טופס 4 – רגע לפני קבלת המפתחות

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

באם החלטתם להרים את הכפפה, ולקחת אחריות על בניית הבית החדש של המשפחה, קודם כל שאפו. עכשיו, אחרי שקיבלתם את הכבוד הראוי, הגיע הזמן ללמוד מהו טופס 4. הטופס האמור הוא הצעד האחרון לפני הכניסה לבית, וחוסר מודעות לנדרש מכם בשלב זה יכול לעקב את הכניסה לבית בלא מעט זמן. טופס 4 ליזם המתחיל, בואו נתחיל.

 

מה זה טופס 4?

טופס 4 הוא טופס המוגש לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, ומהווה תנאי סף לשם כניסה לביתכם החדש. טופס זה, חתום בכללותו על ידי גורמי המקצוע הנדרשים, מהווה תנאי סף לקבלת אישור לאכלוס הבית, או בשמו השני, טופס 5. מטרתו של טופס 4 הוא עריכת סקירה על הבנייה של הבית, ובאופן יותר מפורט הטופס בוחן האם הבית עובר את התקנים הנדרשים מבחינת בטיחות אש, בטיחותי לאכלוס מבחינת תשתיות החשמל, האם קיבל אישורי אכלוס מאת מהנדס ועוד. יש לציין כי באם אתם רוכשים דירה מקבלן במסגרת פרויקט, אתם מוזמנים לעצור את הקריאה בפסקה זו, שכן כלל האחריות למילוי הטופס מוטלת עליו. אולם, ככל שהבית נבנה על ידכם, עליכם לדאוג למילוי הטופס, כפי שיבואר בהמשך.

 

לפני שמתחילים – חשוב לדעת

תחילה, יש לציין כי אין חשיבות בנוגע לזהות האדם שעומל על מילוי הטופס, אך פורמלית יש להוסיף לטופס האמור את חתימת בעל ההיתר, עורך הבקשה, האחראי לביקורת והמודד המוסמך שהתלווה לעריכתו. כאמור, במהלך מילוי הטופס תיאלצו לעבור בין מספר רב של גורמי מקצוע, כאשר כל אחד מהבאים יבחן את עמידת המבנה בתחום ההתמקצעות שלו. ישנן מספר משוכות גבוהות מאחרות, לשם קבלת האישור המיוחל.

אישור כיבוי אש הוא אישור מטעם כוחות הכבאות, הניתן בגין שני קריטריונים עיקריים, הם מניעה של מצבי שריפה והתמודדות עימם. יש לציין כי בדיקה זו נדרשת במבנים ציבוריים ומשותפים בלבד, ולא חלה חובת אישור מכבי אש בבתים פרטיים.

סט אישורים נוסף שייאלץ לקבל אותו הוא סט אישורים רגולטוריים. ישנם אישורים הנדרשים מטעם הרשויות השונות, שנועדו לווידוא תקינות גורמים מסכני חיים. לדוגמה, בעל הבית ייאלץ לקבל אישור מטעם חברת חשמל, לשם ווידוא תקינות תשתיות החשמל, אישור מחברת גז כי תשתיות הגז שהותקנו ראויות לשימוש, אישורים שונים בנוגע למערכות הניקוז, האינסטלציה, ומערכות המים הכלליות במצב תקין ועוד.

 

לאחר מילוי הטופס – הוועדה והאישור

לאחר מילוי הטופס והחתימות, עליכם להגיש את הטופס לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, שתוודא את האותנטיות של כלל החתימות. הוועדה תשלח מטעמה לבחון את המבנה. לאחר אישורו של המפקח, תיאלצו לעבור בתוך המחלקות השונות הנוגעות לעניין ברשות המקומית. חלק מהתנאים בהם ייאלץ המבנה לעמוד הם לעניין שימור פני העיר, עמידה על תנאי איכות הסביבה ועוד. לאחר קבלת כלל האישורים מטעם הרשות, יתאפשר חיבור לתשתיות השונות, ובכללן מים, גז וחשמל.

יש לציין כי אישור טופס 4 אומנם מהווה אישור מהותי לאכלוס המבנה, אך אינו מהווה אישור פורמלי. האישור הרשמי לאכלוס המבנה, כאמור לעיל, הינו טופס 5, שניתן לאחר בדיקת מהנדס העיר, שיוודא כי המבנה בכללותו עומד בכלל התקנים הנדרשים, וכן שתוקנו כלל הליקויים שהיו במבנה בעת החתימה על טופס 4.

 

מה קורה אם אין אישור

ככל שהמבנה נבנה על ידי איש מקצוע אמין, לא אמורות להיות בעיות בהליך קבלת הטופס. אולם, ישנם מצבים בהם רשלנות בהליך הבנייה או חוסר תשומת לב תביא לסירוב לחתימה על טופס 4. במידה ומדובר בליקויים המקושרים להליך הבנייה עצמו, ניתן יהא לדרוש מהקבלן המבצע לתקנם, שכן אחריות בגין הביצוע תהא מוטלת עליו במרבית המקרים. ככל שמדובר בליקויים פרוצדורליים, הקשורים להליך הבירוקרטי עצמו, ניתן יהא להתייעץ עם איש מקצוע או נציג מטעם הרשות לשם מציאת פתרון.

אולם, ככל שמדובר בפגם אחר, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום אישורי הבנייה.

 

שימוש באיש מקצוע

יכול להיות שההליך האמור נשמע מייגע ומתיש. למרות שאין מדובר בפרוצדורה סבוכה למדי, בקרבנו מצויים אנשים שבירוקרטיה וטרטורים אינם מנת חלקם. לאנשים אלו, ולאלו שנתקלו בבעיות בהליך שנשגבות מבינתם, מומלץ לפנות לאיש מקצוע בתחום קבלת אישורי בנייה וטופס 4.

אנשי מקצוע אלו מעורים בתחום, ומכירים את הדרכים היעילות והמהירות לתיקון הפגמים ולקבלת האישורים. אותם בעלי מקצוע יודעים אלו הם הפגמים מהם לא ניתן להתעלם ואילו פגמים לא ימנעו את קבלת הטופס הנכסף. בתמורה לדמי טרחה, יוכלו אותם אנשי מקצוע להקל על הליך קבלת הטופס ולזרז את הכניסה אל הבית החדש.

 

לסיכום – עצות הזהב

בשל העובדה שמדובר בהליך שיכול לעכב את הכניסה לביתכם החדש, להלן מספר עצות שיכולות להקל על התהליך להשגת טופס 4 המיוחל:

  • התחילו לעבוד על מילוי המסמך החל מתחילת העבודה. הקפדה על הקריטריונים השונים הנדרשים מהרשויות יקלו על קבלת האישור ברגע האמת.
  • הקפידו על בנייה לפי ההיתר. בנייה שמבוצעת לא לפי ההיתר יכולה להוביל לעלויות לא מבוטלות, בצורה של בדיקות חוזרות ונשנות, החלפת חומרי בנייה ועוד.
  • צלמו את כלל המסמכים שאגרתם במהלך הבנייה, ושמרו אותם באופן מסודר. אגירת כלל המסמכים מבעוד מועד תחסכון את המרדף אחרי כלל בעלי המקצוע מהם נדרשים האישורים.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא