דף הבית » השקעות נדלן בחו"ל » דירות להשקעה בחו"ל

דירות להשקעה בחו"ל

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

בפורטל השקענו רבות על מנת לסייע לכם בנוגע לרכישת דירות להשקעה בחו"ל, פירטנו אודות יעדים מומלצים ויעדים מומלצים פחות, אותם ניתן לראות כאן. אך במאמר זה אנו נעשה בדיקה מעט רוחבית יותר, ונשאל האם כדאי להשקיע בדירות המיועדות להשקעה בחו"ל, זאת על ידי בחינת הגורם המשפיע ביותר למשקיע הממוצע וזהו גובה התשואה אותה ניתן להשיג מהשקעות אלו ומה הסבירות להתממשות פוטנציאל תשואה זה.

עם זאת, העולם הוא גדול, וודאי שאין דין השקעה בנכס אטרקטיבי במקום מבוקש כמו התשואה באזור אשר אין לו צפי לפיתוח.

בהתאם לכך, מאמר זה יחולק לשני חלקים מרכזיים, ראשית נבחן כמה תשואה ניתן להשיג כתוצאה מהשקעה בדירות מחוץ לישראל באופן כללי יותר, ובחלקו השני נבחן פרמטרים מרכזים אשר משפיעים על גובה התשואה על מנת שתוכלו לעשות בחינה עצמאית של מקום ההשקעה העומד על הפרק מבחינתכם בהתאם לאותם כללי אצבע ולהעריך את הסבירות לתשואה גבוהה בהשקעה מסוג זה, ובכך להחליט החלטה מושכלת בכל הנוגע להשקעה שלכם.

 

כמה תשואה ניתן להשיג מהשקעה בדירות בחו"ל?

אלו מכם אשר עוקבים אחר המאמרים המפורטים אותם אנו מעלים על כדאיות השקעות נדל"ן במדינות השונות, ודאי יודע כי התחום האמור הינו מגוון מאד וכי בעוד ישנן מדינות ואזורים בהן ניתן להשיג מעל 15 אחוזים של תשואה מדי שנה, ישנם אזורים אחרים אשר יובילו לתשואה שלילית, כלומר לירידת ערך הנכס וקשיים בהשכרתו מסיבות שונות כך שלא יניב לאורך התקופה באופן יציב ורציף.

ראשית, אנו ממליצים לקרוא כיצד נכון לחשב תשואה של נכס נדל"ני, על מנת להבין את המשמעות של המונח תשואה בהקשר של השקעות נדל"ן. אך ככלל נציין כי תשואה מורכבת משני פרמטרים  מצטברים אותם יש לקחת בחשבון בכל הנוגע לדירות המיועדות להשקעה ואותם אשר יש לסכום יחדיו, כלומר לקחת את הנתונים המצטברים משני זרמי ההכנסות הנ"ל:

  1. השכרת הנכס – הכסף אותו הנכס מכניס במהלך התקופה הרלבנטית כתוצאה מהשכרתו, בין אם למקומיים ובין אם לתיירים.
  2. שווי הנכס – עליית ערך הנכס בחלוף הזמן, אשר כמובן הופך להיות כסף ממשי רק כאשר אנו מוכרים את הנכס. עם זאת, יש לחשב את עליית או ירידת ערך בהתאם למועד החישוב באופן דומה לכך שאנו בוחנים עלייך שווי המניות המושקעות בבורסה.

מרווחים אלו יש להפחית את עלויות ההשקעה כמו דמי ניהול, מיסים במדינה הזרה וכיוצא בזה, על מנת לקבל את התשואה הנקייה אשר מתקבלת בפועל כתוצאה מההשקעה.

בהתאם לתחשיב זה, ניתן לראות תשואה נאה באמצעות  בשקלול שני אפיקי ההשקעה כאשר בוחרים ביעד נכון, זאת על אף משברים הקיימים בכלכלה העולמית. היתרון המרכזי בהשקעה מסוג זה, כי גם בעיתות של משבר כלכלי כמו 2020 המושפעת מנגיף הקורונה, אנשים צריכים לגור במקום מסוים. בהתאם לכך, גם במידה וישנה סטגנציה בכל הנוגע לתחום מחירי הדיור בדומה לירידת שווי המניות בבורסה לניירות ערך, עדיין מתקבלת תשואה כתוצאה מהשכרת הנכס.

ככלל בשנה רגילה, נכס במיקום אטרקטיבי אשר מתאפיין בתשואה גבוהה, יכול להביא לבעליו תשואה המגיעה עד לכדי 15 אחוזים גם לאחר ניקוי הרווחים של המשקיע. זאת בחלוקה אשר תתאפיין באופן הבא, דירה יכולה לעלות את השווי שלה ב-10% גם בלא אירועים חריגים, כאשר הכנסה דומה צפויה להיכנס כתוצאה מתשלום השכירות. 25% מהכנסות אלו צפויות לרדת הן על תשלום מיסים והן על הוצאות נוספות כמו שיפוץ הנכס, עמלת ניהול הנכס וכיוצא בזה.

בשנה של משבר כלכלי באותה מדינה, נכס אטרקטיבי עדיין יניב תשואה אשר יכולה להגיע לכדי 10%. כך למשל גם בשנת 2020 נכסים הממוקמים באזורים מסוימים בארצות הברית, אוקראינה, בריטניה (ובמיוחד לונדון) וגיאורגיה צפויים להכניס רווחים נאים רק כתוצאה מהשכרת הנכס, גם במידה ומחיר הנדל"ן אינו עולה מאחר והביקוש לביצוע רכישות נדל"ן אינו רב כבשנה רגילה.

 

השקעה לטווח קצר והשקעה לטווח ארוך:

בנדל"ן בחו"ל בניגוד לשוק ההון, טווח קצר עדיין מדבר בטווח של שנים או לכל הפחות מספר חודשים לאחר שיפוץ, אך לא בעשורים כפי שניתן לעשות במסגרת השקעה לטווח רחוק כאשר אנו מדברים על השקעות של דירות. כאשר אנו בוחנים גובה של תשואה חשוב להבחין בין תשואה לטווח קצר לעומת תשואה לטווח ארוך.

במידה ומעוניינים בתשואה לטווח קצר כלומר, רכישת נכס ומכירתו תוך פחות מ-5 שנים ולרוב תוך 3 שנים בממוצע, תשואה גבוהה תינתן באמצעות השקעה במדינות מתפתחות אשר עומדות בפני בום כלכלי או היווצרות של מחירי בועה כמו אוזבקיסטן או מרכז אמריקה. במסגרות אלו פחות בוחנים את יציבות הכלכלה לאורך זמן, או היציבות השלטונית והאופק של אותן מדינות. מדינות אלו יספקו תוך מספר שנים מועט תשואה גבוהה במיוחד במידה וההימור יהיה מוצלח והבום הכלכלי אכן יתממש. עם זאת, בעיות יסודיות של המדינה בה אתם משקיעים כמו שחיתות, תלות בענף תעשייה יחיד או חוסר יציבות שלטונית, עלולים להוביל לקריסת הצמיחה כפי שמדינות רבות חוו במשבר הכלכלי של 2008 ומשבר המדינות המתפתחות של העשור האחרון. 

מנגד, כאשר משקיעים במדינה יציבה ומפותחת כלכלית כמו אוסטריה או שוויץ, לא צפוי בום כלכלי או למחירי בועה בתחום אשר יגרום לתשואה של ההשקעה שלכם לגדול בספרות דו ספרתיות בשנה בודדה. עם זאת, השקעה באזורים אלו צפויה לעלות באופן מתון אך יציב שנה אחרי שנה ושנה, ובטווח של עשור ו-15 שנים להביא לתשואה גבוהה יותר מזו אשר הייתם מקבלים בהשקעה במדינה מתפתחת עם בעיות מתודיות בכלכלה שלה תוך 15 שנה.

כמובן שישנם השקעות במדינות אשר צומחות ומתפתחות על מנת להפוך למדינה מתקדמת ובהתאם לכך ישנה עליה מטאורית במחירי הנדל"ן במדינה אשר לאחריה מגיעה עליה עקבית נוספת מדי שנה. השקעה בנדל"ן בישראל בשנות ה-90 היא דוגמה קלאסית להשקעה מסוג זה, אשר תניב תשואה גבוהה גם בטווח הקצר וגם בטווח הרחוק. אך עם נפילתן של מדינות כמו ברזיל, רוסיה אירלנד והודו לימדה אותנו משהו בתחום השקעות הנדל"ן בעשור האחרון, היא כי לא ניתן להתגבר על בעיות שאפיינו שווקי נדל"ן וכלכלות במשך מאות שנים באמצעות רפורמה פשוטה. לכן, לא נכון להישען על כך שהמדינה המתפתחת בה אתם משקיעים פתרה את כל בעיותייה, אלא לצאת מנקודת הנחה כי תשואה גבוהה לטווח רחוק יש לבחור במדינות בעלות סיכון נמוך ועל מנת לראות תשואה גבוהה לטווח קצר עדיף להתמקד במדינות מתפתחות בעלות סיכון גבוה.

לכן כאשר אנו מעוניינים בתשואה גדולה, השאלה הראשונה אשר עליכם לשאול נוגעת לזמן בו אתם מעוניינים להשקיע והמהירות בה אתם רוצים לראות תשואה.

 

מה הפרמטרים הרלבנטיים לבחינת גובה התשואה:

על אף שלכל מדינה ישנם פרמטרים היחודיים לה, אשר מובילים לכדאיות ההשקעה, ישנם כללי אצבע אשר יכולים לסייע לכם על מנת להעריך את גובה התשואה הפוטנציאלית. עם זאת חשוב להבין כי כאשר מנתחים גובה תשואה בכל תחום וגם בנדל"ן, ככל שגובה התשואה גבוה יותר, לרוב הדבר נובע מסיכון גדול יותר הטמון בשוק זה. ניתן להנות מהשקעות סולידיות בשווקים בטוחים יותר כמו שוויץ ואוסטריה אשר יניבו תשואה נמוכה יותר אך יציבה ועקבית לאורך זמן וניתן להמר על שווקים מסוימים אשר הינם מסוכנים יותר אך הפוטנציאל שלהם לטווח קצר הינו גבוה משמעותית. כמו כן, ישנם סממנים המאפיינים מדינה אשר כדאי להימנע ממנה באופן כללי, שכן הסבירות שתראו תשואה למרות הפוטנציאל נמוך במיוחד. 

בהתאם לכך, בחלק זה של המאמר אנו נציג פרמטרים המשפיעים על התשואה בהשקעת נדל"ן מחוץ לישראל, ונסביר מהן ההשפעות הרלוונטיות של אותם פרמטרים על התשואה:

  • מידת הפיתוח של המדינה – אחד הפרמטרים החשובים ביותר למידת התשואה הינה מידת הפיתוח שלה, כאשר היחס לרוב הינו הופכי. כלומר ככל שמדינה הינה מפותחת יותר, כך התשואה שלה לטווח הקצר תהיה מתונה יותר, ומאידך התשואה שלה לטווח הרחוק תהיה יציבה. כך למשל השקעה בנכס אטרקטיבי במערב ומרכז אירופה בהן המדינות מפותחות מצמצם את הסבירות לקפיצה במחירים בשל כניסת רכבת תחתית לתוך העיר, ומאידך בשל היותן יציבות ומפותחות בימי שגרה ניתן להיות בטוח כי ערכן ישתמר ויעלה בהתאם לעליית המחירים לאורך זמן. 

מאידך השקעה בעיר מתפתחת כמו למשל ריו דה ז'נרו אשר נהנתה לפני האולימפיאדה והמונדיאל מפיתוח נרחב הובלה לתשואה מהירה וגבוהה, אשר עם סיום הפיתוח נעצר ולמעשה הלך אחורה. בהתאם לכך, לטווח הקצר מדינה אשר עומדת בפני פיתוח צפוי מראה תשואה פנומנלית ודו ספרתית כל שנה, אך לאחר תקופה קצרה מאד ייתכן כי לא רק שהתנופה תיבלם אלא גם תלך לאחור והמחירים ירדו. לכן, השקעות אלו יותר מתאימות לטווח הקצר, כאשר לאחריו יש לבחון את המדינה וההיתכנות שלה לשיפור מצבה בטווח הרחוק באמצעות הפרמטרים הנוספים כמו יציבות שלטונית, מדדי שחיתות, פוטנציאל הגלום בה וכדומה.

בהקשר זה חשוב לבחון את ארצות הברית שלא כמקשה אחת. המדינה האמריקאית בשל גודלה העצום והשיטה הייחודית המורכבת משלטון פדרלי לצד קיומן של 50 מדינות בתוכה להן אוטונומיה בנושאים מסוימים יצרה הבדלים מהותיים בין אזורים מסוימים לאחרים במידת הפיתוח של האזורים, גובה המיסוי ומידת התשואה הפוטנציאלית של האזור. 

בהתאם לכך, אין דין ניו יורק ולוס אנג'לס כדין דטרויט. בעוד ניו יורק ולוס אנג'לס הינן ערים מפותחות אשר מושכות הגירה חיובית כל הזמן ובהתאם לכך מתאפיינות בעליה עקבית של תשואה בדומה למערב אירופה, דטרויט אשר פשטה רגל ורק כעת משתקמת ומציגה נתונים המאפיינים ערים כמו קייב וטביליסי ובהתאם לכך לאחר השיקום ייתכן כי הבעיות אשר אפיינו את העיר בעבר כמו רמת פשיעה והישענות על תעשיות אשר אינן פופולריות בארצות הברית, ישובו והעיר תלך לאחור בדומה למודל של מדינות מתפתחות ולא של מדינות מפותחות.

  • המצב הכלכלי של המדינה – השאלה האם אנו במשבר כלכלי בעת ההשקעה תוביל להשלכות שונות בנוגע לכדאיות ההשקעה שלכם. ניקח למשל את שנת 2020 ומשבר הקורונה אשר הגיע לכל העולם. במידה ואתם מעוניינים לממש השקעה לטווח קצר, השקעה במועד זה בדירות אינה מהווה השקעה חכמה. שכן מועד סיומו של המשבר אינו ידוע, וייתכן כי שווי הנכס שלכם ירד אף יותר ואף תאלצו להשכיר את הנכס במחירים נמוכים יותר. כתוצאה מכך, ההשקעה תראה תשואה דלה ואף תשואה שלילית.

לעומת זאת, במידה ואתם מעוניינים להשקיע בדירה אשר תישאר בבעלותכם לפרק זמן ארוך יחסית במדינה מערבית ויציבה, השקעת נדל"ן בתקופה זו הינה הזדמנות נהדרת.

שכן ברור לכולם כי מדינות כמו בריטניה או גרמניה ישרדו בסופו של דבר את המשבר הכלכלי האמור, וכך ניתן יהיה לנצל את המחירים הנמוכים והמשבר הכלכלי להגדלת תשואה במדינות אלו כאשר המשבר הכלכלי והרפואי יסתיים. בכך ימנפו המשקיעים את התשואה מההשקעה בנכס לממדים אשר לרוב לא ניתן יהיה לראות במדינות אלו באותה מהירות, שכן הן לרוב מתאפיינות בתשואה יציבה אך נמוכה באופן עקבי. המחירים הנוכחים יהוו אנומליה וכאשר הגרף יתיישר המשקיעים בעלי ההון בשלב זה ירוויחו מהאנומליה.

מאידך, השקעה במדינה מתפתחת הינה מסוכנת יותר, אך לא בהכרח לא כדאית. שכן בטווח הארוך לא ברור כיצד יוכלו אותן מדינות להתאושש מן המשבר הזה וכיצד יראו לאחריו, אך במידה וההתאוששות תהיה חיובית, ירידת המחירים תשפיע באופן חיובי על ההשקעה ואף באופן בולט יותר שכן ירידת המחירים במדינות אלו תהיה אגרסיבית יותר מאשר בשווקים בטוחים יחסים.

אך חשוב להדגיש כי השקעה לטווח הקצר אינה חכמה גם במידה ומדובר במדינה מתפתחת, שכן סביר כי תהיה ירידות מחירים אשר תשפיע על המחירים והיכולת של אנשים לשלם שכירות בעבור הנכס.

  • פוטנציאל לא ממומש של המדינה – לעיתים קרובות ישנן מדינות אשר ברשותן משאב כלשהו אשר אינו מנוצל כלל, כמו למשל תיירות או משאבים ומחצבים טבעיים המצויים בקרקע. כאשר ישנו משאב מסוג זה אשר אינו מנוצל, יש לבחון את הסבירות כי יתחילו לנצלו  בתקופה הקרובה. במידה ומעריכים כי בתקופה הקרובה יתחילו לעשות שימוש חיובי באותו משאב, והחלו לפעול בנושא זה, הדבר מעיד על כך שבתקופה הקרובה נראה תשואה גבוהה אשר תחצה את ה-10% בשל תחילת המימוש של אותו פוטנציאל.

יתרה מכך, בהינתן פרמטרים נוספים ובשונה מפיתוח אשר יכול לנבוע מהשקעות מלאכותיות באזור, כאשר מנצלים את המשאבים הקיימים במדינה באופן חיובי הדבר צפוי גם להיות פרמטר חיובי לאחר הנסיקה הכלכלית הראשונית, שכן כל הכלכלה המקומית צפויה לנסוק כתוצאה מהמשאבים והעושר גם צפוי להיכנס בטווח הארוך ולא בטווח הקצר במידה ואין מדובר במשאב מוגבל.

ביטוי לכך, ניתן לראות בכלכלת איחוד האמירויות ומדינות נוספות במפרץ הפרסי אשר החלו לנצל את המשאבים אשר מניבים להם כסף לשם חיזוק הכלכלה באופן יסודי. מחירי הנדל"ן במדינה עלו בצורה מטאורית עם ניצול הנפט, אך המחירים הגבוהים נשתמרו גם לאורך זמן והמפרץ הפרסי החל להיות יעד אטרקטיבי גם לטווח הרחוק.

  • היציבות השלטונית – לעיתים קרובות ניתן יהיה לראות מדינות בעלות רפורמות מסוימות, כמו ניסיון להיאבק בשחיתות או פתיחת המדינה למשקיעים זרים או תהליכי מערביזציה אשר יכולים להתבטא בניסיונות להתקבל לאיחוד האירופי וכדומה.  אשר יעודדו משקיעים לבוא למקום ולנצל את המומנטום החיובי ולהשקיע בדירות מגורים. אך עם זאת, המדינות הללו אינן מתאפיינות ביציבות שלטונית ולעיתים קרובות תהליך חיובי נגדע באיבו ולאחר המומנטום חלה רגרסיה.

ניתן להמחיש זאת באמצעות מזרח אירופה או בדרום אמריקה. ניקח לצורך ההמחשה את ברזיל או אוקראינה, מדינות ענקיות, בעלות משאבי תיירות, משאבי טבע, קרבה גיאוגרפית למדינות חזקות כמו ופוטנציאל אינסופי. אך המדינות אינן יציבות פוליטיות וסובלות משחיתות קשה.

מדינות אלו פעמים רבות לאורך השנים יראו סימנים חיובים של פיתוח התעשיה והתקרבות למערב אירופה אשר לאחר מכן יוחלפו ברגרסיה בעקבות עליית גורמים רדיקלים כמו מפלגות קומוניסטיות או התקרבות לרוסיה. כך למשל ראשי הממשלה האחרונים בברזיל נכנסו לכלא וגורמים רדיקלים הן מהימין והן מהשמאל החלו לצמוח וכתוצאה מכך כל התהליכים החיוביים נעלמים והתשואה אשר הייתה מרשימה מתחילה להיעלם.

בהתאם לכך, מדינות מסוג זה יותר מתאימות להשקעות לטווח קצר, כאשר הסיכון אינו מבוטל, אך האפשרות לראות תשואה של 20% לעיתים תוך זמן קצר הינה מפתה ומאד אפשרית.

מאידך, מדינות מערביות הנהנות מיציבות שלטונית, לא יחוו רפורמה מפתיעה אשר תגרום לזינוק במחירי הנדל"ן, אך סביר כי לאורך זמן היציבות אשר מיטיבה עם עסקים תוביל לתשואה גבוהה לטווח הרחוק.

  • בעיות גיאו-פוליטיות – בעיה דומה לזו של היציבות השלטונית הינה כתוצאה של בעיות גיאו-פוליטיות חוזרות ונשנות, או בשם השגור יותר החשש ממלחמה אשר תפגע בכלכלה. ישנן מדינות, כמו ישראל, אשר מתאפיינות במורכבות גיאו-פוליטית אשר בגינה צפויים עימותים צבאיים אשר חוזרים במעגליות. כאשר האיום הגיאו-פוליטי הינו עוצמתי הדבר משפיע באופן ישיר על הכלכלה ומבריח משקיעים, תיירות ופוגע בתעשייה.

בהתאם לכך, לעיתים קרובות כאשר הבעיה הגיאו-פוליטית נדמה כנפתרת נראה צמיחה באותה מדינה, אך כאשר סבב נוסף של אותו עימות מתרחש אנחנו נראה לעיתים בריחת משקיעים אשר תימשך מספר שנים ויותר מכך לעיתים כתוצאה מהמלחמה המדינה תלך אחורה כתוצאה מפגיעה במשאבים או איבוד שטחים ואף במקרה קיצוני הרס הנכס אשר נועד להשקעה.

אוקראינה וגיאורגיה הינן דוגמאות קלאסיות למורכבות זו. שתי המדינות נהנות מיציבות שלטונית בעשור האחרון, יציבות שלטונית, התקרבות למערב, פיתוח עסקי וכלכלי וכן חיזוק התיירות. כל אלו מובילים גורמים רבים להשקיע במדינות אשר מראות תשואה של כ-10% מדי שנה בשנים האחרונות. עם זאת, אנשים שוכחים את "אמא רוסיה" אשר יכולה להרוס הכל בקלות ובמהירות.

כך, שתי המדינות חוו משבר כלכלי כבד מאד לאחר פלישת רוסיה לחצי האי קרים באוקראינה ודרום אוסטיה בגיאורגיה. הכלכלה נפגעה באופן שלקח כמעט עשור לשקם, המשאבים נפגעו ולמעשה באוקראינה העיר דונייצק אשר הייתה יעד פופולרי להשקעות בעשור הראשון של שנות ה-2000, עד היום לא הצליחה להתאושש ומצבה המדיני אינו ברור כלל.

מדינות בעלות בעיות גיאו-פוליטיות משמעותיות, כמו שישראל הייתה טרם הנסיגה מלבנון והסכם השלום עם מצרים, אינן השקעות חכמות לטווח הרחוק. שכן איומים גיאו פוליטיים נוטים להתממש בשלב מסוים וכאשר הם מול גורמים חזקים כמו רוסיה, טורקיה או סין הם מסוגלים להרוס את כל אשר נבנה בעמל רב.

עם זאת, מדינות אלו יכולות להיות השקעות נהדרות לטווח קצר, כאשר מעריכים כי בשנים הקרובות לא צפוי עימות כלשהו בין המדינות, בשל רצונן להתמקד בסוגיות פנימיות וכיוצא בזה. במצבים אלו ניתן להפיק רווחים מרשימים ודו ספרתיים מההשקעה בדירה באזורים אלו במידה ובוחרים במועד נכון להשקעה.

  • בעיות פוליטיות יסודיות או בעיות טבעיות – מדינה יכולה להיות בעלת פוטנציאל רב, ואתם חושבים שניתן יהיה לרכוש נכסים בזול ולנצל את הפוטנציאל הגלום כאשר זה יתממש על מנת לעשיית רווחים. עם זאת, בעיות פוליטיות יסודיות, אינן בעיות אשר צפויות להיעלם ולהמר על כך, גם בטווח הרחוק וגם בטווח הקצר הינו הימור מסוכן. על אותו עקרון ניתן להתייחס להשקעה באזורים המועדים לאסונות טבע כמו חופי האיטי.

אחת הדוגמאות הקלאסיות והכי פשוטות להבנה הינה איראן, אומנם איננו יכולים להשקיע באיראן, גם אלו אשר יש להם דרכון כפול, זאת בשל האיבה השוררת בין ישראל לאיראן אך היא דוגמה נפלאה לפוטנציאל מבוזבז. על פניו, המדינה כוללת כמויות נפט אדירות אשר מצויים במחצבים השונים, היסטוריה עשירה של ממלכות פרס העתיקות ושווקים ידועים.

כל אלו אומרים למשקיע כי ניתן יהיה לרכוש נכס בחיר זול במיוחד, וכאשר הפוטנציאל יבוא לידי ביטוי לראות זינוק של ממש באיכות החיים ובמחירי הדיור אשר יהפכו להיות דומים לאלו המצויים בשכנותיה למפרץ הפרסי.

אך בפועל, השלטון הדתי והרדיקלי מונע כל אפשרות לפיתוח אמיתית, ולכן גם כאשר מתונים עולים לשלטון נראה סכסוך עם  הצי האמריקאי או לחלופין עימות גרעיני עם ישראל אשר יובילו לסנקציות כלכליות כבדות, או פגיעה בזכויות אדם ובמפגינים אשר ירחיקו את המשקיעים מתוך האיחוד האירופי ויבלמו כל סיכוי לתשואה לטווח רחוק.

לכן, במקרה של בעיות פוליטיות יסודיות כמו שלטון דיקטטורי או סיכון ממשי לאסונות טבע אנו ממליצים להימנע מהשקעה על אף הפוטנציאל הגלום, שכן לפעמים יש כוחות שיותר חזקים מכוח ההיגיון כמו מסורות בנות מאות שנים של שחיתות וכמו הטבע.

במקרה של אסונות טבע חשוב לבחון את האזור הספציפי אשר נידון, כך למשל אין זה חכם לפסול את כל מרכז אמריקה בשל הנטייה לסופות חזקות, אלא יש לבחון את הסבירות לסיכונים אלו באזור ההשקעה הנקודתי אותו אתם שוקלים.

 

סיכום

לסיכום, דירות להשקעה בחו"ל יכולות להניב תשואה אשר חוצה את ה-10% בתוך שנה בודדת גם לאחר ניקוי השקעות ובמקביל היא יכולה להציג נתונים יפים תוך עשור כאשר בטווח הקצר נראה תשואה של כ-3-4 אחוזים. לכן, כאשר רוצים למקסם את התשואה כתוצאה מהשקעות נדל"ן יש לבחון האם אנו מעוניינים להשקיע לטווח קצר או לטווח ארוך, כאשר בשני המקרים ניתן לראות תשואה דו ספרתית אם פועלים נכון, אך גם ניתן להיפגע.

על מנת לזהות את האופי של המדינה בה אתם פועלים ישנם פרמטרים שונים אשר העלנו במאמר אשר אמורים לאותם לכם האם כדאי באזורים אלו להשקיע בדירות לטווח הקצר או לטווח הרחוק או שמא להיזהר ולהימנע מהשקעות אלו כלל.

אשר יסייעו לכם להגיע להחלטה מושכלת ולהבנה של טיב ההשקעה שלכם והאופי שלה, וכן להתאים את הציפיות שלכם באופן הגיוני לסיטואציה בה בחרתם להשקיע.