חלל עבודה או משרד? יתרונות וחסרונות לסביבות העבודה הפופולריות של המאה ה-21

תאריך פרסום :
תגובות :0תגובות

העולם משתנה בקצב גבוה ומביא אתו בשורות חדשות גם לגבי מבנים המיועדים לתעסוקה. רוב בעלי העסקים שאינם חנות פיזית או עובדים מהבית, תוהים האם עדיף לשכור משרד ולעבוד במלוא הפרטיות או פשוט להסתפק בחלל עבודה שיכול להיות אופציה זולה יותר, עם יותר הזדמנות לייצר שיתופי פעולה מול בעלי עסקים נוספים. 

בעלי העסקים זקוקים למקום שבו ניתן לנהל את עסקיהם, לפגוש לקוחות ולפעול באופן שליו ונוח. עם מגמות השינויים בעולם החברתי והתעסוקתי, צומחות להם גם אפשרויות חדשות כשהפופולריות ביותר מביניהן הן השכרת משרדים או השכרת חללי עבודה. בענף הנדל"ן העסקי ניתן כיום להשכיר מקום קבוע לטווח ארוך או מקומות מזדמנים וצנועים יותר, לתקופה של מספר חודשים או אפילו ימים ושעות. 

 

השכרת חללי משרדים: יתרונות וחסרונות

תהליכים שיתופיים שהעולם עובר, ממלאים גם את העולם העסקי באפשרויות חדשות ומצוינות. מדובר בפתרון שמתאים למגוון רחב מאוד של בעלי עסקים, שמפשט את יכולות ההשכרה. אין צורך לרכוש משרד, לעצב אותו, לדאוג לריהוט, המחשוב והניקיון משום שכל התשתית כבר קיימת. בתוספת תשלום הם יוכלו לרכוש גם שירותים אדמיניסטרטיביים או ניקיון, לשמור על שגרה נוחה ולחסוך הרבה כאבי ראש שכרוכים בניהול ותפעול מערכות המשרד עצמן.

התנאי לכך הוא, שבעל העסק ימצא מקום שקולע בדיוק לצרכים האישיים שלו. חלל העבודה המשותף מציע מרחב ענק המעוצב כזירת עבודה אחת (open space) עם חלוקה לחללים קטנים שבהם כל בעל עסק יוכל להתמקם ולעבוד.

Wework המוכרים ביותר בתחום, מציעים חללי עבודה שיתופיים לצד עשרות חברות נוספות וידועות שכבר מקשטות את כל ערי המדינה. כיום פועלים בישראל על פי ההערכה כ-500 חללי עבודה משותפים, למעלה ממחציתם נמצאים בעיר תל אביב. ככל שחלל ההשכרה גדול ומפותח יותר, כך הוא יציע בתוך סל שירותי המשרדים שלו גם חדרי ישיבות, ריהוט משרדי מגוון, מכונות צילום ומדפסות, כיבוד קל או פינת קפה/ קפטריה, נקודות טלפוניה ועוד. 

היתרון הכי בולט של השכרת חללי המשרדים הוא הגמישות שלהם. אם רוב העסק מתנהל מהבית אבל אתם מרגישים שאתם נטרפים מהבדידות, תוכלו להשכיר חלל עבודה שבו האינטראקציה עם אחרים היא אדירה. אם אתם מעוניינים בשולחן נוח לשרטוטים או עבודות עיצוב אבל לא יכולים להשקיע על אחד כזה בכוחות עצמכם, תוכלו לקבל אותו כחלק מתנאי ההשכרה. גם מקרים שבהם אתם רוצים להזמין לקוח לפגישה אבל אין לכם מקום אחר זמין וזול לבצע זאת יוכלו להיות נכונים מאוד להשכרת חלל עבודה קטן ונעים. 

על פניו נשמע שמדובר בשיטה מוצלחת ונכונה למידותיהם של רוב בעלי העסקים, אך היא לא חפה מחסרונות. הרעיון השיתופי טומן בחובו בעייתיות בהוצאות אם ההשכרה היא לתקופה ארוכה ורבים מעידים שחברות חללי המשרדים הגדולות כבר ביצעו מספר סבבי עליית מחירים כך שההוצאה הפכה לבלתי משתלמת. מעבר לכך, אם תנאי החברה מחייבים בהשכרה חודשית למשל אך אתם זקוקים לחלל עבור מספר ימים מתוך החודש, לא בטוח שזה כדאי. 

 

השכרת משרדים: יתרונות וחסרונות

האופציה השנייה והמסורתית היא להשכיר משרד, מה שדומה בתנאים ובהתנהלות להשכרת בית לכל דבר ועניין. בהשכרת המשרד אתם משלמים את דמי השכירות כאשר הבעלים של הנכס אמור לדאוג לכל מערכות הנכס ולטפל בהם במקרה של תקלה, אך בכל היתר תוכלו להיות אדון לעצמכם.

המשרד הוא מקום פרטי, שקט, מרשים ללקוחות וגם שיווקי במידת מה, אם בחלקו החיצוני מתנוסס שם בית העסק והמראה מזמין מאוד פנימה. חברות שיש להן עובדים (גם עובד אחד לצורך העניין) יזדקקו למקום שבו יש חלוקה לחדרים קטנים ובדרך כלל גם קבלה מסבירת פנים לאורחים ולקוחות, ספקים ובעלי עסקים נוספים. המשרד יוכל להיות מעוצב בהתאם לרוח בית העסק, הצרכים והמאפיינים שלו ולכלול די מקום לכמות גדולה של עובדים, לקוחות וגם מסמכים או חפצים שמצריכים אחסון. 

למרות שנדמה כי השכרת משרדים היא פתרון אידיאלי לעסקים "מרשימים" ובעלי תקציב גבוה יותר, משכירי המשרדים חווים לא מעט קשיים: רוב הנכסים המוצעים להשכרה מנוהלים על ידי משקיעים שלא תמיד הטיפול בנכס או המענה הצמוד לדרישות השוכר הם בראש מעייניהם וכן ברוב המקרים החוזה שנחתם הוא עבור 3-4 שנים ולא מתחדש אחת לשנה. המשמעות היא שעסק שגילה מאוחר מידי שהמשרד מסיבה מסוימת לא מתאים לו, ייאלץ למצוא דרך לפנות את המשרד לפני סיום החוזה (אם בכלל ניתן על פי התנאים) או לעבור תקופת זמן בלתי מבוטלת שבה עלולים להיווצר קשיים נוספים וגוברים. 

וגם לגבי התשלום לוקים המשרדים בחיסרון קל. מחיר השכירות נגזר מטראז' המשרד כאשר רוב בעלי הנכסים מתמחרים על פי 100 ש"ח למ"ר. רוצים משרד שכולל 3 חדרים ולובי קבלה רחב, שירותים ומטבחון בגודל כולל של 70 מ"ר? תעריף השכירות יעמוד על 7,000 ש"ח לפני הוצאות נלוות על הארנונה, המים והחשמל.

באזורים פריפריאליים יותר שאינם ממוקמים בלב סביבת העסקים הפורחת, המחיר עשוי להיות נמוך יותר, אך בדרך כלל לא יופחת מתעריף של 80 ש"ח למ"ר. נכון להיום, קיימת חברת ניהול עסקים (חברה המנהלת את תפעול ושירותי המשרד מטעם הבעלים) אחת בלבד המציעה מחיר אטרקטיבי של 60 ש"ח למ"ר. 

 

ויש גם פתרונות אלטרנטיביים

בעקבות התנופה האדירה של ענף הנדל"ן העסקי בשלוש השנים האחרונות, צמחו לא מעט פתרונות אטרקטיביים – מעין שעטנז בין חללי העבודה למשרדים עצמם. דרך האינטרנט קל מאוד למצוא הסדרים או דילים מסוימים שיאפשרו לכם להשכיר מקומות על בסיס חודשי, שבועי, יומי ושעתי במחירים נוחים במיוחד, אפילו כולל ריהוט וחדרי ישיבות או מרפסת אירוח.

השכרת משרד יומית צפויה לעמוד על 300-500 ש"ח ואם מדובר במשרד מרווח הכולל יותר מעמדה אחת – ניתן אפילו להשכיר אותו עם בעל עסק נוסף ולהתחלק בעלויות. למעשה החלוקה הזו כבר הופכת את המשרד במשמעויותיו לחלל עבודה לכל דבר ועניין. אם תבחרו בחלל עבודה פתוח שעלותו יקרה יותר, בין 400 ועד 1000 ש"ח (בהתאם למיקום וה"נחשקות" שלו), תוכלו "לקנות" גם את ההווי במקום שמציע הרבה יותר מריבוי של בעלי עסקים: מסיבות, happy hour ומטבח לארוחות. 

