חיפוש עבודה – איך לבצע זאת בהצלחה

לפני הכל, זכותך לדעת! הידעת? למעלה מ50% מהשכירים בישראל זכאים להחזר מס, גובה החזר עומד על 8,000 ש"ח בממוצע! לא צריך עו"ד כדי לבדוק זכאות, לבדיקת זכאות במחשבון קל ונוח לחצו כאן.

אם השתחררתם, סיימתם כרגע לימודים, התפטרתם או פוטרתם, סיכוי טוב שאתם מחפשים עבודה חדשה. רובכם כנראה לא ששים לקראת התהליך, לא נהנים ממנו ולא רוצים אותו, אבל במציאות של ימינו, סביר להניח שאתם חייבים עבודה ואין ברירה.

תיכף תתחילו לפזר את קורות החיים שלכם כלחם על פני המים, תיכף תסבלו בשקט (ועם חיוך על הפנים) בראיונות עבודה מציקים וחוקרים, סיטואציות מבחניות, דינמיקות קבוצתיות ושאר מבדקים – זה מגיע.

למה לא להסתכל על הדברים מזווית קצת אחרת? אתם בדרככם לפעולות והחלטות שישנו את חייכם ויעצבו אותם.

מימוש עצמי, פרנסה, מעגל חברים חדשים, למידה והכרות טובה יותר עם עצמכם מצפים לכם בעתיד הקרוב. זה מרגש.

בכל מקרה, אופטימיות או פסימיות בצד, לפחות מבחינת התהליך, יש דברים שאתם יכולים לדעת בנוגע לחיפוש עבודה שיעזרו לכם לצלוח את החלק הזה בקלות ובנינוחות.

 

מתכוננים למסע חיפוש העבודה…

קבעו לעצמכם קריטריונים ופרמטרים הכרחיים, דברים שבלעדיהם, זה לא רלוונטי אם מעוניינים בכם או לא לעבודה – אתם הם אלו שלא מעוניינים בעבודה המדוברת.

תפקידים שאתם מייעדים את עצמכם אליהם, שכר מינימלי, תנאים מינימליים, מיקום העבודה שלכם, הקרבה למגוריכם, אופק תעסוקתי וכדומה. אם אתם מחפשים ומחפשים ולא מוצאים משהו שעונה לכל התנאים, היו קשוחים פחות וגמישים יותר – יכול להיות שתצטרכו לקחת צעד או שניים אחורה ממה שהגדרתם לעצמכם, אולי אפילו תצטרכו קצת להתפשר על דברים.

השלב הבא הוא לכתוב את קורות החיים שלכם, או לשפץ את קורות החיים הקיימים שלכם. יש פה כמה טריקים חשובים – אם מדובר בעבודה שבה תזדקקו, לדוגמא, לשוחח או לכתוב באנגלית, כדאי מאוד שקורות החיים יהיו באנגלית (אנגלית שתוקנה ונבדקה על ידי איש מקצוע או מינימום דובר אנגלית), וכדאי מאוד שאם אתם מחפשים עבודה בכמה תחומים במקביל, שיהיו בידיכם מספר קורות חיים, ולכל עבודה תשלחו את הגירסה שהכי מתאימה לעבודה.

העבר שלכם כמלצרים לא רלוונטי למשרה בהייטק, וזה שעבדתם כבודקי תוכנה פחות קשור למשרה כאחראי יחסי ציבור בבית מלון. סננו דברים מיותרים, והבליטו דברים שקשורים יותר בקווי האופי לעבודה המדוברת, גם אם זה מצריך ממכם המון זמן ומאמץ, תיקונים ושינויים לפני כל פעם שאתם שולחים את קורות החיים – זה שווה את זה.

הסיכוי שיתעניינו בכם ויקבעו עימכם ראיון או המשך בדיקות עולה משמעותית. אלו היו טיפים חשובים בנושא קורות החיים שלכם על קצה המזלג, אם אתם רוצים לדעת על זה יותר אפשר לקרוא את המדריך המלא לקורות חיים טובים ויעילים.

