כתיבת תוכן – אפשר להתפרנס מזה?

מה זה כתיבת תוכן?

כתיבת תוכן, זה מה שאני עושה ברגעים אלו ממש כאשר אני מתקתק על המקלדת את המילים האלו. אני כותב תוכן שיופיע באתר האינטרנט הנפלא הזה, עבור הבעלים של אתר האינטרנט הנפלא הזה, כדי שאתם תקראו אותו ותהנו ממנו, ואולי תפיקו ממנו גם משהו לחיים. בנוגע לשאלה האם אפשר להתפרנס מזה, התשובה היא חד משמעית כן, לא חסרים דוגמאות ואנשים שמתפרנסים מזה היטב.

 

היתרונות בעבודה מהסוג הזה

העבודה ככותב תוכן מקצועי לא פחות ממפוצצת ביתרונות, ויש לצידה מעט חסרונות.

ראשית, הביקוש לא נגמר לעולם. בכל רגע נתון מאות בעלי עסקים ומנהלי אתרי אינטרנט זקוקים לתוכן שתכתבו בעסק שלהם ובאתר שלהם.

שנית, עם הזמן תהפכו להיות מאוד מהירים ויעילים בזה. אם אתם מתנסחים במהירות וברהיטות ושורפים את המקלדת בהקלדה עיוורת מהירה – חשוב שתדעו שהתשלום עבור כתיבת תוכן היא על פי רוב לפי מילה. מה זה אומר? שאם משלמים לכם לפי כמות המילים שכתבתם ואתם נורא זריזים, תוכלו להרוויח יותר. השכר שלכם פר שעה יכול להגיע לשכר של עובדי הייטק בכירים.

שלישית, אין חובה להיות בעלי השכלה או מלומדים עבור כתיבת תוכן. יש סוגים של תוכן שעבורם אולי קצת יותר (קופירייטינג, כתיבה שיווקית, תרגום – נגע בזה מיד), אבל הרבה תכנים תוכלו לספק גם ללא לימודים או השכלה כלשהי.

רביעית – זו עבודה משכילה שלומדים בה המון. כל כתבה או מאמר שאתם צריכים לכתוב, במידה ואתם לא מומחי תוכן בתחום (וגם אם כן, סביר שעדיין תלמדו דברים חדשים תוך כדי כתיבה ומחקר), תצטרכו לחקור מעט לפני שתתחילו לתקתק על המקלדת. מי שכותב 50 מאמרים כל חודש עבור אתר תוכן מסויים, לומד, על הדרך, על 50 נושאים באותו החודש. אישית, מאז שהתחלתי לכתוב תוכן באופן מקצועי, למדתי על משכנתאות, ניהול כספים, אפליקציות, ביטוח, רשתות חברתיות, אתרים ממשלתיים ומה לא, בעצם? הידע הכללי שלי השתפר פלאים.

חמישית – זו עבודה שבדרך כלל עושים מהבית, בזמן שמתאים לכם ובנוחות שלכם, בלי בוסים על הראש (כל עוד אתם עומדים בהספקים שאליהם התחייבתם ובאיכות שמצופה מכם). תוכלו גם להיות שכירים בחברה ממושרדת ולהגיע כל בוקר למקום עבודה כדי לכתוב תוכן, אבל רוב כתיבת התוכן בימינו, כשתוכן הוא דבר שכל כך קל להעביר ולשתף, מתבצעת בעבודה מהבית. המונח "מהבית" הוא מאוד דינמי, אין שום סיבה שלא תשבו על חוף הים בתאילנד ותכתבו תוכן אם מתחשק לכם.

אתם יכולים לפתוח לפטופ בכל מקום בעולם ולכתוב תוכן, באיזו שעה שתרצו, ולאתר בעלי עסקים שזקוקים לתוכן שיכתב זה לא סיפור מסובך כל כך. בכנות, אפשר להתפרנס יפה מכתיבת תוכן ב-4 שעות עבודה ביום, תוכלו להרוויח משכורות נאות למדי בחצי משרה, או להשלים הכנסה באמצעות כתיבת תוכן.

 

מה צריך כדי לכתוב תוכן כפרנסה?

אז לא הכל ורוד ויפה, וכמובן שאתם צריכים סט של כישורים, וזה לא הכל.

קודם כל ולפני הכל, אתם תהיו זקוקים לעברית ברמה גבוה, כי אף אחד לא מעוניין בכתבה, מאמר או טקסט שהשפה בו לא נכון. כן, הבדיחה מכוונת. אם יש לכם שגיאות כתיב או דקדוק, וותרו מראש כי זה לא בשבילכם.

