ארנפלד סוכנות לביטוח

בואו ננסה להבין את הדוח השנתי בקרן הפנסיה

דוח הפנסיה ידוע לשמצה כאחד מהמסמכים הכי פחות קריאים מבין המסמכים הקיימים בביורוקרטיה הישראלית, הדוח היה עמוס בפרטים וכתוב בשפה לא ברורה שהותירה אזרחים רבים חסרי אונים למולו. משרד האוצר הבחין בבעיה והחליט לשנות את דוח הפנסיה ולהפוך אותו לפשוט קצר וברור יותר. אז אם אתם תוהים איך לקרוא ולהבין את דוח הפנסיה? זה המאמר בשבילכם.

 

הסבר קצר על דו"ח הפנסיה

דו"ח הפנסיה כולל מידע על הפנסיה שהספקתם לצבור עד כה, מהדו"ח תוכלו להבין כמה כסף חסכתם עד עכשיו, מה דמי הניהול שאתם משלמים, מה הכיסוי הביטוחי שמוענק לכם והאם כל הכספים שאתם חוסכים מגיעים למקום אליו הם צריכים להגיע. 

הדו"ח שנשלח אחת לשנה בדואר מספק מידע חיוני בנוגע לחיסכון הפנסיוני והוא כלי חשוב שיכול לסייע לכם להבין איפה אתם עומדים ומה אתם צריכים לעשות כדי לשפר את מצבכם לקראת הפרישה.

 

תשלומים צפויים מקרן הפנסיה

בחלק העליון של הדו"ח השנתי תבחינו בטבלה שכותרתה – תשלומים צפויים מקרן הפנסיה, בטבלה תוכלו לראות מה הקצבה החודשית שאתם צפויים לקבל מדי חודש, מה הקצבה החודשית שיקבלו הילדים ובן הזוג במקרה של מוות ומה הקצבה החודשית שתקבלו במקרה של נכות.

אם תבחינו שהקצבה הצפוייה לכם נמוכה באופן משמעותי מהשכר החודשי שלכם זה סימן שאתם לא מפרישים מספיק כסף לפנסיה. במקרה כזה תצטרכו לפנות למעסיק שלכם ולבקש ממנו שיגדיל את אחוז ההפרשה החודשי לפנסיה. בנוסף, תוכלו לבקש מהמעסיק שיגדיל את ההפרשה שלו לפנסיה שלכם.

 

תנועות בקרן הפנסיה בשנה הנוכחית

במרכז הדו"ח תוכלו למצוא טבלה שכותרתה – תנועות בקרן הפנסיה בשנה הנוכחית, בטבלה תוכלו למצוא מידע על הפעילות שבוצעה לאורך השנה בקרן הפנסיה שלכם, תדעו כמה כסף הפקדתם לקרן בשנה האחרונה, מה הייתה היתרה בתחילת השנה ומה הייתה היתרה בסוף השנה, כמה כספים העברתם או משכתם מהקרן ומה דמי הניהול שנגבו מכם.

בנוסף תוכלו למצוא מידע על הכסף שהשקעתם בביטוחים פנסיוניים ועל הרווחים או ההפסדים שיצרה הקרן במהלך השנה. חשוב לדעת שניתן למשוך כספים שנצברו בקרן הפנסיה לפני גיל הפרישה אולם המדינה לא מעודדת את הצעד הזה כיוון שהוא עלול להוביל להקטנה משמעותית של הקצבה החודשית לאחר הפרישה ולכן גובה מס גבוהה במיוחד על משיכה מסוג זה.

 

אחוז דמי ניהול והוצאות

מצד שמאל של טבלת התנועות בקרן תמצאו טבלה שכותרתה אחוז דמי ניהול והוצאות, בטבלה זאת תוכלו לקבל מידע על דמי הניהול מההפקדה, הסכום שקרן הפנסיה גובה מכם על כל העברה שאתם מבצעים לקרן, מידע על דמי הניהול מהחיסכון, הסכום שקרן הפנסיה גובה מכם מסך החיסכון הפנסיוני שצברתם עד כה ובחלק ממקומות העובדה תקבלו מידע על הוצאות ניהול ההשקעות.

לרוב מומלץ לאנשים צעירים שלרוב אין ברשותם סכום גבוה בקרן הפנסיה להעדיף קרנות שגובות אחוז גבוה יותר על דמי הניהול מהחיסכון ביחס לדמי הניהול מההפקדה. לעומת זאת לאנשים מבוגרים שכבר הספיקו לחסוך סכום כסף משמעותי בקרן הפנסיה שלהם כדאי לבחור בקרן שגובה דמי ניהול נמוכים על החיסכון.

במידה ואתם רואים שדמי הניהול של הקרן שלכם גבוהים, תוכלו לבחון את האפשרות להעביר אותה לניהול של חברה אחרת, בהתאם לאפשרויות שעומדות בפניכם. חיסכון של 0.1 אחוז בדמי הניהול יכול להוביל בטווח הרחוק לרווח של עשרות ולעיתים אף מאות אלפי שקלים.

 

מסלולי השקעה ותשואות

מתחת לטבלת אחוז דמי הניהול תוכלו למצוא את טבלת מסלולי השקעה ותשואות, בטבלה זאת תקבלו פירוט על התשואה שהשגתם במסלולי ההשקעות שבחרתם. עבור כל מסלול השקעה תקבלו מידע על התשואה לפני ואחרי תשלום דמי הניהול.

חשוב לציין בהקשר זה שכאשר אתם בוחרים מסלול השקעה צריך לזכור כי החיסכון הפנסיוני הוא חיסכון לטווח ארוך שאמור לעמוד לרשותכם לאחר הפרישה. לכן מומלץ, במיוחד לאנשים מבוגרים שכבר הספיקו לחסוך סכום כסף, להשקיע במסלולים סולידיים בהם הסכנה להפסד כספים נמוך יחסית. זאת על אף העובדה שהתשואה במסלולים אלה לרוב קטנה.

 

פירוט הפקדות לקרן הפנסיה

בחלק התחתון של הדף תמצאו טבלה ששמה פירוט הפקדות לקרן הפנסיה, בטבלה זאת תוכלו למצוא את כל ההפקדות שביצעתם לקרן הפנסיה שלכם בחלוקה לחודשים. בטבלה תמצאו את הסכום שכל מעסיק העביר לקרן הפנסיה מדי חודש וכן מידע על מועד ההעברה, השכר שביחס אליו בוצעה ההפקדה, החלק של העובד והחלק של המעביד בהפקדה, סך ההפרשה לפיצויים על ידי המעסיק וסה"כ ההפקדות שעברו.

חשוב לעבור על הדו"ח ולוודא שבכל חודש המעסיק העביר את האחוז המוסכם בינכם לפנסיה, ייתכן שהמשכורת הרלוונטית לתשלום הפנסיה תהיה נמוכה משמעותית מהמשכורת החודשית שלכם, בגלל רכיבי שכר שלא נחשבים לרכיבים פנסיוניים כמו החזרי הוצאות, שעות נוספות, אחזקת רכב ועוד. 

אם אתם מזהים שהפער בין המשכורת שלכם לבין המשכורת שעל פיה מחושבת ההפרשה לפנסיה גדול תצטרכו לפנות למעסיק כדי להבין מאיפה נובע הפער והאם אפשר לצמצמו כך שהחיסכון הפנסיוני שלכם יגדל.

בנוסף, בדף זה תוכלו לבדוק שאתם מקבלים את כל הטבות המס הפנסיוניות שאתם זכאים להן.

 

קוד לזיהוי קרן הפנסיה

בתחתית הדוח תוכלו למצוא טבלה ובה תמצאו את קוד הפנסיה שלכם, הקוד יוכל לשמש אתכם כאשר תבצעו בירורים נוספים לגבי קרן הפנסיה, בעת פנייה ליועץ פנסיה או בעת שימוש במסלקה הפנסיונית. כמו כן, תוכלו למצוא קישור לאתר של קרן הפנסיה שלכם בה תוכלו למצוא מידע נוסף ומפורט יותר על תנאי הפנסיה, על שינויים שבוצעו בקרן הפנסיה שלכם ועוד.

הדוח הפנסיוני השנתי מכיל בתוכו מידע רב וחשוב לתכנון המשך החיים שלכם. מאמצים רבים הושקעו בהנגשת הדו"ח לציבור הרחב שהפכו אותו לקריא ומובן יחסית, השקעה של כמה דקות בקריאת הדו"ח יכולה לעזור לכם לחסוך סכומים עצומים של כסף שמגיע לכם.

אל תפחדו להתעמק בנתונים שמופיעים בו ולשאול את המעסיק שלכם שאלות אם אתם מזהים פערים בין מה שאתם חושבים שמגיע לכם לבין מה שאתם מקבלים בפועל.

קריאה מהנה!

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.