הדסטארט (headstart) – איך מצליחים להרים קמפיין מוצלח

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

הדסטארד (headstart) היא פלטפורמת מימון המונים מצליחה, שרבים משתמשים בשירותיה. אם יש לכם רעיון, מי?זם או פרוייקט שדורש מימון שאין ברשותכם, תוכלו לפתוח עמוד בהדסטארט שמתאר את הפרוייקט שלכם, ולבקש מהציבור הרחב עזרה במימון הפרוייקט, בתמורה לתשורה עבור הכסף שלהם.

זו אלטרנטיבה ראויה וחכמה לחיפוש משקיעים במייזם שלכם, מאחר ובמקום לבקש מאדם אחד בעל אמצעים סכום כסף גדול, אתם למעשה מבקשים מאנשים רבים שישקיעו סכום קטן.

חלק מהמייזמים הגדולים, היפים, המצליחים והרווחיים ביותר התחילו את דרכם בהדסטארט. 

 

הדסטארט – איך זה עובד?

אתם מקימים משתמש ומרימים עמוד פרוייקט בהדסטארט (https://headstart.co.il)שבו אתם מתארים את הרעיון או המייזם שלכם, כדאי מאוד שהעמוד יבנה בצורה נכונה (אגע בכך בהמשך) ויכיל וידאו טוב ומפתה, תמונות, מידע על מצב הפרוייקט כרגע, בזמן הנוכחי, כוונות ותוכניות להמשך, סכום הכסף שאתם רוצים לגייס ומה תתנו לכל אחד מהתורמים לפרוייקט לפי הסכום שהם בוחרים לתרום.

הפרוייקט מוכתר כהצלחה אם חלק מהסכום גוייס או אם כל הסכום גוייס – לבחירתכם. במידה והפרוייקט לא מוכתר כהצלחה, המשתמשים התורמים לא מחוייבים בפועל והכסף לא עובר לידיכם.

במידה והגיוס מצליח יועבר אליכם סכום הכסף שנצבר על ידי התורמים (כמובן, בניכוי העמלה של הדסטארט), ותצטרכו להתחיל לספק את התשורות (התמורה) שהבטחתם לתורמים לפי הלו"ז והתנאים שהגדרתם בעמוד הפרוייקט שלכם.

 

סוגי קמפיינים

ראשית, חשוב שתחשבו מראש על המאפיינים ומטרות הקמפיין שתרימו. החלוקה הזו למאפיינים וסיווגים תעזור לכם עם הגדרות ומראה הקמפיין שלכם לפני שתקימו אותו, ויהפכו אותו ליעיל יותר.

לדוגמא, אם הקמפיין הוא לטובת מחקר טבעוני, מוצר טבעוני חדש או משהו בסגנון, אפשר לשבת על האג'נדה החברתית שהוא רוצה לקדם בתור מינוף לקמפיין מוצלח. להפעיל שירותי יח"צ מקצועיים עקב העניין הציבורי בנושא, לחבור עם ארגוני טבעונות כדי שיקדמו את הקמפיין שלכם, ולפנות בשיווק הקמפיין באופן ישיר לטבעונים ואידיאולוגים ברחבי הארץ (ואולי אפילו העולם).

אם הקמפיין שלכם הוא למען מטרה אישית, נסו להבין איפה אתם יכולים להעביר את המסר ולרגש את המבקרים בדף הפרוייקט שלכם בהדסטארט. ביקרתי באופן אישי במספר קמפיינים לגיוס כספים עבור אנשים חולים סופניים (לא עלינו) שדרשו מימון תרופות ובדיקות רפואיות, ואפילו לא עמדתי בעצמי בלחץ הנפשי ותרמתי 20-50 שקלים בקמפיינים שכאלו.

רוב הקמפיינים האלו הציבו את החולה במרכז הסרטון והיו סוחטי דמעות, אבל לא מדובר במניפולציה זולה כי אם במניפולציה בריאה, מאחר ולהציג בסרטון את ההורה, קרוב המשפחה או חבר של החולה היה מניב קמפיין פחות מוצלח באופן טבעי. המטרה בקמפיין הדסטארט שכזה היא באמת נעלה: הצלת חיי אדם.

אז דיברנו על מטרות חברתיות (דוגמת הטבעונות) ומטרות אישיות (מימון בדיקות רפואיות עבור חולה), אבל המון פעמים מדובר בפרוייקטים ומייזמים קלילים פי כמה. גאדג'ט טכנולוגי חדש בפיתוח, צעצוע חדש מגניב, וכדומה.

במקרים כאלו, חשוב מאוד שתהיו חדשניים ומקוריים (ותבינו איפה החדשנות והמקוריות שלכם), ותציגו אותה לראווה בדף הפרוייקט בהדסטארט. אנשים לא ישקיעו בכם אם תהיו חיקוי וחסרי חדשנות, ואם לא יהיה לכם גימיק מדבק, משהו מדליק שיניע אנשים להשקעה.

למרות שמדובר בהדסטארט במימון של פרוייקט – בואו נבהיר משהו חד וחלק – אתם תצטרכו אבטיפוס מתפקד, תוכניות מתקדמות וייצור ראשוני מוכן להצגה, רעיונות בחיתולים סובלים מביצועים יירודים וקמפיינים כושלים.

המשתמשים מזהים שמדובר ברעיון בלבד ושלבי הביצוע עוד לא התחילו, ונוטים לתת פחות אמונה בכאלו מייזמים. כשמייזם או פרוייקט מתחילים לקרום עור וגידים, יש להם תחושה חזקה יותר שהפרוייקט הזה יכול להגיע לסיום מוצלח באמצעות המימון שלהם, והם תורמים כסף עבור הפרוייקט.

 

טיפים כלליים חשובים לקמפיין מוצלח

  • תזמון זה הכל – פנו לקהל היעד שלכם במועד שנוח לו ומתאים לו. נצלו טרנדים ואייטמים חדשותיים או אקטואליה כדי לקלוע בול לתקופה הנכונה להתחלת הקמפיין. קהל היעד שלכם צריך להיות פנוי ומוכן לקבל מידע על מייזם חדש בתחום שמעניין אותו. התחשבו בחופשות וסדרי העדיפויות של הקהל שלכם. אם הקמפיין שלכם פונה להורים לילדים, אל תתחילו אותו בחודשי הקיץ יולי-אוגוסט, אלא אם מדובר בקמפיין שמביא תעסוקה ופתרונות לזמן עם הילדים, ואז ההפך הוא הנכון. תזמון נכון יכול לספק את ההבדל בין קמפיין כושל וקמפיין מגה-מוצלח.

 

  • בחרו פלטפורמה בתבונה – הכתבה הזו מדברת על הדסטארט בעיקר, פלטפורמה מובילה בתחום מימון ההמונים, אבל יש לה חלופות וחשוב שתדעו את זה, ותתאימו את הפלטפורמה שאתם משתמשים בה לפרוייקט שלכם. בהדסטארט לדוגמא, אין אפשרות להגדיר שהפרוייקט מצליח ויוצא לדרך גם אם נתקבל רק מימון חלקי על הפרוייקט, אלא רק מימון מלא כפי שהגדרתם כשהקמתם את דף הפרוייקט בהדסטארט, אני חושב שזה בריא ונכון יותר, אבל דעו לכם שאם יהיה חסר לכם שקל במימון הפרוייקט בתאריך היעד, הכסף לא יעבור אליכם והפרוייקט יוכרז ככשלון. אם אתם מעדיפים אפשרות למימון חלקי, ותוכלו להשלים מכיסכם את האמצעים שחסרים לכם, אולי עדיף שתבחרו בפלטפורמה אחרת. אישית, אני חושב שזה קצת "מוזיל" את התהליך, ולכן הדסטארט עדיף, אם לא קיבלתם את כל המימון, התמודדו עם הכשלון ואל תזרמו הלאה בכל מקרה.

 

  • מנו בעלי תפקידים ומנהל קמפיין – חשוב להבין שאם מדובר בקמפיין רחב היקף לפרוייקט גדול (וגם אם לא, המון פעמים), מדובר במשרה חלקית או מלאה לכל דבר. צריך להעלות עדכונים, להיות בקשר עם המשקיעים, לפרסם ולשווק את הפרוייקט, לעדכן את דף הפרוייקט בהדסטארט באופן תדיר, ליצור שיתופי פעולה וחיבורים למען חשיפה מוגברת והצלחת הפרוייקט – המון עבודה. עשו את הדברים מסודר, נהלו פגישות שבועיות וקשר יומי עם כל מי שיש לו צד, חלק או תפקיד בקמפיין. עבור פרוייקטים קטנים יותר, סביר להניח שאת רוב העבודה תעשו לבד, אבל זה לא אומר שיש לפסוח על הסעיף הזה – הגדירו לעצמכם מטלות, משימות ולוח זמנים כאילו הייתם אתם לבדכם אנשי השיווק, המנהלים של הקמפיין ומנהלי התוכן שלו (וזה בגדול נכון, אתם לבדכם באמת שקולים לכל בעלי התפקידים האלו בקמפיין קטן-היקפים).

 

  • משך הקמפיין – הדסטארט מאפשר מקסימום של 90 יום לקמפיין גיוס הכספים שלכם. זה לא אומר שאתם צריכים להשתמש במקסימום הזה, לא תמיד זה נכון. יש קמפיינים שנותנים "זבנג" בן שבועיים ומגייסים מאות אלפי שקלים. תקופת הקמפיין היא תקופה קשה וקשוחה, תקופה מורטת עצבים של פעילות ותיזוז, ואם אתם לבד, 90 יום זה כנראה גדול עליכם. אם אתם זקוקים למימון של 10,000 שקלים, אין טעם שתגדירו זמן קמפיין כל כך ארוך, מאחר וסכומים כאלו ניתן לגייס יחסית בקלות בזמן קצר. בהדסטארט משך הקמפיין הוא דינמי ואם תראו שאתם מתקרבים ליעדים שלכם בתקופה קצרה יותר מזו שהחלטתם עליה בהגדרה הראשונית, תוכלו לקצר את זמן היעד לגיוס. את רוב המימון בקמפיינים הפרוייקטים מגייסים בימים הראשונים ובימים האחרונים של הקמפיין.

 

  • הפעילו אנשים רבים באופן לא רשמי. אתם יכולים לגייס "בעלי תפקידים ספונטניים" בקמפיינים שלכם. אם ניקח את דוגמת הקמפיין על מייזם טבעוני שנתנו מקודם, ערכו רשימה ארוכה של אנשי הפצה ופרסום, כאלו שמאמינים אידיאולוגית במטרות הקמפיין ויהפכו להיות אנשי שיווק עבורכם מתוך רצונם החופשי ואידיאולוגיה.

 

  • הכינו דברים מראש – כדאי מאוד שעוד לפני שהקמפיין שלכם עולה בהדסטארט – תתכננו מראש איך הקמפיין הולך להראות. כתבו פוסטים מראש עם לוחות זמנים, לדוגמא, הכינו פוסט על התקדמות משמעותית באב הטיפוס, ותכננו מראש שתשגרו אותה בכל אפיקי השיווק והפרסום (רשתות חברתיות, פרסומים ממומנים, דף הפרוייקט בהדסטארט וכדומה) 14 ימים אחרי שהקמפיין התחיל. ככה תתעסקו פחות זמן בתכנים, באמצעות העתק-הדבק פשוט ותכנון מראש. מלבד פוסטים, פרסומים ועדכונים שתכינו מראש, כדאי מאוד שתהיה לכם תוכנית קמפיין מוכנה מראש עוד לפני שהקמפיין התחיל. כתבו לעצמכם במסודר מה אתם עושים ואיך אתם פועלים למען הקמפיין 5 ימים אחרי שהוא התחיל, 10 ימים אחרי שהוא התחיל, 11 ימים אחרי שהוא התחיל ו-40 יום אחרי שהוא התחיל. אל תתכננו להיות ספונטנים, קמפיין מצליח הוא קמפיין שתוכנן מראש לפרטי פרטים. בסופו של דבר יש סיכוי שתשנו את התכנון המקורי בעקבות התפתחויות הקמפיין, אבל עדיין, חובה שתהיה לכם מסגרת והכנה מראש לפני שהקמפיין מתחיל.

