פודקאסט (Podcast) – צריכת תוכן תוך כדי תנועה

לפני הכל, זכותך לדעת! הידעת? למעלה מ50% מהשכירים בישראל זכאים להחזר מס, גובה החזר עומד על 8,000 ש"ח בממוצע! לא צריך עו"ד כדי לבדוק זכאות, לבדיקת זכאות במחשבון קל ונוח לחצו כאן.

פודקאסט (או בעברית: הֶסְכֵּת) הוא סוג של תוכנית רדיו שנמצאת באינטרנט (בחינם או בתשלום), אך הרדיו אינו משדר לפי זמנים מסויימים. בדומה ל- VOD – וידאו און דימנד, בטלויזיה, כך גם הפודקאסט הוא ROD – רדיו און דימנד, באינטרנט, כך שאפשר לשמוע איזה פרק בפודקאסט מסויים מתי שתרצו.

משמעות המילה: הלחם של שני המילים Pod (לקוח מנגן המדיה הישן האגדי של אפל – ה iPod) ו- Cast (קיצור של המילה Broadcast – בעברית שידור). בעברית כאמור נבחרה המילה הֶסְכֵּת, שנגזרת מהמילה העברית עבור תוכנית רדיו – תסכית.

בארץ שמיעת פודקאסט פחות נפוצה או מוכרת, אבל בחו"ל מדובר בתופעה של ממש. יותר מחצי מהאמריקאים כבר חוו את החוויה ושמעו פודקאסט לפחות פעם אחת, כאשר חלק גדול מהם שמעו מספר פרקים וחלק שמעו (או שומעים עד היום) פודקאסטים מסויימים באופן קבוע.

פודקאסטים קיימים בתחומים כמו טכנולוגיה, יזמות, דת, ספורט, עסקים, מדע, חינוך, בריאות, אקטואליה, איכות הסביבה, מוזיקה וכדומה. ישנן תחנות רדיו פופולריות שמפיצות את התוכניות שלהן בנוסף לשידור ברדיו גם ברשת האינטרנט כפודקאסט, או שמשמיעות פודקאסטים מסויימים במסגרת שידורי הרדיו שלהן.

 

ההיסטוריה של הפודקאסטים בארץ

הפודקאסטים הראשונים בארץ היו "ברכה גולשת" שהגישה העיתונאית והמוזיקאית עדי עליה, שהחל את דרכו בשנת 2004, וקצת אחריו קמו "מופע השוליים של קיטרו" בהגשת זיו וניר קיטרו, ו"גיקים" בהגשת רן יניב הרשטיין. על אף הפודקאסטים המצויינים האלו שפרצו כבר לפני יותר מ-15 שנה, פופולריות פודקאסטים אלה (וגם נוספים) הייתה נמוכה מאוד בארץ, אך בשנתיים שלוש האחרונות גם הציבור הישראלי מתחיל לעכל את היתרונות ומתחיל להאזין לפודקאסטים בצורה רחבה יותר.

זה קורה גם הרבה בזכות גופים גדולים שהקימו פודקאסטים בעת האחרונה כמו רדיו תל אביב, כאן, הטלויזיה החינוכית ופורטל וואלה. כיום יש כ-500 פודקאסטים ישראלים בעברית.

 

איך נכנסים לחגיגה?

כדי להאזין לפודקאסט שמצאתם באינטרנט (בגלישה לאתר שיש לו פודקאסט או בחיפוש אחר פודקאסטים מעניינים בגוגל, אתן גם רשימה ארוכה של פודקאסטים מומלצים לקראת סיום הכתבה הזו), תצטרכו תוכנה או אפליקציה להאזנה לפודקאסטים.

במחשב עם מערכת חלונות: תוכנות כמו iTunes או MediaMonkey.

במכשירי אנדרויד: אפליקציות כמו SoundCloud, Podcast Addict, Stitcher.

