ארנפלד סוכנות לביטוח

ביטוח צד ג'

ביטוח צד ג' הוא ביטוח כנגד נזקים שיגרמו לרכוש או רכבים אחרים בזמן שתאונה תגרם באשמתכם חס וחלילה. האם אתם זקוקים לו? האם עדיף במקום ביטוח מקיף שמכיל ביטוח צד ג'? באילו מקרים כדאי שיהיה? כל התשובות.

 

ביטוח צד ג' – מה זה?

במקרה של תאונה חס ושלום, יתכן כי גרמתם נזק לרכב אחר או לרכוש שאינו נחלתכם, השייכים לצד שלישי. בכזה מקרה, במקום שתשאו אתם בהוצאות הכרוכות, מגיע ומופעל ביטוח צד ג' (בהנחה שיש לכם) לעזרתכם והגנתכם, והעלויות, מלבד אחוז מסויים של השתתפות עצמית, יכוסו עבורכם (עם מגבלות וגבולות מסויימים) באמצעות פוליסת הביטוח.

ביטוח מקיף מכיל בתוכו ביטוח צד ג', והוא מספק לכם הגנה וכיסוי עלויות גם באופן מקיף על הרכב שלכם, וגם על רכבים ורכוש של אחרים, צד ג'. לפעמים עדיף ומשתלם יותר להנות מביטוח צד ג' בתוך חבילה כוללת של ביטוח מקיף, ולפעמים עדיף לרכוש אותו בנפרד, כביטוח צד ג' בלבד – נסביר בהמשך איך לחשוב על ההחלטה הזו בצורה מושכלת.

ביטוח צד ג' הוא ביטוח רשות, ממש כמו הביטוח המקיף, ולהבדיל מביטוח חובה. על קצה המזלג: ביטוח חובה מספק כיסוי עלויות במקרה של פגיעה בנפש, פציעות או חס ושלום מוות של בני אדם; ביטוח מקיף מספק כיסוי עלויות על פגיעות בנפש, ונזקים של רכוש או רכבים;

ביטוח צד ג' מספק כיסוי עלויות על נזקים של רכוש ורכבים שאינם שייכים לנהג הפוגע, צד ג'. תדרשו לשלם על נזקים ברכוש או רכב צד שלישי אך ורק במידה ואתם אשמים בתאונה ואתם גרמתם לנזק, כך שאם אתם רוצים לחסוך ואתם נהגים זהירים ושומרים על החוקים בקפידה, יתכן כי תבחרו שלא לבטח את עצמכם עם ביטוח רכב צד ג'.

אני ממליץ בכל מקרה, גם אם אתם נהגים זהירים, לשאת בעלויות של ביטוח צד ג', מאחר וגם אם יש קושי כלכלי לשלם עליו, במידה וחס ושלום תגרם תאונה באשמתכם, העלויות יהיו גדולות בהרבה מן הסתם. הדיעה הרווחת היא שביטוח צד ג' הוא הכרחי לגמרי כמו ביטוח חובה, ומרבית הנהגים מבטחים את עצמם עבור צד ג'.

 

ביטוח מקיף הכולל צד ג', או ביטוח צד ג' בלבד?

השיקול האם לרכוש ביטוח מקיף, הכולל גם כיסוי עבור צד ג' וגם כיסוי מקיף עבור הרכב שלכם, הוא שיקול שמסתמך בעיקר על שווי הרכב שלכם ועל ההכרות שלכם עם עצמכם כנהגים.

במידה ושווי השוק של הרכב שלכם נמוך ואתם נהגים זהירים, סביר מאוד להניח שלא תגרם תאונה באשמתכם וגם אם כן, עלויות התיקון עבור הרכב שלכם יהיו נמוכות (וזאת בהנחה שהתאונה באשמתכם, במידה והיא באשמת מישהו אחר, הוא יפעיל את הביטוח צד ג' שלו, או ישלם ללא ביטוח על התיקון). במקרה כזה, כדאי שיהיה ברשותכם ביטוח צד ג' בלבד מאחר והרכב בו פגעתם עשוי להיות יקר, והתיקון שלו עשוי להיות יקר.

את העלות של תיקון הרכב הזול שלכם תספגו במקרה הצורך, בתקווה שלא יהיה צורך לעולם, כמובן. במידה ואתם נוהגים ברכב יקר (או אפילו, נגדיר, "לא זול"), ועל אחת כמה וכמה אם אתם נהגים פראיים שמועדים לפורענות, כדאי מאוד שאת הביטוח צד ג' שלכם לא תרכשו לבדו, אלא שתרכשו אותו כחלק מחבילת ביטוח מקיף, זאת מאחר והסיכויים לתאונה באשמתכם גדלים, והעלויות לתיקון הרכב שלכם עשויות להיות משמעותיות במקרה שכזה.

 

על איזה סכום לבטח צד ג'?

ביטוח צד ג' מגיע בכל מיני גדלים ואפשרויות. ההבדל העיקרי בין הפוליסות שיציעו לכם חברות הביטוח, הוא בגובה הכיסוי. גם כאן, זה כמובן עניין של תקציב, אבל הייתי ממליץ לקחת כיסוי גדול ככל האפשר בהתאם לתקציב שלכם, כי גם כאן מדובר בעלויות חודשיות קטנות יחסית, שעשויות לחסוך לכם הון תועפות במקרה הצורך ונגרמה תאונה באמשתכם חס ושלום. ככל שגובה הכיסוי גבוה יותר, כך חברת הביטוח מסתכנת יותר, ולכן תדרוש תשלום חודשי גבוה יותר.

 

דברים נוספים שחשוב לדעת על ביטוח צד ג'

  • מלבד גובה הכיסוי במקרה של תאונה ופגיעה ברכוש או רכב של צד שלישי, הפוליסות שיוצעו לכם ייבדלו גם במאפיינים של הביטוח עצמו – גרירת הרכב הנפגע, שירותי תיקונים על הדרך כדי לפנות את הרכב הנפגע מהכביש, עלויות צדדיות כתוצאה מהפגיעה (לדוגמא: איבוד ארנק או החלפת מפתח ההנעה של הרכב), אני ממליץ לעבור על כל האפשרויות ולשקול היטב מה לכלול בפוליסה ומה לא – ככל שתוסיפו יותר אפשרויות הפוליסה תהיה יקרה יותר.
  • ביטוח צד ג' אינו מופעל ואינו מקבל תוקף במידה והפגיעה ברכוש או רכב של צד שלישי נגרמת במכוון. קרו מספר מקרים בעבר של בעל רכב שמעצבים על התנהגות של בעל רכב אחר על הכביש, גרם לו לנזק במכוון ברכב באמצעות התנגשות מכוונת ברכבו, או שימוש באמצעים פיזים למיניהם כדי להזיק לרכבו. הביטוח מופעל אך ורק עבור תאונות דרכים שמתבצעות בשוגג ולא בכוונת תחילה.
  • בהתאם למקרה עם כל ביטוח רכב אחר, גם ביטוח צד ג' מותנה בהשתתפות עצמית שלכם בתור הגורמים לתאונה, גובה ההשתתפות העצמית כנראה יהיה שונה בין ההצעות לפוליסות שתקבלו, וחשוב לקחת אותו בחשבון. כל אחוז נוסף עשוי לדרוש ממכם מאות (אם לא אלפי) שקלים בעת הצורך, ולכן גובה ההשתתפות העצמית לרוב משפיע גם על המחיר.

 

לסיכום, ביטוח צד ג' הוא אולי אינו חובה על פי חוק, אבל אין ספק כי מדובר בביטוח חשוב שיגן עליכם מעלויות כבדות במקרה הצורך, ולכן מומלץ מאוד כן לרכוש פוליסת ביטוח צד ג'. סקרו היטב את הפוליסה לפני שתסגרו, מהם התנאים, אילו מקרים מכוסים, מה גובה הכיסוי, וכדומה.

אם אתם נהגים פראיים ואם הרכב שלכם אינו זול, מומלץ כי תשקלו בכובד ראש לרכוש פוליסת ביטוח מקיף, שתכיל בתוכה ביטוח צד ג', וגם במקרה הזה כדאי מאוד לבדוק את כל פרטי הפוליסה, מה מכוסה בדיוק, באילו מקרים ועד איזה גובה אתם מכוסים.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.