ארנפלד סוכנות לביטוח

ביטוח חובה לרכב – כל מה שחשוב לדעת 

מדינת ישראל מחייבת כל אדם  המחזיק רכב לרכוש ביטוח חובה לרכב . רכישת ביטוח חובה לרכב, בניגוד לסוגי ביטוח אחרים, אינה נתונה לשיקול דעתו של האדם ויתרה מזאת, נסיעה ללא ביטוח רכב חובה מהווה עבירה פלילית.

כאשר המדינה מחייבת את הנהג לרכוש ביטוח חובה לרכב היא בעצם מבקשת להבטיח שכל אדם שנפגע בתאונת דרכים , גם נהג וגם הולך רגל, יקבלו את הטיפול הרפואי והשיקומי הנדרש בלי שהוא יידרש לשלם עליו ופיצויים במקרים שבהם מדובר בפגיעה מתמשכת.

ההחלטה לחייב את הנהגים ברכישת ביטוח חובה לרכב מעוגנת בחוקי המדינה. פקודת ביטוח רכב התש"ל – 1970 מטילה על הנהג את החובה לרכוש ביטוח חובה בגין נזקי גוף בלבד שייגרמו לנהג, לנוסעים או גם להולכי הרגל שנפגעו מפגיעת הרכב המבוטח.

גם חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, התשל"ה- 1976 מפרט את היקף הפיצויים שלהם זכאי כל מי שנפגע מהרכב המבוטח, במצבים של פציעה, נכות, אובדן ימי עבודה או מוות.

 

ביטוח חובה לרכב – דברים שחשוב לדעת

ביטוח חובה לרכב נועד לכסות רק נזקי גוף של מי שנפגע מהרכב המבוטח.  בניגוד לביטוחים אחרים, בביטוח החובה אין צורך להוכיח מי האשם בתאונה , כל מי שנפגע בתוך הרכב או  מי שנפגע מהרכב מחוצה לו, הולכי רגל, מכוסים בפוליסת הביטוח של ביטוח חובה.

את ביטוח החובה משלמת חברת הביטוח שבה היה מבוטח הרכב הפוגע. אם לבעל הרכב לא היה ביטוח חובה, או שמדובר בתאונת פגע וברח, תאונה שבה אין את מי לתבוע,  הנפגע יקבל את הפיצוי  מחברת קרנית, חברה ממשלתית שבה שותפות כל חברת הביטוח.   הנהג שלא רכש את ביטוח החובה יישאר ללא כיסוי ביטוחי והוא אף יהיה צפוי לתביעה מצד חברת קרנית על  סכומי הכסף שאותם היא נדרשה להוציא כדי לממן את הפיצויים לנפגעים.

תנאי הכיסוי הביטוחי הם אחידים בין כל חברות הביטוח והם כפופים לנוסח קבוע של פוליסת ביטוח תקנית כפי שנקבעו בתקנות שפרסם המפקח על הביטוח. ההבדל בין חברות הביטוח השונות הוא רק במחיר הפוליסה. כל חברת ביטוח רשאית לקבוע את מחיר הפוליסה בהתאם למאפייני הנהג ולמדיניות של החברה.

 

יש מספר פרמטרים המשפיעים על מחיר הפוליסה:

גיל הנהג הוא אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על מחיר הפוליסה. ההנחה היא שככל שהנהג צעיר יותר וחסר ניסיון, כך הסיכוי למעורבות שלו בתאונת דרכים גבוהה יותר.

מין הנהג

ותק בנהיגה –  ההנחה היא שהניסיון בנהיגה, כמו בתחומים רבים אחרים מביא לנהיגה בטוחה וטובה יותר.

היסטורית הנהיגה של הנהג–  חברת הביטוח תיקח בחשבון את ההיסטוריה והמעורבות של הנהג בתאונות דרכים, תביעות ביטוח קודמות של הנוהגים ברכב ופסילת הרישיון של הנוהגים ברכב במשך שלוש השנים האחרונות.

סוג הרכב ונפח המנוע של הרכב המבוטח –  לא אחת, סוג הרכב ישפיע על המחיר כאשר חברת הביטוח תשים דגש על רמת המיגון של הרכב כמו כמה כריות אוויר יש ברכב ועוד, על נפח המנוע של הרכב,  על השנתון, על משקל הרכב ועוד.

מערכות בטיחות המותקנות ברכב – ההנחה היא כי התקנה של מערכות בטיחות ברכב תביא לנהיגה בטוחה יותר ולכן מחיר הפוליסה יוזל.

האם בנוסף לרכב שאותו רוצים לבטח יש גם רכב חברה בבית – ההנחה היא שכאשר יש רכב של חברה בבית, נוסעים פחות ברכב השני והסיכוי למעורבות בתאונות, פוחת.

 

מהו ביטוח הפול ומה הקשר שלו לביטוח חובה לרכב?

יש מקרים שבהם חברות הביטוח אינן מוכנות לספק ביטוח חובה כמו למשל לנהגים בעלי עבר עשיר של עבירות תנועה, לנהגים שרישיונם נשלל מספר פעמים, לנהגים שהיו מעורבים במספר גבוה של תאונות דרכים או לנהגים שהפעילו את פוליסת ביטוח החובה מספר פעמים גבוה מהסביר.

כדי לספק פתרון למקרים שבהם חברות הביטוח לא מוכנות לבטח בביטוח חובה, הוקם תאגיד המנהל של המאגר לביטוח רכב חובה, תאגיד הידוע בשם פול.

הפול הוא גוף אשר משותף לכל חברות הביטוח והוא נועד לספק פוליסת ביטוח חובה לרכב לנהגים הנחשבים בעיני חברות הביטוח כ"סיכון ביטוחי", ולכן הם לא מוכנות לבטח אותם.

המחירים של פוליסות ביטוח החובה הנרכשות באמצעות הפול גבוהים מאשר המחירים שמציעות חברות הביטוח השונות מאחר ומדובר בנהגים הנחשבים לסיכון ביטוחי. ההבדל בין המחירים נועד, בין השאר, להרתיע את הנהגים, לגרום להם לנסוע בזהירות ולמנוע מהם להגיע למצב שבו הם מחויבים לשלם סכומי כסף גבוהים עבור רכישת ביטוח חובה.

בתחילה, הפול היה ביטוח משותף של כל חברות הביטוח, כך שלמעשה כל מי שרכש ביטוח חובה באחת חברות הביטוח שילם מעט יותר כדי לסבסד את הנהגים שהוגדרו כסיכון ביטוחי.

בשנת 2001 במסגרת הרפורמה שנעשתה בביטוחי רכב חובה הוחלט להקים ארגון עצמאי המטפל בנהגים מסורבי ביטוח.

בנוסף על נהגים הנכללים ברשימת מסורבי הביטוח, מבטח הפול גם את הנהגים הנוסעים על רכב דו גלגלי. עד לא מזמן נהגי הרכב הדו גלגלי נדחו על ידי חברות הביטוח שסירבו למכור לכם פוליסת ביטוח חובה בשל נתוני הסטטיסטיקה המלמדים על מעורבות גבוהה של הרכבים הדו גלגליים בתאונת דרכים ועל  אופי הפגיעות הקשות של הנהגים.

ביטוח הפול מבטח רכבים דו גלגליים  במחירים גבוהים יותר ממחירי השוק וחשוב לציין כי ביטוח הפול עוסק רק בביטוח חובה המכסה את הנהג ואת הנפגעים האחרים במקרים של פגיעות גוף.

 

לסיכום

ביטוח חובה לרכב, כשמו כן הוא, חובה! נסיעה ללא ביטוח חובה מהווה עבירה פלילית. את הביטוח אפשר לרכוש דרך חברות הביטוח השונות, כאשר תנאי הפוליסה אחידים בכל חברה וההבדל ביניהן הוא רק במחיר.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.