מקלטי מס – לעשירים בלבד?

מקלטי מס, הן מדינות המאפשרות (או יותר נכון – מזמינות) בעלי ממון להפקיד את כספם בהן, ובתמורה לכך ליהנות משיעורי מס נמוכים עד אפסיים. עד לפני שני עשורים, מקלטי המס היו בפריחתם, אך בשנים האחרונות הפיקוח עליהם הולך וגובר. אך עדיין, בעלי עסקים רבים עדיין מפקידים כספים במדינות מקלטי מס, ונהנים מתשלום מס זעום. הכנו עבורכם במאמר הבא פירוט מקיף אודות מקלטי מס, לצד רשימה של מדינות המשמשות כמקלטי מס פופולריים ברחבי העולם.   

 

מהו מקלט מס?

מקלט מס הינו הגדרה למדינה בעלת עצמאות כלכלית, אשר גובה המס בה נמוך יחסית בהשוואה לרמת המס הבינלאומי הממוצעת. אדם או חברה (המקרה הנפוץ יותר) בעלי חשבון או פירמה במדינה שהיא מקלט מס, יכולים – בהתאם לחוקים במדינה הספציפית המאפשרים זאת – להפקיד רווחים שנוצרו במדינה אחרת בחשבון הנמצא במקלט המס. על ידי הפקדה זו, החייבים במס, נמנעים מתשלום מס או לכל הפחות מורידים משמעותית את כמות המיסים שהיו אמורים לשלם על רווחים במדינת האם. מדינות המשמשות מקלט מס הן לרוב מדינות קטנות בעלות משאבי טבע דלים (אם כי ישנם יוצאים מן הכלל – דוגמת שוויץ לפני הרפורמה במערכת הפיננסית שלה ב 2011, אך על כך עוד נפרט בהמשך). 

 

מדוע מדינה רוצה לשמש מקלט מס?

האינטרס של המדינה המהווה מקלט מס לשמש כאחת כזו, הוא לייצר ולהגדיל פעילות מוניטרית רחבה בתחום שיפוטה, ויתרה מזו – בעשותם כן, הם גם מייצרים עבודה ותעסוקה לאוכלוסייה המקומית בסיפוק צרכי החוסים במדינה. זאת, מאחר שמדינה המשמשת מקלט מס מזמינה אליה בעלי עסקים ואנשים עמידים רבים, אשר מעוניינים להפקיד דווקא במדינה זו את כספם ורכושם (וכך להימנע כמובן מתשלום מס גבוה, אשר היה נדרש מהם במדינת האם). על מנת לספק את האינטרס הנ"ל, המדינות מחוקקות חוקים המחייבים את העסקים או התאגידים המבקשים להירשם בתחומה, לשלם אגרה שנתית לרשם החברות במדינה ולמנות דירקטורים לחברה שרושמים כאזרחי המדינה, להם התאגידים ישלמו שכר.

כמו כן, לרוב נדרש כי גם מזכיר החברה יהיה מנוי על אזרחי המדינה. כמו כן, מקלט המס גם זוכה בפיתוח ערוצי ותשתיות תקשורת בתחומו, שכן החברות הרשומות צריכות להתנהל ולתקשר, במיוחד כשמדובר בחברות מסחר אינטרנטי, אך התקשורת נדרשת גם לפעילות הבנקאית הגדלה, מתן שירותי סליקה וכלל שירותים הנדרשים לתפקוד החברה הבינלאומית. הנה כי כן, על אף שבהחלת מדיניות של מס נמוך או אפסי, מפסידה המדינה סכומי כסף לא מעטים – מאחר שמדינה שכזו ומאפשרת לאנשי עסקים רבים מכל רחבי העולם להשקיע כספים בשטחה, היא נהנית מפיתוח וקידום כלכלי. לאור העובדה שמדובר לרוב מדינות קטנות ללא מרחב עסקי גדול, הרווח שנוצר לה גדול בהרבה מההפסדים הללו. 

 

מהם השימושים השונים של מקלט מס?

קיים מגוון רחב של מקלטי מס, המתאים לסוגים רבים של  "פליטי מס" בעלי צרכים שונים ומטרות שונות. להלן כמה דוגמאות עיקריות של שימושים במקלטי מס:

השקעות ובנקים חיצוניים – השקעות ובנקים חיצוניים מכונים באנגלית OFFSHORE banking / investing, הם למעשה בנקים לכל דבר ועניין. ברם, הבנקים הללו לא פועלים תחת סמכות רגולטיבית של מדינה, אין עליהם פיקוח, וכמו שמעיד עליהם שמם  – הם מרוחקים מהחוף. בהיעדר פיקוח או מחוייבות למדינה, הבנקים הם מקום נוח לאחזקת הון והשקעתו עבור כל בעל הון שרוצה לחסוך כספים עקב תשלום המס במדינת האם.

חברות החזקה –  חברות החזקה מכונות באנגלית Holding companies, והן מהוות חברות שכל מטרתן היא להיות הבעלים ובעלות השליטה בחברה מסוימת או חברות רבות. חשוב לציין, לא מדובר בחברות אחזקה, שמטרתן היא תחזוקה, אלא החזקה. חברת ההחזקה משמשת הלכה למעשה כבעלת השליטה במניות של החברות החוסות תחת כנפה. חברה שכזו תהיה רשומה תחת רשם החברות במדינת מקלט המס, בעוד חברות הבת שלה יוכלו לפעול במדינות האם אך לשלם מיסים לפי חוקי מקלט המס, ולא לפי מדינת האם. כך לדוגמא, יכולה חברת בת הולנדית, ששוכנת תחת בעלות של חברת אם הרשומה במדינה המשמשת מקלט מס (נניח – איי סיישל), לשלם מיסים בהתאם לחוקים של איי סיישל, שם המס נמוך בהרבה בהשוואה למס ההולנדי. עם זאת, קיימים חוקים במדינות רבות שנועדו למנוע את השימוש במדינות מקלט מס, כפי שיוסבר להלן. חשוב לציין, כי בעולם הפיננסי קיים כינוי מיוחד לחברות בת של חברות החזקה – 'חברת קש', מאחר שבדומה לדחליל, הן מסתירות את חברת האם. 

חברות ביטוח שבויות – חברות ביטוח שבויות מכונות באנגלית Captive insurance, והן חברות ביטוח שנוצרו על ידי בעליהן ומבטחות אותם. מטרתן העיקרית של חברות הביטוח הללו היא לבטח את הסיכון בהשקעות הפיננסיות של בעליהן.

 

היחס למדינות מקלט מס ברחבי העולם

על אף שנהוג לסבור שמדובר ב'המצאה' די חדשנית, מקלטי המס אינם חידוש של המאה ה- 21 או ה- 20. הרצון לשלם פחות ככל הניתן הוא כנראה תופעה אנושית מושרשת, אחרת אין הסבר לכך שכבר ביוון העתיקה קיימים תיעודים על סוחרים שהיו מאחסנים סחורה באיים קרובים לאתונה, על מנת להימנע מתשלום המס המקומי (שעמד באותה תקופה, על שני אחוזים בסך הכל). עם השנים, התפתחה השיטה, כאשר בתחילת המאה ה- 20 החלו להיווצר מקלטי המס כפי שאנו מכירים אותם כיום.

בראשית דרכן, שימשו מדינות מקלט המס בעיקר משפחות רבות נכסים, ארגוני פשיעה ועולם תחתון. הגורם שהביא לפריחה של מדינות מקלטי המס המוכרות לנו כיום, הוא הפעלת מגבלות על שווקי ההון בעולם על ידי ארגון ה- OECD – הארגון העולמי לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי. מדינות החברות בארגון הסדירו את הרגולציה והגבירו את הפיקוח על השווקים ברחבי העולם. הרגולציה הזו גרעה בחופש הכלכלי של חברות גדולות, שאף נפגעו מכך כלכלית, ולכן החלו לחפש מקום חופשי יותר. בד בבד, החלו מדינות רבות לדרוש שיעורי מס גבוהים, מדינות רבות חתמו על אמנות שמסדירות את תשלום המס במספר מדינות (כך למשל, אם תושב ישראל שילם מס עבור הכנסתו במדינה אחרת החתומה על אמנת מס עם ישראל, בשיעור הנמוך מערך המס שהיה עליו לשלם בישראל, הוא יאלץ לשלם את יתרת המס לרשויות המס בישראל). בשל הסיבות הללו ואחרות, החלו מקלטי מס לפרוח – תחילה באירופה, אך לאחר זמן קצר גם באיים הקריבים ובמגוון מקומות אחרים ברחבי העולם. 