 

  • חקרו את הפרוייקטים המוצלחים היטב – ועדיף כאלו שבאופי שלהם דומים לפרוייקט שלכם. נהלו שיחות וראיונות עם מנהלי קמפיינים שהצליחו ושימעו על המטודות והשיטות שהם יישמו – המון פעמים הם יהיו שמחים לחשוף (בעיקר אם אתם לא מהווים תחרות ישירה עבורם) מידע ופרטים לגבי ההצלחה שלהם. רשמו כל מה שהם אומרים לכם והשתמשו בטיפים שלהם. אם אין לכם גישה לשיחה עם מי שניהל קמפיין דומה לשלכם והצליח, חקרו את הקמפיין שלו לכל הפחות. בדקו אילו פוסטים, איפה הוא פירסם, איך הוא התנסח, מה בדיוק הוא עשה, והעתיקו את הדרך שלו להצלחה.

 

תשורות לקמפיין ההדסטארט שלכם

בקמפיין הדסטארט מוצלח, התומכים והתורמים לפרוייקט לא שולחים לכם את הכסף ללא תמורה. התמורה נקראת "תשורה", ובזמן שאתם מכינים את עמוד הפרוייקט בהדסטארט, תצטרכו לפרט מהם הסכומים האפשריים לתרומה, ומהי התשורה עבור כל סכום. התשורות הן בהדרגה, כך שתוכלו לתת תשורה של מכתב תודה למי שתורם 5 שקלים למימון הפרוייקט, שיחת טלפון לתודה למי שתורם 20 שקלים, את המוצר בפיתוח שבפרוייקט (אם מדובר בפרוייקט שתומך במוצר חדש) למי שתורם 50 שקלים, 2 מוצרים למי שתורם 80 שקלים, מוצר + קרדיט ותודות בחוברת ההסבר שמגיעה עם המוצר למי שתורם 200 שקלים, ושיעור פרטי או סשן אישי איתכם בנוסף ל-2 מוצרים למי שתורם 500 שקלים.

אלו הן דוגמאות, אבל הרעיון הוא שלכל משתמש יש אפשרות להשקיע כמה שהוא רוצה לפי מדרגות, ולקבל תשורות בהתאם ובפרופורציה לסכום שהוא החליט להשקיע בפרוייקט שלכם. רשימת התשורות צריכה להיות מגוונת והדרגתית ככל האפשר, ואם אתם מספקים מוצר כחלק מהפרוייקט, אני ממליץ בחום שלצד הסכומים שיספקו את המוצר ללקוח, תכניסו גם תשורות בסכומים דומים עם ערך מוסף שונה מהמוצר.

הסיבה היא שלפעמים אנשים ירצו לתמוך בכם כי הם אוהבים אתכם, או ברעיון שלכם כי הם מאמינים בו, אבל הם לא בהכרח יהיו מעוניינים במוצר עצמו. ההדרגתיות צריכה להיות כזו שתאפשר לכל אחד להשקיע כמה שהוא רוצה בקמפיין שלכם, החל מ-5 שקלים ועד חצי מסך כל הסכום שהצבתם לעצמכם כיעד לגיוס בפרוייקט, חלק מהקמפיינים הכי גדולים ומוצלחים הצליחו לגייס סכומים גבוהים של כסף מאחר והיה קהל רב שתרם והשקיע סכום נמוך, לצד משקיעים נדירים שהשקיעו אלפי שקלים.

 

הרמנו את הקמפיין לאוויר… מה עכשיו?

חשוב מאוד, בניגוד לאינסטינקט הישיר שלכם, לא להתחיל לירות לכל עבר במיילים, פייסבוק, טוויטר וואטס אפ. המסלול הנכון הוא קודם כל לגשת לחברים הכי טובים שלכם, למשפחה הכי קרובה שלכם, ולעדכן אותם. סביר להניח שהאנשים שאכפת להם ממכם והכי אוהבים אתכם ירתמו למאבק וישקיעו בכם.

אחרי סבב משפחה, מכרים קרובים וחברים יקרים, כנראה כבר הקמפיין יראה יותר טוב ותוכלו לחשוף אותו ולפמפם אודותיו למכרים יותר רחוקים. אנשים שאינם מקורבים אליכם מאוד, לא ימהרו לתרום ולהשקיע בפרוייקט שלכם, אבל אם הם יראו שתוך יום או יומיים אספתם 15% או 25% מסכום היעד לגיוס (באמצעות המשפחה הקרובה, החברים והמכרים הקרובים), הסיכוי שגם מישהו שאינו קרוב אליכם כל כך יתרום וישקיע עולה משמעותית.

אחרי מכרים אירעיים, אנשים שאתם מכירים אבל לא קרובים אליכם באופן מיוחד, כמובן שהמעגל השלישי שצריך להחשף למיזם או הפרוייקט שלכם הוא אנשים זרים, כאלו שלא מכירים אתכם, בתקווה שאחרי המעגל הראשון – חברים קרובים ומשפחה, והמעגל השני – מכרים, הקמפיין כבר יתפוס מראה של קמפיין מצליח שהולך לכיוון הנכון, וחלק נאה מאוד מתוך היעד שלו הושג.

 

ערוצי פרסום, שיווק והפצה

קמפיין הדסטארט לא יצליח לעולם אם אנשים לא ידעו על קיומו, וזה עוד לפני, כמובן, שמתחשבים בכמה טוב, חדשני, מדליק ותופס הפרוייקט עצמו. יש פרוייקטים גרועים שזוכים למימון והצלחה, אבל אין פרוייקטים טובים שלא פורסמו כמו שצריך שזוכים להצלחה. שלבו גם שיטות מקובלות ומוכרות של פרסום, שיווק והפצה, וגם צאו מהקופסא וגלו יצירתיות.

  • השתמשו בחוק המספרים הגדולים – דברו גם עם ההוא שלמד איתכם בכיתה ג', וגם עם ההיא שפגשתם פעם אחת באיזו מסיבה ברמת גן, והצעתם לה חברות בפייסבוק. אל תפחדו ממכרים רחוקים, חלק קטן מהם עדיין ישמח לעזור לכם, ואם תגיעו לאלפי מכרים רחוקים, תקבלו מאות או לכל הפחות עשרות משקיעים חדשים. ברור לי שחלק מהדברים יהיה לכם אולי קל (או סביר) לעשות, כמו לפנות לאנשים שאתם בקושי מכירים או בכלל לא מכירים בפייסבוק, אבל אולי לא תרגישו נוח לספר לכך לקבוצת ההורים בוואטס אפ של הכיתה של הבן שלכם. תעשו מה שנוח לכם אבל השתדלו לחצות גם את אזור הנוחות ולעשות דברים שאולי קצת פחות נעים לכם – אין לדעת מאין יגיעו עוד משקיע ועוד תורם, לפעמים גם יפתיעו אתכם וישקיעו בכם סכומים גדולים גם ממקורות שחששתם לפרסם בהם. 

 

  • חשוב להבין שאפשר, רצוי ומומלץ לצאת מגבולות של מכרים ורשתות חברתיות. אולי תשקיעו קצת כסף בכתבה ממומנת בעיתונות הדיגיטלית או הכתובה? אולי יש מגזינים או כתבים שהאג'נדות והמסרים שלהם מסתדרים עם הרעיון מאחורי הפרוייקט שלכם וישמחו לפרסם ולשווק אתכם ללא תמורה? אולי יש בלוגרים שירצו להזכיר את המייזם שלכם בערוץ שלהם? אולי תצליחו להשתחל לאיזה ראיון בתוכנית בוקר? אולי אחותכם מכירה איזו כתבת באתר מאקו? אם הפרוייקט שלכם מספיק מדליק, חדשני וגימיקי, אפשר להשיג ככה יחסי ציבור בחינם, כי הוא יכול להפוך לאייטם חדשותי מעניין מבלי שתצטרכו לפרסם אותו באופן ממומן. אם השגתם פרסום בערוץ יחסי ציבור שכזה, אל תשכחו לחזור בחזרה לבסיס – ולפמפם קישור לכתבה או הוידאו ברשתות החברתיות – שכולם יראו, ידעו וישמעו – זה מוסיף יוקרה לפרוייקט ויכול לדחוף אנשים שלא תכננו להשקיע לכיוון כפתור התשלום ("אה וואו, אפילו דיברו על הפרוייקט של יוסי בתוכנית בוקר…").

 

  • אם יש רשת חברתית שאתם לא מנויים בה – עכשיו זה הזמן. עוד לפני שקמפיין ההדסטארט שלכם מתחיל – הרשמו לטוויטר, אינסטגרם, פייסבוק, סנאפצ'ט – ואתרו את כל החברים שלכם שם. צברו מאות חברים בכל רשת חברתית, וכשהקמפיין יתחיל השתמשו בכל הרשתות החברתיות כדי ליידע את כולם לגביו. אל תפחדו מ"הצקות" או דחיפת יתר של הפרוייקט לאנשים. יש כאלו שחיים ברשתות החברתיות ויגידו לעצמם "שוב הוא מציק עם הפרוייקט הזה", ויש כאלו שנכנסים מעט לרשתות החברתיות ומרפרפים בלבד – ואתם רוצים לתפוס גם אותם. גם כאלו שמבלים זמן רב ברשתות חברתיות, ויצפו בהמון עדכונים לגבי הפרוייקט שלכם בהדסטארט, ישכחו מכך מהר מאוד כשהפרוייקט יסתיים. יש הרבה טריקים ושיטות להפוך פוסטים ברשתות חברתיות ליעילים, אבל נתרכז בכמה פשוטים שיכולים לעשות המון הבדל:
    • ראשית, הרבה אנשים רק מרפרפים כאשר הם מבלים ברשת חברתית. הם יקראו 6-7 מילים ראשונות של כל פוסט, ויחליטו אם הם ממשיכים ומעמיקים בפוסט. אתם צריכים להיות מאוד מסקרנים במילים הראשונות שלכם. נסו דברים בסגנון: "לכל החברים שלי – זה שינה לי את החיים לטובה" ודברים מפתים ומסקרנים בסגנון הזה.
    • הוסיפו תמונה או סרטון *תמיד*! באמצעות תמונה או סרטון, מי שגולל בפיד ברשת החברתית – עיניו ילכדו על הגרפיקה, והוא יתעניין בתוכן הפוסט. אל תשתמשו בפוסטים של מלל בלבד.
    • לא כולם יודעים מה זה "מימון המונים" או "הדסטארט", אז כמה מילות הסבר קטנות (חצי משפט) וקישור לדף הפרוייקט הם דברים חשובים וקריטיים.
    • קראו לפעולה. קריאה לפעולה היא עקרון מוכר וידוע בעולם השיווק, וזה אומר שבסיום של תוכן שיווקי יש להגיד למי שקורא מה לעשות (בלשון ציווי), פעולה פשוטה וחד משמעית, קצרה, ישירה וקולעת, עם אזכור של זמן – "מיד", "כבר עכשיו", "עוד היום" וכדומה. אז אחרי שנתתם מידע שהתחיל בכמה מילים ראשונות מפתות, צירפתם תמונה או סרטון קצר, והוספתם הסביר מילולי על הפרוייקט ועל הדסטארט (בתוספת קישור לדף הפרוייקט בהדסטארט), חשוב מאוד לסיים בסגנון: "השקיעו בפרוייקט שלי בהדסטארט" רגע לפני ששמים את הקישור. אם זה מתאים לכם, אתם יכולים להוסיף את אחד מביטויי הזמן שהזכרנו קודם לכן.

 

  • אל תשכחו שיש לכם עלויות כשאתם מגדירים את סכום היעד לגיוס. ראשית הדסטארט מבקש עמלה. שנית, אם תלכו לכיווני שיווק, הפצה ופרסום ממומנים – יש לזה עלויות. שלישית – התשורות שאתם מבטיחים לאנשים תמורת ההשקעה שלהם בפרוייקט שלכם – גם עבורן יש עלויות והוצאות. אם הפרוייקט שלכם עוסק במוצר פיזי, תצטרכו להתחשב בעלות הייצור של המוצר ועלויות המשלוח, אם הבטחתם לתורמים גדולים סשן אישי מקצועי איתכם, גם זה משהו להתחשב בו – אתם צריכים לספק לכולם את התשורות שהבטחתם להם, במידה והפרוייקט הוכתר כמצליח והכסף הועבר מהמשקיעים לידיכם.

 

בואו נדבר רגע לקראת סיום המאמר הזה על הצדדים הפחות נחמדים של קמפיין בהדסטארט.

השונאים ישנאו: Haters gonna hate

אתם עשויים לספוג קצת ביקורת שלילית ותגובות שליליות. קחו את זה מראש בחשבון והצטיידו באפוד מגן ועור של פיל. אל תשפטו או תרשמו בפנקס השחור אנשים שלא רצו להשקיע בפרוייקט שלכם – גם אם הם חברים קרובים – זכותם. במקום זה, נסו לבדוק איתם (בעדינות) מדוע – האם הם לא מאמינים בפרוייקט? נסו להוציא ביקורת בונה במקום להסתגר בפניהם.

קחו בחשבון תמיד שאי אפשר לעולם לרצות את כולם, וגם אם מישהו כתב בגנותכם או סיפר לכם שהרעיון שלכם או המייזם שלכם חסר כל שחר וסיכוי, זו זכותו לחשוב כך וסיכוי טוב שהוא טועה.

ביקורת שלילית ותגובות שליליות זה גם סימן לעניין ואמוציות, הטלת ספק או פידבק שלילי הם לא תמיד דברים רעים עבור הצלחת הפרוייקט. עודדו את השליליים לספר לכם מדוע הם שליליים ולהציג בפניכם שאלות קשות.

 

קמפיין שלא הצליח

כמובן, גם אחרי שעברתם על כל הכתבה הזו, יישמתם הכל וניהלתם קמפיין בצורה קפדנית ומבריקה, הפרוייקט שלכם עדיין עשוי להכשל. אני מעודד אתכם לא לוותר על החלום, המייזם או הפרוייקט, ולנסות קמפיין נוסף (אולי בפלטפורמה אחרת, לא הדסטארט) בדרכים ושיטות אחרות, או לפנות לדרכי מימון אחרות שאינם פלטפורמת מימון המונים.

זה שהקמפיין לא הצליח לא אומר שהפרוייקט שלכם גרוע, וזה גם לא אומר שלא ניהלתם את הקמפיין כמו שצריך, יכול להיות שהפרוייקט הספציפי שלכם לא מתאים למימון המונים ונועדה לו הצלחה בדרכים אחרות. אל תוותרו כי הקמפיין לא הצליח, אל תכניסו את הרעיון למגירה.

אני ממליץ לשקול קמפיין נוסף או באמת לפנות לדרכים אחרות. גם להמשיך בפרוייקט ללא מימון זו דרך, גם לחפש משקיעים גדולים מחוץ לפלטפורמות מימון ההמונים זו דרך, הכל כביל ואפשרי. אם המסקנה שלכם היא שהמוצר או הפרוייקט שלכם זקוקים לשיפור – השקיעו את הזמן, הכסף והמאמץ, שפרו אותו וצאו לסיבוב נוסף בהדסטארט, או המשיכו בלעדי הדסטארט.

 

הדסטארט – חוויה ריגשית מטלטלת

משתמשים רבים שניהלו קמפיין הדסטארט מדווחים על כך שמדובר בחוויה רגשית ונפשית מטלטלת וקשה. הקמפיין יוצא לאויר, הוא עשוי להתחיל חלש ואז יצופו שאלות כמו "האם הרעיון שלי בכלל טוב? האם השתגעתי?", ואם הוא יתחיל חזק תמצאו את עצמכם אופטימיים ובעננים, ואז אם יגיעו כמה ימים חלשים בלי גיוס מספק, תחוו מפך נפש מתיש שיזרוק את המוטיבציה שלכם מהחלון.

במהלך הקמפיין תרצו כל כך בהצלחתו ויהיו תקופות טובות או קשות, והכל ישפיע עליכם, על מצב הרוח שלכם, על החשק להמשיך ועל הנפש שלכם.

היו חזקים והיו מוכנים מראש לחוויה המטלטלת הזו. הכי חשוב, במיוחד מאחר וקמפיין הדסטארט הוא לכל היותר 90 ימים, לא להוריד את הרגל מהגז במהלך התקופה הזו – גם בתקופות קשות וגם אם נראה כשהכל אבוד – יש תקדימים רבים לקמפיינים שגייסו 50% מסכום היעד שלהם ב-48 שעות של סוף הקמפיין.

אל תתנו לביקורת שלילית או ספקות של הקהל או החברים והמשפחה שלכם להוריד אתכם ולהוציא לכם את כל הרוח מהמפרשים. קשה מאוד להמשיך לירות פוסטים ולחפש שיתופי פעולה ויחסי ציבור כשהמצב קשה ונראה שהמימון יכשל, אבל אתם חייבים, כי המון פרוייקטים תופסים תאוצה רגע לפני הסיום ובסופו של דבר מצליחים. בהצלחה!

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא