כביש 6 – כמה זה עולה לנו, ואיך ניתן לחסוך בעלויות?

כביש 6 (כביש חוצה ישראל, דרך יצחק רבין) הוא כביש אגרה (דרך בתשלום) בעל היתרי המהירות הגבוהים ביותר ישראל, וכמו כן הוא הכביש המהיר הארוך ביותר שקיים נכון להיום בישראל. לא כל חלקי ומקטעי הכביש הם בתשלום ולא כל הקטעים בתשלום הם בתשלום אחיד – מיד אסביר ואפרט. זהו כביש לאורכה של ישראל, המשתרע החל מהדרום – מזרחית לבאר שבע, ועד לצפון – מזרחית לזכרון יעקב. סך הכל אורך הכביש כ-260 קילומטרים. הכביש החל במקור קצר יותר, וקיבל מקטעים חדשים ותוספות עם הזמן בעקבות הצלחתו ורווחיותו.

סלילת הכביש הייתה חשובה מהרבה בחינות. הכביש בא לתת מענה לצרכים שהפכו קריטים יותר ויותר בשנים שלפני סלילתו. ראשית, נדרש חיבור קל ומהיר של צפון ודרום הארץ למרכז הארץ, והנגשת הפריפריות למרכז הארץ. לא רק שהפריפריות מתחברות למרכז הארץ והוא הופך להיות נגיש יותר עבורן, זה גם מעודד אנשים לרכוש דירות ולגור בפריפריה, גם אם הם תלויים או עובדים במרכז הארץ. שנית, כביש החוף וכביש 4 המקבילים סבלו מעומסי תנועה רבים, ובאמצעות כביש 6 העומס מתחלק טוב יותר, נעים ושפוי יותר בכבישים המהירים של מדינת ישראל בזמני העומס.

הכביש הוא כביש זיכיון מטעם המדינה אותו הקימה חברת דרך ארץ. חברת דרך ארץ מימנה את כל סלילת הכביש ואמונה על תפעולו (תיקונים, שיפוצים, תחזוקה, מערך החיוב וכדומה) עד אמצע שנת 2028, שם יפתח מכרז זכיינות חדש. במקביל לחברת דרך ארץ, חברת כביש חוצה ישראל מונתה על ידי המדינה עבור תכנון הכביש ועבור פיקוח פעילות תקינה של הזכיינית דרך ארץ.

במסגרת הזכיינות נקבעו כללים לטובת שני הצדדים – המדינה וחברת דרך ארץ מנגד; לדוגמא: במידה והכביש לא מספק רווחיות מסויימת (וזה קרה עד שנת 2007, ומאז לא קרה) מכספם של מנויים בשירותי הכביש, המדינה נותנת רשת בטחון ומשלימה את הרווח לסכום מסויים, ובנוסף נקבע כי המדינה מקבלת בסיום תקופת הזיכיון (18 ביולי 2028) את הכביש כשיש בו ארבעה נתיבים סלולים במצב תקין לכל כיוון, גם אם אין צורך בכך מבחינת עומסי התנועה בקטעים מסויימים בכביש. ההשקעה האדירה בסלילת הכביש (על כל הרחבותיו השונות אחרי סלילתו הראשונית) התחלקה במסגרת הסכם הזיכיון בין המדינה וחברת דרך ארץ הזכיינית.

 

פירוט המקטעים בכביש 6

לפני שנדבר על העלויות לנסיעה בכביש 6, חשוב להבין שהוא מתחלק לשלושה חלקים עיקריים, לפיהם נקבע התשלום:

  • קטעים בדרום הכביש, שהם לשימוש חופשי של הציבור, קטעים חינמיים.
  • קטעי מרכז, שמקשרים בין הקטעים הדרומיים החינמיים החופשיים לשימוש ללא עלות ובין הקטע הצפוני של הכביש.
  • קטע צפוני.

לקטעי המרכז כללי תמחור משל עצמם, ולקטע הצפוני תמחור משל עצמו.

 

המקטעים הם אלו:

קטעים חופשיים לנסיעה ללא עלות בדרום הכביש: החל ממחלף שוקת דרום, דרך מחלפים שוקת מערב, לקיה, להבים, רהט, דבירה, קמה, מאחז, קרית גת ועד מחלף שורק.

קטעי מרכז, המקשרים בין המקטעים הדרומיים החינמיים ובין המקטע הצפוני: החל ממחלף שורק, דרך מחלפים נשרים, דניאל, בן שמן, נחשונים, קסם, חורשים, אייל, נצני עוז, באקה, ועד מחלף עירון.

קטע הכביש הצפוני: ממחלף עירון ועד סוף הכביש בצפון.

 

מחירי הנסיעה בכביש 6

כאמור, נסיעה במקטעים הדרומיים בכביש הם ללא עלות.

כל מקטע בקטעי המרכז יעלה לכם כסף לפי מינימום וכללים מסויימים, מלבד המקטע שבין מחלף דניאל למחלף בין שמן, שהוא מקטע חינמי בחלק המרכזי של הכביש, מקטע שלא נספר כמקטע בתשלום כשאתם עוברים דרכו.

המחירים תלויים בסוג כלי התחבורה שבו אתם נוסעים, ויש גם מסלולים – לקוח מזדמן, מנוי וידאו, ומנוי פסקל. לקוחות מזדמנים כשמם כן הם, לקוחות מנוי וידאו הם כאלו שמנויים בשירותי כביש 6 (ומצלמות הוידאו במקטע שבו הם עוברים מזהים את מספר הרישוי של הרכב שלהם כרכב מנוי), ומנויי פסקל הם מנויים שגם ביקשו לקבל רכיב פסקל מטעם כביש 6 – קופסא אפורה קטנה שנצמדת לשמשת הרכב, ומצפצפת במעבר בכל מקטע, ושולחת הוראת תשלום אוטומטית למערכת החיוב של כביש 6. מנויי פסקל חוסכים מאמצים ועלויות חיוב להנהלת כביש 6 ולכן מקבלים את ההנחה הגדולה ביותר, גדולה יותר ממנויי וידאו רגילים. למכשיר הפסקל יש עלות פיקדון בלבד של כמה עשרות שקלים, עלות שמוחזרת לכם כאשר אתם מחזירים מכשיר פסקל בסניף קבלת הקהל של כביש 6.

 

אחרי כל ההסברים האלו, הגיע הזמן לראות את המחירים. נזכיר שוב כי המקטע בחלק המרכזי של הכביש בין מחלף דניאל למחלף בן שמן הוא ללא תשלום, ולא נספר כמקטע במרכז הכביש כאשר אתם נוסעים בו.

 

שלושה מקטעים במרכז הכביששלושה מקטעים במרכז הכביש + נסיעה בקטע הצפוני של הכבישארבעה מקטעים במרכז הכבישארבעה מקטעים במרכז הכביש + נסיעה בקטע הצפוני של הכבישחמישה מקטעים או יותר במרכז הכבישחמישה מקטעים או יותר במרכז הכביש + נסיעה בקטע הצפוני של הכבישנסיעה בקטע הצפוני של הכביש, ממחלף עירון צפונה

רכבים עד 4 טון

לקוח מזדמן19.67 ש"ח25.66 ש"ח23.65 ש"ח29.64 ש"ח27.62 ש"ח33.61 ש"ח13.72 ש"ח
מנוי וידאו15.81 ש"ח21.80 ש"ח19.78 ש"ח25.78 ש"ח23.76 ש"ח29.75 ש"ח9.86 ש"ח
מנוי פסקל11.93 ש"ח17.92 ש"ח15.91 ש"ח21.90 ש"ח19.89 ש"ח25.88 ש"ח5.99 ש"ח

