ארנפלד סוכנות לביטוח

איך בוחרים נכון שמאי רכב

עברתם תאונה. אתם בסדר, שאר הנוסעים בסדר. ברוך ה'. עכשיו, צריך להתחיל לעבוד מול חברת הביטוח. השלב הראשון בו נתקלים כלל הניזוקים בתאונות דרכים הוא פגישה ושיערוך נזק על ידי שמאי רכב. מהו שמאי חוץ, מי משלם לשמאי ומהו שמאי מכריע? להלן מדריך שלם לבחירת שמאי והתנהלות אל מול חברת הביטוח.

 

למה צריך בכלל מדריך לבחירת שמאי רכב?

שמאי רכב הינו בעל מקצוע, שמטרתו היא הערכת גובה הנזק שנגרם לרכב ומהותו, בעיקר לאחר תאונה. המטרה העיקרית שלשמה נועדה חוות דעתו של השמאי היא תיחום גובה הפיצוי שינתן מחברת הביטוח בגין הנזק שנגרם. החשיבות בפגישה מהירה ככל הניתן עם שמאי היא חשובה, לאור חשיבות איסוף הממצאים. שמאי יבחן את הרכב ונקודות הפגיעה, את מצבו המכאני של הרכב, את מצב הכביש והכל לשם יצירת שומה מדויקת ככל הניתן. לכאורה, סיפור פשוט, טלפון, בחינת הרכב, פגישה, ויש לנו הערכת שווי. אולם, לא כך הדבר. חברת הביטוח, המהווה גוף כלכלי, אינה ממהרת להעניק כספים למבוטחיה. שאיפותיה של חברת הביטוח היא הקטנת הנזק שנגרם למבוטח ככל הניתן בשם החיסכון לחברה.

הדרך בה תנסה חברת הביטוח להקטין את הנזק שנגרם לצרכן היא מינוי "שמאי חוץ". במרבית המקרים, סוכן הביטוח שיוקצה לכם ימליץ לכם להיפגש עם שמאי מטעם חברת הביטוח, לשם הערכת גובה הנזק. הבעיה עולה בשל הצורך באובייקטיביות השמאי ושומתו. לאור העובדה שהרשימה נוצרה על ידי חברת הביטוח, ובשל העובדה שמתוך חברת הביטוח מגיע חלק לא מבוטל מעבודתם של אותם שמאיי חוץ, אפשר לראות באופן מובהק שיש ניגוד עניינים בעבודת השמאי. מצד אחד, עליו להיות אובייקטיבי ולספק שומה מקצועית וריאלית. מצד שני, ככל שלא ייטיב עם חברת הביטוח, יכול אותו שמאי לצאת מרשימת שמאיי החוץ, ובכך לפגוע בפרנסתו באופן משמעותי.

 

הזכות לבחור – שמאי פרטי

לאור האמור לעיל, בטח אתם שואלים את עצמכם כיצד ניתן לקבל את מלוא הפיצוי בגין הנזק שנגרם לי. התשובה נעוצה בעובדה שבפני כל אדם פתוחה האפשרות לפנות לשמאי רכב פרטי. השמאי הפרטי, כנותן שירות, רואה לנגד עיניו את טובתכם וטובתו בלבד, מה שמעלה את הסיכויים לשומה שלכל הפחות תהא הוגנת. לשאלתכם, ככל ששכר הטרחה, אותו דורש השמאי, יהא בגדר סביר, התשלום לשמאי יהא על כתפי חברת הביטוח. (שכר טרחה סביר מוגדר כשכר בטווח 800 – 1,200 שקלים, לפני מע"מ).

זכרו כי כאשר מדובר ברכב, כלי שעבור רבים מכם מהווה זוג רגליים, שווה להשקיע, במיוחד לאור העובדה שמחיר של רכב ממוצע עולה על 30,000 שקלים. לא מעט.

 

לעצלנים שבנינו – המדריך לבחירת שמאי חוץ

עבור רבים מכם האפשרות לפנות לשמאי חוץ, הניתן מטעם חברת הביטוח, תקסום. עצם המחשבה על התעסקות מינימלית והאצלת סמכויות יכולה להקל באופן משמעותי על החיים. באם החלטתם להקטין ראש וללכת עם חברת הביטוח, זה בסדר גמור. אולם, לאור האמור לעיל, עדיין כדאי לכם להקפיד על מספר נקודות, זאת כדי למנוע רווח לאחרים מהכיס שלכם.

תחילה, שימו לב לכך שסוכן הביטוח לא מוביל אתכם לשמאי ספציפי. רשימת שמאיי החוץ כוללת שמות רבים, כך שבמידה וסוכן הביטוח מכווין אותכם ומתעקש על אחד ספציפי, הדליקו נורה אדומה בראשכם. שנית, בחנו את הערכת השמאי, וודאו שהוא עבר על כלל הנתונים הרלוונטיים. נתונים דוגמת מצב הרכב לפני התאונה, אביזרים קיימים ברכב ועוד יכולים להשפיע על גובה מחיר הרכב, שממנו נגזר גובה הפיצוי (שכן החישוב הוא לפי אחוזים). בעניין זה חשוב לבחון את גובה אחוז הנזק שנגרם לרכב. 60% נזק ומעלה גוררים נזק שאינו שווה תיקון (או במילים אחרות – טוטאלוס). באם הנזק, על פי השמאי, עומד על 50% ומעלה, מדובר בנורה אדומה נוספת, שכן ייתכן שתוכלו לקבל את שווי הרכב במלואו, ככל שתוכיחו ששיעור הנזק גבוה יותר.

 

המנה העיקרית – איך לבחור שמאי פרטי

בניגוד לתמונה שצוירה לעיל, לא הכל ורוד. בדומה לכל תחום, גם בתחום שמאות הרכב ישנם אנשים שאינם ישרים, ויחפשו כיצד להשיג בדרך כזו או אחרת רווח מקסימלי במינימום מאמץ. השלבים הבאים יוכלו לסייע לכם לבחור את השמאי הטוב ביותר בשבילכם.

תחילה, וודאו כי השמאי רשום במרשם המצוי במשרד התחבורה. ככל שאינו רשום שם, אין חובה על בית המשפט וחברת הביטוח לקבל את חוות דעתו. כמו כן, וודאו כי השמאי הוא חבר רשום באיגוד השמאים. האיגוד דואג לקיום השתלמויות והכשרות, אשר שומרות על רמת מקצועיות נאותה של כלל חבריה הרשומים. השתלמויות שונות, בנושאים דוגמת צמיגים, רכבים היברידיים ועוד, מביאים את שמאי הרכב לרמה מקצועית גבוהה יותר, שתוכל רק לסייע.

שנית, בחנו את הוותק והניסיון של כל שמאי. הנתונים יהיו זהים בפני כל שמאי בו תבחרו, אולם השומה המדויקת והמנומקת ביותר תינתן מפיו של בעל הניסיון הרב ביותר. לצד זאת, מומלץ לבחון את ההמלצות אודות השמאי, שכן מדובר באיש שירות. ככל שיהיו יותר המלצות, כך יעלה הסיכוי שהוא ישרת את האינטרסים שלכם.

שלישית, וודאו מהם התפקידים שנוטל על עצמו השמאי. חלק לא מבוטל מהשמאים מבצע בדיקה ראשונית, ולאחר הנפקת דו"ח הממצאים מסיים את עבודתו. השאיפה שלכם היא איתור שמאי שילווה אתכם החל מהערכת הנזק הראשונית ועד סיום הטיפול ברכב והוצאתו מהמוסך או קבלת הפיצויים.

 

ראש בראש – מה עושים שאין הסכמה בין שמאי החוץ לשמאי הפרטי?

התאכזבתם מהשומה שניתנה על ידי שמאי החוץ, והחלטתם ללכת לשמאי פרטי. התוצאה – פער של סכום לא מבוטל בין שתי ההערכות. במצב זה, מגיעים שני הצדדים למנגנון שנקרא "שמאי מכריע". המבוטח רשאי לפנות לשמאי חיצוני, שיכריע מהי השומה המדויקת יותר. לשם הפעלת זכות זו יש להתקשר למוקד השמאות, בטלפון 1-700-700-888. יש לציין כי השמאי המכריע ייבחר באופן אקראי מתוך רשימת השמאים המכריעים, שהורכבה על ידי חברות הביטוח ואיגוד השמאים.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.