מוסך הסדר או מוסך רגיל – איפה כדאי לתקן את הרכב?

באם ביצעתם תאונה בתקופה האחרונה, וודאי עמדה בפניכם הדילמה האם לשמור אמונים למוסך המוכר, ולהיתקל בקשיים רבים אותם מערימה חברת הביטוח, או שמא לאפשר לה לדאוג לכל פרוצדורת התיקון, ולהכניס את האוטו למוסך הסדר. למרות השקט הנפשי, שנובע מהאצלת הדאגות הנוגעות לתיקון הרכב לחברת הביטוח, ישנן מספר נקודות עליהן צריך לעמוד. עמידה על אלו תבטיח טיפול הולם ברכבכם, שיוביל לשמירה הן על רמת הבטיחות שלו והן על שוויו הכלכלי.

 

אז מהו מוסך הסדר?

מוסך מורשה הינו מוסך הפועל תחת אישור רשמי שהוענק לו ממשרד התחבורה. אלו יכולים גם לקבל אישור מיבואן רכב ספציפי, ובמצב זה יקרא מוסך מורשה ייבואן. אומנם אין באלו כדי להבטיח סטנדרט מסוים של מקצועיות המוסך, אך בשל הפיקוח החיצוני שאלו משיתים עליו ניתן להניח כי הטיפול יהא ברמה הנדרשת לכל הפחות.

לצד מוסכים אלו עומד מוסך ההסדר. מוסך זה הינו מוסך אשר חתום על הסכם תעסוקה הדדי עם חברת ביטוח כלשהי. כלומר, מדובר בעסקה שמשתלמת לשני הצדדים. המוסך זוכה להיקף לקוחות רחב ללא הוצאות שיווק, ומנגד מקבלים הלקוחות שירות מועדף ומוזל לעומת מוסכים אחרים אליהם יפנו. על מוסך הסדר מושת, מעבר לפיקוח של משרד התחבורה ולעיתים של היבואנים, גם פיקוח של חברת הביטוח עצמה, המבקשת לקבוע סטנדרטים גבוהים ללקוחותיהם בעת הצורך בטיפול או תיקון רכבם.

 

המוסך המורשה – מוקד אמון

תחילה, יש לציין כי טיפול במוסך מורשה יגרור תשלום כספי יקר וסבוך יותר, שיגולם הן בהשתתפות העצמית הגבוהה, על פני מוסך הסדר, והן בהחזרת הכסף ללקוח, שיבוצע בדרך כלל בצורה של שוטף פלוס 90. כמו כן, יש לעמוד על כך שלשם קבלת החזר כספי מטעם הביטוח, על הלקוח לקבל אישור מחברת הביטוח לגבי הצעת המחיר של התיקון. בשל העובדה שתיקון רכבים הוא אינו מדע מדויק, במידה ויחולו שינויים בהצעת המחיר תוך כדי הליך התיקון יכול שחברת הביטוח לא תהא נכונה לשלם בעד מלא סכום התיקון.

למרות זאת, אנשים רבים מעדיפים לפנות אל מוסכים מורשים בעת הצורך, בשל מגוון סיבות. הסיבה הראשונה מצויה באמון שנצבר במהלך השנים. בשל מורכבות המקצוע, אין ללקוחות אפשרות פיקוח ממשית על אופן הפעולה של המוסך. מוסך שהתגלה לאורך השנים כאמין והרוויח את אמוננו כלקוחות, יועדף על ידנו בכל פעם שנזדקק לו. שנית, במוסך מורשה ישנה וודאות. ככל שהרכב אינו חזר למצבו המקורי לאחר התיקון, ישנו אחראי אחד לתיקון, ובמידה וזה מתנער מאחריותו ניתן לפנות לגורמי הרגולציה מעליו (משרד התחבורה והיבואן כאשר מדובר במוסך יבואן). כמו כן, אפשרות התמחור מצויה בידו של הלקוח, שכן למוסך אין אינטרס כלכלי מסוג כלשהו. הלקוח יכול לבחור מהם חלקי החילוף בהם הוא מעוניין להשתמש (מקורי/חליפי), והמוסך יפעל בהתאם לרצונו.

 

שירות הוא שם המשחק – מוסך הסדר

כאמור לעיל, למוסך הסדר עולים יתרונות רבים מתוך עבודתו הצמודה עם חברת הביטוח. מתוך כך, ללקוחות הפונים לטיפול אצל יעמדו תנאים המטיבים עימם, שיובילו לא מעט אנשים לבחור במוסכים אלו.

תחילה, יש לציין את המחיר המוזל ואחריות התשלום. בשל העובדה שמספקת חברת הביטוח למוסך עבודה באופן שוטף, הדבר יוביל להוזלת עלויות התיקון (בדומה לכל ענף אחר בשוק). בהתאם לכך, לרוב דמי ההשתתפות העצמית ללקוח יופחתו. הסיבה לכך נעוצה בחיסכון הכלכלי לה זוכה גם חברת הביטוח, שמשלמת פחות על הטיפול במוסכים אלו מטעמה. כמו כן, אחריות התשלום, בשונה ממוסך רגיל, תהא על חברת הביטוח, שתשאף לחסוך מכם כל הוצאת אנרגיה מיותרת.

שנית, בשל הפיקוח והסטנדרטים אותם מציבה חברת הביטוח למוסך, יזכו לא פעם הלקוחות לתנאים מועדפים. הטבות כמו רכב חלופי בזמן התיקון ושטיפת הרכב בסיומו לעיתים יוענקו לאותם צרכנים כברירת מחדל. בנוסף, יש לציין כי לרשות כל אחת מחברות הביטוח עומדת רשימה של מוסכי הסדר אופציונליים, כך שמספר האפשרויות הוא יחסית רחב.

 

ניגוד אינטרסים

עד כאן, נשמע שמוסך הסדר הוא הפתרון האידאלי במצב תאונה. אולם, אם גם לכם משהו היה נראה מוזר בנוגע למוסך ההסדר, זו לא טעות. היות ומדובר במוסך שמצוי בקשר ישיר עם חברת הביטוח, ניתן לקבוע באופן מובהק כי יש לו אינטרסים בטובתה של חברת הביטוח. חברת הביטוח מזרימה לאותו מוסך, עמו היא מצויה בהסדר, לקוחות רבים, ולפיכך מגדילה את היקף הפעולה שלו.

הבעיה עולה כאשר בוחנים את האינטרסים של חברת הביטוח לעומת אינטרס הלקוח. חברת הביטוח הינה גוף כלכלי. כגוף כזה, מטרתה היא הוצאת כספית פחותה ככל הניתן. הוצאת הכספים האמורה תגולם על פי רוב בתשלום בעד תיקוני רכבי המבוטחים, הם לקוחות חברת הביטוח.

בקצרה: מצד אחד חברת הביטוח, ששואפת להימנע מתשלום. מנגד, הלקוח, שמטרתו קבלת תשלום או תיקון בערך גבוהה ככל הניתן, במסגרת ההשתתפות העצמית. מרגע שהבנו כי מוסך הסדר נוטה מטבעו לטובת חברת הביטוח, ניתן לזהות בעיה.

 

זה לא נגמר – בעיות נוספות עם מוסכי הסדר

נושא ראשון שצף כאשר מדברים על בעיתיות בנוגע למוסכי הסדר הוא לעניין אחריות על התיקון. בניגוד להסדר האחריות במוסך רגיל, בו במסגרת התיקון מחויב בעל המוסך להחזיר את הרכב למצבו המקורי (או לפצות אם הדבר לא אפשרי), בעת תיקון במוסך הסדר מעורבת בעסקה גם חברת הביטוח. לא פעם בעבר הסתיימו סכסוכים מסוג זה בין כותלי בתי המשפט, שלא שומר על קו פסיקה אחיד, כאשר לעיתים הוא משית אחריות על המוסך ולעיתים על חברת הביטוח.

מוקד בעייתי נוסף, בו נתקל צרכן המגיע למוסך הסדר, נוגע לחלקי החילוף המיובאים לרכבים. בשל המחיר הנמוך, הניתן ללקוחות המגיעים על בסיס ההסדר האמור בין חברת הביטוח למוסך, מחפש המוסך דרכי חיסכון יצירתיות. אחת הדרכים האמורות היא שימוש בחלקי חילוף משומשים או לא מקוריים. הדבר נובע בשל אי בהירות במרבית חוזי ההסדר, לפיהם לא ברור מי אחראי לייבוא חלקי החילוף, החברה או המוסך. יש לציין כי את בעיה זו ניתן למנוע על ידי דרישת הנהג להחזיר את הרכב למצבו המקורי. חברת הביטוח יכולה להציע ללקוח שימוש בחלקים זולים יותר, שתוביל לירידת שיעור ההשתתפות העצמית, אולם אינה יכולה לחייב שימוש באלו.

 

לחובבי הנוחות – נקודות חשובות בשימוש במוסך הסדר

לאור היתרונות הרבים המצויים במוסך הסדר, רבים יעדיפו להעניק לחברת הביטוח יד חופשית ולחכות להשלמת הטיפול. למרות שאין בשימוש במוסך הסדר שום פסול, אמון מלא בחברת הביטוח ובמוסך ההסדר אינו מומלץ. עליכם לזכור כי מדובר ברכב שלכם, שישמש אתכם גם לאחר התיקון, ועליו לשמור על בטיחותכם בהמשך הדרך. הדבר נכון גם לעניין ערכו של הרכב, שכן מדובר בנכס בשווי לא מבוטל. להלן מספר נקודות עליהן יש לעמוד בעת הפקדת הרכב במוסך הסדר:

    • הקפידו להופיע במוסך ולהתעניין בהליך התיקון. ככל שיראו במוסך אדם רציני, שמתעניין ובוחן את אופן הפעולה שלהם, כך יקפידו יותר על איכות הטיפול.
    • זכותכם לבחור שמאי פרטי. למרות החזקת רשימת שמאים נרחבת על ידי חברות הביטוח, עומדת לכל אדם האפשרות למנות שמאי מטעמו. גם באם מונה שמאי מטעם חברת הביטוח, ואינכם מסכימים עם השערוך שהציג, אתם זכאים להביא שמאי נוסף מטעמכם.
    • בררו את שיעור ירידת הערך של הרכב. ערכו של רכב לאחר תאונה יורד ובבוא היום יקשה הדבר על מכירתו. וודאו בקפדנות את שווי ירידת הערך ודאגו לקבל מחברת הביטוח פיצוי מלא בגינו.
  • ככל שהרכב על הכביש פחות משנתיים, אסור להתקין בו חלקי חילוף משומשים. יש לבדוק את חלקי החילוף שהותקנו ברכב, הן בשל האמור לעיל, והן לשם ווידוא שמדובר בחלקים באיכות גבוה, שאינם בלויים ותואמים את מרכב הרכב.

עוד כתבות מומלצות בנושא ביטוח רכב

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?