רכבים מעל 4 טון

לקוח מזדמן43.54 ש"ח61.51 ש"ח55.47 ש"ח73.44 ש"ח67.40 ש"ח85.37 ש"ח25.70 ש"ח
מנוי וידאו39.67 ש"ח57.65 ש"ח51.61 ש"ח69.58 ש"ח63.54 ש"ח81.51 ש"ח21.84 ש"ח
מנוי פסקל35.80 ש"ח53.77 ש"ח47.74 ש"ח65.71 ש"ח59.67 ש"ח77.64 ש"ח17.97 ש"ח

אופנועים, קטנועים, דו גלגליים

לקוח מזדמן13.70 ש"ח16.70 ש"ח15.69 ש"ח18.68 ש"ח17.68 ש"ח20.67 ש"ח10.73 ש"ח
מנוי וידאו9.84 ש"ח12.83 ש"ח11.83 ש"ח14.82 ש"ח13.82 ש"ח16.81 ש"ח6.87 ש"ח
מנוי פסקל5.97 ש"ח8.96 ש"ח7.96 ש"ח10.95 ש"ח9.94 ש"ח12.94 ש"ח3.00 ש"ח

 

  • כל המחירים המצויינים כוללים מע"מ.
  • הטבלה מעודכנת למאי 2020. המחירים עשויים להשתנות מעת לעת בהתאם לרצון חברת דרך ארץ.
  • ט.ל.ח.

 

חיסכון בעלויות

נשאלת השאלה, איך ניתן לחסוך בעלויות בזמן נסיעה על כביש 6. הנה כל הדרכים שיאפשרו לכם לחסוך בדמי הנסיעה:

  • ראשית, צרו לעצמכם מנוי ורצוי אפילו מנוי פסקל, גם אם אתם לא נוסעים לעיתים קרובות בכביש 6. מנוי הוא ללא תשלום, וזה פשוט זול יותר מיידית עם יצירת המנוי, אז למה לא, בעצם? מנוי פסקל זול יותר ממנוי וידאו.
  • במידה ומכשיר הפסקל שברשותכם התקלקל (הוא לא משמיע צפצוף כאשר אתם עוברים בעמדת תשלום) צרו קשר מיד עם כביש 6 כדי להחליף אותו כמה שיותר מהר. אם החלפתם שמשה או רכב ולא הצלחתם להעביר לשמשה החדשה או הרכב החדש את הפסקל – גם במקרה כזה עליכם לדבר מיד עם כביש 6 כדי להמנע מחיובים מיותרים.
  • אם מכרתם את הרכב שלכם – אל תשכחו להסיר את מכשיר הפסקל ממנו – אחרת מישהו אחר יכול לחגוג בכביש 6 על חשבונכם.
  • תכננו את המסלול שלכם בקפידה – אתם יכולים לחסוך מעצמכם מקטעים בכביש 6 באמצעות יציאה מכביש האגרה ומעבר לכבישים המהירים האחרים המקבילים (2 ו-4), שהשימוש בהם הוא ללא עלות. בדקו מהם העומסים הצפויים והאם כדאי לכם לעבור לכבישים המהירים החינמיים האחרים.
  • אם אתם לא לחוצים בזמן או שיש לכם אפשרות לצאת מעט מוקדם יותר, אתם יכולים פשוט להמנע מנסיעה בכביש 6 לחלוטין. אפשר להגיע לכל מקום גם באמצעות כבישים 2 ו-4. יש זמנים ומסלולים שבהם נסיעה בכביש 6 עשויה להיות ארוכה יותר (בזמנים, במרחקים או גם וגם).
  • כוונו את Waze שלא לבחור בשגרה כבישי אגרה בדרך שלכם. שנו את ההגדרה רק אם אתם ממהרים. אם אתם אוהבים יותר את Waze כשהוא כן מכוון אתכם דרך כבישי אגרה, רגע לפני שאתם יוצאים לדרך לחצו על "מסלולים" ובדקו את המסלולים החלופיים בדרך ליעד (מסלולים עם כבישי אגרה מסומנים ב-Waze). לפעמים, Waze יקח אתכם דרך כביש אגרה כדי לחסוך לכם 2-3 דקות – לא שווה את התשלום כלל וכלל.

עוד כתבות מומלצות בנושא צרכנות

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?