פייפאל – כל מה שחשוב לדעת על Paypal

פייפאל היא חברה העוסקת בהעברת כספים ומבוססת בארצות הברית, החברה מאפשרת העברת כספים מאובטחת בין אנשים וגורמים ללא תלות מדינה או גבולות מדיניים, דרך אתר אינטרנט ואפליקציה לסלולר.

שירות פייפאל הוקם כדי לאפשר העברת כספים בין אנשים או גופים עסקיים, או לבצע רכישה ומכירה קלה, פשוטה, מהירה ונוחה להזמנה אינטרנטית של מוצר או שירות. השירות עובד כמעט בכל מדינה אפשרית שתחשבו עליה, בחלק מהמדינות בצורה מוגבלת. פייפאל מרוויחה את שכרה באמצעות עמלות המשולמות לה ממקבלי התשלומים, וכמו כן ממכירת פרסום באתר ובאפליקציה מטעמה.

 

אתרים רבים מכילים היום אופציית תשלום באמצעות פייפאל (ללא אפשרות תשלום נוספת באמצעות הקלדת כרטיס האשראי, או במקביל לאפשרות כזו), מאחר ומדובר בכלי נפוץ ופופולרי כל כך. היתרונות שבשימוש בפייפאל הם האבטחה המוגברת (שירות פייפאל עומד בסטנדרטים המחמירים ביותר, כולל אימות דו שלבי), נוחות השימוש (אין צורך להקליד פרטי אשראי או פרטים אחרים, תוך כמה לחיצות בודדות התשלום עובר), וכמו כן, מאחר ומדובר בשירות שהציבור נותן בו אמון, נוח למשתמשים לבקש מפייפאל להעביר תשלום למוכר, ולא להקליד את פרטי האשראי שלהם עבור גורם שהם פחות מכירים וכנראה גם פחות סומכים עליו. הסיכון לדליפת נתונים או חשיפת פרטי האשראי שלכם לגורמים אחרים גבוה פי כמה ברוב אתרי האינטרנט שבהם תרצו לשלם, מאשר בפייפאל.

 

תשלום בפייפאל אל מול תשלום באשראי

מצאתם אתר ובו מוצר שאתם מעוניינים לרכוש? אם האתר מאפשר זאת, שלמו באמצעות חשבון הפייפאל שלכם ולא באמצעות הקלדת נתונים ידנית.

באמצעות רכישה סטנדרטית, ללא פייפאל, תבקשו להוסיף מוצר לסל הקניות, לאחר מכן להרשם לאתר המוכר או לכל הפחות לרשום כלקוחות מזדמנים את כל הפרטים האישיים שלכם, כתובת, ופרטי כרטיס האשראי שלכם. כאשר תאשרו את טופס הפרטים, המידע נשלח למוכר והוא יכול לצפות בו כדי לחייב את כרטיס האשראי שלכם. המידע נשלח לפי תקני אבטחה והצפנות נתונים לפי אתר המוכר, וזה כנראה, פחות מאובטח ומוצפן ממה שפייפאל מציע.

כעת נותר לכם לקוות שהמוכר ינהג בצורה הוגנת, וישלח לכם במהירות את המוצר כפי שהוא תואר במדוייק, אליכם. בנוסף, כמובן שתקוו שבסיום העסקה הוא לא ישמור אצלו את פרטי כרטיס האשראי, אלא אם הוא מציע אפשרות כזו והסכמתם לה – כדי להקל עליכם ברכישות עתידיות. פרטי האשראי שלכם עלולים לדלוף לגורמים לא ראויים, כתלות בהצפנת האתר של המוכר, האם הוא משמיד את פרטי האשראי בסיום החיוב והאם הוא הגון ואמין.

ברכישה דרך פייפאל, תתבקשו להוסיף מוצר לסל הקניות, ובשלב הזה אתר המוכר יציע לכם להשתמש בפייפאל (כאמור – במקביל לאופציית תשלום סטנדרטית, או ללא אפשרות כזו). בלחיצת כפתור תעברו לפייפאל ותתחברו לחשבון שלכם בצורה מאובטחת. הסכום ומידע על העסקה יוצג על המסך, ולאחר אישור (לעיתים לא רק אישור, אלא ממש תהליך התחברות מאובטח לחשבון), פייפאל תדווח באופן אלקטרוני למוכר כי העסקה בוצעה בהצלחה. המוכר לא מקבל את פרטי האשראי שלכם, הוא רק מקבל מפייפאל אישור דיגיטלי (המכונה "אסימון", מעין קוד אישור שמכיל מספר סידורי שמהווה אישור סליקת כרטיס האשראי), ובעת קבלת הקוד אתר המוכר מסיים את תהליך הרכישה. במידה והייתה בעיה בחיוב כרטיס האשראי שלכם – גם את זה פייפאל יודע למסור לאתר המוכר בצורה דומה, ואתר המוכר ימשיך משם.

המידע על האשראי שלכם אומנם שמור אצל פייפאל, או לכל היותר מועבר רק לפייפאל (אפשר לשלם באופן מזדמן ללא חשבון בפייפאל – דרך פייפאל), ולא לאתר המוכר. תקני האבטחה שבהם המידע יעבור מהמתקדמים והמתוחכמים ביותר שיש, המוכר לא מקבל את פרטי האשראי שלכם, ואין לו אפשרות לשכוח להשמיד את הפרטים או להעביר אותם לגורם אחר, והסכנה בהדלפת המידע נמוכה משמעותית. בנוסף, במידה והמוצר לא יגיע, יגיע פגום, יגיע לא כמתואר באתר המוכר ושלל בעיות נוספות לוגיסטיות – תאלצו להתמודד עם כך מול המוכר ישירות ואתם נתונים לחסדיו בלבד, אין לכם "גורם מתווך" כמו פייפאל שיעשה סדר, יחליט מי צודק והאם מגיע לכם זיכוי. החסרון היחיד הוא של המוכר – מורדת לו עמלה על העסקה. עבור הרוכש – אין חסרונות, אך ורק יתרונות, כאשר הוא בוחר לשלם בפייפאל.

 

אבטחה בראש סדר העדיפויות

מלבד פרוטוקול אבטחה מתקדם וחדשני, והעברת נתונים בצורה מוצפנת אל היעד, בפייפאל הרחיבו והגבירו את שכבות האבטחה.

  • במידה והחלפתם מכשיר סלולרי או מחשב – הרכישה לא תהיה אוטומטית ותצטרכו להכנס שוב לחשבון הפייפאל שלכם.
  • במידה והעסקה המדוברת לא נראת סטנדרטית עבורכם כלקוחות, פייפאל תעצור ותבקש מכם להתחבר לחשבון שלכם מחדש למרות שמדובר בסלולרי מזוהה או מחשב מוכר. יתכן ואתם בדרך כלל רוכשים בגדים דרך פייפאל, ולפתע יש רכישה של סלולרי, לדוגמא. דוגמאות נוספות – אם אתם מבצעים עסקאות קטנות בדרך כלל דרך פייפאל, ופתאום מדובר בעסקה גדולה של מאות או אלפי דולרים (או הפוך, עסקאות בסכום נמוך באופן קיצוני – רמאים שהשתלטו לכם על חשבון הפייפאל עלולים לנסות "רכישת ניסיון" בסכום מאוד נמוך), בגדול – כל דבר שעשוי להצביע על כך שלא אתם היזמים של הרכישה – למרות שמי שמבצע את הרכישה מחזיק במכשיר הסלולרי שלכם או במחשב שלכם.
  • במידה ואתם לא במיקום הגאוגרפי הסטנדרטי שלכם – אם אתם חיים ורוכשים בדרך כלל מישראל ופתאום אתם בחופשה בתאילנד ורוכשים להנאתכם מוצרים, פייפאל תעצור וזה יראה לה חשוד, ותאלצו להכנס מחדש לחשבון שלכם לפני שהעסקה תאושר. העסקה תחשב מפוקפקת במיוחד ויתכן שפייפאל תעכב אתכם בתהליכי אימות נוספים אם מדובר בשתי רכישות סמוכות כרונולוגית זו לזו משתי מקומות שונים בעולם. לא הגיוני שלפני שעתיים הייתם בארץ ורכשתם, ועכשיו אתם רוכשים מארצות הברית.
  • אם ספק האינטרנט שלכם ונתונים נוספים לגבי חיבור האינטרנט שלכם לא תואמים את היסטוריית הרכישות שלכם – גם במקרה כזה תאלצו לבצע כניסה מחודשת לחשבון והרכישה לא תאושר אוטומטית.
  • אימות דו שלבי – אימות דו שלבי הוא מונח המוכר לשירותים רבים שמקשים על האקרים ופורצים מלהתחבר בשמכם לשירותים שמולם אתם מזדהים. הזדהות באמצעות שם משתמש וסיסמא מיושנת ואינה מאובטחת. באימות דו שלבי, אחרי שתזדהו כרגיל עם שם משתמש (או דואר אלקטרוני) וסיסמא, תאלצו לעבור שלב נוסף של הזדהות. יתכן וישלח לכם קוד מספרי בהודעת טקסט לסלולרי, דואר אלקטרוני לאישור הכניסה, או הודעה כלשהי במכשיר הסלולרי שמבקשת ממכם לאשר את הכניסה. כך למעשה, מישהו שגילה את שם המשתמש והסיסמא שלכם אך אין ברשותו אפשרות להכניס לדואר האלקטרוני שלכם או גישה למכשיר הסלולרי שלכם – נחסם ניסיון ההתחברות מצידו.

 

בעיית המיסוי בקבלת כספים מול פייפאל עבור מקבלי התשלומים בו

אם אתם מוכרים מוצר או שירות ומכבדים תשלומים באמצעות פייפאל, תוכלו להשתמש בפייפאל כחשבון בנק דיגיטלי וירטואלי. אם מכרתם משהו וקיבלתם על כך 100$, זה ירשם בחשבון הפייפאל שלכם, ולא בהכרח יכפה עליכם לשפוך את הכסף הזה מפייפאל אל חשבון הבנק שלכם. בהמשך, תוכלו לשלם מתוך מאזן הפייפאל שלכם עבור שירותים או מוצרים שמאפשרים תשלום מול פייפאל, מבלי שהכסף יימשך מחשבון הבנק שלכם (כמו שקורה בתשלום מחוץ לפייפאל או במידה ומאזן חשבון הפייפאל שלכם ריק), אלא הסכום ירד מחשבון הפייפאל מהכסף שצברתם בו.

במידה ויש לכם רק חלק מהסכום הדרוש במאזן הפייפאל שלכם, פייפאל יודע לרוקן קודם את המאזן שלכם בחשבון הפייפאל, ורק את היתרה למשוך מחשבון הבנק באמצעות כרטיס האשראי שלכם. בצורה הזו, אנשים רבים נמנעים מתשלום מיסים, אם קיבלת כסף על מכירת מוצרים, ומבלי לדווח עליו לרשויות המיסוי השתמשת בכסף הזה כדי להזמין לעצמך חופשה בחו"ל או כל דבר אחר שאינו קשור לעסק שלך – ביצעת הלבנת כספים. העובדה שהכסף הנכנס לעסק לא עבר לחשבון הבנק, אך יצא עבור צרכים אישיים לא עסקיים – היא כמובן בעייתית מאוד.

רשויות המס לא נוטות לבקש פירוט פייפאל בעת בדיקת העסק, וגם במידה ויבקשו, אדם יכול לטעון כי אין לו חשבון פייפאל וזה משהו שקשה מאוד לבדוק ולאמת בימינו, זה לא כמו חשבון בנק שבקלות רשויות המס יכולים לדעת באילו בנקים יש לך חשבון ולצפות בפירוט שלהם. כמובן שאם אתם מנהלים עסק ומקבלים כסף דרך פייפאל, הכסף הזה אמור להיות מדווח באמצעות קבלות כדי לשמור על החוק.

 

paypal: לא רק לשלם, אלא גם שירות צרכני משלים

בפייפאל יעזרו לכם גם מההיבט הצרכני. אם הייתה תקלה טכנית בעת ביצוע הרכישה, המוצר לא הגיע כלל, קיבלתם מוצר פגום או לא תקין, או שאולי המוצר שהובטח לכם לא תואם את מה שקיבלתם – תוכלו לפנות לפייפאל ולקבל שירות מהם, למרות שהם רק ה"צינור" להעברת הכסף למוכר. בפייפאל יש תהליך מובנה, מסודר ודיגיטלי לכאלו מקרים. בשלב הראשוני אתם כלקוחות (או אולי אפילו המוכר, במקרים מסויימים), יצביעו לפייפאל שיש בעיה לוגיסטית בעסקה באמצעות כפתור "Dispute" – "עימות" בממשק האתר והאפליקציה.

המתלונן כותב את פרטי הערעור, ואז מתחיל דו שיח שבו שני הצדדים בעסקה דנים בבעייתיות שבגינה הצד המתלונן בחר להתלונן. במידה ולא הגעתם להסכמה ולפתרון מול הצד השני שביצע מולכם את העסקה, תוכלו להעביר את כל המידע והנתונים לפייפאל, וזו תכנס "כבוררת" בין שני הצדדים, תברר לגבי פרטים משלימים, ותבקש משני הצדדים תגובות ומענה סביב העניין.

אי מענה מאחד הצדדים תוך זמן קצוב מוביל להכרעה אוטומטית, אך אם יש מענה ושני הצדדים משתתפים בהליך הערעור, פייפאל תכריע את כף המאזניים ותחליט בקרב מי מבין שני הצדדים נמצא הצדק. כמובן שכל העניין הזה עשוי לגרום לרמאות ואי הגינות, לדוגמא במידה והרוכש מחליט לערער על העסקה בטענה שהמוצר לא הגיע, אך המוצר הגיע. רמאות שכזו עשויה לעבוד פעם בודדת, אך כמובן שבפייפאל חוקרים את היסטוריית העסקאות ובמידה ומשתמש מסויים משתמש באפשרות העימות פעמים רבות, מסיקים שיתכן והוא התפוח הרקוב ומפעילים כנגדו סנקציות – הגבלות על החשבון או סגירת החשבון שלו ב- paypal .

עוד כתבות מומלצות בנושא צרכנות

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?

תוכן עניינים
שווים קריאה
רוצה לדבר עם מומחה?
הצג מאמרים לפי תחום
קטגוריות
מאמרים פופולריים