במכשירי אפל: קיימות אפליקציות רבות לשמיעות פודקאסט, אך ישנה אחת מקובלת וטובה שמובנת בכל מכשיר סלולרי כחלק ממערכת ההפעלה מבית אפל.

 

מתי לשמוע את הפודקאסטים המועדפים עליי?

אנשים רבים תוהים כיצד יפנו זמן בשגרת החיים שלהם להאזנה לפודקאסטים. במידה והפודקאסט הוא פודקאסט בידורי, עם מעט תוכן להעשרה והידע שלכם (הכללי, או בתחום מסויים לפי הפודקאסט), אתם יכולים לדוגמא להרדם איתו בלילה או לשמוע אותו בזמן שאתם מכינים אוכל במטבח. במידה ומדובר בפודקאסט שאתם ממש רוצים להפיק ממנו מידע, לקחים ותוכן (פודקאסטים בנושא יזמות, קריירה, עשיית כסף וכדומה), רצוי לשמוע אותו בזמנים אחרים. רבים מאיתנו תקועים בפקקים או בדרכים כמעט על בסיס יומי, זמנים ארוכים. זה זמן מצויין להפעיל פודקאסט אהוב עליכם, ולנצל את הזמן המת של הנסיעה הארוכה בפקק כדי ללמוד ולהעשיר את עצמכם באמצעות האזנה לפודקאסט.

 

האם התכנים תמיד איכותיים או אמינים?

כל אחד יכול להקים פודקאסט ולהתחיל לשדר. הרבה פודקאסטים אינם ברמה גבוה או איכותיים, וחלקם אפילו גובלים בהטעיית ציבור, שכן הם משדרים תכנים שאינם נכונים או אינם אמינים. פודקאסטים גדולים, פופולריים וידועים בדרך כלל יהיו איכותיים ואמינים. כל הפודקאסטים שנתתי ברשימה בתחתית הכתבה פה איכותיים ואמינים.

 

יש לי מה לתרום לציבור: אני רוצה להרים פודקאסט משל עצמי

כדי ליצור פודקאסט, עליכם להקליט את פרקיו ולערוך אותם. לאחר מכן, תוכלו לשלוח את קובץ הקול שהוקלט ונערך לשרת לצורך אחסון (שרתי אחסון ייעודיים לפודקאסטים: Podbean, iCast, ועוד שתמצאו בגוגל). עם כל פרק חדש שתעלו לרשת, תוכלו גם לעדכן את ערוץ ה-RSS של הפודקאסט שלכם (אופציה מובנת ברוב שרתי האחסון לפודקאסטים), כדי שמי שרשום לעדכונים אוטומטיים לפודקאסט שלכם יקבל התראה לגבי פרק חדש.

 

מה הסטייל שלכם?

לפני שאתם מתחילים להקליט, נסו לחשוב על הסגנון של הפרקים בפודקאסט שלכם.

  • סגנון חד כיווני הרצאתי – הכל בעצם שלכם ועליכם, ואתם מדברים למאזינים באופן חד כיווני (למעט התייחסות לתגובות מאזינים). תצטרכו לכתוב תכנים תחת נושא הפודקאסט, להקליט אותם ולהעלות כפרקים לפודקאסטים שלכם. כמו כן, רצוי מאוד שתהיו כריזמטיים, בעלי יכולת התבטאות גבוה, בעלי שפה רהוטה וטונציה ברורה.
  • סגנון דו-שיח – בסגנון זה, כל הדינמיקה משתנה לחלוטין מאחד והמאזינים מקשיבים לדו שיח של שני מגישים (ולעיתים אף יותר) שמדברים ביניהם, ובדרך כלל לא באופן ישיר לקהל המאזינים. קהל המאזינים רק מאזין מהצד לדו שיח, והדברים לרוב לא מופנים ישירות אליו. בסגנון זה, שני המגישים יצטרכו את כל התכונות שציינו בסגנון ההרצאתי, אך גם יצטרכו כישורים נוספים בדינמיקה קבוצתית – לדוגמא, כאשר אחד מדבר והאנרגיות נחלשות, יכול השני לזהות זאת ולהכנס עם אנרגיות ומילים שיכניסו עניין מחדש בשידור.
  • סגנון ראיון – בסגנון זה, יהיו לכם אורחים בפודקאסט שלכם שהם ידועים או מומחים בנושא הפודקאסט, ואותם תראיינו. למעשה, ראיונות יכולים להשתלב לא רק כסגנון כללי לפודקאסט, אלא זוהי גם דרך לתבל פודקאסט מכל סוג אחר, שאינו עוסק במהותו בראיונות. התכונות שתצטרכו הם כל התכונות שציינתי בסגנונות הקודמים, ובנוסף, יכולות מתחום הראיונות: היכולת לדובב את המרואיין, לשאול שאלות מעניינות, חודרות ונוקבות שיעשו את השיחה מעניינת יותר עבור ציבור המאזינים.
  • סגנון פאנל – זהו למעשה סגנון ראיון מורחב, כך שתארחו פאנל של משתתפים בפודקאסט שלכם בכל פרק, תשמעו אותם מתחבטים זה בזה עם רעיונות מנוגדים סביב נושא הפאנל, ותנהלו את השיחה ואת זכות הדיבור בין המשתתפים. בסגנון זה, תצטרכו את כל התכונות שציינתי עד עכשיו לכל שאר הסגנונות, ובנוסף יכולות בתחום ניהול אנשים – ניווט בין האדם האוחז בזכות הדיבור וסלילת הדרך הכללית של השיחה בפאנל.
  • פודקאסט מוזיקה – פודקאסט שמשדר מוזיקה, רצוי מאוד שמלבד מוזיקה תתנו גם ערך מוסף (מאחר וכל משתמש יכול לשמוע כמעט כל שיר או אלבום שירצה באופן חופשי בימינו) בצורת חוות דעת, סיפורי הרקע מאחרי השירים והאלבומים שאתם מנגנים, עדכונים לגבי שירים חדשים ואלבומים שיוצאים, וידע כללי בנושא מוזיקה ועריכת מוזיקה ורשימות השמעה.

בנושא זכויות יוצרים עבור פודקאסטים שמשדרים שירים: השמעת שירים ידועים בפודקאסט היא הפרה של זכויות היוצרים של השירים. חפשו בגוגל Podsafe Music כדי לראות אילו שירים ניתנים לשידור בפודקאסט ושידורם אינם מהווה הפרה של זכויות יוצרים, ואילו שירים גוררים עימם תשלום (בדרך כלל נמוך למדי) כדי לאפשר את השמעתם.

 

תדירות ואורך הפרקים

ממש כמו תוכנית קבועה מתוזמנת בטלויזיה, נהוג שכל פרק בפודקאסט שלכם יצא בזמן קבוע (אחת ליום, אחת לשבוע, אחת לחודש וכדומה) ומשך כל פרק בפודקאסט שלכם יהיה פחות או יותר זהה. זה לא הכרחי, אבל זה כדאי מאוד, מאחר וזה מרגיל את ציבור המאזינים שלכם לצפות לפרק חדש, ולהערך עם זמן פנוי להאזנה בהתאם לאורכו של כל פרק. כבעלים של פודקאסט, אתם יכולים גם להקליט מראש כמה פרקים קדימה (כמו שעושים לא מעט בתוכניות טלוויזיה גם), ולשחרר אותם לציבור המאזינים בהדרגה. פודקאסטים בדרך כלל נעים סביב הרבע שעה לפרק, למרות שיש גם פודקאסטים עם פרקים ארוכים משמעותית מזה (פחות מזה – פחות כדאי).

 

לפני שמתחילים פודקאסט חדש

קודם כל – חשוב מאוד לוודא שנושא הפודקאסט רלוונטי ושיש הרבה מה לדבר עליו. נסו לחפור באינטרנט סביב הנושא ובמקביל גם לחשוב עליו בראש, ולהעלות רשימת נושאים לפרקים. אם אין לכם לפחות 100 נושאים עבור 100 פרקים, כנראה שהפודקאסט שלכם לא עוסק בנושא נרחב שמאפשר הרצת פודקאסט קבוע ארוך טווח, או שאתם לא מספיק מבינים בנושא המדובר כדי להרים פודקאסט אודותיו. כשיש לכם נושאים מראש אתם רגועים ועם ראש שקט (והכי טוב – כשמוקלטים הרבה פרקים מראש קדימה), ואתם גם יכולים לעדכן את המאזינים לגבי הנושאים העתידיים כדי ליצור אצלהם סקרנות ורצון להמשיך ולהאזין לפרקים שבפודקאסט שלכם.

עליכם לרכוש ציוד טכני ולהיות ערוכים להוצאות כלכליות גם מעבר לרכישת ציוד. איכות ההקלטה היא חשובה מאוד, ופודקאסטים שמוקלטים באיכות ירודה סובלים מפופולריות מוגבלת מאוד – אנשים רוצים לשמוע בבירור את מה שמשודר בפודקאסט, ולעיתים יש סביבם רעשי רגע בזמן שהם מקשיבים לפודקאסט שלכם ולכן הם חייבים לשמוע אתכם בבירור.

רכשו ציוד הקלטה (מיקרופון בעיקר, או סט מיקרופונים במידה ואתם מתכוונים לנהל דו שיח, ראיונות או פאנלים בפודקאסט שלכם), ואם אתם זקוקים לזה – גם מחשב חדש או מכשיר סלולרי חדש, בהתאם למכשיר שאליו אתם מתכוונים להקליט. דרשו מראש בחנות לשמוע הקלטה באמצעות המיקרופון לפני הרכישה, אל תסתפקו בפחות מזה. אם איכות ההקלטה לא נשמעת לכם טובה, סביר להניח שגם ככה המאזינים שלכם יחשבו. בנוסף, למדו איך לדבר נכון למיקרופון, מאיזו זווית זה הכי טוב, כדאי ואיכותי, ומאילו מצבים כדאי להמנע (יש זוויות וקרבה אל מיקרופון שעלול לעוות את הקול, או ליצור צלילים של "בום" באותיות כמו "פ" או "ב").

דאגו למקום להקלטה – חדר סגור עם מעט רעשי רקע, אם יש צורך, שפרו בו את האקוסטיקה, וודאו שיש בו מספיק מקום לצרכים שלכם (במיוחד אם אתם יותר ממגיש אחד, או אם יהיו ראיונות או פאנלים בפודקאסט שלכם). חדר ריק עם קירות וחלונות בלבד פחות טוב, מאחר ויהיה בו הד חזק, זו הסיבה שכדי לשפר איכויות הקלטה מכסים קירות של חדר בספוג רך – שמחזיר את הקול הפוגע בו הרבה פחות מקיר או חלון קשים. אתם יכולים לרפד את הקירות והרצפה באמצעות כריות, שטיח, ספוג ובדים כדי לשפר את האקוסטיקה בו.

יש סיכוי גבוה שתצטרכו לערוך כל פרק לפני העלאתו לפודקאסט שלכם. תצטרכו תוכנה פשוטה לעריכה (אתם לא תקליטנים ולא מפיקים מוזקליים, משהו פשוט יחסית אמור להספיק לרוב הפודקאסטים), הכי נפוצה היא Audacity, ויש גם שירותים אינטרנטיים שעובדים בדפדפן האינטרנט שלכם אונליין ויעשו עבודה לא רעה. אני עובד עם תוכנה פחות נפוצה שנקראת Cool Edit Pro, היא עורכת שמע מדהים וגם פשוטה מאוד להבנה והתעסקות. כשאתם עורכים, הסירו שתיקות ארוכות, היסחי דיבור כמו "אממממ" או "אהה" לפני שאתם פותחים במשפט חדש, ואתם גם יכולים לערוך החוצה דברים שאמרתם או שמישהו אחר אמר במסגרת ההקלטה, אם זה פחות מעניין ואם הפרק יצא ארוך מידי.

שיווק וקידום פודקאסט – שיווק וקידום של פודקאסט מתבצע דומה לגמרי לשיווק וקידום של כל עסק עם ייצוג אינטרנטי. ניתן להרים מודעות ממומנות ברשתות החברתיות ובגוגל, וכמו כן לבצע קידום אורגני של התכנים והפודקאסט שלכם. אתם יכולים להרים דפים עסקיים ברשתות החברתיות, קבוצות, ולפרסם את הפודקאסט דרכם, ממש כמו שיווק וקידום של כל מוצר או שירות שמוצג באינטרנט.

 

למה לי להרים פודקאסט משל עצמי?

פודקאסט יכול לשמש אתכם ואת האינטרסים שלכם בכמה דרכים.

ראשית, אתם יכולים להרים פודקאסט כתחביב, ללא מניע כלשהו, אלא רק לשם ההנאה והכיף שלכם.

שנית, אתם יכולים לקדם כל רעיון עסקי או אג'נדה שיש לכם, במיוחד אם הפוסטקאסט יפרוש כנפיים ויהפוך להיות פופולרי, ויגיע למצב שבו יש לו קהל מאזינים נאמן קבוע גדול.

מחפשים למה להאזין? הנה רשימה של פודקאסטים מובילים מעניינים, מצליחים ופופולריים, לפי נושא. כדי להאזין לפודקאסט פשוט חפשו אותו בגוגל עם המילה "פודקאסט" לפני שמו של הפודקאסט, והגיעו לעמוד השידור שלו עם רשימת כל הפרקים להאזנה.

 

פודקאסטים מובילים ישראלים בעברית

ספורט: הפודיום, ציון 3, בכל יום נתון.

הייטק, מדע וטכנולוגיה: הייטק בפקקים, עושים טכנולוגיה, 30 דקות או פחות.

שיווק: עושים שיווק, המנגל, עשר דקות על שיווק.

תכנים לילדים וצעירים: פוליטיקה בקטנה, מסע אל גוף האדם, היסטוריה לילדים, אגדות אמיתיות.

תרבות: שיר אחד, הולכים לקולנוע, גיבור תרבות.

קומדיה, הומור ובידור: יורים בנגמ"ש, מה יש בזה, S-Emek.

סגנון חיים: אמא אמא, יחסינו לאן, חושבים טוב.

 

פודקאסטים מובילים בחו"ל באנגלית

קריירה ועשיית כסף: The Games Altucher Show, Mixergy Interviews, This is your life, The Tim Ferris Show, Smart Passive Income.

סטרטאפים: How To Start a Startup, The Growth Show.

להעשרת הידע הכללי: Stuff you Should Know.

תיעוד ותחקירים: Serial – סיפורי מתח ודרמה בהמשכים המבוססים על סיפורים אמיתיים, This American Life – ראיונות שטח, The Moth.

אומנות ויצירה: Unmistakeable Creative Podcast – ראיונות עם מעצבים, במאים, זמרים, צלמים ויוצרים מכל הסוגים.

 

כאמור יש כ-500 פודקאסטים ישראליים בעברית ומיליונים של פודקאסטים לועזיים באנגלית ובשפות אחרות – הרשימה פה חלקית מאוד ומספיקה כדי להתחיל "להניע" אתכם בלבד. את שאר הפודקאסטים תוכלו למצוא באתרי אינדקס לפודקאסטים ובחיפוש בגוגל.

לפני הכל, זכותך לדעת! הידעת? למעלה מ50% מהשכירים בישראל זכאים להחזר מס, גובה החזר עומד על 8,000 ש"ח בממוצע! לא צריך עו"ד כדי לבדוק זכאות, לבדיקת זכאות במחשבון קל ונוח לחצו כאן.

עוד כתבות מומלצות בנושא צרכנות

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?