התקנת מערכת סולארית בגג – השקעה משתלמת?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

לפני כמה שנים שמענו על קונספט חדשני – הצבת פאנלים סולארים שיכולים לייצר חשמל באמצעות קליטה של אנרגיית השמש על גג ביתכם. כיום, הקונספט הוא כבר השקעה של ממש, עם חסכון בעלויות צריכת החשמל ואפילו תשואה חודשית מרשימה מאוד. איך עושים את זה, כמה זה עולה, כמה אפשר להרוויח מזה ומה חשוב לדעת? הנה כל המידע.

 

כמה עולה התקנת מערכת סולארית בגג

נתחיל מהעלויות: גג של בית פרטי, יכול לאכלס כמות של פאנלים סולארים שתעלה כמה עשרות אלפי שקלים – זה מאוד משתנה בהתאם לשטח הגג והאחוז מתוך שטח הגג שרוצים להקדיש לטובת העניין. חשוב לדעת כי בשנים האחרונות המחיר של הציוד וההתקנה נמצאים במגמת ירידה מתמדת, וככל שעובר הזמן – זה משתלם יותר ויותר.

 

בכל נושא המיסוי

הרשויות מעודדות את זה מאוד – קיים פטור ממיסים למשקיעים באנרגיה סולרית בשטח פרטי – פטור ממס הכנסה, מע"מ, היטלי השבחה (והנכס נהנה מעליית ערך מיד עם סיום התקנת המערכת) וארנונה, אז אם דאגתם לא רק מהעלויות אלא מהמיסוי – הוא הלכה למעשה לא קיים. בעבר, הממשלה הגבילה את ההשקעה הזו עם כל מיני תנאים מגבילים כמו גודל הגג, שטחים שהמתקין חייב להשאיר ריקים, מצבו הכלכלי של המשקיע וכדומה – היום הממשלה הסירה כבר כמעט את כל ההגבלות, ומשחררת את ההגבלות לפי גודל הגג ופרמטרים נוספים, מה שמנגיש את ההשקעה כמעט לכל אחד.

 

תהליך ההתקנה

תהליך ההתקנה פשוט מאוד (אם כי התחזוק קצת פחות – עוד על זה בהמשך). בוחרים חברה מתפעלת, יוצרים איתה קשר, ומתאמים התקנה. ההתקנה אורכת כמה שעות והיא לא מפריעה לדיירי הבית לסדר היום. אין קדיחות או הרס של גג או קירות. בהמשך הדרך, החברה המתקינה גם אחראית על חלק מפעילויות התחזוקה והשירות.

זה דומה מאוד להזמנה והפעלה של דוד שמש חדש – כשמזמינים דוד שמש למעשה המתקין מתקין על הגג שלכם פאנל סולארי, שמחובר למיכל מים. ביום חם עם שמש, במקום להדליק את הדוד ולהשתמש בחשמל – הפאנל הסולארי קולט את אנרגיית השמש, הופך אותה לחשמל, ומחמם את המים שבמיכל הצמוד במקום שתשתמשו לשם כך בחשמל. מערכת סולארית על הגג זהה לחלוטין, רק שכמובן מדובר אך ורק בקולטים סולארים ללא מיכלי מים צמודים, ומדובר בעניין כמותי – לא רק קולט סולארי אחד אלא רבים, זה לצד זה.

 

כמה מרוויחים מזה

שאלת השאלות – כמה זה מכניס לכם? אז בואו נבהיר משהו מראש – אם השטח שלכם להתקנת המערכת הסולארית על הגג קטן יחסית – יש סיכוי שאין כדאיות. יש עלויות תחזוקה ושירות, וכמובן, עלות התקנה ראשונית וציוד, וככל שהשטח קטן יותר ככה המערכת "מייצרת" פחות כסף ופחות חסכון בחשמל עבורכם. מומלץ לבדוק כדאיות מול עלויות לפני שנכנסים לעניין, בכל מקרה אם הגג שלכם, או השטח שיוקדש לטובת העניין, לא מגיע לפחות ל-50 ואפילו מומלץ 60 מטרים רבועים – יש סיכוי שזה לא יהיה כדאי לכם. חשוב גם להבין שצורת הגג היא משמעותית – כל פאנל סולארי צריך שיהיה לו מקום בצורה מלבנית על הגג, ולפעמים קורה מצב ששטח הגג הוא צורה הנדסית מורכבת, מלאה "נישות" קטנות, ונוצרים שטחים מתים על שטח הגג שבהם לא ניתן להתקין פאנל סולארי.

אם יש לכם גג ריבועי או מלבני בצורתו, או לפחות כמעט ריבועי או מלבני בצורתו, והוא גדול ומרווח – זה יהיה לכם משתלם, ובגדול. הרווח ממערכת סולארית בגג מגיע משתי מקומות: ראשית, אתם מייצרים חשמל ומוכרים את החשמל שאתם מייצרים לכל דורש, המכירה והרווח על החשמל שאתם מייצרים ומוכרים נעשה אוטומטית מול חברת החשמל, היא "לוקחת" את החשמל שייצרתם ומספקת אותו לאחרים. הדרך השניה שבה אתם עושים רווח – אתם חוסכים בחשבון החשמל האישי שלכם, שכן אתם משתמשים בעצמכם בחלק מהחשמל שאתם מייצרים במקום לרכוש אותו מחברת החשמל. תשקיעו כמה עשרות אלפי שקלים, שאו בעלויות התחזוקה ובטיפולים הדרושים בשוטף, ותוכלו להגיע לתשואה של 14%-15%, ממש מכובד. את ההשקעה תוכלו להחזיר במלואה תוך כ-8-9 שנים, ומשם להתחיל להרוויח, וזה לא כולל את כל הכסף שתחסכו על חשמל במרוצת השנים. החסכון בהוצאות יכול להגיע לאלפי שקלים בשנה.

