין במרוצת השנים.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא