ארנפלד סוכנות לביטוח

ביטוח אופניים וקורקינטים חשמליים – מה מכסה הפוליסה, והאם כדאי לרכוש

השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים צובר תאוצה בקצב מסחרר בשנים האחרונות. נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים על מעל 250,000 רוכבים על אופניים חשמליים בישראל, ועוד אלפים רבים של רוכבים על קורקינטים חשמליים. לאור העומס הרב בכבישים, רבים מעדיפים במקום לעמוד בפקקים כל יום, פשוט לרכוש כלי תחבורה נוח, קליל, וחשמלי – ולהגיע באמצעותו ממקום למקום.

חוץ מהעובדה שמדובר בדרך נוחה להתנייד, מדובר גם בכלי תחבורה פופולריים במיוחד בקרב בני נוער, בטרם הם מוציאים את רישיון הנהיגה שלהם. ככלי רכב מנועיים, גם אופניים וקורקינטים חשמליים מצריכים ביטוח. אין חובה חוקית לכך בחוק – אבל ייתכן שכדאי לכם לחשוב על זה ברצינות רבה. כיום ישנן מספר חברות ביטוח שמציעות פוליסות שכאלה, ואנחנו כאן כדי לבדוק בשבילכם מה בדיוק היא מכסה, ואיך בוחרים אותה.

 

למה בכלל צריך ביטוח על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים?

בימינו כמעט לא קורה מצב של נסיעה בכביש או הליכה ברחוב בלי שרואים מסביבנו אופניים וקורקינטים חשמליים. בעשור האחרון, הם הפכו להיות אמצעי תחבורה מקובל ונוח. אך למרבה הצער, עם הזינוק בנוכחות שלהם על הכביש, כך עלה גם מספר התאונות בדרכים בהן מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים, ולצערנו זה כולל גם תאונות קטלניות עם הרוגים. כך למשל עולה מדו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי בשנת 2018 היו מעורבים 1,855 נפגעים בתאונות בהם היו מעורבים רוכבים על אופניים חשמליים. נתון מדאיג יותר הוא כי היו באותה שנה 19 הרוגים מנסיבות אלו, לעומת 9 בשנת 2017.

גם בנוגע לתאונות בהם מעורבים קורקינטים חשמליים הנתונים מדאיגים ומלמדים על עליה של 220% בכמות הנפגעים שאושפזו לאחר תאונת קורקינט חשמלי.

 

אם כך, איפה הביטוח נכנס כאן לתמונה? היתרון של ביטוח לקורקינטים ואופניים חשמליים הוא כפול:

  1. לכסות את הרוכבים למקרה שחס וחלילה יקרה להם משהו והם יפגעו או ינזקו.
  2. לכסות את הרוכבים במידה והם פגעו באדם זר שנפגע או ניזוק באשמתם.

כל רוכב אופניים או קורקינט חשמלי יכול להעיד באופן אישי על הסיכון שאפשר להרגיש מרכיבה על הכביש, מהמכוניות החולפות ושאר כלי הרכב, וכן מהחשש שהולך רגל יפרוץ לכביש – וחלילה תפגעו בו. לכן, רכיבה בלי ביטוח היא סיכון גדול מאד.

 

האם ניתן למצוא ביטוח לאופניים או קורקינטים חשמליים בכל חברות הביטוח?

נכון להיום התשובה היא לא. חלק מחברות הביטוח בישראל משווקות פוליסות מיוחדות לרוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, אך לא כולם. יש אפילו חברות שהוקמו למטרה זו ועוסקות רק בביטוח לאופניים או קורקינטים חשמליים. כפי שניתן לצפות, יש הבדלים ניכרים בין הפוליסות השונות וגם בין חברות הביטוח.

 

איך יודעים איזה ביטוח כדאי לרכוש לאופניים או הקורקינטים החשמליים?

בהחלט רצוי לבחון היטב את הפוליסות השונות ולא לרכוש את הפוליסה הראשונה שנחשפתם אליה. יש הבדלים משמעותיים בין הפוליסות, שמתבטאים לעיתים גם בסעיפים הקטנים. באופן כללי ניתן לומר שפוליסת תאונות אישיות כוללת בחובה כיסוי ביטוחי על מקרים של מוות מתאונה, נכות, או שברים שנגרמים כתוצאה מתאונה.

אבל – לא כל הפוליסות הללו כוללות גם אופניים חשמליים או קורקינטים חשמליים, לעיתים אלו מוחרגים בחוזה הפוליסה. החריג יכול להתבטל בדרך כלל על ידי תשלום של פרמיה גדולה יותר.

לפיכך, רוכבים שרוצים להיות בטוחים שיקבלו פיצוי מספק במקרה של פגיעה קשה צריכים לרכוש ביטוח תאונות אישיות. בצורה כזו הביטוח יכסה את הטיפולים השונים שיידרשו. פיצוי מינימלי יעמוד על כ – 100,000 ₪ ופיצוי מקסימלי יכול להגיע אף למעל מיליון שקלים. הגובה של הפיצוי ייקבע בהתאם למחיר הפוליסה שתבחרו לשלם.

 

ביטוח צד ג'

חברות ביטוח שמציעות פוליסות ביטוח הנוגעות באופן ספציפי לאופניים וקורקינטים חשמליים מעניקות בדרך כלל גם אפשרות לרכישת ביטוח צד ג'. פוליסות אלו מכסות נזק מקרי תאונתי עד סכומים של כ – 5,000 ₪ ונזקי גוף או רכוש של צד ג' עד 1.2 מיליון ₪. אם חלילה רוכב פוגע בהולך רגל ובתוך כך גרם לו נכות – מדובר בתביעות שעלולות להגיע למאות אלפי שקלים ולכן ללא ביטוח הסכנה עצומה.

 

האם הפוליסה בתוקף גם כאשר הרוכב נוסע באופן לא חוקי?

לעיתים אין משמעות לנסיבות שבהן התרחשה התאונה ולשאלה האם הרוכב נסע כחוק או לא. אך חשוב לדעת שזה תלוי בפוליסה שנבחרת. ישנן פוליסות בהן הכיסוי יחול בכל מקרה, גם אם הרכיבה היתה לא כדין, ואילו בפוליסות אחרות ככל שיוכח כי הרוכב נהג שלא כחוק הכיסוי הביטוחי יבוטל.

לכן חשוב להדגיש שיש אחריות גדולה לרוכבים, והסתמכות מלאה על הביטוח, מעבר להיותה לא אחראית ומסוכנת, גם לא תשתלם כלכלית במקרים בהם הביטוח לא יהיה מחוייב לכסות את הנזקים כאשר הרוכב עובר על החוק.

ישנם חוקים ברורים שהמחוקק קבע (וממשיך לקבוע) בעניין זה. כמו למשל: חובת חבישת קסדה, רכיבה מגיל 16 ומעלה, רכיבה רק לאחר שעוברים בהצלחה מבחן תיאוריה, איסור רכיבה על המדרכה, הגבלת מהירות וכדומה. יש לציין שהחוקים הרבים מתייחסים גם לאופניים חשמליים וגם לקורקינטים חשמליים בשינויים המחייבים כפי שנקבע. חשוב מאד להכיר את החוקים ולנהוג לפיהם.

 

מה העלויות של ביטוח לאופניים או קורקינטים חשמליים?

כמובן שהשאלה שמעסיקה את כל מי שמתעניין בביטוח היא – כמה הוא יעלה? אז כפי שניתן היה לצפות, התשובה לכך מורכבת – מכיוון שהמחיר משתנה מאדם לאדם ומפוליסה לפוליסה. באופן כללי ניתן לומר שהפרמיה עומדת על גובה של כ – 1000 ₪ כאשר רוכשים ביטוח צד ג' לרכיבה על אופניים חשמליים, והפרמיה תגיע לעלות של כ – 500 ₪ לביטוח לנזקי גוף.

לגבי קורקינטים חשמליים, ניתן למצוא פרמיות ביטוח בסכום של כ – 400 ₪ שכוללת כיסוי צד ג', וכיסוי בגין נזק אישי (עד 450,000 ₪ סך הכל).

 

אם כך – האם כדאי לעשות ביטוח על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים?

כאמור, השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים הולך ועולה, ולפי הציפיות הוא רק ימשיך להתגבר עם הזמן. הגידול  הזה מעלה באופן ניכר את כמות התאונות שבהן כלי הרכב הללו מעורבים. אם בעבר בקושי ראינו ושמענו על האופניים החשמליים או על הקורקינטים החשמליים, היום הם חלק מהנוף העירוני שלנו.

על מנת לשמור על עצמנו מפני תביעות וחובות עצומים במקרה של תאונה, ועל מנת לוודא שבמקרה שחלילה נפגע יהיה לנו דרך לממן את כל מה שנדרש – ההמלצה שלנו היא לרכוש פוליסת ביטוח. כאמור, יש מספר אפשרויות לפוליסות, וכמובן שהן יכולות להשתנות מחברה לחברה – הן בהיקף הכיסוי המוצא על ידי החברות והן במחיר שיציעו לכם. לכן, רצוי לעשות סקר שוק קצר ולבדוק איזו פוליסה נשמעת הכי מתאימה לכם באופן אישי כרוכבים, והכי משתלמת לכם לכיס, וללכת עליה. והכי חשוב – תשמרו על עצמכם!

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.