אחרי שסיימנו עם משוכת השפה, אתם צריכים כישורים בנושא למידה עצמית, מחקר, תמצות ושכתוב תכנים קיימים, עבור רוב משרות כתיבת התוכן. אין ספק שאתם תשתפרו בזה מאוד ככל שתכתבו עוד תוכן, אבל כדאי מאוד שהבסיס של היכולות האלו יהיה בכם עוד לפני המילה הראשונה עליה ישלמו לכם.

בנוסף, ולא פחות חשוב, הרבה משמעת עצמית ועצבים מפלדה. זו עבודה שעשויה להיות לעיתים מתישה או שוחקת, ותזדקקו לריכוז ומשמעת עצמית כי ברוב המקרים תעבדו ללא בוס על הראש. אם לא תעמדו בהספקים או באיכות, כנראה שאף אחד לא ירצה לעבוד איתכם, ומאוד קל לשבת על המחשב ובמקום לתקתק כתבה חדשה על ביל גייטס ומיקרוסופט, לפתוח חלונית של פייסבוק ולצפות בחתול מנגן על אורגן. זה עשוי להיות קשה לכתוב כתבה אחר כתבה, תוכן אחר תוכן, ותזדקקו לסבלנות, עצבים חזקים ומשמעת עצמית גבוה.

 

כמה ישלמו לכם על כתיבת תוכן?

באופן כללי, נגיד כבר מראש, שהתשלום עבור כתיבת תוכן הוא לא רע.

באופן פחות כללי, זה מאוד תלוי בכם, ביעילות שלכם, בכשרון שלכם לייצר תוכן במהירות ובמחיר שסגרתם מול המעסיק, שזקוק לתוכן שלכם. ישלמו לכם עבור כל מילה בין 8 אגורות ל-40 אגורות, שזה טווח מאוד רחב, ואם יש לכם כשרון וביטחון כנראה שתוכלו לדרוש סכום באזור הגבוה יותר על הסקאלה. אם מדובר בכתיבת תוכן בנושאים מסויימים, תוכן לאתר בנושא טכנולוגיה לדוגמא – התוכן שלכם עשוי להיות שווה מעט יותר מאחר ויש ערך מוסף לבן אדם שמתמצא בטכנלוגיה והיי-טק על פני בן אדם שלא, שאין באפשרותו להיות כתב או כותב תוכן באתר בנושא הזה.

אישית, באופן גס אני יכול להגיד שאני מצליח להגיע לכדי כתיבה של כ-1,000 מילים בשעה. עכשיו תעשו את החשבון מול הסכומים שציינתי קודם בעצמכם, ותבינו שזה יכול להיות רווחי למדי ואפילו פרנסה של ממש. ההספק שלי, ושל כל כותב תוכן אחר, עשוי להשתנות מאוד בהתאם להבנה בנושא שניתן לכתיבה, המחקר שצריך לעשות סביב הכתבה, המשמעת העצמית של כותב התוכן, כישורי ההתנסחות של כותב התוכן וקצב ההקלדה שלו.

שימו לב – לא בכל מקרה תשלום גבוה יותר פר מילה אומר שתרוויחו יותר. המון פעמים יציעו לכם תשלום גבוה יותר פר מילה דווקא עבור משרות כתיבת תוכן שידרשו ממכם המון יצירתיות, חשיבה, מחקר וכדומה, לצד משרות כתיבת תוכן כללי שעבורן ההספק, באופן טבעי, מהיר הרבה יותר. אל תתפתו לחשוב שתשלום גבוה יותר עבור כל מילה אומר שבהכרח תרוויחו יותר. בנוסף, דווקא עבודות שדורשות יצירתיות, חשיבה ומחקר עשויות להיות מעניינות ומאתגרות יותר, וזה יכול להתאים יותר עבור אלו מכם שמחפשים עניין ואתגר.

 

סוגי תכנים לכתיבה – מה מתאים לכם?

הנה רשימה מפורטת של כל עבודות כתיבת התוכן שקיימות, נסו לחשוב מה מתאים לכם ובמה תהיו טובים.

 

  • כתיבת תוכן לקידום אתרים – כל אתר אינטרנט טוב זקוק לתוכן, בין אם הוא מדבר על הובלות ובין אם הוא מדבר על פיננסים, צעצועים לילדים או רפואה ובריאות. כאשר אתר מרחיב את גבולותיו ומכניס תכנים חדשים, האתר מקודם טוב יותר ומגיע למיקומים טובים יותר בתוצאות החיפוש כאשר מבצעים חיפושים הקשורים לנושא האתר בגוגל.

