השקעות ערך – ללמוד מהגדול מכולם

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

עולם ההשקעות משתנה במידה רבה בין אדם לאדם לאור מחלקות עזה אשר עוברת בתוכו, כאשר בעוד שישנם כאלו אשר מייחסים חשיבות אך ורק להשקעה סביב נדל"ן או מוצרים קיימים.

זאת בעוד שישנם אחרים שמשליכים את יהבם אך ורק לעבר השקעה באפיקים כדוגמת רכישת אחוזים בחברות שונות וצומחות, לעומת זאת, ישנם אלו אשר כל מבטחם חונה ברכישת ממדים רחבים ומבוזרים, בעודם מבקשים להנות מצמיחת השוק בכלליותו.

לעומת זאת, כלל המשקיעים באשר הם יכולים להתאחד תחת ההסכמה והקונצנזוס הרחב, אודות הצלחתו הרבה וחסרת עוררין של משקיע מסוים, אשר הצליח להוציא לפועל תאוריה ייחודית אשר בניגוד לניתוחים טקטיים שמצריכים מיומנות רבה ופענוח גרפים, יכולה להפוך למנת חלקו של הציבור הרחב.

המשקיע כמובן הוא וורן באפט המיודע, כאשר נכון לכתיבת שורות אלו מדובר באדם ה- 3 בעושרו בתבל, כאשר את כל זאת הוא עשה כאמור – מהשקעה בשוק ההון.

לפיכך, לאור הצלחתו הכבירה אשר הפכה למודל לחיקוי בעבור מיליונים ברחבי העולם, במאמר הקרוב נסקור ונרחיב אודות מעלליו של האורקל מאומהה, וורן באפט. 

 

מי אתה וורן באפט?

אף על פי כי וורן באפט הוא לא בדיוק סיפור סינדרלה, כאשר נולד למשפחה מן המעמד הבינוני גבוה בנברסקה, הוא נסק והמריא למחוזות שאילולא כישוריו לא היו מנת חלקו. וורן באפט נולד בשנת 1930 כאשר ארצות הברית חוותה את שיאו של משבר כלכלי מהגדולים בתולדותיה, כאשר בדרך פלא משבר זה יוחס גם הוא – לקריסתו של שוק ההון והבורסות ברחבי תבל.

באפט המשיך לאחר מכן ורכש השכלה בגיל צעיר, בעודו צולח את גיל 21 כבר לאחר שסיים תואר שני בכלכלה מטעם אוניברסיטת קולומביה היוקרתית, כאשר בשנת 1965 הוא רכש חברה אשר עד לאותו זמן שימשה כחברת טקסטיל חסרת ערך, אשר מהווה עד עצם היום הזה ספינת הדגל ומרכז עשייתו – ברקשייר האת'וויי, אשר מהווה חברת ההשקעות של באפט. 

אילו אתם מחפשים עדות לגודל ההצלחה שחברה זו חוותה, אזי שלאחר שנרכשה בסכום של 22 מיליון דולר, כיום החברה מוערך בכ- 248 מיליארד דולר, כמו גם כי מחיר מנייתה המריא מ- 19 דולר לכדי 347,815$ נכון לכתיבת שורות אלו.

 

הסתכלות שונה אך פשטנית

בנוסף לכך, לנוכח הצלחתו הרבה באפט נשאל לא פעם ולא פעמיים אודות האסטרטגיה הייחודית אשר הביאה אותו לכדי המקום המכובד והאמיד בו הוא נמצא, כאשר תשובתו לרוב נוגעת להסתכלות פשטנית בעודו בוחן את ניירות הערך אשר הוא מתעתד לקנות.

זאת כאשר בניגוד לרובו המוחלט של ציבור המשקיעים, באפט למעשה בוחן את האקלים אשר סובב את המניה, כאשר הוא נוהג לרכוש מניות אשר לטעמו מחזיקות בשירות אשר הינו ייחודי טוב ויעיל, כמו גם כי מחירן (שוב – לדעתו) לוקה בחסר אל מול שווין האמיתי.

לפיכך, אילו נבחן את הפורטפוליו של באפט, נוכל להבחין במספר חברות מפורסמות אשר כולנו וודאי מכירים, כדוגמת קוקה קולה, בנק אוף אמריקה, ויזה ומאסטרקארד ועוד. 

בהמשך לכך, באפט מאופיין באסטרטגיה אשר שמה הוטבע לאור הצלחותיו הרבות, אשר קרויה בעגת המשקיעים כהשקעות ערך, כאשר כשמן כן הן, השקעה על בסיס ערכה של המנייה, בעוד מתבצע אודותיה ניתוח פונדמנטלי, כלומר בחינת הדוחות הכספיים ומצב התחרות אשר קיים בשוק הרלוונטי לאותה חברה, כאבן בוחן שלאורה מוחלט האם לבצע השקעה. 

 

לא חף מטעויות

לעומת זאת, בטרם נבאר ונפזר את מעטה הערפל אשר קיים מעל שיטה זו, ראוי להבהיר כי באפט מהווה דוגמה נהדרת לכלל האלמותי כי במסגרת השקעה בשוק ההון אין בן אנוש אשר חף מטעויות, כמו גם כי לעולם משקיע יחווה הפסדים וכישלונות. 

זאת כאשר בהקשרו של באפט ניתן לאפיין את השקעתו בחברת IBM דאז כהחלטה אשר שכרה יצא בהפסדה, לאור השקעה בסך 10.7 מיליארד דולר שנעשתה בחברת המחשבים, כאשר לאחר מכן לנוכח פרסום דוחות כושלים ערכה צנח דרמטית לכדי שווי מוערך של 8.9 מיליארד.

 

מה זה בעצם ניתוח פונדמנטלי?

בנושא אחר, חלק בלתי נפרד מגיבוש החלטה כחלק מהשקעת ערך, הוא עריכתו של ניתוח פונדמנטלי, זאת כאשר ניתוח פונדמנטלי של עסק הוא בחינה של צבר נתונים וסביבת האקלים בה העסק פועל, בכדי לגבש החלטה סופית אשר נוגעת למידת הכדאיות או הרווחיות שקיימת לו. 

במסגרת אותו ניתוח נבחנים כלל ההתחייבויות והחובות אשר קיימים לאותו עסק, זאת בנוסף לשלל היבטים שונים כמו אופייה של האוכלוסייה אשר צורכת את מוצריו ו/או שירותיו, כמו גם יחסו של הרגולטור כלפיו, כדוגמת רגולציות וריביות שמתקיימות בהקשרו ועוד.

כלומר, בעודנו בוחנים את השפעתו של ניתוח פונדמנטלי, המשמעות היא שבטרם מגבש המשקיע דעה (כן כן גם אתם), הוא למעשה מבצע חישוב של כלל הגורמים אשר סובבים ואופפים את אותה השקעה כתנאי מפתח שלאורו מתקבעת ההחלטה.

 

דוגמאות להשפעתו של ניתוח פונדמנטלי 

לצורך העניין, דוגמה אשר רלוונטית לימינו אנו, ניתן לשאוב מהחלטתם של משקיעים רבים לבחור להשקיע במגזרים מסוימים לאור בחירתו של נשיא חדש בבית הלבן, כאשר לטובת זהות אותו נשיא לטעמם משתנה ערכה של מניה מסוימת, כתוצאה מן היחס שהם סבורים שאותו גורם פוליטי יעניק למגזר ההוא.

דוגמה מוחשית יותר ניתן לשאוב מדעותיהם של בתי השקעות רבים אשר שיוועו לג'ו ביידן ניצחון בטרם האחרון נבחר לכדי נשיא ארצות הברית, כאשר לאור בחירתו רבים החליטו לסמן את כלל מצעו הפוליטי, אשר נגע בעיקרו לקידום חברות אנרגיה ירוקות, חברות נתונים – ענן, כמו גם לנוכח יחסו בעל סבר הפנים החמורות יותר מקודמו כלפי חברות דלקים מזהמות, כגורם בעל משקל רב בהינתן הצורך לקבל החלטה היכן להשקיע.

 

מניות ערך אל מול מניות צמיחה

בהיבט אחר, משקיעים רבים מחזיקים בוויכוח אשר נוגע לפער הרב אשר קיים בין מניות שמוגדרות כמניות צמיחה, קרי מניות שטרם ביצעו את צמיחתן העיקרית ופרצו, כשדוגמאות לכך ניתן למצוא בענף הקנאביס הרפואי, הרכבים החשמליים, כמו גם חברות שנוגעות לחומרה ופיתוח שבבים, כאשר הטענה היא שבעוד המשקיע מתבסס אך ורק על השקעה במניות ערך – הוא נמנע מלהשקיע באשר בבוא מן הימים יהפכו לכדי מניות ערך.

כלומר, אילו ניקח לדוגמה את ענף ההייטק, כאשר בזמן שענף הייטק בפרט וענף הטכנולוגיה בכלל היו בחיתוליהם, היה קשה להצביע ולאפיין את גודלם ותפקידם העתידי בכלכלה העולמית, כאשר לנוכח בחינה מדוקדקת של כלל נתוניהם הפיננסים דאז, קשה להאמין אילו היו מייחסים לו משקל רב או מגדירים אותם כמניות ערך.

מנגד, אלו אשר השכילו לזהות ולראות את הנולד, יכלו להנות מהשקעה בענף אשר החזירה במספר מועט של שנים תשואה שמגיעה לכדי אלפי אחוזים. 

אל מול אותן אמירות, וורן באפט אשר התפרסם לא פעם באמירותיו החורצות אמר, כי "עדיף לקנות חברה נהדרת במחיר סביר, מאשר חברה סבירה במחיר נהדר". כרמיזה לכך שהשקעה בחברה כלולה בענף אשר טרם ביסס את עצמו והכה שורה בכלכלה, פחותה מאשר השקעה בחברה טובה אשר המחיר בה מגלם בתוכו כבר את השיגיה שעליה היא מסתמכת. 

 

הטלת ספק ביכולתן של מניות ערך לבצע היוון של חברה

זאת ועוד, כי חצי ביקורת נוספים אשר מופנים כלפי השקעה במניות ערך נוגעים לכך שנדיר עד בלתי אפשרי כי 2 אנליסטים יבחנו את אותה החברה ויגיעו לתמימות דעים אודות שוויה או האופן בו יש לתמחרה. הסיבה לכך לטעמם היא עצם השוני הגדול אשר קיים בין המשקל שכל אנליסט מקנה להיבטים מסוימים בחברה, כאשר לנוכח זאת הם עתידים לגזור מסקנות שונות.

רוצה לומר, אילו אנליסט א' משווה לפרמטר X משקל גדול יותר מאשר לפרמטר Y, בעוד שמשקיע ב' סבור להפך, אזי שבעודם מנסים לתת ערך למנייה, הם יגיעו למסקנות שונות בעודם נעזרים באותה טקטיקה ונחשפים לאותם נתונים.

מנגד, תומכי אסטרטגיית מניות הערך טוענים כי תפקיד ההיוון אינו להגיע לכדי תשובה אחת סופית ומוחלטת, אלא להוות מנגנון הערכת סיכונים אשר כל תכליתו היא לנסות ולהקטין את אי הוודאות שקיים בנוגע לשאלת טיבה של המניה, כאשר אלמנטים כמו תשואה מקבלים משקל מסוים לצד הרבה פרמטרים אחרים, בעוד שבנוגע למשקיעי מניות צמיחה נדמה שתשואה משחקת תפקיד גדול מדי, שמא נאמר בלעדי.

 

השקעות ערך – מעין שגר ושכח

בהמשך לכך, וורן באפט פעם אמר כי השקעת ערך משולה לקניית מנייה אשר ניתן יהיה לשכוח ממנה ל- 5 שנים מבלי לבחון אותה ולו פעם אחת, כאשר לאור בחינה מאוחרת שכזו יתגלה כי ערכה עלה. 

גישה זו טומנת בחובה הבנה עמוקה יותר ואולי אפילו ביולוגית – פסיכולוגית אשר חומקת מעינם של משקיעים רבים. אשר מרכזה היא שכמין אנושי אנו מורכבים מפרטים בעלי השקפת עולם שונה וייחודית זו מזו, כאשר במקרים רבים מספור אנו מגיבים ומקבלים החלטות לנוכח מנגנוני הישרדות אשר אין ספור שנות אבולוציה שייפו וחידדו בכדי לאפשר לנו לקבל את ההחלטה אשר לעינינו היא הטובה ביותר.

 

כישלונות בשוק ההון – קושי ביולוגי פסיכולוגי

לכן, בשל היעדר היכולת שלנו לקלוט וללמוד כהלכה מערכת עצומה ובעלת רבדים רבים כל כך כדוגמת שוק ההון, ייתכן ברמת סבירות גבוהה עד וודאית כי האדם הממוצע יגזור את המסקנות הלא נכונות מעת לעת בעודו בוחן את שוק ההון, כאשר הגדלת משך הזמן בו אותו אדם בוחן את השוק, כלומר בוחן את ביצועי מניותיו ומתוודע להם, מגדילה ביחס ישר את כמות הפעמים אשר הוא עתיד לפעול לאורם.

רוצה לומר, בעוד המשקיע נחשף ובוחן לעתים תכופות את ביצועי המניות שלו, הוא מגדיל את הסיכוי שלו לפעול לנוכח אשר הוא גילה, כאשר המשוואה הזו הגיונית שכן היא גורסת כי אינפורמציה חדשה מעובדת אצלנו במוח, כאשר בלתי נמנע שתתלווה לאותו עיבוד גם מסקנה.

 

לפעמים עדיף להקטין את מרחב הטעות – מאשר להגדיל את מרחב הפגיעה

לפיכך, בשל העובדה שמסקנות אלו לעתים רבות מדי מולידות החלטות פזיזות אשר נובעות מהיעדר היכולת שלנו כבני אנוש להתמודד כהלכה עם כישלון מתהווה, רבים פועלים לאורן ולמעשה טועים. כך למעשה נכון יהיה לומר שביצועה של השקעה נמדד לא רק לפי היכולת לפעול נכון בעת הצורך, אלא לפי היכולת להימנע מפעולה שאינה נכונה. 

 

וורן באפט כמשקיע לטווח ארוך

לכן, לא מפתיע לגלות כי מבחינת תיק המניות של וורן באפט מתגלה כי משך הזמן הממוצע שהוא מחזיק במניה מוערך בכ- 4.5 שנים עבור חברה. כאשר מדובר בעדות וסימוכין לאמונתו בכך שהשקעה נועדה למרחקים ארוכים. 

זאת ועוד, כי באפט מאמין גם שאין טעם למשקיע ערך לבצע רכישה של מכשירים אשר הינם מעין יצור כלאיים שנועד למען שוק ההון, כדוגמת תעודות ממונפות, מניות בעלות תנודתיות רחבה וכן הלאה. זאת מכיוון שמרכיב הרווח אשר קיים בהם טמון בניפוח המניה על ידי אלו שמשקיעים בה לטווח קצר, מתוך ההבנה כי מה שעולה מהר – עתיד לרדת מהר לא פחות.

כמו גם כי אילו מדובר כעת במניה אשר פרצה (מניית צמיחה) כחלק מסקטור חדשני, אזי שטבעו של השוק להעמיד לה מתחרים אשר יבצעו את שעשתה ברמת ביצוע קרובה או טובה דיו, בכדי לגרום למספיק משקיעים להחליט לעבור לידי המניה המתחרה אשר תוצע בהתחלה במחיר זול למדי, כאשר נטישתם של אותם משקיעים את מניה א', תתגלם בירידה דרמטית במחירה, כמו גם עליית מחירים שניתן לצפות במניה ב'.

 

תפיסותיו של באפט

זאת ועוד, כי בעוד שעד כה נגענו בעיקר למה באפט נמנע מלבצע, ראוי לפזר מעט את הערפל אודות החלטותיו ומנהגיו שהוא בוחר דווקא שליישם. זאת כאשר לזכותו של באפט ניתן למנות מספר עקרונות ומאפיינים אשר אפפו את החלטותיו עד כה.

 

ריבית דריבית – הפלא ה-8 בתבל

באפט מאמין בערכה הרב של ריבית דריבית, כאשר מדובר בכלל שלא חמק מעינו של אושיה גדולה אחרת מתחום המדע – אלברט איינשטיין אשר טרם אף להגדיר אותה כפלא ה- 8 בתבל. 

זאת כאשר ההשלכה של כלי זה ברורה לכל, כיוון שאילו היו בידי 100 ש"ח שנהנים מצמיחה קבועה של 8%, בעוד שבתום המחזור הראשון אייצר כתוצאה מכך רק 8 ש"ח אשר יהיו משולים לכדי 8% מההון הראשוני, לאחר 9 מחזורים שכאלו כל מחזור ייצר סכום אשר גדל בכל מחזור, כמו גם אשר הספיק לעבור פי 2 את סכום התשואה הראשונית.

כמו כן, ניתן לראות בכך עדות נוספת לכוחה הרב של השקעה לטווח ארוך, כשיטה אשר זוכה להנות מאשר יש לריבית דריבית להציע.

 

כגודל הגיוון גודל חוסר ההבנה

בנוסף לכך, אף על פי כי נדמה במבט ראשוני שמדובר באמרה אשר תכליתה לבוז לאלו שבוחרים לגוון את התיק שלהם, יש בה דווקא הגיון רב ואפילו מידה מסוימת של אמת וכנות עצמית. 

כלומר, מרביתם המוחלט של המשקיעים הינם כאלו אשר אינם בקיאים דיו בכדי לבצע השקעות כהלכה (אף על פי כי קיים יסוד סביר להניח כי רובם אינם סבורים כך). לפיכך, באמצעות היעזרות באמצעים כדוגמת רכישת מדדים רחבים, אותם משקיעים למעשה מכירים בעובדה כי אינם בקיאים דיו בכדי לברור, ולכן הם בוחרים במעין ברירת מחדל חיובית. 

