השקעות לא מפוקחות – שווה את הסיכון?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

אתחיל ואומר – לא כל השקעה לא מפוקחת היא ניסיון הונאה. ישנם אפיקי השקעה שאינם מפוקחים על ידי הרשויות השונות, דרכם ניתן להגיע לתשואות שאינן מבוטלות. אולם, השקעות לא מפוקחות נתונות לא פעם להטיות נתונים ועובדות, ויכולות להגיע אף לכדי הונאה מוחלטת, שהצלחתה היא ריקון כלל חסכונותיכם, תשאלו את מיידוף. מהן השקעות לא מפוקחות, והאם שווה להשקיע בהן?

עולם ההשקעות קוסם לישראלים רבים. רבים מאיתנו קראו בעיתון, ראו בטלוויזיה או אפילו שמעו על חבר של חבר שהצליח להכות את השוק ולהרוויח סכום נכבד. משכך, ישראלים רבים פונים אל עולם ההשקעות בתקווה להצליח לשחזר את הצלחותיהם של אחרים. 

אולם, ישנם לא מעט אנשים המעוניינים לנצל את תמימותם של חלק מהתושבים. בעוד מרבית פלטפורמות ההשקעות המוכרות לכם, ובהם שוק ההון, הלוואות עמיתים וגיוס המונים, נתון לפיקוח רגולטורי (במרבית המקרים מטעם הרשות לניירות ערך), ישנם אפיקי השקעה שאינם מפוקחים על ידי אלו. אותן השקעות טומנות בחובן סכנה למשקיעים הרבים, שכן בהיעדר פיקוח אין עמידה על סטנדרט התנהלותי באותו גוף השקעה. ייתכן כי השקעה לא מפוקחת תוכל להניב רווחים ולהתנהל בצורה תקינה לחלוטין. אולם, בהיעדר פיקוח אפקטיבי, ישנו חשש להתנהלות לא תקינה של מנהלי ההשקעה, לרבות העלמת כספי השקעה, ניצול ההשקעות למטרות אישיות ועוד. 

 

מהן השקעות לא מפוקחות?

השקעות לא מפוקחות הוא שם כללי שניתן להשקעות עליהן לא מוטל פיקוח רגולטורי. יש לציין, תחילה, כי לא מדובר באפיק השקעה שאסור על פי חוק. בשל התפתחות ההשקעות המואצת, עובר זמן לא מבוטל מרגע כניסת פלטפורמת השקעה חדשה ועד להסדרתה הרגולטורית, בין אם הטלת פיקוח על אופן התנהלותה ובין אם איסורה על פי חוק. יש לציין כי ישנם אפיקי השקעה שבברירת המחדל אינם דורשים פיקוח, דוגמת הצעת ניירות ערך על ידי חברה, ככל שמספר ניירות הערך המונפקים אינו עולה על 35. 

 

אסרטיביות, נחישות ונגישות – שיווק ההשקעות 

יש לציין כי במרבית המקרים, השקעות אלו ימצאו את דרכם אליכם באמצעים הנגישים לכם ביותר. בעוד בעבר מרבית הצעות ההשקעה האמורות היו מגיעות בשיחות טלפון, היום פלטפורמות השיווק הן בעיקר דרך המדיה החברתית, בה תראו הצעות אטרקטיביות המבטיחות תשואה מהירה. כנסים, הרצאות והטבות הניתנות בשיטת "חבר מביא חבר" יהיו נפוצות מאוד בהשקעות לא מפוקחות. 

 

דרכי הזיהוי להשקעות לא מפוקחות

בעזרת אמצעי השיווק המצוינים לעיל, יצליחו אותם מנהלים להגיע אליכם. לאחר שהבעתם עניין, לא מעטים מהם ינסו ליצור מצג שווא, לפיו הם פועלים על בסיס היתר מטעם הרשות לניירות ערך או כל גוף רגולטורי אחר. בחוזר אותו פרסמה הרשות לניירות ערך, הוצגו מספר דוגמאות חוזרות, שמשימוש בהן ניתן להבין כי מדובר בהשקעה שאינה מפוקחת. 