זה אומר שבעלי עסקים שיש ברשותם אתר אינטרנט, ישמחו מאוד להשכיר את שירותיהם של כותבי תוכן כדי לנפח את היקף האתר שלהם, להכניס עמודים חדשים וכתבות אל תוך האתר. אתם תמצאו את עצמכם כותבים בנושא האתר שעבורו אתם כותבים, ואם מדובר באתר פופולרי, אנשים רבים יגיעו אל הכתבות שתכתבו.

בהרבה מקרים יתנו לכם נושאים (לרוב בתשלום נמוך יותר פר מילה) שאין צורך לבצע עבורם מחקר, ויבקשו שפשוט תכתבו 600 או 700 מילה לפחות על אותו נושא – לדוגמא "הובלה מנתניה". יהיו מקרים שבהם יתנו לכם נושאים (בתשלום קצת גבוה יותר פר מילה) שתצטרכו ללמוד או לחקור קצת, בעיקר אם מדובר באתר תוכן, ולא אתר שיווקי כללי, שמתעסק באספקת תוכן איכותי. בכאלו מקרים, הכתבה היא לא רק כדי להרחיב את היקף התוכן באתר מסויים ולשפר מיקומים בתוצאות החיפוש, אלא מדובר בכתבה שצפוייה להגיע לגולשים שמתעניינים בנושא ולהשכיל אותם בנושא הכתבה.

  • כתיבת תוכן שיווקי מכירתי – קופירייטינג – זהו נושא שאפשר ללמוד לגביו בקורסים, ובדרך כלל יקחו אתכם לעבודה רק אם יש לכם תעודה כלשהי בתחום, אלא אם אתם מאוד כשרוניים ויודעים ליצור תכנים חדים ומכירתיים באופן טבעי. ברוב המקרים תקבלו מוצר או שירות, יסבירו לכם עליהם היטב, ויבקשו ממכם לכתוב מלל מכירתי שיווקי על אותו מוצר או שיווק.

לאחר מכן, רוכשים פוטנציאליים יגיעו לתוכן שכתבתם, ובתקווה, יצרו קשר או ירכשו. התשלום פר מילה פה עשוי להיות מאוד גבוה, מאחר והיצירתיות צריכה להרקיע לשחקים והכשרון שלכם צריך להיות גבוה, ובהרבה מקרים – לא ישלמו לכם כלל פר מילה. עשויים לקבוע איתכם מחיר קבוע לכתיבת דף פרסומי, ובמקרים מסויימים יהיו לקוחות שיחפשו סלוגן למותג שלהם, וישלמו על סלוגן מנצח של כמה מילים אלפי שקלים. תכנים שיווקיים מכירתיים שכאלו שנכתבו על ידי קופירייטרים עשויים להופיע במיילים לרשימות תפוצה, רשתות חברתיות, אתרי אינטרנט, שלטי חוצות, פרסומות, עלונים, כרזות וכדומה.

  • הזנת תוכן – הסוג השוחק מכולם, רפטטיביות במיטבה. לא מדובר לגמרי בכתיבת תוכן, אלא כאמור, יותר בהזנת תוכן. מה זה בעצם אומר? הטקסטים ינתנו לכם מראש, לא תצטרכו לכתוב אותם. הם יכולים להגיע אליכם במסמך וורד או במסמך אקסל, ותצטרכו להעביר את הטקסטים למקום הרצוי. הכינו אצבעות על כפתורי הקונטרול+C, קונטרול+V (שזה, למי שלא יודע, הקיצורים במקלדת עבור פעולות "העתק" ו"הדבק"). עבודות לדוגמא הן הזנת קטלוג מוצרים, כך שתקבלו קטלוג אקסלי ותצטרכו להדביק את התכנים לכל דף מוצר בחנות אינטרנטית, ובמקרה הטוב אולי קצת לעצב את התוכן לפני שאתם שומרים את השינויים אל הדף. אז זה אולי מתיש מאוד, רפטטיבי ולא דורש מכם יותר מידי חשיבה, אבל עשויים לשלם לכם על זה יפה מאוד. העבודה טכנית מאוד, אין מקום להגדיל ראש, לחשוב או להיות יצירתי.
  • תרגום – עבודה שעבורה צריך ידע – בין אם יש לכם אותו באופן טבעי ובין אם רכשתם לעצמכם אותו בהשכלה גבוה. אם אתם מדברים יותר משפה אחת, יש אנשים שירצו שתתרגמו עבורם טקסטים משפה אחת שאתם יודעים לשפה האחרת. גם אם אתם יודעים יותר משפה אחת ברמה טובה מאוד, אני עדיין ממליץ ללמוד תרגום לפני שמציעים לתרגם טקסטים, מאחר ועבור תרגום טוב צריך קצת יותר מלדעת את שפת המקור ושפת היעד. תרגום זו לא עבודה פשוטה בכלל, למרות שאת התוכן מישהו אחר מספק לכם. לפעמים שוני בין שפות שונות – מטבעות לשון, התנסחויות והבדלים נוספים בין השפות, יגרמו לכם לשנות משפטים מהבסיס תוך כדי התרגום, ולא לתרגם באופן ישיר טקסט אחד לטקסט אחר.
  • כתיבת סקירות וביקורות – כנראה אחת מהעבודות הנחשקות ביותר, מאחר ולצד שכר על הכתיבה תקבלו הטבות נוספות מפנקות על הדרך. עבודות אלו הן לא רק נחשקות, אלא גם קשה מאוד להתקבל אליהן, מאחר וכולם רוצים אותן. תארו לכם שאתם מתקבלים לעבודה ככתבי ביקורת מסעדות – על בסיס קבוע תשלחו למסעדות מפנקות ותהנו מארוחות ללא תשלום, ולאחר שתכתבו ביקורת על המסעדה בה ביקרתם, תקבלו על זה אפילו כסף.

את האמת, שביקורת מסעדות זה אולי לא המקום הכי טוב שאפשר להיות בו, תארו לכם שקיבלתם עבודה כמבקרי טכנולוגיה – מכשירים סלולריים חדשים וגאדג'טים טכנולוגיים יפלו עליהם מהשמיים חינם, ואולי העבודה הנחשקת ביותר בעולם היא לכתוב ביקורת בתחום התיירות – במקרים כאלו תשלחו על חשבון המעסיק לנופש חינם, וכל מה שתצטרכו בתמורה (בתמורה לנופש ובדרך כלל בתמורה לתשלום נוסף) זה לכתוב ביקורת מקיפה על היעד, המלון האטרקציות וכל מה שמסביב לטיול. בהמון מקרים, ההטבות שבאות עם עבודת כתיבת הביקורות יהיו השכר היחיד, ולא יציעו לכם שכר נוסף, אבל זה לפעמים ממש בסדר ומספיק.

לפני שנים רבות, כשהייתי ילד בן 16, מאוד אהבתי משחקי מחשב חדישים, וכתבתי ביקורות לאתר גיימינג שהיה בזמנו מפורסם למדי. הייתי מקבל כל שבוע משחק מחשב חדש במתנה מטעם האתר, בתמורה לביקורת מקיפה על המשחק. לא התלוננתי, בלשון המעטה. מדובר במשחקים שחלקם הייתי רוכש בכספי אם לא היו נותנים לי אותם בחינם, וככתב באתר גיימינג נהנתי מהרבה יותר משחקים שהייתי רוכש בעצמי אילו הייתי צריך להוציא עליהם כסף. זוהי גם עבודה עם לכלוך – לא מעט תתקלו בשירותים או מוצרים עליהם תתבקשו לכתוב ביקורת, ואותו מוצר או שירות לא מצא חן בעיניכם. מתן ביקורת שלילית הוא דבר שלא תמיד נעים לעשות, וככל שמדובר בשירות או מוצר מוכרים ותכתבו עבור מקור מוסמך ופופולרי, ככה אי הנעימות תגדל.