מיותר לציין שמדינות רבות לא רואות בעין טובה את קיומם של מקלטי המס, והן מפעילות חוקים ומנגנונים המקשים על ההתקשרות עימם. מלבד סיכול השתמטות מתשלום מיסים או תכנון מס (שהוא דבר חוקי אם נעשה בצורה הנכונה),  המטרה העיקרית של המדינות היא לסכל העברת כספים שמגיעים או מיועדים למטרות טרור בפרט ולפשעים בינלאומיים בכלל.

אירועי ה- 11 בספטמבר אף הגבירו את חשיבות הנושא בקרב המדינות, שהחלו לפקח באופן הדוק על השקעות במדינות אלו, פיקוח שפגע כמובן גם בחברות הרשומות במדינות מקלטי המס. חלק מהאמצעים שמפעילות המדינות הם יצירת "רשימות שחורות" של מדינות מקלט מס איתן אין לקיים קשרי מסחר, אי הכרה בחשבוניות של חברות הרשומות במקלט, דחיה של בנקים, דרישה של שקיפות מצד הבנקים (מניעת חשבונות אנונימיים) והמגוון עוד רחב.

בשנת 2011 לדוגמא,  ארצות הברית – המדינה בעלת הכוח הכלכלי הרב ביותר בעולם המודרני, דרשה משוויץ להפסיק לאלתר את פעילות החשבונות החשאיים, דבר אשר פגע בחברות רבות אשר היו עד כה מוגנות שם. באשר למדינת ישראל – ככלל, החוק הישראלי  דורש שקיפות מלאה בכל הנוגע לבעלי ההחזקה במניות חברה מסוימת, ורשות המיסים לא תאשר עסקאות עם חברות הרשומות במקלט ללא שקיפות מלאה. זאת, מאחר שחוקי המס בישראל הם אישיים ולכן לא ניתן "להתחבא" מאחורי חברה הרשומה במקלט מס.

 

מדינות המשמשות מקלט מס

עם התפתחות הטכנולוגיה ופיתוח המסחר הממוחשב (e- commerce), גדל הביקוש למקלטי מס והגישה אליהם נעשתה נוחה בהרבה, וזאת, מאחר שבשונה משנים עברו, כיום אין צורך למשקיע להיות נוכח פיזית במקום, והוא יכול לנהל את השקעותיו מרחוק. מלבד ההקלה במיסוי, החברות מחפשות גם מקום בו הפיקוח וההתערבות הממשלתית החיצונית ברכוש הפרטי שואפים לאפס. בכך, מבקשות החברות הללו להיות חופשיות יותר בפעולותיהן. 

ככלל, בעולם קיימות מדינות רבות שמוגדרות כמקלטי מס, ביניהן שוויץ, קפריסין, לוקסמבורג, פנמה, איי הבתולה, סיישל, אנגוויל, הבהאמה'ס, בליז והיד עוד נטויה. המדינות הללו מתחרות ביניהן על מידת האטרקטיביות של הקלות במס, אך כל אחת גם פונה לקהל אחר עם צרכים אחרים וכך מטפחת יתרון יחסי על פני האחרות. ריכזנו עבורכם מספר מדינות מרכזיות המשמשות מקלט מס, לצד פירוט קצר אודות המדינה, ודירוגה בדירוג סינק  – דירוג המעריך כמה כסף נכנס למדינה, מעבר לסכום הכסף שהמדינה אמורה להכניס בהתאם לעוצמת הכלכלה שלה. לדוגמא, דירוג הסינק של לוקסמבורג הוא 71, ומכאן ניתן ללמוד שללוקסמבורג נכנסים סכומי כסף הגדולים פי 71 מסכומים הכסף שאמורים היו להיכנס אליה, ביחס לגודלה וגודל הכלכלה שלה. 

