ארנפלד סוכנות לביטוח

העברת בעלות לרכב – נקודות חשובות שכדאי להכיר

פעם ראשונה שאתם קונים רכב? קודם כל, בשעה טובה. בכדי להוריד מכם קצת מהלחץ של אי הוודאות, מצורף הסבר מפורט על כלל התהליך. החל מהטפסים הנדרשים, מינוי מיופה כוח ומתי נצטרך להגיע למשרד הרישוי ולא לדואר, להלן המדריך המלא להעברת בעלות לרכב, כי לכל דבר יש פעם ראשונה.  

 

לפני שנתחיל, המלצת הכותב – ביצוע בדיקת רכישה

בטרם נדרש לשלב העברת הבעלות, יש לציין את חשיבותו של השלב המקדים, הוא שלב בדיקת הרכב. כלי רכב, מעבר להיותו יקר ובעל עלויות אחזקה לא מבוטלות, אמור להגן על הנוסעים, או במילים אחרות, עליכם ועל בני משפחתכם. ישנם לא מעט מקרים, בהם בכוונה תחילה או בתום לב מוחלט, נמכרים רכבים בעלי פגמים משמעותיים. החל מצמיגים בלויים, דרך היעדר כריות אוויר ועד שאסי מתפורר (כן, גם זה קורה), תקלות מגוונות ושונות יכולות להוביל לפגיעה אנושה בכיס, או במקרים של חוסר תשומת לב וקצת אדישות, למחיר חיי אדם.

הפתרון לכך הוא בדיקת הרכב בטרם הקנייה. לרוב, ייעשו הבדיקות במכונים המורשים לכך, שכן אלו יהיו מוסכמים על שני הצדדים. ניתן לבצע את בדיקת הרכב גם במוסך פרטי לבחירתכם, אולם יתרון נוסף שיש למכוני הבדיקה, המורשים מטעם משרד התחבורה, הוא התוקף המשפטי של הבדיקה. אומנם לא צריך לרוץ להגיש תביעה על כל בלאי בבלמים, אבל מדובר בכלי שלא צריך להקל בו ראש.

 

בואו נתחיל – העברת בעלות לרכב

לאחר שהרכב נמצא תקין בבדיקה לעיל, עלינו להגיע יחד עם הצד השני לעסקה אל סניף דואר ישראל. יש לציין שלא בכל סניף דואר ניתן השירות, ולפיכך יש לוודא את קיומו באינטרנט בטרם ההגעה.

אל סניף הדואר עלינו להגיע עם תעודות הזהות, הן של המוכר והן של הקונה, וכן עם רישיון הרכב נשוא העסקה. כמו כן, יש לצרף שטר מכר של הרכב, הכולל את פרטי הצדדים, תאריך העברת הבעלות, פרטי הרכב וחתימת הצדדים.

בטרם התשלום והעברת הבעלות ברכב, מומלץ לבצע בדיקת שעבודים מול משרד המשפטים. רישום משכון או שעבוד על רכב שעבר לבעלותכם יכול להוביל לחיובכם בחוב, או לחילופין לסחבת משפטית ארוכה. ניתן למנוע את הבעיה האמורה בעזרת בדיקה קלה, בתוספת תשלום, אצל הפקידה בדואר. בנוסף, מומלץ לרוכש להגיע עם פרטים שונים של הרכב, דוגמת דגם, שנת ייצור, צבע ועוד, זאת בכדי לוודא כי מדובר בבעל הרכב המקורי.

לאחר סיום כלל ההליך וקבלת שטר העברת הבעלות לרכב, הרכב יהא רשום על שמו של הקונה.

 

שימוש במיופה כוח

נתקעתם בעבודה, ומצאתם רכב מצוין. מצד אחד, מציאות נחטפות מהר. מצד שני, העבודה קוראת. במקרים אלו ניתן להשתמש במיופה כוח. אחת מבין הפעולות שהחוק מתיר למיופה כוח היא העברת בעלות לרכב. לשם העברת בעלות על ידי מיופה כוח יש להביא מספר מסמכים. תחילה, טופס ייפוי כוח של אדם פרטי מלא. הטופס האמור מוצא מאת משרד התחבורה, וניתן לאתרו בעזרת שימוש פשוט במנועי החיפוש. שנית, על מיופה הכוח להגיע עם תעוזת זהות מקורית שלו ושל המבקש אותו הוא מייצג. שלישית, יש להביא את רישיון הרכב עליו מתבצעת העברת הבעלות, זאת בהתאם לדרישה הכללית בכל בקשת העברת בעלות.

 

מקרי קיצון – נקודות נוספות

התהליך האמור לעיל מציג את המצב הנורמטיבי של העברת בעלות ברכב. אולם, ישנם מספר מצבים, אליהם כדאי לכם להיות מודעים, שכן הם יכולים לפגוע ברצף ההליך ולהביא לבעיות שאותן לא צפינו:

דחיית העברת בעלות

  •  ישנם מקרים בהם לאחר ביצוע הבדיקה והעברת התשלום, נגלה כי לא ניתן לבצע העברת בשל שיעבוד, עיקול או סניפי דואר סגורים (בעיקר בימי שישי). הפרוצדורה הנהוגה בשוק היא מסירת הרכב לקונה וקביעת מועד להעברת הרכב. חשוב מאוד לזכור כי ככל שהרכב רשום על שם המוכר, האחריות בגין תאונות ודוחות שבהם יחויב הרכב יושטו על בעל הרכב הרשום. לפיכך, יש לדאוג, במצבים אלו, לחוזה או זיכרון דברים, חתום על ידי שני הצדדים, ובו מוצהר כי הרכב נמסר לקונה, למרות שלא הועברה הבעלות, והאחריות בגין על נזק או חיוב בתשלום הוא באחריותו.
  • מקרים בהם העברת בעלות מתבצעת מתאפשרת רק במשרדי הרישוי: ישנם מצבים מוגדרים בחוק, בהם לא ניתן לבצע העברת או שינוי בעלות בסניפי הדואר, אלא במשרד הרישוי בלבד. בין המקרים ישנם העברות בעלות המבוצעות עם צדדים שניים ספציפיים, דומת נכים, קטינים ולתיירים, שבהם נדרש להגיע למשרד הרישוי. כמו כן, העברת בעלות רכב דיפלומטי, מוניות, ציוד הנדסי מכאני וכן הוספת שותף ברכב (שהוא בן זוג) ידרשו מאיתנו להגיע עד למשרד הרישוי. יש לציין כי במקרים אלו ניתן לבצע ייפוי כוח על ידי טופס הכתוב באופן חופשי, ואין הייפוי כפוף לטופס רשמי של משרד התחבורה.
  • ביטול העברת בעלות רכב (ברכבים פרטיים בלבד) : מקרים חריגים במהותם, אך עדיין חשוב לדעת. ייתכן שבשל חוסר ריכוז או בלבול נקודתי, ימכור אדם את הרכב הלא נכון. במקרים אלו ניתן לבטל את העסקה ואת העברת הבעלות, בכפוף למספר תנאים. הראשון הוא מכירת הרכב, והעברת הבעלות, מצד א' לצד ב'. השני הוא רכישת הרכב בחזרה על ידי צד א' ורישום הרכב על שמו. שלישית, יש להראות שהרכב שאותו רצה צד א' למכור מלכתחילה, באמת נמכר לצד ב'. לאחר עמידה בכל אלו, יש לנסח בקשה מפורטת לביטול העברת הבעלות, הכולל את מספרי הרכב והצדדים למקרה, ולהגישה לאחד היעדים המנויים באתר רשות התחבורה.

 

  • האגרות השונות: למרות שמדובר בגוף ציבורי, שסביר להניח שלא ייטעה אותכם, להלן מחירי האגרות השונות בגין העברות הבעלות, לפי סוג הרכב (נכון לתאריך 01.04.20):
    •  קטנוע, אופנוע (לרבות תלת אופנוע ואופנוע עם רכב צדי) – 74 שקלים.
    • רכב מנועי מכל סוג, למעט רכב המפורט בסעיף הקודם – 219 שקלים.
    • רכב מנועי מכל סוג, כשהוא נרשם על שם בעל רישיון סחר – 37 שקלים.
    • רכב לא מנועי מכל סוג – 74 שקלים.
תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.