  • ניהול רשת חברתית – עבודת כתיבת תוכן מעניינת בשכר נאה בדרך כלל (כגודל המותג שעבורו אתם עובדים), שהמון פעמים מאוד כיף לעשות והיא מצריכה מכם יצירתיות משולבת עם נגיעת קופירייטינג. בעבודה זו, תנהלו את הפרופיל העסקי ברשת חברתית של מותג מסויים, ותצטרכו לכתוב פוסטים עבור מעריצי המותג שעוקבים אחר אותו מותג ברשת החברתית. הביקוש למשרות האלו מאוד גבוה, מאחר והן מגיעות, כאמור, עם שכר גבוה, העבודה מעניינת מאוד בדרך כלל וכייפית. המון בעלי עסקים שיש ברשותם מותג מצליח יותר או פחות פותחים לו דף עסקי ברשתות החברתיות, ומודעים לכך שצריך לתחזק ולהזין תכנים אל הדף העסקי, קל וחומר אם מדובר במותג מוכר ופופולרי שיש לו עוקבים רבים. אסור לייבש קהל מעריצים או אוהדים של מותג בלי לתת להם קצת תכנים לאהוד ולהעריץ. אתם תמצאו את עצמכם כותבים פוסטים משעשעים, הומוריסטיים, מפולפלים ומתוחכמים, כדי להביא וייב מעניין וכייפי אל תוך התוכן שלכם. בנוסף, זוהי כתיבת תוכן אינטראקטיבית מאחר ובהרבה מקרים ניהול דף עסקי ברשת חברתית אומר שתצטרכו גם לכתוב תגובות להערות שהגולשים כותבים ומגיבים לתכנים שתעלו לדף.

בעבודה מהסוג הזה, תצטרכו לשלב גם הקשבה להנחיות מהמעסיק (לדוגמא, כשהוא אומר לכם שהוא מעוניין בתחרות חדשה נושאת פרסים, ותצטרכו לכתוב את הפוסט שמבשר על כך לקהל המעריצים) וגם חשיבה ויצירת תוכן ללא הנחיות מדוייקות ("המון זמן לא עלה פוסט חדש, תעלה משהו מעניין שיצור עניין ותגובות").

  • כתיבת עבודות להגשה – מדובר במשרה מגה-רווחית, שמצריכה מכם ידע, בדרך כלל אקדמאי. זוהי עבודה תקופתית ובדרך כלל תמצאו את עצמכם טובעים בתוך ים של ביקוש לקראת סיום שנת לימודים. במשרה זו, תכתבו עבודה להגשה עבור מישהו אחר, שהוא יגיש למרצה במוסד הלימודים בו הוא לומד כאילו הייתה שלו ונכתבה על ידו.

למה, בעצם, יש ביקוש גבוה כל כך לכתיבת תוכן בתחום כתיבת העבודות? כי לתלמידים וסטודנטים אין זמן, יכולת, עצבים, מוסר עבודה או חשק לכתוב את עבודות ההגשה שלהם בעצמם. הם מעדיפים לשלם, ובדרך כלל לשלם טוב, כדי שמישהו אחר יפטור אותם מהמטלה המעיקה ויכתוב בשמם עבודה שיגישו כאילו הייתה שלהם. לחלק מהם, כאמור, זה אפילו לא עניין מוסרי, כי הם מתבקשים לכתוב עבודה אבל הם גרועים במחקר וכתיבת תוכן, כך שבפועל גם אם ינסו לבדם יהיה להם מאוד קשה לעמוד במטלה. אז נכון, כתיבת עבודה סמינריונית או אקדמאית עשויה לקחת לכם זמן רב, אבל יציעו לכם מאות, אלפי שקלים, ובמקרים מאוד חריגים גם עשרות אלפי שקלים עבור כתיבת עבודה (בהתאם להיקף העבודה והמורכבות שבפרוייקט).

בעבודה מהסוג הזה קיים גם אישיו מוסרי. אתם למעשה עוזרים למישהו לרמות, להגיש עבודה עליה הוא יקבל ציון מהמרצה שלו כאילו כתב אותה בעצמו, כאשר בפועל, אתם כתבתם אותה עבורו. אם זה מפריע לכם או לא – אתם כבר תחליטו.

במקביל, נושא המקצועיות שלכם ומומחיות התוכן צריך להיות ללא דופי. כשמישהו משלם עבור עבודת הגשה, הוא מצפה שהציון שהמרצה יתן על העבודה יהיה גבוה מאוד. אם תכתבו עבודה שתתן לו ציון עובר בקושי, הוא לא יצא מרוצה. אתם צריכים להכיר את הנושא היטב, להיות מלומדים בנושא, או לכל הפחות בעלי כישורי מחקר שיעזרו לכם להבין את הנושא ולהניב עבודה לא פחות ממעולה.

חושבים שיש לכם את מה שדרוש כדי לכתוב תוכן? מחפשים עבודה וחושבים שאתם רהוטים, בעלי חשיבה יצירתית והספק מהיר? רוצים להשלים הכנסה בזמנכם הפנוי? תקתקו "כתיבת תוכן" בגוגל ותמצאו מקום טוב להתחיל ממנו – אנשים שזקוקים לכותבי תוכן יצוצו בין תוצאות החיפוש.

עוד כתבות מומלצות בנושא צרכנות

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?