חופשה ללא תשלום (חל"ת) – החובות והזכויות של העובד והמעסיק

בעקבות משבר הקורונה, עובדים רבים יוצאים לחופשה ללא תשלום (חל"ת) בכפייה, ללא שירצו בכך. האמת, שזה אמנם פחות נפוץ אבל זה קורה גם בלי קשר להתפרצות נגיפים כלל עולמיים. אם הבניינים של משרדי החברה בשיפוץ לדוגמא או אם יש תקופה עונתית חלשה עם מעט לקוחות, עשוי הבוס להכריז שאתם בחופשה למשך תקופה, והיא ללא תשלום.

האם מותר למנהל שלכם להפיל עליכם כזו בשורה נגד רצונכם? בואו לא נשכח, שלפעמים חופשה ללא תשלום יכולה לבוא כשהעובד רוצה בכך, כשאין לו ימי חופש והוא מעוניין להיות בחופשה, או כאשר הוא מעדיף שלא לבזבז אותם, בהנחה שלמעסיק שלו מתאים ומסתדר באותו זמן שלא יגיע לעבודה. מה מותר, מה אסור, האם ניתן לחתום אבטלה בנתיים, מה קורה עם הפנסיה, מה זכותכם לדרוש מהמנהל שלכם ומה זכותו לדרוש ממכם? כל התשובות.

 

יציאה כפויה לחופשה ללא תשלום

מגיפת הקורונה הכלל עולמית משביתה בימים אלו חברות שלמות, ומצמצמת את פעילות המשק לכמות אפסית. גם במקרים אחרים, תקופה חלשה בעסק, שיפוצים במשרדי העסק ועוד שלל סיבות, עשוי המנהל שלכם לרצות ואף לכפות עליכם לצאת לחופשה לזמן ארוך (או זמן לא ידוע, כפי שקורה כעת בזמן התפרצות הקורונה) נגד רצונכם, ללא תשלום.

בזמן שאתם בחל"ת כאמור לא תקבלו שכר, אבל אתם עדיין נחשבים עובדים לכל דבר במקום העבודה. הוצאה לחל"ת, בניגוד לאלטרנטיבה של פיטורין, מאפשרת למנהל שלכם לשמור אתכם כעובדיו ולהחזיר אתכם במהירות ובזריזות מיד בסיום תקופת החל"ת, מבלי שיצטרך להתעסק בגיוס כח אדם חדש או להכשיר כח אדם חדש.

במידה ויש לכם סעיפי משמעת, אתם לקראת פיטורין ידועים מראש בקרוב, לא מרוצים ממכם, אתם מגיעים לעבודה בלי חשק או כל דבר אחר שמעלה את נושא הפיטורין על הפרק – נסו לחתור לכיוון הזה, זה עדיף לכם בהרבה מאשר שתסתיים החל"ת ורק אז יחל תהליך פיטורין. בתקופה הזו בנתיים תוכלו לחתום אבטלה ולחפש עבודה חדשה. בכל מקרה – חשוב לדעת – הוצאה כפויה לחופשה ללא תשלום היא בגדר הרעת תנאים, כך שאם אתם מעדיפים פיטורין אבל הבוס "לא זורם", אתם יכולים להתפטר ולשמור על זכויות הפיצויים שלכם כאילו פוטרתם, מאחר והתפטרתם כתוצאה מהרעה בתנאי ההעסקה שלכם.

 

נשים בהריון – האם מותר לכפות עליכן חל"ת?

במצב שגרה, כדי להוציא אישה בהריון או בתהליכי פוריות לחופשה ללא תשלום נגד רצונה, נדרשות מהמעסיק מניפולציות רבות. המעסיק חייב לתת דין וחשבון למשרד העבודה במידה והעובדת מרימה דגל, במידה ואין למעסיק סיבות ראויות לפיטור אישה בהריון, זה לא יתקבל בשום אופן. כל בקשה נבדקת היטב על ידי משרד העבודה, ולעיתים אפילו מזמינים את המעסיק והעובדת לעימות בנוכחות נציג משרד העבודה, שצופה בעימות ומקבל החלטה. הנטייה היא לכבד את ההריון ברוב המקרים, אלא אם מדובר במקרה חריג.

בזמנים כמו כעת, שמשתולל בעולם נגיף ועובדים (ועובדות) רבים מושבתים תחת הנחייה ממשלתית, התנאים שונים. משרד העבודה מקל ראש ואפילו לא בודק מהם התנאים שלפיהם דרש המנהל להוציא את העובדת שלו לחל"ת, ודוחה על הסף ממש כמעט כל פניה אפשרית בנושא מצד נשים שפונות.