ועוד רעיון מחתרתי שצמח מתוך המצוקה הכלכלית, הוא אירוח ביתי ועבודה שיתופית עם בעלי עסקים נוספים בסלון או החצר. בעלי עסקים עם בית מרווח מציעים אירוח של עובדים ולפטופם האישי, כיבוד וקפה פלוס WIFI ביתי בלתי מוגבל כמובן בתמורה לתשלום יומי של 20-30 שקלים בסך הכל. תמורת אירוח סלוני חברותי עם ארוחת צהריים, תתבקשו לשלם כ-60-70 שקלים לכל היותר. 

 

באתם לעבוד.

אז האם עדיף להשכיר חלל עבודה או משרד? כמובן שהפתרון מגולם בצרכים והרצונות האישיים של כל בעל עסק. מי שרוצה אווירה תוססת ומקום פתוח עם הזדמנויות תעסוקה חדשות ואינטראקציה עם אחרים לאורך יום העבודה יוכל להשכיר חלל עבודה ולבחור בין כיסא חם (מקום בשולחן גדול המרכז כמות עובדים שונים), שולחן אישי ומשרד.

העלויות יקרות ולכן הרעיון מומלץ בעיקר לתקופות קצרות, אפילו במובנים של ימים. מי שמעוניין לעבוד בראש שקט, זקוק למקום לעובדים, לחפצים וניירת ללא הפרעות חיצוניות יעדיף כמובן את השכרת המשרדים, שבה קיימת התנהלות שוטפת בין בעל העסק למשכיר אך עם פיקוח וניהול מלא של בעל העסק על כל המתבצע בנכס וכמובן מחויבות חוזית. 

לכן ההמלצה שלנו אליכם היא לגבש סדר עדיפויות על פי מה שחשוב לכם: האם זה הרצון לשבור שגרה ולייצר מינגלינג עם עובדים וקולגות פוטנציאליים? האם הצורך בתשתית מוסדרת או מרחב שישרת אתכם לטווח ארוך? האם יצירת מפגשים קבועים עם לקוחות? ההתרחבות העסקית או הצמצום שלה? הרצון לצאת מהבית לעבודה בחוץ? תמיד כדאי להתנסות באפשרויות הקיימות ולראות מי מהן תשרת את המטרות העסקיות שלכם טוב יותר.

זו הוצאה כספית לא נמוכה, אבל בדרך כלל תגלו שהיא כדאית לצמיחה הכלכלית ולעשייה שלכם בהמשך. אחרי הכל, אתם משלמים על מקום מסוים כדי לעבוד בו וצריכים שהוא יהיה איכותי, ראוי, נעים ומלא בהשראה.

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?

מאמרים אחרונים

תאריך :
צפיות: 24
מה זה גיבוי בענן
לא, אתם לא שמים את הקבצים שלכם בשמיים. ענן הוא שם למחשב מרוחק שיחזיק עבורכם את הקבצים.
תאריך :
צפיות: 18
לאנשים רבים יש מוצרים למכירה ואולי אפילו חנות פיזית או וירטואלית פרטית, אבל הם לא מקימים העתק שלה אל תוך אמזון.
תאריך :
צפיות: 15
דף עסקי בפייסבוק הוא כבר מזמן לא מקור למידע בלבד.
תאריך :
צפיות: 24
אם יש לכם מכשיר עם מערכת הפעלה מסוג אנדרואיד או אייפון – עם iOS, יכול להיות שחשבתם יותר מפעם אחת כבר להחליף.
תאריך :
צפיות: 16
מגמת הלגליזציה של שוק הקנאביס מתפשטת במהירות ברחבי העולם, מדינות רבות כבר אישרו את השימוש בקנאביס לצרכי
תאריך :
צפיות: 88
ביטוח תאונות אישיות לתלמידים נובע מתוך ההנחה כי הסיכוי להתרחשות תאונות של תלמידים הוא גבוה גם כאשר מוסד החינוך שם דגש על השמירה והבטיחות של התלמידים, ולכן משרד החינוך מחייב

רוצה לדבר עם מומחה?

הצג מאמרים לפי תחום

קטגוריות

מאמרים פופולריים

לא נמצאו מאמרים

מאמרים נוספים בנושא