תחילה, יש לציין כי באתר הרשות לניירות ערך מצוינים כלל הגופים המפוקחים על ידי הרשות. מבט מהיר באתר יכול להבהיר האם מדובר בהשקעה מפוקחת או שלא. לצד עובדה זו, ישנם מספר סממנים קבועים המאפיינים את אותן השקעות. 

 

מניסיונות התחמקות ועד לשקרים בוטים

במרבית המקרים ימנעו משווקי השקעות לא מפוקחות מהצהרה מוחלטת וישירה אודות קיום פיקוח. בעוד בחלק מהמקרים הדבר ייטען רק בעל פה או על גבי מסמכים שאינם רשמיים (מתוך חשש מתביעה משפטית), בחלק מהמקרים יתקבלו טיעונים שונים, ובראשם "אנו נמצאים בקשר עם הרשות לגבי פעילותנו". מתוך משפט זה משתמע כי כלל הפעילות העסקית מבוצעת רק באישור הרשות, אולם הדבר אינו בהכרח נכון. כמו כן, ייתכנו מקרים בהם גוף יתחזה לגוף מפוקח, בין אם ע"י הרשויות בישראל ובין אם ע"י הרשויות מעבר לים. 

 

הרבה אנשים נכנסו להשקעה הזו והרוויחו, ממה יש לי לפחד?

ישנן בעיות רבות שיכולות לעלות בהיעדר פיקוח. כאמור, פיקוח על השקעות יוצר רף מינימלי של סטנדרטים אותה מכתיבה הרשות, הכוללות חובות גילוי שונות, ובהן דוחות שנתיים, חובות אמון המוטלות על מנהלי ההשקעה ועוד. בהיעדר פיקוח, יכולות לעלות בעיות שונות, שאינן בהכרח הונאה שתגזול את כספי ההשקעה. 

 

היעדר פיקוח

תחילה, בשל היעדר פיקוח, אין כל עיגון של הנתונים המוצגים בפניכם. ייתכן שמקרי העבר המוצגים בפניכם, המציירים תמונה אופטימית הכוללת אלפי משקיעים מרוצים, חסרת כל קשר למציאות, ונועדה רק בשביל לשכנע אתכם להשקיע. בהמשך לכך, ייתכן כי מאפייני ההשקעה המוצגים לכם, לרבות נקודות היציאה בהן ניתן למשוך את כספיכם, אורך זמן ההשקעה או העמלות שבגינם תחויבו אינם נכונים, ואתם תמצאו עצמכם רודפים אחר הכסף של עצמכם.

 

 היעדר גילוי 

כמו כן, היעדר הגילוי מביא לכדי אי מודעות לגורמי סיכון שונים, הנובעים ממהות ההשקעה עצמה, שלעיתים אף נסתרת בפני המשקיעים במודע. לדוגמה, הוצע לאדם להשקיע בקרקע נדל"ן במוזמביק, שעליה עתיד להיבנות בניין רב קומות, שיניב תשואה ממוצעת של 10% בשנה. בשל היעדר הפיקוח, ייתכן שבעיר אסור לבנות כלל מבנה שעולה על 12 מטר, מה שגורם לחלום על הבניין המיוחל להתפוגג. טענות אלו, לצד בעיות הקשורות להתנהלות כספית ותפעולית, מקרים בהם יילקחו כספי ההשקעה לכיסם של מנהלי ההשקעה, וכן בעיות הקשורות להטלת אחריות על אותם מנהלים, יוצרים פלטפורמת השקעה שבה, בניגוד להשקעות המפוקחות, הסיכון אינו מגודר. 

 

הונאת פונזי – האמא של ההשקעות הבלתי מפוקחות

אם עד כה דיברנו על בעיות שונות ומגוונות בהשקעות שאינן מפוקחות, בהן היעדר פיקוח והיעדר גילוי, עתה נעבור לדבר על הבעיה העיקרית. אותם מקרים בהם מתבצעת הונאה פר אקסלנס, שנועדה לשאוב מכם כמה שיותר. 