לפיכך, לא מפתיע לגלות כי באפט עצמו מחזיק כמעט אך ורק במניות נקודתיות, כאלו אשר ההשקעה בהן מזוקקת עד תום, לעומת רכישת קרות ותעודות סל או קרנות מחקות מדד.

 

בעת ההחזקה בנייר ערך – אתה בעל חלק יחסי בחברה

זאת ועוד, כי באפט סבור כי רכישת מניות ערך היא אינה העמדת כסף לטובת רכישת ז'יטונים בקזינו אשר ערכם עולה ויורד, אלא רכישת חלק (אפילו אם מזערי) מחברה אשר קיימת, כאשר לנגד עיניו של המשקיע צריכה לעמוד מערכת שיקולים אשר מנסה עד כמה שאפשר להיכנס לנעליו של בעל השליטה בטרם מתקבעת ההחלטה האם להשקיע באותה חברה מלכתחילה.

 

רתמו את השוק למענכם

בנוסף לכך, חלק מהשקפת עולמו של באפט גורסת כי יש לאמץ ולנהוג לפי המודלים והמצבים הקיימים בשוק במקום להימלט מהם. רוצה לומר, אילו השוק מאופיין בתנודתיות רבה, בעליות וירידות פתאומיות, אזי שהמשקיע הנבון יכול לרתום זאת למענו בעודו למעשה גולש על גבי אותם גלים. 

כלומר, אילו ישנה מניה אשר מאופיינת בדפוסי עלייה וירידה פתאומיים, כאשר המשקיע בטוח וסמוך בערכה וביתרונותיה, אזי שהוא יכול למעשה בכל פעם מחדש למכור בגאות ולקנות בשפל, כאשר הוא למעשה גוזר קופון מחוסר הוודאות של אחרים. 

כמו כן, אמירתו של באפט משוועת למעשה מסר של התרחקו מן העדר, כיוון שבעדר לא נמצאות בשורות טובות וחדשות, אלא במקרה הטוב – גידור מפני סיכון פוטנציאלי.

 

ביצועים טובים מייצרים מניות טובות

כמו כן, לתפיסת עולמו של באפט כאשר חברה מייצרת תוצאות טובות אשר מוערכות על ידי השוק בה היא פועלת, חובה על מנייתה להתנהג לבסוף בהתאם. 

כאשר סימוכין לכך הוא לוקח מן השוק כיום, האם ישנה חברה אשר קיימת  בתודעה עשרות שנים אשר לא הצדיקה את מעמדה? אשר אינה בעלת בשורה חדשנית או בעלת משקל רב? האם אותן חברות היו בעבר לעתים משולות לכדי מניות לא טובות? התשובה לכל השאלות הללו היא כמובן שכן.

המסקנה הנלווית לה היא שלגילום ערכן של מניות במחירן לעתים עלול לקחת זמן, אך אילו השקעתם במניה אשר אתם מאמינים בכוחה וביכולתה, אזי שכל שנותר לכם הוא להמתין – ולקצור את התשואה בעת הצורך.

 

לסיכום

זכויותיו של וורן באפט רבות ועוברת מקיר לקיר, זאת מכיוון שמדובר באדם אשר בין כל הטוענים לכתר ולבעלות אודות החכמה, מצליח מזה מספר רב מאוד של שנים לייצר רווח בעקביות ובאמצעות הידבקות אשר גובלת באדיקות דתית לשיטותיו אשר כאמור – התגלו כמוצלחות מאוד.

לעומת זאת, יישמר המשקיע המתחיל ואף הממוצע בטרם ינסה לחקות את צעדיו של אדם כדוגמת באפט, שכן ההשלכות והמחירים אשר נלווים לכישלון עבור באפט שונים בתכלית מאשר יושתו על אדם פשוט מן היישוב בהינתן כזה.

זאת ועוד, כי ייתכן שהמסר העיקרי אשר ראוי לשאוב מתפיסותיו של באפט, הוא דווקא כי לעתים על אדם להבין את מקומו ואת אשר הוא מסוגל לו, כהצעה לציבור הרחב להשקיע בכלים אשר תואמים את מידת ההבנה וההשכלה שלהם בשוק ההון.

מנגד, אילו הנכם סבורים כי יש ביכולתכם ידע וניסיון דיו בכדי להפריד את עצמכם מן ההמון והעדר, ייתכן ובאמצעות השקעת ערך תוכלו במידה רבה לסגל לעצמכם תשואות והצלחות אשר נלווית לאור ניתוח פונדמנטלי מדוקדק, כאשר כפי שניתן להבחין ממצבו של באפט, מדובר באסטרטגיה רווחית במיוחד, כאשר מיושמת כהלכה. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא