אופציות – כל מה שכדאי לדעת

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

אופציות השתלבו בשוק ההון ונסחרות כדרך קבע היום בשוק. דרך אופציות ניתן לרכוש ולמכור מניות על ידי קביעת מחיר מוסכם מראש, שיכול להוביל לרווחים באחוזים גבוהים ומנגד למניעת אובדן ערך רב. על השאלות מה הן אופציות, אילו מהן הן הנפוצות בשוק ומה נקבע מחירן, תקבלו תשובה במאמר הבא. 

 

מה זה אופציות

אופציה הינה חוזה עתידי לרכישת נכס, בו מצוי מצד אחד כותב האופציה (המוכר) ומהצד השני הרוכש. כאמור, האופציה הינה חוזה, ובשל העובדה שלא מדובר בעסקה שעיקרה הוא הנכס עצמו, מדובר במכשיר כלכלי מסוג "נגזר", כלומר, מכשיר שערכו "נזגר" משווי הנכס המקורי. 

 

האופציה, כפי שצוין, היא חוזה עתידי. האופציה מעניקה לרוכש זכות לרכוש או למכור בעתיד את אותו נכס (לרוב מניה), בהתאם לתנאי האופציה. לשם המחשה, אני רוכש אופציה על מניה של חברת "אפל" ביום 01.01.2020. אותה אופציה שרכשתי, מעניקה לי את הזכות לרכוש בתאריך 01.03.2020 את מניית "אפל", במחיר של 1,000 שקלים. כך, בתאריך המיועד, אם ערך מניית "אפל" עומד על 1,500 שקלים, אממש את האופציה בשמחה, שכן אשלם 1,000 שקלים בעד המניה וארוויח באותו הרגע 500 שקלים. לעומת זאת, ככל שמחיר המניה יהיה נמוך מהמחיר שהוצע בחוזה, אוכל לוותר על האופציה שרכשתי, ולהפסיד את הכסף ששילמתי בעד האפשרות האמורה. 

 

 Call, Put ומה שבניהן – סוגי האופציות בשוק

כאמור לעיל, אופציה הינה מתן זכות לביצוע סחר עתידי במניה. ישנן שתי סוגי אופציות עיקריות, שכל אחת מהן מעניקה זכות אחרת במניה, קנייה או מכירה. 

האופציה הראשונה הינה אופציה מסוג CALL. אופציה מסוג זה מאפשרת לרוכש שלה, בעת תאריך המימוש, לרכוש את המניה במחיר שנקבע מראש. כלומר, אופציה זו עדיפה לשימוש כאשר אני סבור שמחירה של מניה יעלה. לדוגמה, אם אני משער שמחירה של מניית "פייסבוק" תעלה בחודש הקרוב מערך של 100 שקלים לערך של 200 שקלים, אעדיף להשתמש באופציית CALL, שכן היא תאפשר לי לרכוש את המנייה במחיר זול יותר, שנקבע מראש.

 

לעומתה, עומדת אופציה מסוג PUT. בניגוד לאופציית CALL, שתוארה לעיל, אופציה זו מאפשרת לי למכור מניה, שאני סבור שערכה ירד בעתיד. בשימוש באופציה מסוג זה, אני בעצם "לווה" מכותב האופציה את המניה. בתאריך המימוש, באם ערך המניה נמוך מזה שנקבע באופציה, אממש אותה ובעצם אמכור לו בחזרה את המניה שלוויתי ממנו. כלומר, באם אני סבור שערכה של מניית "פייסבוק" ירד בחודש הקרוב מערך של 100 שקלים לערך של 50, ארכוש אופציית PUT על המנייה, שתאפשר לי למכור את המנייה האמורה במחיר שנקבע מראש, ויהיה גבוה יותר מערכה של המנייה במועד המכירה. 

 

כמו כן, מעבר לפונקציות להן זוכה רוכש האופציה, אופציות שונות נבדלות זו מזו בזכות המימוש שלהן. האופציות הנפוצות ביותר הן האמריקאית והאירופית. בעוד אופציה אמריקאית ניתנת לפירעון בכל רגע עד למועד הפירעון המצוין, אופציה אירופאית ניתנת למימוש במועד הפירעון המצוין בחוזה בלבד. כמו כן, יש לציין כי אופציות מוצעות הן למניות, הן למדדים השונים בשוק ההון והן למטבעות הזרים השונים. 

 

תמחור האופציות

בדומה לכל מוצר בשוק החופשי, גורם אחד המשפיע על מחירן של האופציות הוא ההיצע והביקוש. כלומר, ככל שהביקוש למנייה גדול יותר, כך מחירה של אופציה על מניה זו יעלה. בהתאמה, ככל שההיצע למניה כלשהי בשוק גדול יותר, כך מחיר האופציה ירד. 

 

מעבר להשפעות השוק הרגילות, ישנם מספר פרמטרים נוספים המשפיעים על מחירה של האופציה:

  1. שער המניה – מובן מאליו שמחיר המניה ישפיע על מחיר האופציה. ככל שמניה תהיה יקרה יותר, כך מחירה יעלה. ניתן להניח שמחירה של אופציה על מניית "גוגל" יעלה על מחירה של מניית "טימברלנד" (עם כל האהבה לנעליים שלהם).
  2. הזמן שנותר עד פקיעת האופציה – ככל שמועד פקיעת האופציה קרוב יותר, כך מחירה יהא קרוב יותר למחירה בשוק כיום. הסיבה היא הוודאות היחסית הגלומה באופציה לזמן קצר טווח.
  3. תנודתיות המניה – בעוד מניה בטוחה תתומחר במחיר יותר גבוה, בשל החשש הנמוך לירידת ערכה באופן דרסטי, מניה תנודתית תימכר במחיר זול יותר.
  4. שער הריבית – שער ריבית אטרקטיבי יכול להוביל משקיעים רבים להשקעת כספם בבנק, שכן מדובר ברווח וודאי ויציב. ככל ששער הריבית יהא גבוה, כך ירדו מחירי האופציות בהתאמה. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא