סליקה באינטרנט – סקירה רחבה

מהי בעצם סליקה באינטרנט, כמה משלמים על זה ועל מי נופל התשלום? אילו חברות מציעות שירותים כאלה ומי חייב שירותי סליקה אינטרנטיים? הנה לפניכם כל המידע.

 

סליקה באינטרנט – מה זה ולמה צריך את זה?

פעם, להקים חנות מקוונת היה סיפור קשוח מאוד. לא היו כלים או פלטפורמות לבנייה עצמית, היית צריך לגשת לבונה אתרים, לתאר בפניו את הצרכים שלך במדוייק, לקבל הצעת מחיר לבניית חנות אינטרנטית (מעין קטלוג מוצרים באינטרנט, שאפשר גם דרכו להזמין), לחכות שהפיתוח יושלם, ולפתוח את החנות שלו – וזה עוד לפני ששיווק והביא תנועה ולקוחות פוטנציאליים לחנות האינטרנטית, וביצע מכירות. בשנים האחרונות פותחו כלים אוטומטיים וקלילים, חלקם אפילו מותאמים להקמה והגדרה עצמית על ידי אנשים שאינם מבינים טכניים גדולים, וכל אחד יכול לפתוח בעצמו חנות אינטרנטית באמצעות וויקס, וורדפרס, או אפילו להכנס לזירת מסחר בינלאומית כללית כמו איביי ולהכניס את החנות המקוונת שלו לשם.

בבנייה דרך וויקס וורדפרס תקבלו עיצוב מותאם אישית וחנות שהיא רק שלכם, ואילו דרך איביי או אמזון אתם נכנסים כמוכרנים בפלטפורמה גדולה בינלאומית ענקית וכפופים לעיצוב שלה וגם מקבלים את העובדה שהלקוחות שלכם חשופים לעוד מוצרים שונים, מגוונים, דומים ושונים למוצרים שלכם בעמוד החנות שלכם. במידה והחלטתם ללכת על חנות משל עצמכם, גם אם באמצעות כלים כמו אלו של וויקס או וורדפרס, וגם אם תוכניתן כשרוני כתב עבורכם אתר חנות מאפס (במידה והחנות שלכם מיוחדת והכלים האוטומטיים העצמיים לא תואמים לרצון שלכם, או כל סיבה אחרת שבגללה לא תרצו להשתמש בכלי לבניית חנות אינטרנטית), אתם זקוקים לסליקה באינטרנט – מנגנון מאובטח שיציג לרוכש טופס המבקש פרטי תשלום, אותו טופס כאשר יאושר יגרום לסליקה של כרטיס האשראי (בדיקת אימות, וידוא וביצוע התשלום בפועל) וכך יוכל הגולש המאושר לשלם בנוחות ולהעביר אליכם את הכסף. התהליך שעובר מרגע שהגולש אישר את פרטי ההזמנה בטופס המאובטח שמילא ועד שחברת האשראי רושמת את החיוב העתידי ברישומיה עבור תחילת החודש הקרוב מכונה "סליקה אינטרנטית".

 

הכי חשוב – אבטחה!

מנגנון הסליקה באינטרנט שלכם צריך לוודא ולאמת את פרטי האשראי שהוזנו בטופס, אבל הכי חשוב – פרטי האשראי צריכים לעבור לחברת האשראי בצורה מאובטחת, הכי מאובטחת שיש. מידע שמגיע מדפדפן האינטרנט של הגולש אל חברת האשראי – צריך לעבור בצורה מוצפנת, ולעמוד בתקני אבטחה מחמירים, מאחר והאקרים זדוניים מסוגלים לעצור את התשדורת באמצע, לקרוא, ובחלק מהמקרים גם לפענח אותה.

אם אתם גורם ששומר את פרטי האשראי של הלקוח לטובת רכישות עתידיות מהירות יותר – מאגר הנתונים צריך להיות סופר מאובטח מאחר והוא מכיל מידע על עשרות, מאות או אלפים רבים של אנשים ופרטי האשראי שלהם. אני ממליץ להמנע מה"נוחות" הזו ולבחור רק לסלוק במקום בזמן רכישה, ולא לשמור את פרטי האשראי של אנשים. במקרה הכי נורא, הלקוח יצטרך להקליד שוב את פרטי האשראי שלו ברכישה הבאה, עדיף לכם להיות שקטים בנושא הזה.

 

איך משלמים באינטרנט?

בינינו – אין יותר מידי אפשרות. רוב התשלומים באינטרנט עוברים מהקונה למוכר באמצעות כרטיס האשראי. בשוליים יש דרכים אחרות כמו מטבעות קריפטו דיגיטליים, העברות בנקאיות, תשלום באמצעות הודעת SMS, העברות swift באמצעות הדואר ועוד. שימו לב שכל השיטות שציינתי, מלבד תשלום במטבעות דיגיטליים, מתבצע בפועל מחוץ לאתר האינטרנט, ואתר האינטרנט מתממשק אל המערכת החיצונית כדי להבין שהתשלום התקבל, והעסקה יוצאת לפועל. מרבית מהעסקאות שמבוצעות באינטרנט כיום מתבצעות באמצעות סליקת כרטיס האשראי של הרוכש. גם כשאתם רוכשים באמצעות PayPal, שיטה מקובלת ופופולרית לביצוע עסקאות עם יתרון אבטחתי מובהק ועוצמתי, בפועל, מאחורי הקלעים, אתם משלמים הלכה למעשה באמצעות סליקת כרטיס האשראי שלכם, והחיוב של PayPal יגיע בפירוט חיובי האשראי הקרוב שתקבלו.

 

איך מקימים דף עם מנוע סליקה באינטרנט לחנות המקוונת שלי?

אם אתם לא ארגנון ענק ורב אמצעים, לא תקימו את מנגנון הסליקה בעצמכם. תצטרכו להעזר בשירותי סליקה אינטרנטית של חברות שמתמחות בתחום, תמורת, כמובן, עמלות. עמוד הרכישה שבו מתבצעת הסליקה עצמה יהיה שייך לחברה צד שלישי המספקת שירותי סליקה מקוונת, הגולש הקונה ימלא את פרטי האשראי בדף שלה. היא תסלוק את כרטיס האשראי ותחזיר תשובה למנוע האתר שלכם שהתקבל תשלום בהצלחה, או שהתשלום לא עבר בהצלחה – עם פירוט הסיבה (כיסוי, תוקף כרטיס האשראי, מספר לא תקין וכדומה).

הגולש לא ירגיש את המעברים מהאתר שלכם אל אתר חברת הסליקה וחזרה אליכם – הוא יקבל דף בתוך תהליך הרכישה שנראה כשלכם, והוא לא יעבור פיזית לכתובת אחרת של חברת הסליקה. חברת הסליקה תתן לכם מערכת עם כניסת משתמש אישי, שבאמצעותה תוכלו לצפות ולנהל את העסקאות שבוצעו, ובחלק מהמקרים גם תשמח להוסיף שירות חשבוניות שיופקו אוטומטית עם כל עסקה, ללא תוספת עלות או בתוספת נמוכה. כדי להגיע לחברות שעוסקות במתן שירותי סליקה אינטרנטית, פשוט הקלידו "סליקה באינטרנט" בגוגל.

 

מה המחיר עבור שימוש במנגנון הסליקה האינטרנטית?

רוב החברות מחלקות את התשלום לשתיים – עלות הקמה ראשונית, ועלות שוטפת פר עסקה או פר חבילת עסקאות, בשילוב דמי שימוש חודשיים. עלות הרישום וההקמה הראשונית תהיה כמה מאות שקלים – לא משהו רציני עבור מי שמתכנן להתחיל להפגיז במכירות ברשת, דמי מנוי גם הם נעים סביב 100-200 ש"ח בחודש, אבל עיקר התשלום שיועבר לחברת הסליקה הוא עמלה מתוך כל עסקה. הסטנדרט הוא סביב 1-2% מתוך כל עסקה, כאשר מי שיסלוק יותר ישלם פחות, באופן טבעי.

חלק מהחברות מציעות חבילות – עד 1,000 סליקות בחודש – מחיר מסויים. עד 5,000 סליקות בחודש – מחיר אחר, מופחת, וכן הלאה. בכל מקרה, חברת הסליקה תבקש ממכם לעבור תהליכי רישום מול חברות האשראי השונות (נציגיה ינחו אתכם בדיוק מה ואיך צריך לעשות), לשים באתר החנות שלכם במקום בולט תקנון שימוש בכרטיס אשראי, עמודים עם הסברים על התשלום, הסברים על מדיניות ההחזרים והזיכויים שלכם, ואתם תצטרכו מצידכם תוכניתן אינטרנט שיגרום לאתר שלכם להתחבר עם המערכת של חברת הסליקה (הוא יקבל מהם הנחיות מפורטות מה עליו לעשות), או, אם אתם מתמצאים טכנית ועובדים דרך וויקס או וורדפרס, יתכן ותוכלו לבצע את החיבור בין האתר וחברת הסליקה בעצמכם. קיימים תוספים מדהימים לוורדפרס שעושים את כל העבודה כמעט לגמרי בעצמם.

הפתרון הזה מאפשר לכם לדעת בכל רגע נתון מה ההכנסות מהאתר, כאשר החשבונית יכולה לצאת אוטומטית ללקוחות, אתם יכולים לעקוב אחרי הלקוחות, להציע להם מוצרים דומים או משלימים; אתם בשליטה מלאה , ואתם גם יכולים לעשות ניתוחים – מה נמכר, ומה לא נמכר? מה קצב המכירות של המוצרים המסוימים, וכך גם להתממשק למערכת המלאי ולדעת מה לייצר או מה להזמין.

 

פתרון בזק לממהרים – PayPal

פייפאל מאפשרת לכם להקים עמוד סליקה במהירות ובזריזות, אם כי יש חסרונות. כל מה שאתם צריכים זה להרשם לפייפאל (אם עדיין אין לכם משתמש שם) ולתת את פרטי התשלום שלכם (כדי שתוכלו לקבל כסף), ותקבלו שורת קוד שיש להטמיע באתר שלכם, שתשלח את הגולש החוצה מתוך האתר שלכם לעמוד תשלום של פייפאל. באמצעות שורת הקוד והדרך שבה העמוד שלכם בנוי, תוכלו להורות לפייפאל כמה יש לגבות, ולקבל תגובה במקרה של הצלחה או כשלון של התשלום בחזרה אל האתר שלכם. יש מדריכים מפורטים בפייפאל איך לעשות את זה בדיוק, אבל אם אתם לא מתמצאים טכנית לא רע, תאלצו לקחת מישהו שיעשה את זה עבורכם – יחבר את האתר שלכם עם פייפאל. החסרונות בפייפאל – הגולש יוצא החוצה מתוך האתר שלכם לפייפאל (הכתובת משתנה, העיצוב משתנה, הוא מרגיש), אם לגולש שלכם יש חשבון פייפאל הוא יוכל להתחבר ולשלם דרכו, או שיוכל לשלם כלקוח מזדמן באמצעות כרטיס האשראי שלו וטופס של פייפאל שיקח את הפרטים ממנו. חסרון נוסף בולט – העמלה – גבוה משמעותית ביחס לחברות הסליקה: בין 2.5% ל-3.5% בהתאם לכמות העסקאות החודשיות שתכניסו דרך פייפאל. העמלה הזו, בניגוד לשימוש בחברות הסליקה השונות, תהיה גלויה ללקוח והוא יצטרך להוסיף את זה לעלות בעת התשלום, יהיה כתוב לו מפורשות על המסך תוספת עמלת פייפאל על התשלום. לא אידיאלי בכלל אבל עבור חנויות קטנות עם מעט מכירות, עבור העברת כספים על עסקה מזדמנת אירעית חד פעמית באמצעות כרטיס האשראי – מגדירים את זה בזמן קצר מאוד ותוך כמה דקות בודדות אפשר לקבל כסף לחשבון הפייפאל שלכם דרך כרטיס אשראי. באמצעות פייפאל אין דמי התקנה חד פעמיים!

 

התמקחו – בדומה לחבילת אינטרנט בייתית, שירותים סלולריים וכדומה

חשוב להבין – לכל השחקנים בתחום, מפעילי שירותי הסליקה צד שלישי – יש מחירונים קבועים, אבל הם דינמיים מאוד. אם אתם חנות אינטרנטית גדולה ומתכוונים להכניס כמות גדולה של עסקאות – יהיה לכם מולם כח רב ותוכלו להתמקח על העמלות. נסו לנהל מיקוח בדומה למיקוח שאתם מנהלים מול נציגי השירות של ספק האינטרנט הבייתי שלכם או ספק השירותים הסלולריים שלכם. בכל מקרה, נסו לדבר איתם לא רק על גובה העמלה, אלא גם על דמי ההתקנה והרישום הראשוניים. אספו הצעות מכמה חברות ונהלו סקר שוק, ובחנו את החסרונות והיתרונות של כל אחת מהחברות. השחקניות הבולטות בתחום הן טרנזילה (הגדולה ביותר, ולאחרונה קיבלה גם אישור לנהל שירותי סליקה ואשראי לא דיגיטליים, פיזיים, אמיתיים, מול עסקים שמנהלים מסופי אשראי וגיהוץ האשראי עבור עסקה), פיי פלוס, פיי דאי, איי קרדיט, איי פיי וקרדיט גארד, ויש עוד כמה מפעילות קטנות יותר. גם חברות האשראי יכולות להציע לכם שירותי סליקה באופן ישיר, אם כי זו אופציה שאינה מומלצת לרוב העסקים ומבנה החנויות שלהם מאחר והעסקה היא ברוב המקרים פחות כדאית ובירוקרטית תטרטר אתכם יותר. לפי מבנה העסק והחנות האינטרנט שלכם ובעיקר לפי כמות העסקאות החודשיות הצפויות והסכום הממוצע לעסקה, תוכלו לבחור מפעיל שירותי סליקה שיציע לכם מחיר טוב בשילוב עם מעט בירוקרטיה ושירות שמתאים לכם.

 

יש לי חנות באינטרנט ושירותי הסליקה מופעלים, רצים ועובדים – מה עכשיו?

בכל מקרה, חשוב לזכור שאם יש לכם חנות פיזית או עסק שמוכר מוצרים באופן ישיר, ואתם רוצים להצטרף לזירה המקוונת ולהקים חנות אינטרנטית ולסלוק דרכה כרטיסי אשראי כאמצעי התשלום, הקמת חנות בלבד אינה מספיקה. אחרי שתקימו את החנות האינטרנטית שלכם, אתם צריכים לדאוג לשווק ולקדם את החנות באינטרנט, כך שתכנס תנועה, תנועה רלוונטית. דפי הקטלוג, מבנה ועיצוב החנות האינטרנטית שלכם ימשוך ויעודד גולשים לבצע רכישה, ושהחנות תתעורר לחיים ולא תשב יתומה מתנועה לבדה באינטרנט.

עוד כתבות מומלצות בנושא צרכנות

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?