 

מוצאים את עמק השווה

כשעסק נקלע לקשיים שלא באשמתו והוא לא יכול להמשיך להעסיק את העובדים שלו, המון פעמים הממשלה ומשרד העבודה נחלצים לעזרתו ומנסים להוביל למצב שבו גם המעסיק מרוצה וגם המועסק. כך לדוגמא, במערכות ומלחמות ישראל במרוצת השנים, קרה פעמים רבות מצב שבו עסקים, בתי מפעל ובתי מלון נאלצו לסגור את שעריהם לייצור או לקוחות בתקופת המלחמה. בניגוד למה שקורה כעת בזמן הקורונה, לעובדים אין אפילו סיבה להגיע לעבודה – אין לקוחות ואין ייצור – לא עושים דבר במסגרת העסק כלל וכלל.

במצב כזה, קרו מקרים שבהם מימן משרד העבודה לעובדים הרצאות מקצועיות, סדנאות מקצועיות, או השתלמויות עסקיות, שיגיעו אליהן בזמנים שהיו אמורים להיות בעבודה. העובדים מקבלים שכר או שכר חלקי, משפרים את הידע המקצועי שלהם, המעסיק מצליח שלא לשלם לעובדים שכר בזמן שהעסק מושבת – כולם מרוצים. לצערי הרב, בזמן הקורונה זה לא אפשרי מאחר ולא ניתן להפנות את העובדים להשתלמויות מקצועיות, מאחר וכמובן גם אלו אינן מותרות בתקופה זו.

 

מה ההבדל בין חופשה ללא תשלום וחופשה על חשבון ימי חופש?

כמובן שבחל"ת לא מנוכים ימי החופשה ממקצה נצברת בניגוד לחופשה רגילה, אך האם ההבדל הזעום הזה הוא כל ההבדל שבין חופשה רגילה ממקום העבודה, וחופשה ללא תשלום?
קיים הבדל נוסף קריטי וחשוב, חשוב שתכירו כדי שתדעו את הזכויות שלכם: בזמן חל"ת, אתם עדיין נחשבים לעובדים לכל דבר, במצב הקפאה: אין שכר, לא נצברים ימי מחלה, לא נצברת פנסיה, הפרשות לקרן השתלמות או תוכניות מנהלים מוקפאות, והתשלומים לביטוח הלאומי פוסקים מלכת, והעובד לא צובר ותק בזמן החל"ת. כל זאת – בניגוד למצב שבו אתם בחופשה על חשבון ימי החופש שלכם.

אפשר להוציא אתכם לחופשה ללא תשלום אך ורק באישורכם וברצונכם, למעט במקרים חריגים (כמו עכשיו). אחרי שיש הסכמה או אפילו לפניה, העובד מפנה בקשה לחופשה ללא תשלום למעסיק בכתב, ומפרט את הסיבות שבגללם הוא מעוניין בחופשה ללא קבלת שכר. באפשרותו של המעסיק לקבל את בקשת העובד כפי שהיא, לאשר חלקית (לזמן קצר יותר, בתאריכים אחרים וכדומה), או לחילופין לפתוח את הנושא למשא ומתן ולהציג בפני העובד תנאים אחרים (עבודה מוגברת ושעות נוספות עד תקופת החל"ת, סיום פרוייקט מסויים בבהילות וכדומה, לקבוע שהעובד לא עוסק בעבודה אחרת בזמן החל"ת וכדומה).

 

מלחמות ונגיפים בינלאומיים: הפרת חוזה חוקית.

הצורך בהסכמת העובד לחל"ת בטל ומבוטל לחלוטין בזמנים כמו מלחמה קשה באזור העבודה או מגפות כלל עולמיות כמו הקורונה. באפשרות המעסיק לעדכן את העובד על יציאה כפויה לחל"ת, העדכון צריך להיות בכתב ובפניה ישירה ואישית לעובד הספציפי. במידה ועובד מתנגד בתוקף ליציאה הכפויה לחל"ת, זוהי הפרת משמעת חמורה ואף יכול להוות למעסיק כבסיס לפיטורין.

 

מה מגיע לעובד?

בואו נדבר רגע על מה שמגיע לכם אם הוציאו אתכם לחל"ת מאולץ.

דמי אבטלה

בשגרה, בדרך כלל בזמן חל"ת בעייתי שתקבלו דמי אבטלה. ספציפית לגבי משבר הקורונה, הממשלה ציינה כי כל מי שאולץ לצאת לחל"ת בעקבות המשבר זכאי לדמי אבטלה בזמן החופשה מהעבודה. כדי להשאר בטוחים ככל האפשר, במקום להתייצב פעם בשבוע בלשכת התעסוקה, תוכלו להתייצב רק פעם בחודש.

בהנחיות האלה מהממשלה עולות שתי שאלות – הראשונה, אם צריך להתייצב רק פעם בחודש – זה נשמע כאילו מתכננים לנו עוד בידוד ואי עבודה להרבה זמן, מגדירים לנו הגעה ללשכה לעיתים נדירות בזמן המשבר. שנית, עולה תהיה חריפה האם הממשלה תעמוד במילתה ותשלם באמת כמעט לרוב האנשים העובדים במדינה דמי אבטלה בצורה כזו על החופשה ללא תשלום מהעבודה.

זה נשמע מעולה, אישית יש לי תחושה שכשיגיע הזמן לחלק כסף לאזרחים הממשלה תיסוג – תערים קשיים, לא תשלם לכולם, או תפעיל תשלום נמוך מדמי אבטלה רגילים.

 

רכב, סלולרי, פנסיה

למעסיק אין חובה להשאיר לכם את הרכב והסלולרי שהוא מספק לכם, או להמשיך לשלם לכם עבור הוצאות נסיעה וביטוחים. למרות שאין חובה חוקית, צפוי שמעסיקים רבים יצ'פרו את העובדים שלהם ולא יקחו מהם בתקופת החל"ת את הרכב והסלולרי, במיוחד מאחר וחבילות תקשורת לסלולר בימינו עולות כל כך מעט, ובאופן וודאי העובד מתכוון לסוע מעט מאוד בזמן החל"ת אם בכלל – הוא בבידוד.

על נושא הרכב והסלולרי אתם צריכים להסכים ביניכם מה יקרה (בכתב!), כאשר סביר לגמרי שתבקשו שישארו אצלכם בזמן החל"ת. בנושא התשלומים החודשיים של הפרשת הפנסיה שלכם – גם זה נתון לסיכום בינכם לבין המעסיק. נוצר מצב שאין למעסיק חובות כל כך כלפיכם באופן חוקי, אבל מקובל וסביר לדון על הדברים.

אם אתם עובדים טובים, יעילים ומסורים – זו עילה למיקוח בשלב הזה, תוכלו לדרוש יותר תחת מטריית הסביר, וכנראה גם לקבל יותר בכח. נסו לא להפעיל משא ומתן קשה מידי ולהיות גמישים ולשחרר גם למעסיק שלכם קצת את החבל – קחו בחשבון שהוא נמצא במצב מאוד מאוד קשה!

 

ביטוח לאומי, בריאות, עוד קצת פנסיה וביטוח מנהלים

בתחילת החופשה ללא תשלום, במשך 60 הימים הראשונים, עלויות ביטוח לאומי, ביטוח בריאות ירדו לכם מדמי האבטלה, כלומר יהיו תקפים לתשלום ויגרמו לכם לקבל פחות דמי אבטלה. אחרי החודשיים הראשונים, תוכלו (ומומלץ) להמשיך לשלם את דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות בעצמכם מכיסכם באופן אישי.

חשוב להבין בנוגע לפנסיה שלכם שמדובר בנושא מורכב – כל אחד ותנאי הפנסיה שלו. יש פנסיות שימשיכו לצבור עבורכן סכום וכל הזכויות ישמרו אפילו אם לא תשלמו את העלות החודשית במשך כמה חודשים. ביטוחי מנהלים קצת יותר בעייתיים – ברגע שהתשלומים החודשיים, ההפרשות, מפסיקות, יש סיכוי לאבד את זכויותיכם בנוגע לחלק מהקצבה החודשית שלכם כבר מיידית עם הפספוס הראשון לתשלום.

 

עוד קצת קורונה לקינוח…

מי שהוצא לחל"ת באופן מאולץ בעקבות נגיף הקורונה וגילו מעל גיל 67, דמי האבטלה שלכם קצת יותר בעייתיים לצערי. יתכן ומגיע לכם מענק של כמה אלפי שקלים בודדים בתקופה הזו מהביטוח הלאומי, והקלות נוספות כלכליות, תצטרכו לבדוק זאת – יש המון תנאים וקריטריונים שישפיעו על זה.

בן אדם כבול בשמיים
עוד בנושא כללי צרכנות
שח מט
6 משחקים שישפרו לכם את החשיבה האנליטית

החשיבה האנליטית היא כישור חיוני בעולם המודרני, שבו אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ולפתור בעיות מורכבות באופן תדיר. משחקים מסוימים יכולים לסייע בפיתוח כישורי החשיבה

תכנון מס מקצועי לקראת פרישה

יוצאים לפנסיה? כדאי שתכירו את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה – פטור על רווחי הון אנשים שמשקיעים בניירות ערך נדרשים ברוב המקרים לשלם סכום גבוה

בחירה נכונה של יועץ תעסוקתי

איך לבחור יועץ תעסוקתי? לאורך הקריירה, זה טבעי להרגיש לפעמים שאנחנו לא במקום המדויק לנו ביותר, בין אם מבחינת התגמול, הסיפוק מהעבודה או אפילו היבטים

חשיבות הביטחון בזוגיות

בכל הנוגע למערכות יחסים אינטימיות, ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לחיבור מוצלח ומספק בין בני זוג. אחד הגורמים החשובים ביותר הוא תחושת הביטחון של הגבר

מחפשים פוסט מסוים?
נא להקליד בשורת חיפוש את הפוסט שאתם מחפשים, או שתוכלו לדפדף באתר
חיפוש