נתחיל עם סיפור. יוסי מספר לכם על אפשרות השקעה שהוא גילה. הוא טוען שבתמורה להשקעה של 100 שקלים, הוא יוכל תוך חודש לייצר רווח שישלשל לכיסכם 50% רווח, קרי, החזר של 150 שקלים. שבוע לאחר שהעברתם לו את הכסף, פנה יוסי אל רונן, עם אותו סיפור. רונן התלהב גם הוא והעביר ליוסי 100 שקלים גם הוא. באותו היום, חוזר אליכם יוסי וטוען כי הצליח, במהלך שבוע אחד בלבד, לייצר לכם את הרווח האמור. ההתלהבות מהכסף הקל אותו הצליח יוסי להרוויח מגדיל את התיאבון, וגורם לכם להשקיע 200 שקלים נוספים. עם הכסף שקיבל מכם, חוזר יוסי אל רונן עם אותו הסיפור, וכך הסיפור ממשיך להתגלגל. 

אומנם סיפור זה לקוח מתוך פרק של הסדרה "שני גברים וחצי", אולם ישנם לא מעטים אשר ביצעו את ההונאות האמורות, דוגמת ערן מזרחי ואלן סטנפורד. אחד נוסף, ברנרד מיידוף, אחראי על הונאת הפונזי הגדולה אי פעם, שגרמה להפסדים בשיעור מצטבר של 64.8 מיליארד דולר למשקיעים השונים. דוגמאות להונאות נוספות הן ריבוע הקסם שתפס תאוצה ברחבי האינסטגרם במהלך תקופת הקורונה, שיטת הפירמידה הידועה לשמצה ועוד רבות. לפיכך, יש להיזהר בכל הנוגע להשקעה בהשקעות שאינן מפוקחות. 

 

כיצד ניתן להישמר מפני עסקאות שאינן בפיקוח?

כפי שצוין לעיל, לא כל עסקה שאינה בפיקוח היא הונאה. לעיתים, ייתכן שעסקאות אלו יהיו אף משתלמות במיוחד. למרות זאת, אנשי השיווק העוסקים בתחום יהיו, על פי רוב, אשפים בשכנוע, ועל כן עליכם לשים לב למספר נקודות חשובות, לשם הימנעות מנזק:

 

התחייבות לרווחים גבוהים לצד סיכון נמוך 

אין השקעה ללא סיכון. חברה המצהירה כי ההשקעה אותה היא מציעה מצויה ברמת סיכון נמוכה או חסרת סיכון כלל, וצפויה להניב רווחים גבוהים, אינה ריאלית בעולם ההשקעות הקיים. על כן, יש לבחון לעומק את אותה חברה, ולהימנע מלקבל החלטות נמהרות. 

 

חברות לגביהן לא ניתן לאתר מידע  

כל משקיע, בטרם ביצוע השקעה, צריך לדעת את זהות מנהלי ההשקעה והרזומה העומד מאחוריהם, שכן נתונים אלו הם בעלי קשר ישיר להסתברות ההצלחה. ככל שאינכם מצליחים לאתר מידע אודות ההשקעה שהוצעה לכם או מידע בנוגע לחברה המציעה, ובמיוחד במקרים בהם הגופים האמורים אינם רשומים כחברות ישראליות, מומלץ להימנע מביצוע השקעה. 

 

דרישה לקבלת החלטה מיידית 

משקיע חכם, כאמור לעיל, אינו מקבל החלטות בנקל. עליו לחקור את השוק ואת זהות הגוף מולו הוא עומד בטרם הוא מבצע השקעה. במידה ובמהלך שיווק ההשקעה אתם מרגישים ניסיון לביצוע מניפולציות, לשם קבלת החלטה מידית, ישנו סיכוי סביר שמדובר בהונאה, שכן בנוסף לאמור לעיל, הדבר מעיד על היעדר שוק להשקעה המוצעת. 

 

היעדר פלטפורמות יצירת קשר 

על פי רוב, חברות העוסקות בהשקעות ינוהלו ממטה מאורגן, ממנו מבוצעת עיקר הפעולה, ולצד זאת משמש לשם התרשמותם הכללית של המשקיעים. ככל שפרטי ההתקשרות הניתנים לכם מתמצים לכדי כתובת מייל או אתר אינטרנט, סביר להניח שמדובר בהונאה. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא