ארנפלד סוכנות לביטוח

פנסיה חובה לעצמאים – נקודות חשובות

הדאגה לעתיד הפיננסי שלנו, לרווחה שלנו בגיל הפרישה, ולכיסוי הביטוחי שישרת את היקרים לנו מכל בעת הצורך, איננה פוסחת על עצמאים. אלא שבעוד שעובדים ומנהלים שכירים רבים דוחים את ההתעסקות עם העתיד הפנסיוני שלהם מתוך הבנה כי המעסיק שלהם מקיים את חובותיו ומפריש בעבורם את הכספים הנדרשים להבטחת עתידם לקופות ולקרנות שונות, הרי שעצמאים צריכים לקחת את המושכות לידיהם ולממש את חובתם על פי חוק.

 

מה קובע החוק בהקשר של פנסיה חובה לעצמאים?

חוק פנסיה חובה לעצמאים, אשר נכנס לתוקפו בשנת 2017, קובע כי עצמאים מגיל 21 חייבים להפריש לקופות גמל או קרנות פנסיה ולייעד את הכספים עבור גיל פרישה. למידע עבור פרישה לחץ כאן. החוק קובע את רף המינימום של הסכומים אשר נדרש העוסק העצמאי להפריש, בשני חלקים:

 

החלק הראשון – עד למחצית מן השכר הממוצע במשק- הפרשה בשיעור של 4.45%

החלק השני – מעל מחצית מן השכר הממוצע במשק ועד לשכר הממוצע במשק- הפרשה בשיעור של 12.55%.

 

האם ניתן להפריש אל מעבר לרף המינימום הקבוע בחוק?

בוודאי. המדינה מעניקה הטבות מס שונות במטרה לעודד עצמאים להפריש חלק גדול יותר מן ההון שלהם לטובת החיסכון הפנסיוני. ההחלטה היא, כמובן, בידי העוסק העצמאי, וצריכה להילקח תוך התחשבות במגוון רחב של פרמטרים: מהם הצרכים הנוכחיים של העוסק העצמאי, מה יהיו צרכיו העתידיים, באיזו רמת חיים הוא מעוניין לחיות, האם הוא נדרש לתמוך או לסעוד בני משפחה, אילו אירועי חיים צפויים ללוות אותו בהמשך חייו (חתונות של הילדים, עזרה ברכישת נכסי נדל"ן, תמיכה בלימודים אקדמאיים של הילדים) ועוד פרמטרים רבים ומשמעותיים נוספים, כמובן.

 

מהי התדירות שבה נדרש העוסק העצמאי להפריש לפנסיה?

עוסק עצמאי יכול להפריש לטובת החיסכון הפנסיוני בתדירות חודשית, ולכל הפחות אחת לרבעון. אי עמידה בלוחות הזמנים להפקדה רציפה עלולה לגרור קנס בגובה 500 ₪.

 

האם עוסק עצמאי המועסק בנוסף כשכיר חייב בהפרשה לפנסיה?

התשובה תלויה בגובה ההפקדה של המעסיק של העוסק בעבודתו כשכיר. אם ההפקדה מגיעה לתקרת המינימום הקבוע בחוק לצורך הפקדה לחיסכון פנסיוני, הרי שהעוסק העצמאי לא נדרש להפרשה נוספת (על אף שהיא עשויה להיות מומלצת). עם זאת, במקרה שגובה ההפקדה של המעסיק לקרן הפנסיה או לקופת הגמל אינה מגיעה למינימום הדרוש, אזי העוסק העצמאי נדרש בנוסף להפריש מן ההון שצבר לשם מטרה זו.

תמונה של קובי ענבר
נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא
השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם סוכן ביטוח, אשמח לקבל פרטים.