 

שם המדינה מיקום המדינה דירוג סינק האם המדינה שוכנת ברשימה אפורה / שחורה? פרטים נוספים
סיישל סיישל היא מדינת איים קטנה השוכנת באוקיינוס ההודי. בסמוך לסיישל נמצאות מדינות האיים מאוריציוס וראוניון. 60 בשנת 2015 סיישל נכנסה לרשימת מקלטי המס השחורה של האיחוד האירופי. זמן קצר לאחר מכן סיישל הועברה לרשימה האפורה, לאור הבטחתה לקיים רפורמות מיסים שונות. בשנת 2018 פורסם כי בסיישל התקיימה פגישה חשאית בין יזם בענייניי הביטחון הפרטי שמקושר לנשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ, נציג איחוד האמירויות ומנכ"ל רוסי. פגישה זו היוותה לאחר מכן חלק מחקירות טראמפ – רוסיה.
קפריסין קפריסין היא מדינת – אי השוכנת בים התיכון. 62                 – בשנים האחרונות, המדינה חוקרת אישומי שחיתות בקשר לתוכנית דרכון הזהב שלה. תוכנית זו מעניקה לאנשים שישקיעו 2.2 מיליון דולר או יותר בנדל"ן בקפריסין, ולעסקים מקומיים במדינה, אזרחות קפריסאית.
נאורו נאורו היא מדינת האי העצמאית הכי קטנה בעולם. המדינה שוכנת בדרום האוקיינוס השקט, מצפון מזרח לאוסטרליה.  67 בעקבות החשש שנאורו נעשתה מרכז להלבנת הון, החל משנת 2001 נאורו 'חברה' ברשימה השחורה הבינלאומית. מאוחר יותר, בשנת 2015, צורפה נאורו גם לרשימה השחורה של האיחוד האירופי. לנאורו יש שטח קטנטן של 21 קמ"ר ומתגוררים בה רק 10,000 תושבים.
לוקסמבורג לוקסמבורג היא מדינה קטנה במערב אירופה, ששוכנת בסמוך למדינות בלגיה, צרפת וגרמניה. 71 לוקסמבורג היא אחת המדינות העשירות בתבל. בעקבות לחצים מהאיחוד האירופי וה- OECD , בשנים האחרונות לוקסמבורג איבדה יתרונות מס חיוביים שהיו לה בעבר.
מאוריציוס מאוריציוס היא מדינת אי ששוכנת באוקיינוס ההודי מול חופיה הדרום מזרחיים של אפריקה. מאוריציוס משויכת למדינות אפריקה, והיא סמוכה למדינות האיים סיישל וראוניון.  75 בשנת 2015 מאוריציוס נכנסה לרשימה השחורה של האיחוד האירופי יחד עם עוד 29 מדינות אחרות. באוקטובר 2019 האיחוד האירופי הסיר את מאוריציוס מרשימה זו. החל מסוף שנות השמונים מאוריציוס מעודדת השקעות זרות במדינה, וזאת, בעזרת חוק הפעילות העסקית בחו"ל שקיים במדינה ומיטיב עם משקיעים זרים. במאוריציוס מתגוררים כ- 1.4 מיליון תושבים.
מלטה מלטה היא מדינה שמורכבת ממספר איים. מלטה שוכנת בים התיכון מדרום לאיטליה. 100 מבין כל מדינות האיחוד האירופי, המס הנגבה במלטה בכל הנוגע לרווחי חברות, נחשב לנמוך ביותר: מעסקים מקומיים, המדינה גובה 35% מהרווחים, ואילו שיעור המס הנגבה מחברות זרות הוא 5% בלבד. 
איי מרשל איי מרשל היא שרשרת איים באמצע האוקיינוס השקט בין הוואי לפיליפינים. 100 איי מרשל נכנסה לרשימה השחורה ב2015. בשנת 2019 המדינה הוסרה מרשימה זו, הודות להחלטתה להוציא מחוץ לחוק ולאסור על שימוש בפלטפורמה המכונה "תיבות דואר' – חברות שמשתמשות במדינה כדי להימנע מתשלום מיסים וכך להחביא את זהות בעלי ההון.
קוראסאו קוראסאו היא מדינה שמורכבת מקבוצת איים בים הקריבי סמוך לחופי ונצואלה. 115 החל משנת 2017 קוראסאו נמצאת ברשימה האפורה של האיחוד האירופי. קוראסאו ידועה כמרכז פיננסי ענף.
ליכטנשטיין מדינה קטנטנה במרכז אירופה אשר שוכנת בין שוויץ לאוסטריה. 225 החל משנת 2015 ליכטנשטיין מופיעה ברשימה השחורה של האיחוד האירופי.  למרות הגודל שלה (ליכטנשטיין קטנה פי 125 מישראל), רמת ההכנסה לנפש בליכטנשטיין היא מהגבוהות בעולם. בנוסף,  מגזר השירותים הפיננסים בליכטנשטיין פורח ומצליח מאוד, ונחשב לאחד האיכותיים והמתקדמים בעולם.
סמואה מדינת איים ששוכנת בדרום האוקיינוס השקט. 277 סמואה מופיעה ברשימה השחורה של האיחוד האירופי. יתר על כן, בשנת 2015 סמואה הוגדרה ברשימה של ארגון הצדק המיסויי, כאומה החשאית בעולם, בכל הקשור לאלמנטים פיננסיים.  בסמואה מתגוררים כמאתיים אלף תושבים.
איי קיימן איי קיימן הם קבוצת איים בים הקריבי. 331 מדינת איי קיימן שוכנת ברשימה השחורה החל משנת 2015. באיי קיימן אין מס חברות, מס הכנסה אישי ומס רווח הון. 
ברמודה קבוצת איים באוקיינוס האטלנטי. 374 החל משנת 2015 ברמודה שוכנת ברשימה השחורה של האיחוד האירופי. בשנת 2019 ברמודה דורגה בתור מקלט המס החמור ביותר בעולם על ידי ארגון OXFAM.
ג'רזי אי בתעלת למנאש שנמצא בסמוך לאנגליה ולצרפת. 397 נכון להיום ג'רזי לא שוכנת באף רשימה אך הוגדרה כאחת ממקלטי המס האגרסיביים בעולם ברשימה של ארגון הצדק המיסויי. ג'רזי נחשבת למקלט מס החל משנות ה- 20 של המאה הקודמת, שעה שבריטים עשירים החלו להעביר לג'רזי כספים רבים. הם עשו זאת הואיל ובג'רזי אין כלל מס ירושה או מס על רווחי הון.   
טאיוואן טאיוואן היא מדינת איים ששוכנת בסמוך לסין. סין טוענת ששטחי טאיוואן שייכים לה אך טאיוואן מחשיבה עצמה כמדינה דמוקרטית עצמאית. בשנת 2017 טאיוואן סומנה כמקלט מס פוטנציאלי וצורפה לרשימה השחורה של האיחוד האירופי. בשנת 2019 טאיוואן החליטה להתחייב לרפורמה במערכת המס שלה ולכן הוסרה מהרשימה השחורה.
איי הבתולה הבריטים איי הבתולה הבריטים הם קבוצת איים ששייכים לבריטניה.

קבוצת איים זו שוכנת במערב האוקיינוס האטלנטי.

5235 המדינה נכנסה לרשימה השחורה של האיחוד האירופי בשנת 2015. שנתיים לאחר מכן המדינה פרסמה דוח שבו טענה שהיא אינה מקלט מס ושהיא תורמת רבות לכלכלה העולמית, לסחר ולהשקעות בינלאומיות. האיחוד האירופי דרש בתגובה מהמדינה לציית למספר רפורמות מס, ציות שימנע מהמדינה להיכלל ברשימה השחורה של האיחוד בשנת 2020. ריצ'רד ברנסון, יזם מיליארדר מפורסם, הוא בעליו של האי נקר, אחד מהאיי הבתולה הבריטים, שגודלו 74 דונם. על האי קיים אתר נופש יוקרתי, בו ברנסון מארח מעת לעת חברים קרובים כגון מישל וברק אובמה.

 

אנימציה - תופסים בן אדם והופכים אותו
עוד בנושא כללי מיסים
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש