הלוואת בעלים לחברה – כל מה שצריך לדעת

עסקים רבים, נדרשים לקחת הלוואות מהבנק או להכניס משקיעים חדשים בכדי לגייס הון הנדרש להם לפעילות העסקית השוטפת או לפיתוח של החברה. לכל אחת מהאפשרויות הללו ישנם היתרונות והחסרונות שלה.

 

הלוואה בנקאית 

היתרון הבולט ביותר של הלוואה בנקאית הינה הפשטות של קבלת הכסף ורמת הביטחון של החברה שהיא לוקחת הלוואה מגוף בטוח. עם זאת, יש להלוואה מהסוג גם חיסרון לא קטן הלוואה מהסוג מחייבת החזר חודשי קבוע והיא כוללת בתוכה גם ריבית, שלעתים יכולה להיות גבוהה. מה שמוביל לכך שההחזר הסופי לבנק הוא גבוה ולא משתלם. דבר נוסף וחשוב הינו הרצון של הבנק להעניק את ההלוואה, במידה והחברה נמצאת בחובות או לקחה מספר הלוואות, הבנק לא בהכרח ישמח להעניק לה את ההלוואה הנחוצה. 

 

משקיעים חדשים

פתרון נוסף לצורך הזרמת כספים הינה הכנסת משקיעים חדשים, מצד אחד זה מצוין לחברה כולה היות והיא אינה נדרשת להחזיר את הכסף הזה כתשלום אלא המשקיע יקבל את הרווח שלו באמצעות דיבידנדים ורווחי החברה עצמה. החיסרון כאן הוא לבעלי החברה הוותיקים, זאת בשל העובדה שנתח הבעלות שלהם בחברה יורד ככול שישנם יותר משקיעים נוספים ולכן גם הרווח שלהם יורד. 

 

הלוואת בעלים

בדיוק בגלל החסרונות הללו ישנה אפשרות שלישית אשר מאגדת בתוכה בצורה מסוימת את שני הפתרונות הללו. מדובר בהלוואת בעלים. 

הלוואת בעלים הינה הלוואה לכל דבר ועניין שהחברה לוקחת, ועל כן עליה גם להחזירה, אך היא ניתנת על ידי אחד הבעלים של החברה ולכן לרוב היא הינה ללא ריבית וללא תאריך פירעון. 

 

יתרונות להלוואת בעלים 

היתרון העיקרי של הלוואה מהסוג הינו בפן הכלכלי והוא מתחלק לשניים. החלק הראשון כפי שציינו הינה העובדה שאין צורך להכניס גורם נוסף לתוך מניות החברה או מנגד להגדיל את ערך המניות של אחד הבעלים, בהקשר הנ"ל ישנו גם יתרון מבחינת זמן, החברה עשויה להרוויח רק בעוד שנים רבות ואילו ההלוואה תוחזר בזמן קצר הרבה יותר. החלק השני קשור לעובדה שהחזר קרן ההלוואה פטור ממיסוי, זאת לעומת חלוקת רווחי החברה. 

 

תנאי ההלוואה

את תנאי ההלוואה קובעים הצדדים המעורבים בדבר, הבעלים והחברה. בתוך כך נקבעים סכום ההלוואה, זמן פירעון, הריבית ותנאי ההחזר. בדרך כלל התנאים הללו יהיו מאוד נוחים, עם כי הם מחויבים להיות מאוגדים בהסכם הלוואה חתום אשר משוקף גם לגופים שלישיים, לדוגמת מס הכנסה. 

יש לשים לב לתנאי ההלוואה המדויקים היות ובמידה וההלוואה תתאים להגדרות של "עסקה בעלת אופי מסחרי" ויהיה הפסד מקרן הלוואת הבעלים היא עשויה להירשם בתור הפסד מהעסק ולא כהפסד הון. 

 

מה קורה במקרה של פשיטת רגל?

במקרים שבהן החברה אינה מצליחה, נסגרת/פושטת רגל, תחילה על החברה להחזיר את ההתחייבויות שיש לה לכל צד ג, למשל בנק. לכן, הלוואת בעלים תהיה במצב של נחיתות להחזרה ולכן הבעלים לוקח סיכון כספי נוסף, שיתכן שהוא לא יוכל לקבל בחזרה את הכסף אשר הלוואה לחברה. עם זאת, חשוב לזכור שהלוואת בעלים נמצאת במיקום גבוה יותר במערך ההחזרים לעומת חלוקת רווחים לבעלי מניות החברה. 

 

משיכת בעלים

קיים תהליך הפוך, בו בעלי החברה מקבל הלוואה לעצמו מצד החברה. תהליך זה נמצא במחלוקת רבה בעיקר בעייני רשויות המס. הסיבה לכך תלויה בעובדה שניתן לזייף בקלות הלוואות מהסוג כדי להקטין את הרווחים או לבצע שינויים במערך הכספי של החברה. 

לפני ביצוע משיכת בעלים מומלץ להתייעץ עם מומחה פיננסי אשר מכיר ומודה לחוקים העדכניים ביותר וכן מכיר את האזורים ה"אפורים" אשר יכולים לגרום לבעיות משפטיות עבור החברה או בעליה.

הלוואת בעלים לחברה
עוד בנושא מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

a tax calculator
תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש