ארנפלד סוכנות לביטוח

ביטוח רפואי לעובדים זרים – הסקירה המלאה

כל אדם שמעסיק עובד זר מחויב לחוקים קפדניים, ביניהם גם החובה לבטח את העובד למשך כל תקופת העסקתו. הביטוח הרפואי לעובדים זרים נועד על מנת לייצר כיסוי הולם לכל הוצאה בגין שירותי רפואה כמו טיפול אצל רופאי משפחה ורופאים מומחים, תרופות, סי-טי, הדמיות, רנטגן, טיפול רפואי בבית החולים, בדיקות מעבדה, פינוי באמבולנס, טיפולי שיניים, מתן חיסונים, ביטוח נכות, בריאות האישה, מוות והעברות במקרה של מוות לארץ המוצא, או מימון כרטיס טיסה במידה והעובד לא נמצא כשיר לעבודה לאחר 90 ימים.

העובדים הזרים בישראל סובלים ממצב של חוסר אונים פעמים רבות ביחס למצבם האישי מול המקומיים: פערי שפה, השכלה, הכנסה, חינוך ועוד. עובדים בעלי אזרחות יוכלו לקבל זכויות ככל אזרחי המדינה כמו היכולת להצביע ואפילו להירשם אל עבודה בבחירות, אך בשל ההבדלים המנטליים רובם המוחץ בוחר להתנהל בניתוק מהמנהגים של "הצברים" ולא תמיד יודע כתוצאה מכך מהן זכויותיו במקומות העבודה.

 

החוקים החלים על המעסיק

בנוסף לכיסוי המסופק לעובד עצמו על פי חוק (גם עבור עובדים בעלי אזרחות ישראלית וגם לעובדים שאינם בעלי אזרחות), הביטוח מכסה גם את המעסיק. בהעסקת עובדים זרים, בדרך כלל מעסיקים לא מודעים לבעיות הרפואיות (במידה וקיימות) הנוכחיות של העובד ומה עלול להתרחש במשך תקופת ההעסקה. החובה המוטלת על המעסיקים היא לדאוג לכל צרכי העובד הזר, אך אם לא יחול עליו הביטוח, המעסיק הוא זה שישא בכל ההוצאות הרפואיות במלואן. בנוסף, על פי החוק מחויב המעסיק לשלם חלק מהוצאות הביטוח ונאסר עליו לגבות למעלה מ-25% מהשכר שלו על מנת לספק את תשלומי הביטוח. כלומר, הוא יוכל לנכות משכר העובד עד 25% מידי חודש לטובת תשלום פוליסת הביטוח.

השוואת מחירים ובירורים מקדימים  מול חברות הביטוח

חברות מסוימות המבצעות ביטוח רפואי לעובדים זרים ינפיקו להם כרטיס מגנטי עבור טיפולים ובדיקות בקופת החולים. חברות אחרות יעניקו הפניות לרופאים פרטיים בלבד וחלק מן החברות ישלבו בין השניים. התחרות בין החברות הללו גבוהה מאוד, מה שהופך את השוואת מחירי הביטוח לכדאית. הרבה פעמים דווקא החברות הקטנות יציעו סל שירותים רחב יותר תמורת אותו המחיר בחברות הגדולות. יחד עם זאת, אין לזלזל בבדיקות לגבי שביעות הרצון של אחרים מאותה החברה ולברר האם היא באמת מספקת את ההתחייבויות שלה למעסיקים ועובדיהם. כמו כן כדאי לבדוק את טווח גילאי המבוטחים ואת האפשרות להרחיב את הכיסוי לתקופה של יותר משנה אחת.

 

תנאי הפוליסה

כל עובד זר שמקבל ביטוח, יקבל את הפוליסה בשפת אמו על מנת שיוכל לקרוא ולהבין אותה היטב. כמו כן, יש לרכוש ביטוח בריאות בסיסי גם לעובדים בלתי חוקיים. הפוליסה תקפה לשנה אחת בלבד ויש לחדש אותה עד 3 חודשים לפני מועד הפקיעה. אם לא תירכש פוליסה ובמועד שלה, יסתכן המעסיק בעבירה פלילית שכרוכה בעונשי מאסר וקנסות כספיים עצומים. כמו כן רשאים העובדים הזרים לרשום את ילדיהם לתוכנית ביטוח רפואי בקופת חולים "מאוחדת", על פי הסדר מדיני עם הקופה.

 

מה לא נכלל בפוליסת הביטוח הבסיסית?

קיימת רשימת תחומים רפואיים שהפוליסה הבסיסית איננה כוללת ובמידה והמעסיק מעוניין או שמקבל בקשה בנושא מהעובד שלו, הוא יוכל להתחשב בצרכי המועסק ולהרחיב את הפוליסה.

הדברים שאין חובה לכסות בפוליסת הביטוח הבסיסית לעובדים זרים הם טיפולים ושירותים פסיכולוגיים, מחלות קיימות, לידה, בדיקות גנטיות, סיעוד, אשפוז וטיפולים בבעיות בתפקוד המיני וטיפולי פוריות.

במקרה של פגיעה מתאונת דרכים, המעסיק ועובדו יהיו פטורים מתשלום בעבור השירותים הרפואיים.

במקרה וחלה תאונת עבודה, המוסד לביטוח לאומי יהיה אחראי למימון הטיפולים אך אם לא נקבע מטעמו תוך 3 חודשים שזוהי פגיעת עבודה, המימון יושת על פוליסת הביטוח.

 

תהליך יצירת הפוליסה ומסירתה לעובד

יש לבחור בחברת ביטוח בעלת רישיון תקף מטעם משרד האוצר והמפקח על הביטוח. לאחר מכן המעסיק ידאג שעובדיו ימלאו טופס הצטרפות לביטוח שנכתב מראש בשפתו של העובד ובו שאלות לגבי מצבו הרפואי.

לאחר שליחת הטפסים לחברה יתבצע חיתום והפוליסה תונפק בהתאמה, לצד כרטיס מגנטי לקופת החולים.

על המעסיק לוודא שהשאלון הרפואי וכן הפוליסה עצמה כתובים בשפתו של העובד כך שיוכל להבין אותם היטב. הפוליסה תקפה כבר מרגע העברת התשלום וההנפקה שלה, להבדיל מביטוחים אחרים כמו ביטוחי חיים או ביטוח מנהלים הדורשים תקופת הכשרה.

יש לחדש את הפוליסה כ-3 חודשים לפני סיומה – תוקף לשנה אחת בלבד.

העלות בדרך כלל עומדת על בין 5.90-7 שקלים ליום, אך כמובן תלויה בפוליסה שנרכשה. קיימות פוליסות שעלותן גם סביב 10 שקלים ליום.

המעסיק יוכל לנכות חלק מסוים (עד 25%) משכרו של העובד הזר לטובת תשלומי הביטוח וההשתתפות, אך לא יותר מעלות של 125.09 ש"ח בחודש (נכון לתאריך 1.1.19).

לגבי עובדים זרים הפועלים בתחום הסיעוד, יוכל המעסיק לנכות עד מחצית השכר, אך לא למעלה מ-136.24 ש"ח בחודש (נכון לתאריך 1.1.19).

אם העובד זקוק לטיפול רפואי במצבי חירום הוא יתקבל לטיפול בבתי החולים ללא דיחוי והתניות, אך כל עוד אין לו פוליסה תקפה, הוא יחוייב על כך.

 

סיוע, ליווי ומענה לעובדים הזרים ומעסיקיהם

קיימים מספר גופים וארגונים שמספקים סיוע ומידע לעובדים זרים, לצד גופים ממשלתיים. גורמים אלה נכונים גם למעסיקים המעוניינים לקבל מידע או לעזור לעובדיהם בדבר מה ופועלים במספר מוקדים ברחבי הארץ: המרכז לפליטים ומהגרים, קו לעובד, שכר מצווה (סיוע משפטי בהתנדבות למעוטי יכולת), מרכז מסיל"ה המסייע למהגרי עבודה ומבקשי מקלט בעיר תל אביב, האגודה לזכויות האזרח בישראל, רופאים לזכויות אדם, משרדי הבריאות, העבודה והרווחה.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.