עברו על מה שפורסם בתיאור התפקיד, ונסו להציג קורות חיים שמראים שיש לכם ניסיון וידע עבור מה שנדרש בתפקיד. עד כמה שאפשר – זה יכול לעזור.

אחרי שכתבתם קורות חיים מסודרים ויעילים, אתם כמובן צריכים להפיץ אותם. אני ממליץ לקחת את זה בקלות בתחילת הדרך, וככל שהתהליך נמשך, במידה ולא מזמנים או מזמנים אתכם למעט מידי ראיונות, להפוך לאגרסיבים יותר. בשבוע או השבועיים הראשונים אפשר לשגר קורות חיים רק פה ושם, ורק למשרות שבאמת מעניינות וקורצות לכם.

אם זה פחות הולך, היפכו לגמישים יותר והתפשרו יותר. אם עבר חודש וביליתם רק בראיון או שניים (או שאולי אפילו זה לא?), זה הזמן להתחיל להפעיל מבערים ולפזר את קורות החיים שלכם בכל מקום אפשרי, וגם לשגר קורות חיים למשרות שאולי קצת פחות מעניינות אתכם.

בשלב הזה – זה יתחיל לקרות. תזומנו לראיונות עבודה ותמצאו את עצמכם בסיטואציה הבוחנת וכל כך מרתיעה הזו. איך להתכונן כמו שצריך? איך להגדיל את הסיכויים שתצלחו את ראיון העבודה? יש לנו גם מדריך שלם בנושא הזה, אבל בקצרה – הכנה מוקדמת, ידע מקדים לגבי העבודה הספציפית וסימולציות עם חברים ומכרים יכולים לעזור לכם מאוד בנושא הזה.

חשוב מאוד להיות עצמכם, להשאר רגועים ולשדר ביטחון – אם עשיתם את כל אלו ועדיין לא התקבלתם לתפקיד או להמשך תהליך מיון – אין לכם מה להתבאס – סיכוי סביר שזה קרה כי אתם פחות מתאימים לתפקיד, ולא הייתם מרוצים או מאושרים בו בכל מקרה.

 

לחפש, לחפש, לחפש…

מעגל חיפוש העבודה והגעה לראיונות עבודה עשוי להיות ארוך, במיוחד אם אתם בררנים ולא רוצים להתפשר, ובמיוחד אם יש לכם זמן ואתם לא לגמרי לחוצים על מציאת עבודה.

רוצים לנהל תהליך חיפוש יעיל ואיכותי? התייחסו לחיפוש העבודה כאל עבודה של ממש, במשרה מלאה או חלקית, באופן הכי רציני שיש. הכינו טבלה במחשב עם רשימת המשרות האפשריות, יתרונות, חסרונות, הערות ותאריכי זימון לראיון.

בנוסף, בכל שורה כזו עם משרה פוטנציאלית, עוד עמודה שמסכמת דברים שתרצו לעשות לפני ראיון העבודה – סימולציה עם חבר, קריאת מידע על הנושא שסביבו תעבדו או על החברה המדוברת, וכדומה. גם אם הגעתם לראיון של משרה שאתם מאוד מעוניינים בה, והראיון לטעמכם הלך מעולה – אל תורידו רגל מהגז, המשיכו בפעילות השגרתית שלכם סביב חיפוש עבודה ולכו לראיונות נוספים עד שתקבלו תשובה סופית.

עשו לכם כלל ומנהג – כל מקום עבודה שזימן אתכם לראיון, היה ולא הודיע לכם לחיוב או לשלילה תוך 14 יום – בידקו מול איש הקשר שלכם שם את הנושא בדגימה (כדאי בוואטס אפ, לא לחייג אליו) – לפעמים זה יכול לעזור לכם לקבל את העבודה אם שכחו ממכם או דוחים את בחירת האיש לתפקיד, וזה גם מראה על עניין ורצינות. המון פעמים, אם אתם מתחרים מול מועמד אחר מוביל למשרה – זה שדגמתם את איש הקשר או המראיין שלכם יטה את כף המאזניים לטובתכם ותקבלו את העבודה!

ככל שעובר הזמן, אם אתם עדיין מחפשים עבודה, השארו מעודכנים. תמיד להוסיף לטבלה שלכם רשומות חדשות בנוגע למשרות חדשות, תמיד לסקור את מדורי הדרושים ואתרי האינטרנט למשרות חדשות מעניינות.

אם למדתם מקצוע מסויים או שיש לכם כישורים מסויימים, קחו בחשבון שאם מדובר בחיפוש עבודה מתאימה בן כמה חודשים, יכול להיות שיהיו גם פיתוחים וחידושים בתחום, ועליכם להשאר מעודכנים.

עבור תוכניתני אנדרויד, לדוגמא, יכול להיות שתצא גירסה חדשה של מערכת ההפעלה ובה חידושים בתחום, עבור תחום השיווק, אולי כדאי שתלמדו על אמצעי ושיטות שיווק חדשות שיצאו בתחום, ויש גם משרות רבות שלא מתחום הטכנולוגיה, השיווק וההיי טק שבהם כדאי שתשארו מעודכנים מקצועית תוך כדי שאתם מחפשים עבודה.

אתם לא רוצים לפספס עבודה כי "נשארתם מאחור" מבחינה מקצועית, תוך כדי שהעולם המקצועי התקדם בזמן שחיפשתם עבודה.

 

למחפשים המיואשים – שיקלו התפשרות, אבל עם טאקט

אין ספק שאם אתם מחפשים ומחפשים ולא מוצאים, וכבר עוברים חודשים רבים, כדאי מאוד לעשות שינויים בתהליך. בנוסף, ככל שתחפשו יותר זמן כך סביר שמציאת עבודה תהפוך להיות קריטית עבורכם, וגם סביר שבנתיים לקחתם איזו עבודה זמנית לא מחייבת עד שתמצאו משהו שאתם רוצים.

הפכו להיות "רחבים" ו"היקפיים" יותר, כלומר, שגרו קורות חיים גם לעבודות שלא עוסקות באופן ישיר בתחומי העניין וההשכלה שלכם, והיו מוכנים יותר לפשרות בנושא – מבחינת העבודה עצמה ומבחינת השכר.

נסו להגיע למקומות עבודה שיהיו "קרש קפיצה" לבריכה שאליה אתם רוצים לקפוץ – לדוגמא: אם אתם רוצים להיות אנליסטים בחברה גדולה, אולי תתחילו כנציגי שירות ומכירה בחברת תקשורת גדולה, וכאשר תוכיחו את עצמכם בטלפונים מול לקוחות, תבקשו לעבור למטה החברה כדי לנתח נתונים ולהגשים את רצונכם.

יחד עם ההתפשרות – אל תגזימו! שליחת קורות חיים מוגזמת או בילוי בראיונות עבודה זמן רב זה דבר לא רצוי, שוחק ומיותר. אתם עלולים לפגוע לעצמכם במוטיבציה אם תגזימו.

 

זמן תגובה: אפס!

חשוב מאוד בתוך התהליך להפגין זמינות גבוה עבור המראיינים שלכם. אם יש לכם שיחה ממספר לא מזוהה, אל תהיו שאננים – חיזרו אליה בהקדם האפשרי.

יכול להיות שזה מראיין שמעוניין בכם למשרה טובה, ואם לא תחזרו אליו בהקדם, הוא יעשה טלפון למתמודד הבא בתור בסדר העדיפויות שלו (הוא צריך לאייש מישהו במישרה ואין לו בהכרח זמן לחכות לכם ולזמינות שלכם). היו צמודים לדואר האלקטרוני שלכם, לוואטס אפ, ודאגו להשאר זמינים.

 

קור רוח ותפקוד מירבי

זכרו כי חיפוש ואיתור עבודה יכול להיות מלחיץ. יכול להיות שאתם מתראיינים לתפקיד שנשמע לכם "גדול עליכם" אבל אתם מעוניינים בו, זכרו כי בזימון לראיונות אתם נעים מסיטואציה בוחנת אחת לאחרת, ויתכן שטיפלו על מראיינים קשוחים שיגידו מילים טכניות שלא תמיד תבינו, או ישאלו אתכם שאלות מביכות ולא תמיד תמצאו תשובה טובה במהירות.

