בינה מלאכותית – ההשפעות על חיינו

מה זה בינה מלאכותית?

בינה מלאכותית (באנגלית: AI – Artificial Intelligence) היא תחום במדעי המחשב, שמדבר על היכולת לכתוב קוד עבור תוכנת מחשב, שתציג יכולת באיכות וברמה שמאפיינת את האיכות והרמה של אותה היכולת עבור בני אדם. לכתוב תוכנה שתשחק נגדך שח מט זו לא דוגמא לבינה מלאכותית. לכתוב תוכנה שתשחק נגדך שח מט, תנצח אותך ותוכל לנצח גם שחקנים כשרוניים וותיקים – זו כבר כן בינה מלאכותית. ברגע שהמחשב מצליח להגיב לאירועים באופן שמזכיר אינטיליגנציה אנושית – נוצרת בינה מלאכותית.

כדי לקבוע אם מדובר בבינה מלאכותית, נהוג לבצע את מבחן הטיורינג מול יישום התוכנה הנבדק, מבחן שאותו הגדיר לראשונה אלן טיורינג בשנת 1950. במסגרת המבחן, יש בוחן שנמצא בחדר סגור, והוא מנהל את האינטראקציה פעמיים – פעם אחת מול התוכנה, ופעם אחת מול בן אדם אמיתי. אם בסיום אותו בוחן יודע להגיד מי מהשניים היה בן האדם שהגיב לו, ומי מהשניים הייתה תוכנת המחשב, התוכנה לא עברה את מבחן הטיורינג. במידה והבוחן בסיום מודיע כי היה לו קשה להבין באילו משני המקרים זו הייתה התוכנה, ובאילו משני המקרים זה היה בן אדם, או שהוא מנחש מי האדם ומי התוכנה לא נכון – מבחן הטיורינג עבר.

במידה וחוזרים על התהליך ו-30% או יותר מהמקרים עוברים את מבחן הטיורינג, אותה תוכנה תחשב כבינה מלאכותית לכל דבר ועניין לפי מבחן הטיורינג.

 

הגביע הקדוש של הבינה המלאכותית: שיחה אנושית.

ישנם תחומים שבהם אנחנו רגילים לבינה מלאכותית מושלמת ואפילו מושלמת מידי עוד משחר הימים, ישנם מקרים שבהם בינה מלאכותית היא מרשימה אך אפשרית, ויש את הגביע הקדוש של הבינה המלאכותית – שיחה שוטפת אנושית.

דוגמא לתחום שבו הבינה המלאכותית שמה את היכולת של בני האדם בכיס הקטן שנים רבות: חישובים מתמטיים. כל מחשבון כיס פשוט יודע לבצע חישובים מתמטיים מורכבים ומסובכים הרבה יותר טוב, הרבה יותר מהר, הרבה יותר מדוייק, ללא טעויות כלל, ובמהירות גבוה בהרבה מכל בנאדם שקיים. הבינה המלאכותית יציבה וחזקה בתחום זה, והיא אפילו מציגה יכולות גבוהות מהיכולות האנושיות בתחום.

אם נתייחס לדוגמת השח מט שהבאנו קודם – כאן הבינה המלאכותית היא מרשימה מאוד, אך אפשרית. יש תוכנות שח מט שיכולות לשחק מול שחקנים אנושיים מהטובים בעולם שח מט, ולנצח אותם. האמת? שגם בדוגמא הזו יש למחשב יתרון – הוא בדרך כלל משחק הרבה יותר מהר מהשחקן האנושי.

מכאן, ממשיכים הלאה לכיוון הגביע הקדוש של הבינה המלאכותית: שיחה אנושית. בימינו, כנראה שגם החברות המובילות בעולם לתוכנה, כולל פייסבוק וגוגל הענקיות, עדיין רחוקות עשרות שנות פיתוח (לפחות), מלאפשר תוכנה שתדע לדבר איתנו באופן אנושי. שתי החברות שצויינו, גם פייסבוק וגם גוגל, בהחלט מנסות ומראות תצוגות תכלית מרשימות, כך שנראה שהכיוון נכון לגמרי.

לפייסבוק יש את הצ'טבוט החדש שלה: בלנדר, שכשיסתיים הפיתוח שלו, יאפשר לבעלי עסקים להציב מענה ממוחשב בדף העיסקי שלהם בפייסבוק , מענה ממוחשב שישוחח באופן אנושי לחלוטין עם הלקוח הפוטנציאלי שפונה לעסק. לגוגל יש את "מינה", העוזרת האישית שתנהל איתך שיחה באופן אנושי לחלוטין, ויש את גוגל דופלקס. חלק מהשיחות מול "מינה" העוזרת האישית של גוגל מרשימות מאוד. גוגל מציגה דוגמאות לתגובות ושיחות מול מינה, ביניהן יש גם מקרים שבהם מינה מגיבה בהומור, שנינות, חדות, ועונה על שאלות קשות ומורכבות בהגיון ובדיוק. התגובות האלו לא נכתבו עבורה מראש, היא באמת מרכיבה משפטים באופן ממוחשב, בצורה מדוייקת ולפעמים אפילו כנאמר – הומוריסטית.

גוגל דופלקס, הוא שירות בפיתוח מתקדם שכבר שוחרר לציבור הרחב (באנגלית בלבד בשלב זה) של גוגל שיוכל להזמין עבורך מקום בבית עסק באמצעות שיחת טלפון קולית ממוחשבת. אם אתה רוצה להזמין מקום במסעדה או במספרה, ולאותה מספרה או מסעדה אין מנגנון להזמנת מקום אונליין, תוכל לפקוד על גוגל דופלקס לבצע את שיחת ההזמנה במקומך.

פשוט ספר לדופלקס עבור איזה מקום (או תגיד לו שיאתר מקום מומלץ בקרבה), תאריך ושעות שאתה רוצה להגיע בהם, ואם מדובר במסעדה ואתה מתכוון להגיע עם אנשים, כמה מקומות אתה רוצה להזמין. גוגל הציגה 2 דוגמאות ל-2 שיחות (מדובר בשיחות טלפון קוליות) שדופלקס ניהל, אחת מול מסעדה, השנייה מול מספרה. דופלקס ניהל שיחות שנשמעו אנושיות לחלוטין, והצד השני לא ידע ולא היה לו סיכוי לנחש שמדובר בתוכנת מחשב ולא בבן אדם שמשוחח איתו (דופלקס עבר ב-2 המקרים את מבחן הטיורינג בגדול). בשיחה לדוגמא מול המסעדה, ענתה מצידו השני של הקו בחורה עם מבטא סיני או יפני כבד, שהיה קשה להבין לעיתים מה היא אומרת (באנגלית), והיא גם התקשתה להבין אנגלית מאחר וזו לא שפת האם שלה. דופלקס ניהל את השיחה למרות הקשיים נהדר, ניסח מחדש ברור יותר כאשר לא היה מובן, והצליח להבין מה היא מנסה להגיד גם אם היא דיברה במבטא כבד עם טעויות דקדוק.

הבחורה מהמסעדה מסרה לדופלקס שהם לא משריינים מקום לארבעה, רק החל מחמישה מקומות הם מאפשרים הזמנה מראש. דופלקס הרחיב לעשות ושאל איך הזמינות והאם יש מה לדאוג לגבי הגעה של ארבעה אנשים במועד המדובר, האם יש סיכוי שלא יהיה מקום. הבחורה מהמסעדה הרגיעה ואמרה שזה לא מועד עמוס והם יכולים להגיע חופשית ללא הזמנה. דופלקס הגיב נהדר: "אהה, אוקיי, קיבלתי, מצויין, תודה רבה"! מרשים מאוד. דופלקס מדבר בקול אנושי לחלוטין, ומוסיף "אהה" ו"אממ" ממש כמו בנאדם כדי להשמע אנושי יותר.

עוד חברה שמפתחת שירותי בינה מלאכותית מעניינים: חברת IBM הרימה תוכנת מחשב שמסוגלת לנהל ויכוח בנושא מסויים. התוכנה מבטאת טיעונים בעד או נגד (מה שהוגדר לה מראש), מקשיבה לתגובה של הצד השני, שוללת את הטיעונים שלו, ומוסיפה טיעונים כדי לחזק את הצד שלה.

הקשיבו לשיחות שגוגל דופלקס מנהל כדי לקבוע לכם תור או מקום.

 

איך הבינה המלאכותית משפיעה על חיינו?

הבינה המלאכותית בימינו כבר משפיעה על החיים שלנו, אפילו באופנים שאנחנו עדיין לא מבינים, ותמשיך ותשפיע על חיינו באופנים הזויים שישמעו לכם כמו פנטזיה.

הנה כמה דוגמאות:

זיהוי הפנים בסלולרי שלכם – הוא בינה מלאכותית. האפשרות לזהות מי עומד מולך הייתה נחלתם של בני אדם בלבד, שום תוכנה לא ידעה לזהות כמו שצריך האם יש מולה מישהו שמאושרת לו כניסה (או שאולי רק מציגים לתוכנה תמונה פשוטה של אותו בנאדם?). עם השנים האחרונות, תוכנה (בשילוב חומרה מתאימה – חיישנים שממפים את הפנים באופן תלת מימדי) יודעת לזהות מתי עומד מולה בנאדם מורשה כניסה ומתי לא, ומתי מנסים להערים עליה באמצעות תמונה של המורשה.

הבנת דיבור ושפה ותירגום – דוגמא לבינה מלאכותית שחלקה עדיין לא בשל. כיום, אפשר לנהל דו שיח בשתי שפות שונות, בצורה בהחלט ראויה לשבח, דרך אפליקציית גוגל טרנזלייט. אני אדבר בעברית, מה שאמרתי יאמר שוב דרך רמקול באנגלית, הצד השני יענה לי באנגלית, ותגובתו תאמר דרך הרמקול מיידית בעברית. הדבר הזה כבר עובד, ועובד לא רע – אבל כולנו מכירים את החסרונות והיכולות המוגבלים של שירותי התרגום (גם המתקדמים ביותר של גוגל). לפעמים התרגום יוצא עקום. בשיחת חולין, גוגל צפוי לתרגם במדוייק, אבל כאשר מכניסים למנוע התרגום מאמר שלם אקדמי (וגם אם הוא לא אקדמי) – יפלו טעויות רבות בתרגום. הצד של הבנת הדיבור עובד לא רע, הצד של התרגום – פחות.

מה יהיה אפשרי כאשר הטכנולוגיה תבשיל? מגבלות תקשורתיות בכל העולם יבוטלו כלא היו. תוכלו להכנס לנמל תעופה בהולנד, באמצעות משקפיים שתרכיבו או שימוש במצלמת הסלולר שלכם, כל השלטים סביבכם יתורגמו מיידית לעברית, תוכלו לשאול בעברית את אחד העובדים בנמל באיזה כיוון נמצא השער שלכם, הוא יענה לכם בהולנדית – ושניכם תבינו היטב אחד את השני באמצעות תרגום מיידי. פרופסור מרוסיה יעביר הרצאה באוניברסיטה בארצות הברית ברוסית, ובאיחור של כמה שניות בודדות – דבריו ישמעו דרך רמקול באנגלית, וכל הסטודנטים יבינו אותו. תוכלו לקרוא ספר שנכתב במקור בשפה שאתם לא מבינים בשפת האם שלכם מיידית, הכל יהפוך להיות נגיש ומובן ללא מגבלות שפה ותקשורת.

הבנת השפה בצורה מושלמת על ידי מחשב וכישורי התבטאות היא נקודת מעבר קריטית עבור הבינה המלאכותית.

זוהי נקודה שכאשר תפוצח לחלוטין – הבינה המלאכותית תשעט קדימה במהירות. שפה היא התגלמות הביטוי של בינה (אנושית), זהו הדבר שמבדיל אותנו מבעלי החיים. כדי להשתמש בבינה מלאכותית באופן חופשי, אנחנו צריכים להגיע למצב שבו שיחה מול מחשב נשמעת בדיוק כמו שיחה מול יועץ משכנתאות בבנק.

אני מציג שאלות, ומקבל תשובות מדוייקות שמתאימות לשאלות. כל הנושא של פיענוח השפה והבנה מוחלטת של מה שנאמר, עדיין לוקה בחסר. גם הפיתוחים של גוגל וגם הפיתוחים של פייסבוק מתקרבים, אבל עדיין לא מצליחים לפענח נכון מה המשמעות של מה שנאמר ב-100% מהמקרים. זאת, בשונה מבני אדם, שכל עוד שוחחת איתם בשפה שהם מדברים, יבינו כמעט תמיד מה אתה אומר, או לכל היותר ישאלו אותך שוב מה הייתה כוונתך ויבינו אותך אחרי שתחזור על דבריך בנוסח שונה.

 

איך בינה מלאכותית תשפיע על חיינו בעתיד?

חלק מהדברים שאספר לכם לגביהם ישמעו לכם פנטזיות. חלקם קרובים יותר וחלקם קרובים פחות.

דמיינו לכם עולם שבו אתם יכולים לבקש מהסלולרי שלכם, בשפה קולית חופשית, כל דבר שהייתם יכולים לבקש מבן אדם, שיעשה עבורכם. הפלאפון שלכם יהפוך להיות עוזר אישי לכל דבר ועניין.

"היי פלאפון, נראה לי שצריך לעשות קניות, תעשה הזמנה". הפלאפון ישאל אתכם מה תרצו להזמין, שזה פשוט וקל ליישום, אבל, מה קורה אם תתנו לו תשובה פחות צפויה?

"אני באמת לא יודע, אין לי זמן לבדוק, תזמין פשוט מה שנראה לך שחסר".

הסלולרי יבין ויפענח מה אמרתם, ירוץ להיסטוריית ההזמנות שלכם, יראה מתי הזמנתם לאחרונה עגבניות ומלפפונים ואילו כמויות, ינסה להבין מה סביר להניח שחסר, יחייג לסופר, יעשה הזמנה (בקול אנושי, כמובן), והדבר הבא שיערב אתכם הוא שליח המשלוח שדופק בדלת.

תוכלו להגיד לו שיצלצל לענת ויסביר לה שיש לכם בעיה עם הפגישה שקבעתם מחר בצהריים, שינסה לקבוע מחדש. הסלולרי יחייג (ברקע כמובן) לענת, יזדהה בתור העוזר האישי שלכם, יספר לה על הבעיה, וינסה לקבוע איתה מועד מחדש תוך כדי שהוא נעזר בלו"ז שלכם. הוא יחזיר לכם תשובה שהכל בוצע. "אוישש, שכחתי שאני לא אוכל להגיע לתל אביב בשעה הזו, אני נמצא באזור רמת גן עד קצת לפני, תנסה לשנות איתה את המיקום". הסלולרי שלכם יחייג שוב לענת, יסביר לה את העניין החדש, ויסדיר איתה את העניין. 15 דקות שבהם הסלולרי שלכם עשה דברים בשבילכם, ואתם התפנתם לדברים חדשים אחרים ומעניינים.

כבר סיפרנו על כך שהבינה המלאכותית של "מינה" מבית גוגל יודע להגיב בהומור, להמציא בדיחות ספונטנית (יש כמה שאפילו ממש הצחיקו אותי, בדיחות שהמנוע המציא בזמן אמת ולא נכתבו לו מראש) ולהיות שנון וחד כתער. זה שבינה מלאכותית מסוגלת להבין הומור, קל וחומר לייצר הומור, זה מדהים.

 

לסיכום

אתם מסוגלים לדמיין לעצמכם עולם שבו בערב סטנד אפ, בין המופיעים, יעלה רובוט? שהרובוט הזה יקרע את הקהל מצחוק עם הומור חד ושנון, ויתרה מכך – גם יספר בדיחות חדשות שהוא ממציא ומאלתר במקום בזמן אמת, כל פעם שהוא "מופיע" בפני קהל – סט בדיחות חדש? אתם יכולים לדמיין מצב שבו אותו רובוט פונה לקהל, מנהל איתם דו שיח, ומאלתר עם הקהל (ועל הקהל) בדיחות, כפי שעושים סטנד אפיסטים רבים? הרובוט הזה מסכן את פרנסתם של סטנד אפיסטים באשר הם. נכון, זה לא מעבר לפינה אבל זה כבר בהתהוות ראשונית, והרובוט הזה יהיה מצחיק מאוד, כמו טובי הסטנד אפיסטים, לא פחות.

בואו נפליג עם הפנטזיות אפילו יותר: שופטים במשחקי כדורגל, שדרני חדשות, רופאים בבתי חולים, כולם יוכלו להתחלף בבינה מלאכותית. אתם מסוגלים לדמיין לעצמכם מצב שבו רובוט לוקח החלטות רפואיות בזמן אמת, עושה את זה טוב, נכון ומדוייק יותר מרופא, והוא מבצע ניתוח לב פתוח בחולה ועושה את זה הכי טוב שאפשר, יותר טוב מכל רופא אחר? משוגע.

עוד כתבות מומלצות בנושא צרכנות

לקבלת שיחת ייעוץ ממומחה

השאירו פרטים ומומחה יחזור אליכם בהקדם

הרשמו לניוזלטר שלנו

שתפו את המאמר בקליק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

מה דעתכם ?