ארנפלד סוכנות לביטוח

ביטוח למכשיר סלולרי – כדאי לרכישה? מהי העלות?

עולם הביטוח, זרועותיו מגיעות כמעט לכל מקום אפשרי. דירה, משכנתא, חיים, עבודה, מחלות, ניתוחים, מכשירי חשמל – חברות הביטוח גובות, אנחנו משלמים והן מבטחות. הרעיון הוא פשוט – לשלם מעט כל חודש, כדי שיבוא היום שצריך לשלם הרבה, ואם הוא יבוא, לא נצטרך לשלם הרבה, וחברת הביטוח תיקח על עצמה את העלויות.

יש תחומים שבהם זה עובד מעולה (משכנתא, חיים, התחומים הבנאליים יותר), ויש תחומים שבהם זה כמעט לא משתלם כמו לדוגמא ביטוח מכשירי חשמל.

יש מקרים שבהם לא רק שזה לא משתלם, אלא זה אפילו לא עובד כמו שצריך, הדוגמא לכך היא ביטוח למכשיר הסלולרי שלכם.

מדובר על מוצר ביטוחי שבו חברות הביטוח (בדרך כלל חברות תשתיות הסלולר) גובות סכום חודשי עבור דמי ביטוח למכשיר, ובדרך כלל מצרפים את דמי הביטוח לתשלומים על המכשיר עצמו בעת הרכישה. בזמן אמת – כשזקוקים לתיקון – הוא לא במסגרת הביטוח לפתע.

 

מה מצב התלונות ברשת על ביטוחים למכשירים הסלולריים?

הרשת והרשתות החברתיות שוחות בתלונות. יש אנשים שאומרים לדוגמא שאחרי עדכון גרסה למערכת ההפעלה – המכשיר שלהם לא מצליח להדלק ולהטען יותר. זו תקלה שלא אמורה לקרות והיא בוודאות לא באשמת הלקוח – זה לא שהוא הפיל את המכשיר או משהו כזה והמכשיר ניזוק, סך הכל ניסה לעדכן גירסה – פעולה שגרתית ומותרת.

חברת הביטוח ברוב המקרים האלו תתנער מהאחריות, ותספר לכם שהאבחון שלה הוא משהו מחוץ למסגרת הביטוח ושצריך לשלם על התיקון (ולשלם הרבה).

תלונות נוספות שנשמעות מוצדקות – בנאדם קונה מכשיר מסויים במקום מסויים, או בחו"ל, ומבטח אותו אצל גורם אחר. נציג המכירות יטען בפני הלקוח שהביטוח מכסה גם מכשירים שלא נקנו ישירות דרך החברה המבטחת, אך בפועל, הלקוח ישלם לחינם וכשירצה לממש את הביטוח – יספרו לו שהביטוח לא מכסה מכשירים שלא נקנו ישירות דרך החברה המבטחת.

הלקוח שילם לשווא, על מכשיר שלא היה ניתן לבטח מלכתחילה, ולא ברור בכלל כיצד החברה המבטחת העזה ליזום את העסקה הזו מלכתחילה.

ישנן תלונות נוספות רבות על כך שמכשיר התקלקל, ואבחון החברה המבטחת פסק כי התיקון לא במסגרת הביטוח – לדוגמא – תקלה בלוח האם של המכשיר – זהו רכיב שלא מכסות חברות הביטוח בדרך כלל.

הלקוח החליט לקבל חוות דעת נוספת, והלך עם המכשיר שלו למעבדה פרטית, שם נתנו אבחון אחר – שבו נמסר ללקוח כי התקלה ממש לא בלוח האם אלא ברכיב אחר, שחברת הביטוח שלו כן אמורה לכסות.

חברות הביטוח במקרים רבים לפי התלונות שמצאנו ברשת נוטות להפיל אבחון תקלות על מקרים שבהם הביטוח לא מכסה את התיקון, והרבה פעמים האבחון של חברת הביטוח לא נכון (בכוונה או בשוגג) כך שהיא הייתה אמורה לספק כיסוי ולתקן את המכשיר.

 

הכל חוקי

לקוחות שמתלוננים ברשת וכותבים פוסט זועם או משהו בסגנון, מתעלמים מעובדה אחת מאוד פשוטה: החברות המבטחות לא מרמות אותם, או לפחות לא עוברות על החוק.

החוזה עליו מוחתמים לקוחות מציין מפורשות מה מכוסה במסגרת הביטוח (מעט) ומה לא מכוסה במסגרת הביטוח (הרבה), באילו מקרים ניתן להפעיל ביטוח (לרוב לא) ובאילו מקרים לא ניתן להפעיל את הביטוח, ושאופי התיקון נקבע אך ורק על ידי האבחון הראשוני אותו מספקת חברת הביטוח, ולא מעבדות אחרות אובייקטיביות יותר.

אם הלקוחות היו קוראים היטב את החוזה שהם חותמים עליו, הם היו רואים שמדובר בחוזה לא הוגן שלא מכסה אותם באמת ברוב המקרים.

החברות המבטחות הן בדרך כלל חברות הסלולר, החברות שלהם אנחנו משלמים כמה עשרות שקלים בודדים עבור תשתיות סלולריות. אותן חברות מנסות להרים את רמות ההכנסה שלהן מכל לקוח, במיוחד מאז שנכנסה לתוקף לפני כמה שנים הרפורמה בשוק הסלולר והמחיר החודשי עבור תשתיות סלולריות צנח משמעותית.

אותן חברות לא רוצות להרוויח 40 שקלים בחודש מכל לקוח – ולכן הן מציעות מכשירים סלולריים, מוצרים נלווים לסלולר, ושירותי ביטוח. הנוסחא היא פשוטה – מכשיר סלולרי עולה אלפי שקלים בימינו, וזה גדול על חלק גדול מהאוכלוסייה.

חברות הסלולר מציעות מסלולי תשלומים נוחים, שבהם הן אומרות – הוסף עוד סכום נמוך יחסית על התשלומים עבור התשתיות שלנו, למשך כמה שנים, סכום שקל לך לחיות איתו – וקח גם מכשיר חדיש, במקום לקנות אותו "בחוץ" באלפי שקלים.

השלב הבא – הוספת ביטוח על המכשיר – כל מכשיר מגיע עם שנה אחריות יצרן, והן מציעות להרחיב את האחריות הקיימת גם בכיסוי וגם במשך הזמן, על בסיס תשלומים חודשיים (בדרך כלל סביב 30-50 שקלים בחודש).

החלק האחרון של העסקה, על פי כמות התלונות ברשת והאופי שלהן, נראה קצת פחות הוגן. תמורת 30-50 שקלים בחודש, החברות לא מוכנות לספק ביטוח בפועל ברוב המקרים.

מכשיר סלולרי זה דבר שמתקלקל הרבה, והוא גם נתון לחסדי השימוש של בעליו – אנשים שונים שומרים על המכשיר הסלולרי שלהם ברמות שונות, וכל תיקון יכול לעלות 150 – 1,500 שקלים.

זה פשוט לא ביטוח שמשתלם לחברות המבטחות לספק באופן תקין והוגן, ולכן חוזי הביטוח נמנעים מכיסוי עבור רוב התקלות, והלקוחות יוצאים מאוכזבים. אם החברות ירצו לקחת 150-200 שקלים בחודש דמי ביטוח, זה אולי יאפשר להן לתת שירות סביר והוגן, אבל אז המוצר לא יצליח ללא ספק מאחר ואף אחד לא ירכוש ביטוח יקר כל כך.

 

מה מכוסה במסגרת הביטוח למכשיר הסלולרי?

יותר קל לענות על השאלה הזו הפוך – מה לא מכוסה במסגרת הביטוח למכשיר הסלולרי שלכם, כשאתם רוכשים עבורו ביטוח.

טוטאל לוס – לרוב לא מכוסה. באופן כללי, רוב התקלות שנגרמות כתוצאה מנפילת מכשיר, חבטת מכשיר – כל דבר שקרה באשמת הלקוח שכן הוא לא נזהר מספיק – ברוב המקרים לא יהיה מכוסה. זה כולל ברוב המקרים גם העדר כיסוי על מסך המכשיר – הרכיב הכי יקר במכשיר שעלות תיקונו היא גבוה מאוד, וכל מכה קטנה שיספוג תגרום לשבר במקרה הטוב, ועיוות בתצוגה במקרה הרע.

קורוזיה – חלודה ונוזלים בתוך גוף המכשיר – גם אם המכשיר שרכשתם הוא נגד מים ולא אמור לאפשר לנוזלים להיכנס פנימה – לא מכוסים בכלל, בשום מקום ולעולם. קל מאוד להפיל כמעט כל תקלת חומרה על קורוזיה, כמעט בכל מכשיר יש מעט קורוזיה בפנים בכמויות שונות וזה נשמע הגיוני שרכיבים חשמליים מתקלקלים במגע עם מים.

תקלות רכיבי ליבה – מעבד, לוח אם, אם הלך לעולמו רכיב מרכזי בפנים המכשיר – זה לרוב לא מכוסה במסגרת הביטוח. רכיבים קצת פחות מרכזיים כמו אנטנת ה-GPS, זכרון המכשיר וכדומה – לפי חוזה הביטוח שלכם.

אובדן וגניבה – ברוב המקרים לא מכוסה במסגרת הביטוח – למעט בתוכניות ביטוח ספציפיות שבהן מצויין מפורשות אחרת, התוכניות האלו בדרך כלל יקרות מאוד והתשלום החודשי בהן יכול להגיע למאות שקלים בחודש.

המון פעמים קורה שהתקלה או המקרה אמורים להיות מכוסים במסגרת הביטוח, אך חברת הביטוח תאשים קורוזיה כגורם לתקלה, או כל דבר אחר שאינו במסגרת הביטוח, ותתחמק באופן כזה מאספקת השירות.

 

הביטוח של המכשיר הסלולרי שלכם ידרוש מכם השתתפות עצמית

הגעתם לטיפול בתקלה במכשיר, וחברת הביטוח מסרה לכם חגיגית שאתם אחד מברי המזל שעבורם הביטוח כן מכסה את התקלה? קודם כל, הידד, התמזל מזלכם. כל ביטוח למכשיר סלולרי מכיל גם השתתפות עצמית במקרה שמפעילים אותו, ומדובר בדרך כלל בכ-150 שקלים לכל הפעלת ביטוח. תראו, רוב התיקונים, עלות השוק שלהם היא 300-400 שקלים. תיקונים יקרים יותר הם פחות נפוצים, וגם בדרך כלל לא יהיו מכוסים במסגרת הביטוח (כאמור – מסך, רכיבי ליבה וכדומה).

החישוב המתמטי מגלה תמונה לא נעימה – הביטוח לא יכסה שום מקרה של תיקון יקר, אלא רק תיקונים זולים שעלותם היא כ-300-400 שקלים, וידרוש 150 שקלים השתתפות עצמית. זה אומר שאם כבר נפלה בחלקכם האפשרות לזכות לממש ביטוח על מכשיר סלולרי, תצטרכו לממן ברוב המקרים 37-50% מעלות התיקון בעצמכם, למרות הביטוח. אחוזים כאלו לא קיימים בשום מקום בעולם הביטוחי – בדרך כלל הלקוח צריך לשלם השתתפות עצמית בגובה של 5-15% בלבד בהפעלת הביטוח.

בעולם ביטוח המכשיר הסלולרי הרחיבו לעשות – ורוב תוכניות הביטוח שמוצעות הן אמנם חודשיות ללא התחייבות, אך במקרה והפעלתם את הביטוח שלכם במקרה מסויים פעם אחת בודדת, תחוייבו לסיים תקופה של תשלומים חודשיים – עד תום שנה או שנתיים. זה אומר שהעסקה נטולת ההתחייבות שלכם הופכת להיות בהתחייבות במידה והפעלתם ביטוח בהצלחה.

בנוסף לשתי המכות הללו – ההשתתפות העצמית וההתחייבות שתכנס לתוקפה, יש מכה שלישית נוספת – תיקון במסגרת ביטוח לוקח זמן, הרבה זמן. בחברה המבטחת תיקון פשוט יכול לקחת שבוע, ורבים מאיתנו מקבלים צמרמורות כשהם חושבים על עצמם ללא מכשירם האהוב במשך שבוע שלם ואפילו כמה ימים. אם תקחו את המכשיר למעבדה פרטית, סביר להניח שיתקנו לכם אותו בכמה שעות – או לכל היותר תוך יום בודד אחד. העניין הזה בלתי נתפס, איך יתכן שתיקונים במסגרת ביטוח לוקחים ימים, ותיקון במסגרת מעבדה פרטית לוקח שעות או יום בודד?

אז בואו נסכם:

  • רוב המקרים לא מכוסים במסגרת הביטוח.
  • לקוחות מציפים את הרשת בתלונות וחשים שמתייחסים אליהם בחוסר הוגנות.
  • חברות נוטות להתחמק מהפעלת הביטוח בהרבה מקרים.
  • השתתפות עצמית ענקית של כ-37-50% בכל הפעלת ביטוח.
  • הסכם ללא התחייבות הופך להסכם עם התחייבות במקרה והפעלתם את הביטוח.
  • תיקון במסגרת ביטוח אורך זמן רב בו תאלצו לחיות ללא המכשיר הסלולרי היקר שלכם, לעומת תיקונים קצרים, מהירים, זריזים ויעילים מול מעבדה פרטית שלא במסגרת ביטוח.

 

מתי ביטוח למכשיר הסלולרי דווקא כן כדאי ומשתלם?

בשני מקרים ובשני מקרים בלבד, עשויה להיות ההחלטה לבטח את המכשיר משתלמת וכדאית.

המקרה הראשון, הוא מכשירים שמיועדים לילדים קטנים או בני נוער. ילדים קטנים ובני נוער נוטים לנהוג במכשיר הסלולרי שלהם בזלזול, ולא במתכוון, מתוקף היותם ילדים קטנים ובני נוער. המכשירים שלהם נופלים הרבה, נשברים הרבה, ומתקלקלים הרבה. עבור מכשיר שמיועד לילד קטן או לנער – כדאי מאוד לשקול לקחת ביטוח מאחר ובמקרה הזה הביטוח עשוי להיות משתלם.

אף פוליסה ביטוחית למכשיר הסלולרי לא מבדילה בין בעלי מכשיר בוגר או קטין, כך שאתם לא מחוייבים לציין או להצהיר שהמכשיר יהיה בשימוש של ילד או נער כשאתם רושמים את המכשיר לביטוח.

המקרה השני שבו כדאי מאוד לשקול לחיוב ביטוח על המכשיר, הוא במידה ואתם מכירים את הנפש הפועלת (אתם או מישהו אחר שהמכשיר יהיה שלו), ויודעים שמדובר באדם שהוא שובר סדרתי של מכשירים סלולריים. יש אנשים שמכשירים סלולריים נוטים "להחליק" מידיהם לעיתים קרובות, ומכשירים סלולריים לא שורדים זמן רב בידיהם באופן קבוע.

בשני המקרים – כמובן זה עשוי להיות כדאי אך ורק אם הביטוח מכסה גם מקרים של שברים וחבלות באשמת לקוח, הזהרו כי יש ביטוחים שלא מכסים את הדברים האלו!

 

כללים נוספים לסיום בנוגע לביטוח מכשיר סלולרי

  • זכרו כי לכל מכשיר סלולרי חדש שנקנה (לא יד2, חדש מקופסא) יש אחריות לשנה בימינו, אחריות יצרן מטעם יבואן מורשה ורשמי טובה יותר מאחריות יבואן כללי שאינו יבואן רשמי מטעם היצרן, תכסה יותר מקרים ותקלות והטיפול יהיה מקצועי יותר.
  • חשוב מאוד מאוד – כיסוי למכשיר ומגן מסך! הסלולריים שלנו אמנם מעוצבים יפיפה ומגנים מבטלים זאת לחלוטין ומכסים אותם – אבל זה סופר קריטי וחשוב. המכשירים הסלולריים בימינו עדינים ושבירים, וכל מכה קטנה פוגמת בהם, כולם, גם אנשים סופר זהירים, חייבים לכסות את המכשיר שלהם. עדיף כיסויים קשיחים ורציניים ולא כיסוי עדין ושקוף, ולמסך עדיף זכוכית כיסוי ולא מדבקה גמישה לכיסוי! תודו לי בפעם הבאה שהמכשיר יתרסק על הרצפה וישאר ללא פגע.
  • חלק מהמכשירים החדשים שנקנים מגיעים עם אחריות נדיבה בת שנתיים. יעיל במיוחד עבור מכשירים שקונים לילדים או מכשירים שקונים לשוברים סדרתיים ומפילים סדרתיים של מכשירים סלולריים.
  • אם כבר נרשמתם לביטוח עבור המכשיר שלכם – קראו את החוזה שניתן לכם היטב והבינו אותו היטב. אל תסתמכו על מילותיו של סוכן מכירות מטעם חברת הסלולר.
  • כדי לשמור על המכשיר הסלולרי שלכם היטב, עליו ועל המידע שיש בו, העזרו במדריך הבא, בו תמצאו כמה טיפים נדירים ופנינות מידע שיעזרו לכם להגן על המכשיר שלכם.

    ביטוח למכשיר סלולרי - כדאי לרכישה מהי העלות
    ביטוח למכשיר סלולרי – כדאי לרכישה מהי העלות
תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.