המקסימום שמס הכנסה מאפשר לכם להרוויח באופן שנתי הוא 24,000 ש"ח, כלומר, 2,000 ש"ח בממוצע בחודש. זה לא מעט כסף, וזה לא כולל את החסכון האישי שלכם בחשבונית החודשית מחברת החשמל. בגדול, תוכלו להשתמש בתאורה, טלויזיות, דוד ובכל מכשיר שצורך חשמל בקלילות יותר ו"לדפוק פחות חשבון", כי אתם יודעים שחלק מהעלויות על החשמל יורדות לכם על ייצור עצמי של חשמל.

 

מערכת סולארית על הגג – זו גם השקעה נדלנית

חשוב להבין עוד נקודה קריטית בנושא הרווח שאתם מקבלים ממערכת סולארית על הגג – אתם משביחים (ובהרבה מקרים, אם תענו על קריטריונים מסויימים, ללא מס שבח) את הנכס שלכם מיד עם סיום התקנת המערכת. ממש כמו מעלית או שיפוץ – מדובר בפעולה שמשביחה ומעלה את ערך הנכס. אתם יכולים לגבות על בית עם מערכת סולארית מותקנת על הגג עוד 100 או 200 אלף ש"ח יותר ממחיר השוק של הנכס, מאחר והדיירים שירכשו ממכם את הנכס יהנו מהיתרונות, מהרווח והחיסכון בהוצאות עם הכניסה לבית.

 

זו לא הכנסה פאסיבית

בניגוד למה שרבים חושבים – מערכת סולארית על הגג לא מאפשרת הכנסה חודשית פאסיבית, אתם משלמים כל שנה על שירות לחברה המתקינה כ-1,000 ש"ח בחודש, הפאנלים הסולארים זקוקים לשטיפה כל שלושה ארבעה חודשים, ועלות שטיפה מקצועית מטעם החברה המתקינה היא כ-300 ש"ח. אם יש תיקונים או פעולות תחזוקה אחרות נדרשות, העלויות יגדלו. אחת ל-25 שנה צריך להחליף את המערכת כולה. נכון, זה הרבה זמן, אבל בוא לא נשכח שמערכת כזו עשויה לעלות 50,000 ש"ח ו-100,000 ש"ח, אלו סכומים גדולים, גם אם הם תקפים ל-25 שנה. כל ההתעסקות, הטלפונים, התיקונים, השטיפה – מצריכים ממכם התעסקות. אמנם לא יותר מידי התעסקות – אבל בכל זאת – פאסיבי זה לא. קחו את זה בחשבון.

 

למי זה מתאים?

באופן טבעי, התקנת מערכת סולארית ופאנלים סולארים על הגג, זה משהו שמתאים יותר לבעלי בתים פרטיים עם שטח גג נאה, אבל בהחלט לא רק. ניתן להתקין על גגות של בתים משותפים ובנייני קומות מערכת סולארית על הגג, בהנחה וכל הדיירים יסכימו על כך, וכמו כן אם יש לכם שטח מיותר ללא שימוש או צורך על פני הקרקע (חצר גדולה במיוחד שאתם רוצים להקריב חלק מהשטח שלה, שדה או חלקת אדמה ששייכת לכם), זה מתאים גם כן להתקנה על פני הקרקע ולא רק על פני הגג, כל עוד אין מבנים גבוהים מסביב שיסתירו מהפאנלים הסולארים את השמש.

 

הרווח הציבורי

כשאתם מתקינים מערכת סולארית על הגג שלכם, אתם לא רק חוסכים כסף על חשבון החשמל שלכם או מרוויחים כסף באמצעות מכירת חשמל שייצרתם, אתם גם תורמים לסביבה ולכל העולם. מדובר באנרגיית חשמל ירוקה, שבניגוד לייצור חשמל סטנדרטי לא מזהמת את הסביבה ואת האויר ובכך גורמת לכשלים סביבתיים ומוות מיותר של אנשים (מזיהום אויר, מתים כל שנה למעלה מאלף אנשים). יש גם נזקים כלכליים ברמה הלאומית כתוצאה מזיהום אויר, נזקים כלכליים של מיליארדי שקלים, שאתם עוזרים למנוע ולמגר.

זה לא רק אינטרס פרטי להתקין מערכת שכזו, אלא גם אינטרס לאומי. מערכות המיסוי יישרו קו ומספקים פטורים, כאמור, כדי לעודד אנשים להתקין מערכות כאלו על הגג שלהם שתורמות לכולנו, אך המערכת הבנקאית מתעקשת שלא לעלות על העגלה. ההלוואות שניתנות לטובת התקנת מערכת גג סולארית הן בתנאים לא כדאיים, עם החזרים יחסית גבוהים ומשך חיי הלוואה גדול, למרות שהיכולת להחזיר את ההלוואה הוא כמעט 100% – מתוך הרווחים והחסכון שהמערכת מייצרת. עם הזמן זה כנראה ישתנה וגם הבנקים יציעו הלוואות בתנאים טובים לטובת העניין, עד אז, כנראה שמערכת כזו תהיה נחלתם של בעלי אמצעים בלבד, שיכולים להרשות לעצמם מימון עצמי של המערכת.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא