ארנפלד סוכנות לביטוח

בדיקת רכב לפני קנייה – מהלך משתלם

בשל אי הוודאות הנובעת מרכישת רכב מאדם זר, מומלץ לבצע בדיקה לפני קנייה. הבדיקה, ככל שמבוצעת במכון מורשה מטעם משרד התחבורה, יכולה לאתר ליקויים באוטו, מסכני חיים ומכאניים כאחד, ואף יכולה לשמש אתכם במידה ונמצא פגם ברכב לאחר הרכישה.

 

תבדקו את הרכב – מניסיון

קניית רכב הינה השקעה של לא מעט מכספנו. אולם, בניגוד לרכישת רכב מהחדש מהחברה, שמגיע באופן די מוחלט וגורף עם אחריות של מספר שנים, לצד וודאות שהרכב תקין, בשל העובדה שיצא עכשיו מהמפעל, ברכישת רכב יד שנייה אין את הוודאות האמורה.
הרי לכם תרחיש דמיוני. החלטתם לאחר שנים של נהיגה על רכב משפחתי לרכוש ג'יפ, בשל התשוקה לצאת לטיולי שטח ברחבי הארץ.

לאחר חיפושים רבים, מצאתם ג'יפ מושלם, שעונה על כלל הקריטריונים. רכב מוגבה, ממוגן בחלקו התחתון כלולים ברכב, שאף כולל מסכים בגב המשענות, שיהיה לילדים לתעסוקה. אולם, למרבה הצער, התברר לאחר הרכישה, כי שלדת הרכב נמצאת במצב רעוע, וכל מכה קטנה ברכב יכולה לגרום לנזק קטלני לכל יושבי הרכב. בניגוד להנחת המוצא של מרביתכם, הסיטואציה אינה פרי דמיוני, אלא קרתה לי באופן אישי.

אז אומנם הכסף חזר (הודות לאחריות הניתנת מטעם מכוני הבדיקה, כפי שיוסבר בהמשך) והרכב שנמצא לבסוף הצדיק את הסחבת, אך מדובר במצב לא נעים שיכל לגרור השלכות של ממש. בדיקה פשוטה, בטרם רכישת הרכב, יכולה למנוע כל בעיה עתידית. בודקי הרכב הינם אנשי מקצוע ברמה גבוה, שמכוונים למציאת פגמים ברכב שהובא לבחינתם. כמו כן, מעבר לבחינת הרכב עצמו, יכולים לשמש ממצאי הבדיקה לשם ניהול משא ומתן מחודש על המחיר. בדיקת הרכב מהווה מסמך משפטי מחייב, ולפיכך כל פגם המצוין בו יכול להביא להפחת המחיר שישולם בעד הרכב.

 

לפני הבדיקה – אמצעי זהירות

יש לעמוד על מספר דגשים, בטרם הגעה לבדיקת הרכב במכון. ראשית, מומלץ לפגוש את מוכר הרכב במקום בו הוא נוכח בתדירות גבוהה, דוגמת מקום העבודה או המגורים שלו. אין מדובר בדרישה להעלאת חשד תמידית, אלא פעולה שנועדה לסייע במקרים חריגים ולא רצויים.

שנית, יש לבחון האם האדם שעומד מולכם הוא בעל הרכב או שמא מדובר במיופה כוח. הבדיקה תיעשה על ידי השוואה בין הפרטים שבתעודת הזהות לבין הפרטים ברישיון הרכב. ככל שלא מדובר בבעל הרכב המקורי, יש לבקש לראות את ייפוי הכוח ואת תעודת הזהות של מיופה הכוח. כמו כן, בשל העובדה שבמכון הבדיקה יקבלו את הרכב לבדיקה רק בהצגת תעודת הזהות של בעל הרכב, יש לוודא שמיופה הכוח דואג להביאה גם לבדיקה.

אמצעי זהירות נוסף שיש לנקוט הוא בחינת תאריך רישום הבעלים הנוכחי כבעל הרכב. מרבית רוכשי הרכב לא ממהרים להיפטר ממנו לאחר זמן קצר, ולכן הדבר יכול להעלות חשד באשר לטיב הרכב או לאמיתות הבעלות. כמו כן, המלצה נוספת, לשני הצדדים, היא חתימה על זיכרון דברים, בטרם תחילת הבדיקה. בזיכרון הדברים ייכתבו ההסכמות הראשוניות המקובלות בעת העברת רכב, ובהן:

התחייבות המוכר על תקינות הגיר, השלדה והמנוע של הרכב, מחיר הרכב המוסכם, תנאיי תוצאות הבדיקה (כלומר, מה קורה במצב של פגמים מהותיים ברכב), זהות הצד הנושא בעלות העברת הבעלות ועוד…

 

מהו תהליך הבדיקה?

בטרם נעבור להליך הבדיקה, שתי המלצות. ראשית, מומלץ לבצע את הבדיקה במכון בדיקה מורשה מטעם משרד התחבורה. מכונים אלו מעניקים אחריות על הבדיקה, לצד היות הטופס מחייב משפטית, כאמור לעיל. שירותי הגעה "עד הבית" אינם מומלצים, שכן לא ניתן לדעת במי ניתקל. ההמלצה השנייה נוגעת לאחריות האמורה.

אותה אחריות מחייבת את מכון הבדיקה בכל פגם שלא איתר ברכב בטרם הקנייה. לפיכך, מכונים רבים יסמנו חלקים ברכב כפגומים, זאת על אף שלא מדובר בפגם מהותי. בסוף הבדיקה, כאשר בוחן הרכב ישב ויסביר לכם אודות כל פגם שנמצא, אל תתביישו לקבל הסבר, זוהי זכותכם.

בדיקת הרכב תבחן את חלקו החיצוני של הרכב, לצד בחינת המרכב הפנימי. המערכות הטכנולוגיות שמביאות להתנעת הרכב, וכן מערכות מכאניות, דוגמת המנוע, הבלמים, הגיר ושלל המערכות האחרות ברכב ייבחנו על ידי הבוחן במכון הבדיקה. כמו כן, ייבחנו נזילות ותקלות בצמיגים, לצד מערכות הפליטה והממיר הקליטי. בנוסף, ייבחנו כלל מערכות החשמל, קירור המנוע, התאורה והמיזוג ברכב.

כמו כן, בוחנים במהלך הבדיקה את השלדה של הרכב. מעבר לסכנה שהוסברה לעיל, ישנו חשש להסתרת תאונות עבר, שיכולות להוריד את ערך הרכב. במהלך הבדיקה ינסו הבוחנים לאתר שפשופי שלדה וצביעה מאוחרת, שנועדה להסתרת הפגמים.

מחיר בדיקה לאופנוע: 400 – 220.
מחיר בדיקה לרכב פרטי: 600 – 400.
מחיר בדיקה לרכב מסחרי: 900 – 600, לעיתים אף יותר.

 

אחרי הבדיקה

לאחר הבדיקה, תוכלו לבצע את העברת הבעלות. לשם העברת בעלות לרכב עליכם להגיע עם בעל הרכב (או מיופה הכוח), בליווי תעודות הזהות של שני הצדדים ורישיון הרכב. מומלץ לבצע במהלך העברת הבעלות בדיקת שעבודים קודמים על הרכב, שכן רכישת רכב שעליו שעבוד אינה רצויה.
מחירי העברת בעלות לפי סוג הרכב:
קטנוע, אופנוע (לרבות תלת אופנוע ואופנוע עם רכב צדי) – 74 שקלים.
רכב מנועי מכל סוג, למעט רכב המפורט בסעיף הקודם – 219 שקלים.
רכב מנועי מכל סוג, כשהוא נרשם על שם בעל רישיון סחר – 37 שקלים.

 

לא רוצה לבצע בדיקה במכון, מה צריך לבדוק?

באם הינכם בעלי ידע רחב בתחום, או שאתם פשוט אוהבים ללמוד או לבחון דברים בעצמכם, הנה רשימה, לא קצרה, ולא מלאה, של הליקויים והפגמים שעליכם לנסות לאתר:

רישיון הרכב:

  • התאמה בין פרטי המוכר לפרטים ברישיון הרכב.
  • בחינת מס' הבעלויות הקודמות
  • בחינת המספר ברישיון + הבעלים הנוכחי. לדוגמה, ברישיון כתוב 01, בתוספת הבעלים הנוכחי = הרכב יד שנייה.
  • בדיקת הרישום הקודם
  • האם מדובר בליסינג, חברה או אדם פרטי.
  • ביצוע השוואה בין הרכב בפועל לבין הדגם, נפח המנוע ושנת הייצור ברישיון הרכב.
  • בחינת תוקף טסט ורישום תוספות ברישיון הרכב דוגמת גג נפתח, ABS, כריות אוויר וכו'.

 

תצורה חיצונית ופנים הרכב:

  • צבע אחיד לאורך כל הרכב – סדקים/צביעה נוספת מעידים על תיקונים או פגמים.
  • שלמות הפנסים ומגן אחורי וקדמי.
  • לוח שעונים תקין כאשר הרכב מונע.
  • בחינת ריפוד הרכב, מתחת לכיסוי (אם יש).
  • בחינת ריפוד גג הרכב – ככל שפגום, מעיד על תיקונים בגג הרכב.

 

מנוע ונסיעה:

ככל שהתנעת הרכב קשה, מדובר במצבר חלש או תקלה.
נסו לאתר רעשים במנוע, רעידות ונזילות, תוך השארת הרכב מונע.
בחינת העברת הילוכים, האם קשה או חלקה.
באם האוטו סוטה ימינה או שמאלה במהלך הנסיעה, יש צורך באיזון פרונט.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.