הכי חשוב זה להשאר קר רוח ולתפקד היטב בסיטואציה. נסו לקחת בקלות את כל התהליך וזכרו שלמרות שמדובר בתהליך חשוב ומלא גורל שישפיע על חייכם בצורה רצינית, אין מה להלחץ.

אם היה ראיון שלא הלך טוב לדעתכם, הראיון הבא יהיה יותר קל. אם לא התחברתם למראיין – אולי הבא בתור יהיה חברותי יותר. אם לא זימנו אתכם אחרי ששלחתם קורות חיים – המשיכו לשלוח ובסוף תקבלו גם זימונים למשרות טובות יותר.

 

קיבלו אתכם לעבודה? בשעה טובה! חשוב לדעת – תחילת העבודה לא פחות חשובה

הגיע הטלפון המיוחל והחליטו שמקבלים אתכם לעבודה, ואתם גם אוהבים את העבודה ומאוד רציתם אותה.

הבוקר בא, שלוש ארבע, ולעבודה – לדרך חדשה ומרגשת.

חשוב לדעת – הימים הראשונים בעבודה חשובים לא פחות מכל התהליך של החיפוש ואיתור שהגיע לפני!

מקצועית

אם מדובר במקצוע שמבוסס על לימודים אקדמאיים או קורסים – יש סיכוי טוב שהקשר בין הלימודים למקצועיות בעבודה הוא מקרי בהחלט.

בכזה מצב, אתם למעשה הופכים בין רגע להיות ברמה מקצועית נמוכה מאוד, ותצטרכו לאזור כוחות נפשיים להתחיל ללמוד את התפקיד מאפס. הרבה תוכניות שכר מבוססות לא מעט על ביצועים, עמידה ביעדים והישגים – ואתם צריכים להיות ערוכים לכך שבזמן שעקומת הלמידה שלכם משתוללת ובזמן שהניסיון שלכם דל, תצטרכו לסבול עם שכר נמוך יותר, נטול פרמיות, בונוסים או תגמולים, עד שתקלטו את העניינים.

השתדלו ללמוד מהר ולהיות פתוחים לעולם מקצועי שלא הכרתם קודם לכן. הכי טוב זה להתחיל לצבור ניסיון (גם אם בשכר נמוך או בהתנדבות או כל דבר אחר) כבר בזמן הלימודים!

בימים הראשונים במקום העבודה החדש שלכם אתם נבחנים כפליים מעובדים ותיקים. יתנו לכם הרבה תשומת לב, משוב ויבחנו אתכם כדרך קבע. חשוב מאוד לא להירתע מזה אלא להתמסר לתהליך ולעשות רושם ראשוני טוב של רצון ללמוד ולהתפתח. נסו להראות רצינות, להשמע לכללים ולנהלים ולהפגין רצון ללמוד, באופן שאי אפשר יהיה לפספס.

 

שיחת היכרות, תיאום ציפיות

שיעור ראשון בקורס מנהלים מסביר שכל עובד חדש שנקלט (ואפילו אם הוא רק עבר צוות, קודם או החליף תפקיד בתוך אותה חברה ועבר לראשות מנהל אחר, אגב), כבר בהתחלה, מגיע לשיחת היכרות עם המנהל החדש שלו ובשיחה מקיימים, בין השאר, תיאום ציפיות – של המנהל מהעובד החדש ושל העובד מהמנהל החדש.

זה אומר שאמורים להסביר לכם מה מהות התפקיד בפירוט ומה מצפים ממכם בדיוק, ושאתם אמורים למסור את הציפיות שלכם ולספר על דברים שחשובים לכם ותנאים שאתם זקוקים להם כדי לעשות את העבודה שלכם כמו שצריך.

אם המנהל שלכם לא מסודר או מאורגן, יכול מאוד להיות שהוא יפסח על שיחה קריטית זו, או יתמהמה לפני ביצועה – ולכן מומלץ שאם עבר שבוע ועדיין לא קיימו איתכם שיחה שכזו, שתבקשו מהמנהל שלכם שיחה כזו.

כל דבר שנאמר במסגרת השיחה הזו ואתם לא מבינים היטב – תשאלו ובררו. חשוב שתבינו מה מצפים מכם ומה רוצים מכם, ומהי בדיוק הגדרת התפקיד, כבר בתחילת הדרך. כדי להראות רצינים סכמו על דף כל מה שחשוב בשיחה, והשאירו את סיכום השיחה הזה קרוב אליכם כדי שתוכלו לקרוא אותו או חלקים ממנו לעיתים קרובות בתחילת הדרך.

 

יצירת קשרים אישיים, הכרות וחברויות

דבר נוסף שחשוב לעשות כבר בתחילת הדרך – להתחיל לנהל אינטראקציות ולהתחבר עם חבריכם למקום העבודה. במינימום "שלום", "בוקר טוב" ו"מה שלומך?", אבל כמובן שמומלץ אפילו ממש להתחבר ולהתחיל ליצור קשרים עם האנשים שלידם תבלו הרבה בזמן הקרוב. יצירת חברויות עוזרת למלא אתכם במוטיבציה במקום העבודה שלכם, וגם תוכלו לקבל עזרה מקצועית (ואולי אפילו גם נפשית במידת הצורך) מהחברים החדשים שלכם.

 

רושם ראשוני

שימו לב שהפגנת רצינות לא מתבטאת רק ברצון ללמוד ובחברותיות וסיכום פגישות על גבי דפי נייר – יש גם כללים ונהלים שאתם צריכים להקפיד עליהם. במיוחד בתחילת הדרך אסור שתאחרו לעולם (נו טוב, למעט במקרים קיצונים עם סיבה מספקת), אל תתפסו בהפסקות ארוכות יותר ממה שהוגדר לכם, והקפידו על נהלים, כללים, קוד לבוש וכדומה. כל חריגה מנוהל שהוגדר עבורכם (בהנחה שעידכנו אתכם לגבי הנוהל ולא מדובר בפער ידע ובאשמת המעסיק או המנהל שלכם) עלולה להתפרש כזלזול.

בהמשך הדרך, אם ישנם כללים שאפשר לכופף מעט, אתם כבר תידעו על כך ותוכלו להיות דינמיים יותר, אבל בתחילת הדרך – היו צייתנים לכללים כאילו הם חקוקים על אבן.

בנושא המקצועי – עליכם להבין שכמו שהזכרתי מקודם בתחילת העבודה אתם נמצאים על עקומת הלמידה – זהו מונח שמתייחס לכך שאתם סופגים ידע והבנה של התפקיד בהתחלה, עד שתוכלו להתחיל לשחות לבד.

בתחילת הדרך "יחליקו לכם" על אי עמידה ביעדים או בזמנים, אבל זה מצב זמני בלבד כמובן. נסו ללמוד מהר ולהיות פתוחים ללמידה, ולנהל את הזמן שלכם באופן יעיל.

באופן כללי, יכול להיות שלא מאשרים לכם שעות נוספות או שלא ניתן לשלם לכם על שעות נוספות, אבל כשאני הגעתי למקומות עבודה או כשהועברתי תפקידים, הייתי נוטה לעבוד זמנים ארוכים יותר כדי ללמוד מהר יותר ולעמוד בדד ליינים של המטלות שלי. זה מראה על רצינות ורצון טוב.

אל תפחדו להשקיע גם בבית, מחוץ לשעות העבודה, לפחות בתחילת הדרך – לקרוא ולהעשיר את הידע סביב התחום המקצועי שבעבודה החדשה שלכם, באינטרנט או בספרים מקצועיים.

 

הפגנת רצינות והקדמת דד ליינים ולוחות זמנים

טריק מעולה שיצור רושם טוב וחיובי – נסו להקדים את הדד ליינים שהגדירו לכם להגשת או הכנת מטלות מסויימות. אם לדוגמא ביקשו ממכם להכין דו"ח מסויים עד סוף השבוע, השתמשו ביעילות, ארגון זמן נכון ויעיל ובשעות נוספות (משולמות או שלא) ובקשו עזרה מהקולגות שלכם ואולי אפילו מהמנהל שלכם בעצמו בזמן הכנת הדו"ח, כדי להגיש את הדו"ח כבר ביום רביעי או חמישי בבוקר.

אם הדו"ח טוב ואיכותי, וגם הקדמתם במועד הגשתו – זה ירשים מאוד את המנהלים שלכם. עובד חדש בתפקיד שמגיש דו"ח מקצועי ומאורגן ועוד מקדים את מועד ההגשה – זו חתיכת נקודת זכות ופתיחה ברגל ימין.

באותו נושא – תמיד תדאגו להפגין ראש גדול ומוכנות להשקעה, לא רק בהקדמת לו"ז, אלא גם באופן כללי.

הרבה מאוד מעסיקים ומנהלים אוהבים ראש גדול, ומעט מאוד אוהבים ראש קטן ואפילו ידרשו מכם לא להרחיב מעבר לגבולות תפקיד מאוד מצומצמים, ואפילו ינסו לדכא פעילות יצירתיות ומחוץ לקופסא מצידכם. ראש גדול, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא יבנו עבורכם מסלול מהיר לקידומים ותוספות שכר.

 

פוליטיקה ארגונית

כל מה שאמרתי עד עכשיו בנוגע לתחילת העבודה שלכם – עשוי להשתנות ולהתעוות סביב הפוליטיקה הארגונית של מקום העבודה החדש שלכם.

פוליטיקה אירגונית בהגדרה היא אוסף הפעילויות המבוצעות על ידי הסובבים אתכם, שותפים למקום העבודה שלכם מעליכם או מתחתיכם בהיררכיה, שעוזרת להם להשיג כח בארגון שבו אתם עובדים. זה אומר שאולי יהיו עובדים עויינים שכשתבקשו עזרה ינסו להכשיל אתכם כדי שלא תבלטו לטובה על חשבונם, זה אומר שאולי טעויות וכשלים שהמנהל שלכם יעשה, הוא יפיל עליכם מול המנהלים שלו, וכדומה.

יש לפוליטיקה ארגונית גם צדדים חיוביים ולא רק שליליים, אבל באופן כללי זהו מונח שהאסוציאציות סביבו שליליות והוא מחבל בביצועים גבוהים, הספקים גבוהים ורווחיות החברה בה התחלתם לעבוד.

פוליטיקה ארגונית ברמות כאלה ואחרות קיימת כמעט בכל חברה בה תתחילו לעבוד, ואם מדובר בחברה גדולה עם הרבה עובדים וכמה סניפים – הסיכוי שהפוליטיקה הארגונית תעוות יותר את רצונות העל לרווחיות של החברה גבוה יותר. איך מתמודדים עם זה ומה עושים? ראשית, אם אתם קרבן לפגיעה בעקבות מניפולציה ארגונית של מישהו, קבלו את זה בקלות.

אל תשקיעו בכך יותר מידי זמן ומאמץ. שנית – שחקו את המשחק. הבינו שאתם עובדים במקום עבודה שהוא גם קצת (או הרבה) ג'ונגל של מוניטין במקרה הטוב, ולקקנות והכשלות של עמיתים לעבודה במקרה הרע.

אני ממליץ לכם לא להתלכלך יותר מידי, אבל לקלוט את חוקי הג'ונגל, להיות ערוכים ל"פגיעות" ולהפעיל מניפולציות קטנות במידת הצורך – כמו שאמרתי "שחקו את המשחק".

הכי חשוב – אל תתרגשו מזה. יש לי מכרים וחברים רבים שבעקבות אי התמודדות עם פוליטיקה ארגונית נפלטים ממקומות עבודה. חשוב להבין שזהו חלק בלתי נפרד כמעט מכל מקום עבודה בו תתחילו לעבוד, להכיר בזה ולעלות על הרכבת הזו כשהיא יוצאת מהרציף.

לפני הכל, זכותך לדעת! הידעת? למעלה מ50% מהשכירים בישראל זכאים להחזר מס, גובה החזר עומד על 8,000 ש"ח בממוצע! לא צריך עו"ד כדי לבדוק זכאות, לבדיקת זכאות במחשבון קל ונוח לחצו כאן.

עוד כתבות מומלצות בנושא צרכנות

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?